Rollspelsdöden -- myt eller sanning?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
För mig personligen känns det som att ett uppsving kom i samband med D&D 3 och D20-licensen och att det sedan rullat på igen. Kanske var det så att D&D var mer populärt än de svenska spelen då.
Det hade varit intressant med statistik över spelförsäljning i allmänhet, och särskilt när det gäller DnD i Sverige. I mina kretsar spelades 3.X mest i brist på intressanta inhemska alternativ. Nu är min känsla att 5E spelas flitigt trots ett gediget utbudet av svenska rollspel.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Hm. Det kanske är dags att definiera lite.

När - När anses rollspelsdöden ha inträffat? När tog den slut?
Symtom (spelare) - Hur kan vi se att rollspelsdöden inträffat? Minskat spelande? Färre föreningar? Färre besökare på konvent? Färre konvent?
Symtom (företag) - Kan vi mäta i antal släppta spel? Antal sålda spel? Antal företag som gör spel (inte bara Ä-spel)?
Och Var? Ibland avses en global (amerikansk) nedgång, ibland en svensk.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Hade det kallats "förtvining", "nedgång", "motvind" eller liknande så hade det nog inte varit lika mycket diskussion. Det är mer när det förs fram att rollspelshobbyn varit död under en femtonårsperiod som en del av oss argumenterar emot.
Och det är lite olyckligt eftersom det skjuter bort fokus från den relevanta frågan om nedgångens orsaker och effekter. (För ingen påstår i sak att hobbyn faktiskt dog ut.) Jag ska kalla det Den stora rollspelsnedgången hädanefter.

Det här med konvent och liknande, i vilken mån hänger det ihop med att föreningsliv och hobbyism i någon mån är på allmän tillbakagång i samhället?
Den har säkert påverkat, men den förmodade korrelationen mellan hobbyns livkraftighet och antal rollspelsarrangemang på konventen (och antal konvent med rollspelsarrangemang) borde ändå kvarstå. (Dessutom visade ju min genomgång att 2019 låg en nivå som motsvarade toppen på 90-talet, så om korrelationen sjunkit borde alltså hobbyn vara ännu starkare nu.)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Den har säkert påverkat, men den förmodade korrelationen mellan hobbyns livkraftighet och antal rollspelsarrangemang på konventen (och antal konvent med rollspelsarrangemang) borde ändå kvarstå.
Dock hade det ju varit mer relevant att veta hur många som spelade de olika arrangemangen. Det var exempelvis sju lag som anmälde sig till Gustav måste dö 2018, men bara fem lag spelade scenariot på hela konventet. Tror det var någonstans runt 30+ anmälda lag till scenarier tillhörande etablerade spel (Eon, specifikt), på en och samma kväll. Det är två väldigt olika datapunkter som i ditt underlag blir samma sak.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Dock hade det ju varit mer relevant att veta hur många som spelade de olika arrangemangen. Det var exempelvis sju lag som anmälde sig till Gustav måste dö 2018, men bara fem lag spelade scenariot på hela konventet. Tror det var någonstans runt 30+ anmälda lag till scenarier tillhörande etablerade spel (Eon, specifikt), på en och samma kväll. Det är två väldigt olika datapunkter som i ditt underlag blir samma sak.
Som arrangör av Eon 2018 kan jag säga att det inte riktigt var 30+ lag anmälda till GothCon det året bara på en kväll. Men många var det. I år var det tex ~15 lag anmälda till alla spelpass tillsammans. Skulle tro att det låg någonstans där också vad gäller 2018.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Som arrangör av Eon 2018 kan jag säga att det inte riktigt var 30+ lag anmälda till GothCon det året bara på en kväll. Men många var det. I år var det tex ~15 lag anmälda till alla spelpass tillsammans. Skulle tro att det låg någonstans där också vad gäller 2018.
Enda jag minns med säkerhet är att de under kvällen sökte med ljus och lykta efter fler spelledare. Men du har garanterat mer exakt data där än jag!

Poängen är bara att antal arrangemang kan vara lite missvisande, vs hur många som spelar dem.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Ja, det blev lite rörigt. Poängen är att Neogames och Eon sålde väldigt bra. Jag tror ingen sitter med exakta siffror och det är också svårt att jämföra, men totalt sålde Äventyrsspels Drakar och Demoner sannolikt mer än Eon har gjort. Marco har vid något tillfälle berättat hur stor upplagan var och det var betydligt större än några svenska spel (på svenska) idag.
Detta är från det lite luddiga Neogames-minnet så det är mer ballpark än precisionsbombning, men Eons grundregler har sålt runt 25-30k ex sedan 1996. Det finns ca 40 moduler utgivna till spelet, vilka vanligen hade upplagor på mellan 2-5k ex styck beroende på vad det var för typ av modul (regelmoduler sålde mycket bättre än äventyr tex). Neotech sålde runt 10-12k ex.

Bästa perioden var 1993-typ 2001. Därefter blev det tydligt svårare att specifikt få ut spelen till butiker då distributörerna som fanns trappade ned eller försvann. (Jag byggde Neogames webbshop 1996, men det var en primitiv skapelse och människor förstod inte näthandel ännu, så den kunde inte kompensera för butikstappet).

Efter 2001 så blev det som sagt markant trögare. Vi fick säga upp de som var anställda vid kontoret och körde ett tag vidare på en mer tydlig frilansarmodell. Jag började göra dataspel på fulltid i samma veva. 2004 släpptes Eon III som genererade ett uppsving, tillsammans med några moduler. Och något år eller så senare såldes Neogames.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Dock hade det ju varit mer relevant att veta hur många som spelade de olika arrangemangen. Det var exempelvis sju lag som anmälde sig till Gustav måste dö 2018, men bara fem lag spelade scenariot på hela konventet. Tror det var någonstans runt 30+ anmälda lag till scenarier tillhörande etablerade spel (Eon, specifikt), på en och samma kväll. Det är två väldigt olika datapunkter som i ditt underlag blir samma sak.
Absolut. Men vi får använda den data vi har - jag kan inte se att det du efterfrågar är tillgängligt annat än genom ordentliga grävinsatser (typ begära ut utbetalningsunderlagen från Studiefrämjandet, handräkna alla namnen och rensa för dubbletter, om det nu finns sådana tillbaka till i tiden). Som samhällsvetare skulle jag dock säga att det sannolikt jämnar ut sig när datamängden är så pass stor - vissa arrangemang kommer undervärderas i antal deltagare och andra övervärderas. På varje Gustav måste dö går det ett Eon och det mesta skvalpar antagligen runt däremellan. Och att det antagligen är bättre att dra slutsatser på de uppgifter vi har än att säga att vi inget kan säga (rent hypotetiskt alltså, i verkligheten är ju allt detta hyfsat oväsentligt).

Klipper in grafen igen:
1668449995637.png
Det vill säga: jag har väldigt svårt att tro, i brist på data som motbevisar mig, att exempelvis 121 arrangemang 1998 inte drog avsevärt fler spelare än 63 arrangemang 2005. Det är så klart möjligt men det är inte troligt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Detta är från det lite luddiga Neogames-minnet så det är mer ballpark än precisionsbombning, men Eons grundregler har sålt runt 25-30k ex sedan 1996. Det finns ca 40 moduler utgivna till spelet, vilka vanligen hade upplagor på mellan 2-5k ex styck beroende på vad det var för typ av modul (regelmoduler sålde mycket bättre än äventyr tex). Neotech sålde runt 10-12k ex.

Bästa perioden var 1993-typ 2001. Därefter blev det tydligt svårare att specifikt få ut spelen till butiker då distributörerna som fanns trappade ned eller försvann. (Jag byggde Neogames webbshop 1996, men det var en primitiv skapelse och människor förstod inte näthandel ännu, så den kunde inte kompensera för butikstappet).

Efter 2001 så blev det som sagt markant trögare. Vi fick säga upp de som var anställda vid kontoret och körde ett tag vidare på en mer tydlig frilansarmodell. Jag började göra dataspel på fulltid i samma veva. 2004 släpptes Eon III som genererade ett uppsving, tillsammans med några moduler. Och något år eller så senare såldes Neogames.
Det här pekar ju mer på en nedgång under sent 00-tal, något som också har diskuterats här tidigare. Jag tror också att det var då "rollspelsdöden" som mest diskuterades här. Jag vill därmed formulera någon sorts hypotes kring detta: omkring 2006-2011 kändes det tydligt att rollspelshobbyn var i någon sorts lågenergisk period. Kanske var det flera saker som spelade in – D&D gick från en överlastad tredje till en mindre väl mottagen fjärde utgåva, World of Darkness var inne i en period av att släppa rätt smala expansioner (Geist, Mummy, etc), den kreativa boomen från The Forge hade saktat ned lite, etc. När man då pratade om detta fenomen tänkte man sig kanske den egna tiden som en utlöpare av en trend som började på nittiotalet, och kanske skulle fortsätta på samma sätt för den förutsebara framtiden. Nu vet vi ju att det inte blev så, men jag tror att det var lätt att på den tiden hysa en allmän pessimism och se hela 90- och 00-talet i detta ljus.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Detta är från det lite luddiga Neogames-minnet så det är mer ballpark än precisionsbombning, men Eons grundregler har sålt runt 25-30k ex sedan 1996. Det finns ca 40 moduler utgivna till spelet, vilka vanligen hade upplagor på mellan 2-5k ex styck beroende på vad det var för typ av modul (regelmoduler sålde mycket bättre än äventyr tex). Neotech sålde runt 10-12k ex.

Bästa perioden var 1993-typ 2001. Därefter blev det tydligt svårare att specifikt få ut spelen till butiker då distributörerna som fanns trappade ned eller försvann. (Jag byggde Neogames webbshop 1996, men det var en primitiv skapelse och människor förstod inte näthandel ännu, så den kunde inte kompensera för butikstappet).

Efter 2001 så blev det som sagt markant trögare. Vi fick säga upp de som var anställda vid kontoret och körde ett tag vidare på en mer tydlig frilansarmodell. Jag började göra dataspel på fulltid i samma veva. 2004 släpptes Eon III som genererade ett uppsving, tillsammans med några moduler. Och något år eller så senare såldes Neogames.
Petter Nallo jobbade på kontoret till 2004. När jag var praktikant hösten 2003 så jobbade Carl Johan och Petter där, samt att det då och då dök upp prao-elever.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Absolut. Men vi får använda den data vi har - jag kan inte se att det du efterfrågar är tillgängligt annat än genom ordentliga grävinsatser (typ begära ut utbetalningsunderlagen från Studiefrämjandet, handräkna alla namnen och rensa för dubbletter, om det nu finns sådana tillbaka till i tiden). Som samhällsvetare skulle jag dock säga att det sannolikt jämnar ut sig när datamängden är så pass stor - vissa arrangemang kommer undervärderas i antal deltagare och andra övervärderas. På varje Gustav måste dö går det ett Eon och det mesta skvalpar antagligen runt däremellan. Och att det antagligen är bättre att dra slutsatser på de uppgifter vi har än att säga att vi inget kan säga (rent hypotetiskt alltså, i verkligheten är ju allt detta hyfsat oväsentligt).

Klipper in grafen igen:
View attachment 10644
Det vill säga: jag har väldigt svårt att tro, i brist på data som motbevisar mig, att exempelvis 121 arrangemang 1998 inte drog avsevärt fler spelare än 63 arrangemang 2005. Det är så klart möjligt men det är inte troligt.
Tack för sammanställningen! Grafen ger i min tolkning stöd för att de svåraste åren var 2010-2012, men det finns inte mycket i den som stärker tesen om den långa rollspelsdöden 1995-2010.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Tack för sammanställningen! Grafen ger i min tolkning stöd för att de svåraste åren var 2010-2012, men det finns inte mycket i den som stärker tesen om den långa rollspelsdöden 1995-2010.
Nej, det beror väl på hur långa perspektiv man vill anlägga. Bara utifrån grafen skulle jag nog säga att den verkliga nedgångsperioden är från ca 2002-2012. År 2002 sjunker antalet ned ordentligt, vilket accentuerar en redan vikande trend som pågått sedan 1997. År 2013 sker en märkbar uppgång, och trots en dipp 2015 så har trenden varit stigande sedan dess.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Den grafen är allt jag behöver.

1975-1985 Pionjärtiden
1985-1995 Guldåldern (stark tillväxt)
1996-2010 Rollspelsdöden (långsam minskning)
2010-2012 Rock bottom
2012-2022 Återhämtningen/Renässansen

Precis vad vi alla hade på känn.😎

//EvilSpook
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,484
Location
Stockholm
Anekdotiskt: Vi var ett ganska stort gäng födda runt 1980, som spelade från slutet av 80-talet fram till millennieskiftet ungefär. Jag upplevde väldigt tydligt att åren precis innan millennieskiftet så droppade de allra flesta av, utom en en liten kärna av de allra mest rollspelsbesatta.

En åldersgrej såklart. Folk pluggade vidare, fick seriösa förhållanden etc. Men som påpekats här i tråden och på många andra ställen tidigare verkar detta varit ett mönster i hela hobbyn i Sverige. Under kanske 5-10 års tid på 90-talet försvann helt enkelt stora delar av ”äventyrsspelsgenerstionen” från det aktiva hobbyutövandet.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Tack för sammanställningen! Grafen ger i min tolkning stöd för att de svåraste åren var 2010-2012, men det finns inte mycket i den som stärker tesen om den långa rollspelsdöden 1995-2010.
Inte? Baserat på den grafen så är det en konstant nedgång från ca 1996-2011. Från en hög startnivå visserligen, men ändå en konstant nedgång.
Det upplevdes nog som mycket mer problematiskt, och som att rollspelande höll på att dö, än en jämn men lägre nivå skulle gjort.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Den grafen är allt jag behöver.

1975-1985 Pionjärtiden
1985-1995 Guldåldern (stark tillväxt)
1996-2010 Rollspelsdöden (långsam minskning)
2010-2012 Rock bottom
2012-2022 Återhämtningen/Renässansen

Precis vad vi alla hade på känn.😎

//EvilSpook
Det heter inte rollspelsdöd, det heter rollspels-rock bottom!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Inte? Baserat på den grafen så är det en konstant nedgång från ca 1996-2011. Från en hög startnivå visserligen, men ändå en konstant nedgång.
Det upplevdes nog som mycket mer problematiskt, och som att rollspelande höll på att dö, än en jämn men lägre nivå skulle gjort.
Jag ser nedgång men jag likställer inte det med död.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,473
Location
Helsingborg
Jag ser nedgång men jag likställer inte det med död.
Alltså, sluta vara bokstavstroende och inse att folk inte menar att rollspel helt försvann under några år. Nu har du typ sagt samma sak i typ sju inlägg.

[edit] skrev först "aspigt bokstavstroende" men kom på att folk tyvärr associerar "aspbergers" med någonting negativt.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Alltså, sluta vara bokstavstroende och inse att folk inte menar att rollspel helt försvann under några år. Nu har du typ sagt samma sak i typ sju inlägg.

[edit] skrev först "aspigt bokstavstroende" men kom på att folk tyvärr associerar "aspbergers" med någonting negativt.
Oavsett om du ändrade din första formulering så är ditt inlägg onödigt och hobbymodererande. Och en attack på en person för den delen.

Så lägg av med det fortsättningsvis.
 
Top