Några tips
Så vad ska man göra för att komma runt det där gratis? Vad ska man göra för att ha rätt att ha en åsikt? Skänka pengar? Är det så man får sin röst hörd? Betala för det?
Detta är generella råd, baserade på en mängd inlägg jag läst under min tid på wrnu. I stora drag tycker jag mig se att man får mest gehör för sina åsikter om man ...
... framför dem utan överdrifter ("Moderatorerna är nazister!")
... undviker att anklaga personer direkt ("Magnus Seter är dum i huvet")
... undviker att anklaga personer som grupp ("Alla norrmän är dumma i huvet!")
... undviker att koppla ihop sin åsikt med sin person ("De tyckte att mitt förslag var kasst, så därför har de personligen förolämpat mig!")
... undviker att dra upp samma sak om och om igen ("Moderatorerna är dumma!")
... undviker argumentation där man ger sken av att företräda en majoritet av användarna ("Jag är inte ensam om att tycka så här, de flesta tycker så här!")
... undviker argumentation där man ger sken av att företräda en minoritet av användarna ("Jag är inte ensam om att tycka så här, det finns fler men jag kan inte säga vilka, men de finns!")
... undviker att göra svepande generaliseringar om tillståndet på wrnu ("Det är massor med folk som hoppat av bara sen för en månad sen!")
... undviker att försöka "vinna" en diskussion som handlar om tolkningar genom att hänvisa till teknikaliteter ("Du är ond och har fel, för HÄR skrev då exakt så här, och enligt SAOL betyder det att du egentligen tycker tvärtom mot vad du påstår att du tycker!")
... undviker att raljera för att vinna billiga poäng ("Allt det Magnus Seter skriver är skitsnack!")
... undivker att köra ner erfarenhet och kunskap i halsen på andra användare ("Jag vet bäst för jag var faktiskt med när Mutant Chronicles togs fram!")
... undviker att blanda ihop rollspel.nu med en demokratisk stat ("Vi får faktiskt säga vad vi vill i Sverige för vi är en demokrati!")
... undviker att använda åsiktsfriheten som en förevändning för att förolämpa andra användare ("Jag får faktiskt säga att Magnus Seter är dum i huvet, för vi har åsiktsfrihet!")
... undviker att lyfta fram undantagsfallen som vore de normen ("Det här moderatoringripandet var kasst! Alltså är alla moderatoringripanden kassa!")
Och framför allt ...
... lyssnar på vad moderatorerna verkligen säger.
Och om du tycker att mina exempel låter konstiga, så är de alla inspirerade av inlägg som gjorts på rollspel.nu. Även den om nazisterna. Kanske inte den om att Magnus Seter är dum i huvet, för det har ingen sagt högt än så länge. Men troligen bakom kulisserna, men det spelar ingen roll för mig.
Jag har inga problem att framföra kritiska åsikter om och på wrnu. Men jag vet också att de är åsikter, och jag förväntar mig inte att redaktionen och moderatorerna släpper allt de har för sina händer för tillfället för att uppfylla just precis mina önskemål.
De vet vad jag tycker, och det är nog för mig.
/M