Rollspelsdöden -- myt eller sanning?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,948
Location
Örebro
Det är en dokumentär som tycker att ingenting hände i rollspel mellan D&D 91och att Fria Ligan uppstår, så jag tycker du borde göra en SL mot SL tävling mot Skymningsförsten så att vi får lite pålitligare data.
Menar du att det blivit lite av rollspelens medeltid i Sverige? Folk får för sig att inget händer under den perioden och att det bara är en lång tråkigt händelselös sträcka där det egentligen händer ganska mycket smått gått och runt om i Svea-rike.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Menar du att det blivit lite av rollspelens medeltid i Sverige? Folk får för sig att inget händer under den perioden och att det bara är en lång tråkigt händelselös sträcka där det egentligen händer ganska mycket smått gått och runt om i Svea-rike.
Det är ju perioden jag vart mest aktiv som dokumentären råkar glömma, så jag tror att jag mest är personligt förorättad.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,948
Location
Örebro
Det är ju perioden jag vart mest aktiv som dokumentären råkar glömma, så jag tror att jag mest är personligt förorättad.
Jag anar att vi hittat rollspelshistoriens Charlemagne!

Nu ska jag sluta skräpa ned den här tråden med detta sidospår...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Menar du att det blivit lite av rollspelens medeltid i Sverige? Folk får för sig att inget händer under den perioden och att det bara är en lång tråkigt händelselös sträcka där det egentligen händer ganska mycket smått gått och runt om i Svea-rike.
”Rollspelsdöden” är ju ett etablerat begrepp och även om det såklart inte är så dramatiskt finns det definitivt ett korn av sanning. Så gott som alla som presenterar sig som nya här på forumet börjar ju med ”Jag spelade rollspel på 90-talet men slutade sedan under en lång period, men nu är jag tillbaka till hobbyn”.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
”Rollspelsdöden” är ju ett etablerat begrepp och även om det såklart inte är så dramatiskt finns det definitivt ett korn av sanning. Så gott som alla som presenterar sig som nya här på forumet börjar ju med ”Jag spelade rollspel på 90-talet men slutade sedan under en lång period, men nu är jag tillbaka till hobbyn”.
fast rollspelsdöden är bara relevant kommersiellt.

Kreativt var den eran extremt blomstrande, med Neogames i högform och rollspel.nu på sin höjdpunkt, och massor av revolutionerande spel, i synnerhet på indie-scenen, som lade grunden för nutidens neotrad och kickstarter-framgångar.

Att inte ta upp den eran i en dokumentär om det svenska rollspelsfenomenet tycks mig smått förolämpade mot oss som var högaktiva då och bidrog till dagens kommersiella framgångar.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
fast rollspelsdöden är bara relevant kommersiellt.

Kreativt var den eran extremt blomstrande, med Neogames i högform och rollspel.nu på sin höjdpunkt, och massor av revolutionerande spel, i synnerhet på indie-scenen, som lade grunden för nutidens neotrad och kickstarter-framgångar.
Ungefär som medeltiden, allstå! Min poäng var bara att min bild är att antalet rollspelare i Sverige under perioden var betydligt färre än både före och efter.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Ungefär som medeltiden, allstå! Min poäng var bara att min bild är att antalet rollspelare i Sverige under perioden var betydligt färre än både före och efter.
Håller med helt, antalet utövare sjönk, och ännu mer under 00-talet - oaktat hur kreativ perioden var (men det är ett ämne för en annan tråd).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
fast rollspelsdöden är bara relevant kommersiellt.
Jag ifrågasätter "rollspelsdöden", även kommersiellt. Anekdotiskt kan det absolut ha känts så, för att många 70- och 80-talister helt enkelt var upptagna med vuxenliv och vardagspussel.

Men OGL och 3E gjorde ju att D&D exploderade. Vi har Eden, AEG, och WW. Vampyrlajv. Fantasylajv. Att det inte såldes DoD-lådor är ju inte samma sak som någon “död”.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Jag ifrågasätter "rollspelsdöden", även kommersiellt.
Det ska väl i och för sig förstås, tror jag för de flesta, ur ett svenskt perspektiv.

Vad skulle kunna ge belägg för det? Var det färre som åkte till konvent, exempelvis?
Till att börja med: det går ju inte att mäta egentligen (precis som vi inte kan veta att vi i antal spelade timmar har en uppgång nu). Allt vi kan göra är att titta på indikatorer - som exempelvis antal utgivare, försäljning och konventsarrangemang. Frågan diskuterades ingående i denna tråden, där jag bland annat räknade antalet rollspelsarrangemang på svenska konvent sedan 80-talet. Tyvärr har jag inte hittat några uppgifter om antal besökare men den som är sugen kanske kan hitta någon redovisning från tex Gothcon.

Summering av tråden: Det finns belägg för att det fanns en nedgång i Sverige från ca 1995 och det finns det som talar mot. Personligen tycker jag indikatorerna som pekar mot en nedgång 1995-2010 är starkare än de som pekar åt andra hållet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Vad skulle kunna ge belägg för det? Var det färre som åkte till konvent, exempelvis?
Gå till presentationsforumet och läs igenom trådstarterna. Det finns ett par som börjat spela rollspel nyligen, men den överväldigande majoriteten är folk som spelade när de var unga, slutade spela och nu vill börja igen. Det är såklart inte på något sätt ett bevis, men jag har sett det så länge att jag tillsammans med andra indicier ser det som en tydlig trend tills någon kommer med starkare bevis på motsatsen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Gå till presentationsforumet och läs igenom trådstarterna.
Ärligt talat tror jag det är 100% confirmation bias. Att hänga på forum av det här slaget är något som framförallt tillhör en specifik generation, så att det blir just hemvändare som kommer hit efter att barnen blivit större (eller dylikt) är ju inte alls konstigt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Ärligt talat tror jag det är 100% confirmation bias. Att hänga på forum av det här slaget är något som framförallt tillhör en specifik generation, så att det blir just hemvändare som kommer hit efter att barnen blivit större (eller dylikt) är ju inte alls konstigt.
Det låter visserligen rimligt, även om jag tror att det inte är 100% av förklaringen (och att det inte är bekräftelsejäv utan selektionsjäv).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Ärligt talat tror jag det är 100% confirmation bias. Att hänga på forum av det här slaget är något som framförallt tillhör en specifik generation, så att det blir just hemvändare som kommer hit efter att barnen blivit större (eller dylikt) är ju inte alls konstigt.
Det håller jag med om. Däremot skulle tex antal nyreggade medlemmar per år vara en vettig indikator, om det finns sådan data. (Dvs wrnu är inte representativt, däremot kan det nog antas vara representativt för sin andel av hobbyn).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Det låter visserligen rimligt, även om jag tror att det inte är 100% av förklaringen (och att det inte är bekräftelsejäv utan selektionsjäv).
Det är det säkerligen inte. Men mina anekdoter från att ha varit kurslärare till och från sedan 2012 är ju att antalet rollspelare i klasserna (som i detta fallet pluggar speldesign) ökat markant på tio år. Från att ha kunnat vara kanske en eller två individer som typ spelat lite rollspel någon gång, till att idag vara flera aktiva spelgrupper. Även med hänsyn till att klasserna är mycket större idag så är det en tydlig skillnad.

Så just att nytillströmningen bland rollspelare i stort skulle vara hemvändare tror jag helt enkelt inte stämmer. De som börjar med rollspel idag befinner sig helt utanför vårt blickfång, tror jag. De börjar med D&D och kommer i kontakt med det utan några kopplingar alls till det svenska rollspelsarvet eller ens till att rollspel är en större hobby än just D&D. Mer amerikaniserat, helt enkelt. Som så mycket annat.

Att det däremot också finns en stor del hemvändare är ju bara superkul. Men jag tror vi är färre än den nya generationen, i praktiken. Men tror--jag har ju exakt inga belägg för det bortom anekdoter. :)
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Skulle gissa att rollspelsdöden nog mer handlar om ”jag upplever det inte är som förr” i betydelsen att man hittade rollspel på leksaksbutiker. Men att det är fler spel och fler spelare idag än för tio år sen känns som det borde stämma. Borde nog till och med vara lättare att sälja ett nytt rollspel idag än för tio år sedan (men har mer med distributionsformer och kanaler att göra).

Samtidigt motsäger det inte min lilla iakttagelse och jämförelse med ”jazz på pressklubben” 1995.

 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att rollspel upplevde en demografisk och kommersiell nedgång kan säkert stämma, men "rollspelsdöden" är oavsett en mycket dum term, eftersom eran som sagt var kreativt synnerligen blomstrande, på många sätt betydligt mycket mer än idag, och att dokumentären inte tar upp denna era är likafullt mycket besvikande.

Jag börjar ana ett narrativ att först fanns DoD, och sen kom Fria Ligan och räddade rollspelssverige, och givetvis kan jag inte hjälpa att bli lite extra provocerad av det som Eon-författare, eftersom Eon var spelet som höll flaggan högt i många långa år efter DoD. Men mer än så - fuckin' 90% av min utveckling som rollspelare skedde på grund av indiespelen och neotrad-spelen på 00-talet.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Att rollspel upplevde en demografisk och kommersiell nedgång kan säkert stämma, men "rollspelsdöden" är oavsett en mycket dum term, eftersom eran som sagt var kreativt synnerligen blomstrande, på många sätt betydligt mycket mer än idag, och att dokumentären inte tar upp denna era är likafullt mycket besvikande.

Jag börjar ana ett narrativ att först fanns DoD, och sen kom Fria Ligan och räddade rollspelssverige, och givetvis kan jag inte hjälpa att bli lite extra provocerad av det som Eon-författare, eftersom Eon var spelet som höll flaggan högt i många långa år efter DoD. Men mer än så - fuckin' 90% av min utveckling som rollspelare skedde på grund av indiespelen och neotrad-spelen på 00-talet.
Problemet är väl att alla de där indie- och neotrad-spelen bara nådde en mycket liten del av rollspelspubliken.
För det stora flertalet är vad som finns att köpa i vanliga butiker i stort sett allt som finns.
Av olika skäl så var det nog en rejäl dipp i antal rollspelare på mitten av 90-talet, vilket hade som konsekvens att den kommersiella utgivningen av rollspel också minskade.

Jag misstänker att den kreativa blomstring du pratar om uppstod som en konsekvens av "rollspelsdöden" - när Äventyrsspel försvann från marknaden blev det ett stort tomrum som de kommersiella konkurrenterna inte riktigt förmådde fylla, så folk började skapa eget i större utsträckning.
Eon var (och är) väl ett av de mer framgångsrika svenska rollspelen, men det har nog aldrig haft i närheten av samma popularitet eller mindshare som DoD hade.

Påminner lite om de olika mass-utdöderna i jordens historia. Flera gånger så har en stor andel av allt levande dött ut, men varje gång så har det följts av en period av enorm blomstring av nya livsformer som fyller ut de nu tomma nischerna.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Jag erkände inte rollspelsdöen som begrepp när den var aktuell heller. Och efter Ä-Spel och innan rollspelsdöen fanns det också massor av produkter som sålde. Minns ni Eon 3? Mutant UA, WoD, New WoD, allt med D20 motor?
 
Top