Rollspelsdöden -- myt eller sanning?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Det som jag tycker är tråkigast med rollspelsnedgången, eller vad man nu vill kalla den (ska vi använda interna termer så kanske ”rollspelsfumlet” eller ”rollspels-downtime” är bra förslag) är att mycket av det som skrevs på hobbybasis är försvunnet och bortglömt. Jag är säker på att om Eldgryning skrivits officiellt åt DoD så hade det klassats som en av de allra bästa kampanjerna, men nu är det ingen som kommer ihåg den, för att den istället släpptes på Sveroks scenariobank. Jag tror att många äventyr och moduler gått liknande öde till mötes.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Jag är säker på att om Eldgryning skrivits officiellt åt DoD så hade det klassats som en av de allra bästa kampanjerna, men nu är det ingen som kommer ihåg den, för att den istället släpptes på Sveroks scenariobank.
Det låter intressant. Vet du var man skulle kunna få tag på Eldgryning nuförtiden?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Det som jag tycker är tråkigast med rollspelsnedgången, eller vad man nu vill kalla den (ska vi använda interna termer så kanske ”rollspelsfumlet” eller ”rollspels-downtime” är bra förslag) är att mycket av det som skrevs på hobbybasis är försvunnet och bortglömt. Jag är säker på att om Eldgryning skrivits officiellt åt DoD så hade det klassats som en av de allra bästa kampanjerna, men nu är det ingen som kommer ihåg den, för att den istället släpptes på Sveroks scenariobank. Jag tror att många äventyr och moduler gått liknande öde till mötes.
Berätta mer! Vem skrev Eldgryning och när? Vad är det för sorts kampanj?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,064
Inspirerad @luddwigs post om MÅ0 från förra året, tror jag att enda sättet att nå konsensus angående Rollspelsdöden är att helt enkelt döda rollspelen. Metoden är oviktig, men vi måste kunna samlas och säga "nu är de i alla fall döda" för att sedan gå vidare. Kanske skildras händelsen i en SVT-dokumentär så småningom.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Här fanns del 1 i Eldgryning-trilogin. Nu måste jag jobba och hinner inte googla mer. :)
Ah vilka minnen! Fyfan vad kul vi hade med det äventyret! Jag vet att det är rätt styrt med dagens mått mätt, men där och då för typ 20 år sedan var det fantastiskt! Episkt så det stänkte om det, detaljerat, välskrivet och med helt rätt blandning av humor och allvar! Blandar städer med dungeon crawls med resor och episka fältslag!
 
Top