Nekromanti rollspel.nu

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Stopp!

Stopp i deltråden, båda två. Jag bryr mig inte om vem som började provocera vem, det är hur som helst aldrig tillåtet med personangrepp och otrevligheter.


/Dimfrost
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: rollspel.nu (ändrat)

...jag skrev ett oseriöst inlägg angående manga porr. Krille flyttade ut tråden till oftopic forumet. Bra moderering.
OBS!
Jag orkade inte skriva ut "enligt mig" i varenda mening nedan, så ni får tänka er det själva. Jag berättar givetvis inte hur saker är, utan vad jag anser.
OBS!

Jag håller inte med.

Inlägget skulle såklart bort från originaltråden (inte för inlägget i sig, ett enskilt ot-inlägg spelar ingen större roll, utan för att det fanns en överhängande risk för en lång ot-deltråd).

Inlägget var dock inte så pass "bra" att det på något sätt förtjänade en egen tråd (det håller du också med om antar jag, eftersom du inte postade det i en egen tråd från början, utan som ot-fjams i en befintlig).

Den bästa lösningen vore om det gick att låsa deltrådar, men att införa sådan funktionalitet skulle innebära att hela redaktionen var tvunga att offra sina förstfödda till en programmerare, för copy-n-paste-härket som är ubb-threads är verkligen inte kul att mecka i. (trust me on this one)

I dagsläget hade den bästa lösningen varit att helt sonika ta bort inlägget och inte fundera mer över det. Även du måste ju hålla med om att det inte var ett särskillt värdefullt inlägg.

EDIT:
Ett annat alternativ vore ju att införa ett Inläggshelvete, dit värdelösa inlägg förvisades för att dö. Jag har sett det användas med stor framgång på andra forum. Tyvärr skulle ett sådant forum troligen inte matcha den framtoning redaktionen vill att wrnu ska ha.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Hur länge redaktörer och moderatorer sitter kvar

Dimfrost klargör förstås hur det ser ut i de fall där högre instans tappar förtroendet för någon längre ner i kedjan: moderatorer, redaktörer och chefsredaktörer. Det händer dock inte speciellt ofta. Snarare är det nog så att de avgår frivilligt av någon anledning, kanske för att de får nästan enbart negativ feedback på arbetet och engagemanget som de investerar i webbplatsen.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Hur länge redaktörer och moderatorer sitter kvar

Enbart negativ feedback är förståss inte bra för en person. Men når man den punkten att det blir för mycket så finns det väl ingen anledning att stanna kvar. Rollspel.nu är ju inte livet.
Och ibland kanske ens engagemang är felriktat. Det kanske inte är rätt sak för alla.

Ps
Jag tycker om sniglar... fast inte att slicka på allt som är slemmigare än min egen tunga räknas bort.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Jag kan faktiskt inte hålla med dig här. Jag kan inte dra mig till minnes någon gång som jag upplevt att mina möjligheter att få sagt vad jag vill ha blivit hämmat av moderatorer, och då har jag ändå en förmåga att slänga ur mig en rätt så aggresiv debatstil.

Angående ditt exempel så anser att jag det var rätt med en moderering. HAN har under senaste tiden postat fler påhopp mot Krank. Tråkigt att se och välbehövlig moderering.

//Flurtis som vill påpeka att han inte har någon som helst personlig relation till någon av redaktorerna, ordinarie moderatorer eller Krank.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Angående ditt exempel så anser att jag det var rätt med en moderering. HAN har under senaste tiden postat fler påhopp mot Krank. Tråkigt att se och välbehövlig moderering.
Jag vill bara slänga in en liten kommentar om att jag inte på något sätt efterfrågade moderering. Det gör jag sällan. Faktum är att jag nästan kan garantera att det inte händer, att jag ber om moderering.

Rätt eller orätt med modereringen - jag bryr mig inte. Hans åsikter om mig känner jag till, och det är inte som att jag mår dåligt av dem.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Tack för det svaret! Precis min poäng ibland behandlas vi som små barn här som inte kan ta kritik eller att folk har en annan idiotisk eller normal åsikt än vad vi har.
Jag är vuxen jag klarar av att hantera att folk kallar mig dynghög snoppkalle maldas miffo kukmicke tågjävul lökhög rövknullare rumptittare etc...

men jag kan förstå att det behövs modereringar på rent extrema påhopp. Men det är rätt sällan dessa förekommer här.
Generellt sätt vet jag inte om man bör moderera förens man fått en anmälan från någon som blir utsatt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Om någon skulle skriva

dynghög snoppkalle maldas miffo kukmicke tågjävul lökhög rövknullare rumptittare
i ett inlägg skulle jag definitivt moderera det, utan att ta hänsyn till om någon faktiskt blivit förolämpad eller ej. (Utom i just detta fall då det var ett hypotetiskt exempel, förstås.)

Det handlar helt enkelt om att vi vill ha ett trevligt och hyfsat artigt debattklimat här på Rollspel.nu.

Det sagt är det inte helt lätt för oss moderatorer att dra gränsen mellan »lite småbitskt« och »direkt otrevligt«, så ibland låter vi helt enkelt nåd gå före rätt och väntar tills någon anmäler inlägget innan vi tar ställning.

(Vilken normalt funtad¹ kille är för övrigt inte rumptittare?)

<font size="1">1. Avser inte sexuell läggning. Jag är nämligen övertygad om att bögar spanar in killrumpor i samma utsträckning som heteros tittar på tjejditon.</font size>
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Det handlar helt enkelt om att vi vill ha ett trevligt och hyfsat artigt debattklimat här på Rollspel.nu.
Jo jag förstår att ni drar en linje tidigt... men samtidigt stör sig alla på olika saker... det blir väldigt konstigt om man skall skydda samtliga. Och skyddar man vissa bör man väl skydda alla? eller är vissa previligerade?

Mitt ex hon kallade med rumptittare fast jag får skylla migsjälv gäller att kolla diskret...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,279
Location
Örebro
Huvudsaken är väl att man är konsekvent? Och att börja vräka ur sig svordomar och liknande brukar konsekvent leda till modereringar, så där så finns det definitivt en "lika för alla"-regel. Det är i alla fall min erfarenhet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Det beror på i vilket sammanhang den utstöts. Bruk av svordomar är sällan något problem, däremot när de används som personangrepp eller på annat vis på ett förolämpande vis (till exempel till sitt ursprung är rasistiska eller sexistiska).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Angående ditt exempel så anser att jag det var rätt med en moderering. HAN har under senaste tiden postat fler påhopp mot Krank. Tråkigt att se och välbehövlig moderering.
Å andra sidan hade Gurgeh redan moderarat deltråden, så Dnalors modererande var rätt redundant. Tråden var dock helt oöverskådlig i trådad visning, så jag har förståelse för att han missade det. Håller också med att inlägget skulle modererats. Efteråt så tänkte jag ta bort inlägget och skicka som PM istället, men jag hade redan stängt av datorn och lagt mig så jag orkade inte.

För att kasta lite bensin på elden, så tycker jag det är lite synd att det är skillnad på folk och folk. När jag skrev ett inlägg till Insignia och gnällde så fick jag varning i PM direkt (två dessutom, varav första inte "var riktig"). Nu har jag gnällt två gånger på krank (varav första var harmlös, enligt mig) och inget har hänt. Kan väl vara för att Insignia bemödade sig med att rapportera inlägget, vad vet jag? Men jag fick två stycken muntliga tillsägelser från två moderatorer på irc också (OBS: dock inte inklädda sina moderatorroller).

Med krank har jag snarare fått ryggdunkningar (OBS: inte från moderatorer).

/Han som dock tycker att folk under 100 inlägg borde få särbehandling så att nytt folk inte skräms bort
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Citat:
Ni leder diskutioner och sätter upp regler för diskutionerna.



Nej, moderatorerna gör varken det ena eller det andra. Det är redaktionen som sätter upp reglerna, och moderatorerna som tillämpar dem om inlägg bryter mot dem.
Håller absolut inte med, reglerna är inte svart på vitt, de är i allra högsta grad öppna för en tolkningsfråga och därav att det skiljer sig stort beroende vem som modererar.

Problemet som jag ser det är att det fortfarande finns många som upplever en maktlöshet när de får problem med en moderator.

För att sammanfatta vad jag har uppfattat (japp, min åsikt och inget annat):

En moderator sitter kvar tills dess att redaktionen/ledningen/den som bestämmer inte längre har förtroende för den, alternativt, moderatorn självmant väljer att avgå.

Det är här problemet uppstår! Om en moderator upprepade gånger får negativ kritik från medlemmar på rollspel.nu men ändå fortsätter moderera som om ingenting hänt (d v s, ingen märker av att något hänt, vad som skickas som PM är trots allt inte för allas ögon). Bilden som skapas är att moderatorer kan göra exakt vad de vill men ledningen har fortsatt förtroende för dem.

Det är då intrycket blir att moderatorerna och ledningen håller varandra om ryggen och det är fullständigt meningslöst att ogilla vad en moderator gör eller säger. Exakt vad jag upplevt att en hel del faktiskt tycker.

Mot en moderator har användaren per automatik fel för vad en moderator än gör så håller alla andra moderatorer/ledning/redaktion med.

Det är utan tvekan ett av de viktigaste skälen till att jag numera möjligtvis läser inlägg men sällan skriver. Jag hatar att känna mig så förbannat maktlös! Jag behöver vetskapen att om jag upplever att jag blivit felaktigt behandlad så finns möjligheten för mig att rätta till situationen, jag kan påverka!

Rollspel.nu har inte gett mig det intrycket.

Men jag har ett förslag på vad man skulle kunna göra annorlunda. Man skulle kunna införa mandatperioder, för enkelhetens skull ett år, och när en mandatperiod går ut så utvärderas moderatorns insats (gärna av en grupp där inte alla sitter i redaktionen!) och utifrån det så avgör man om moderatorn borde fortsätta eller inte.
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Men jag har ett förslag på vad man skulle kunna göra annorlunda. Man skulle kunna införa mandatperioder, för enkelhetens skull ett år, och när en mandatperiod går ut så utvärderas moderatorns insats (gärna av en grupp där inte alla sitter i redaktionen!) och utifrån det så avgör man om moderatorn borde fortsätta eller inte.
Otroligt bra idë! Men lider av samma problem som att vi aldrig skulle kunna få direktstyre i Sverige... Det innebär att släppa ifrån sig kontroll och det gör inte de styrande(om det inte är till EU då :gremsmile: där de kan få bättre betalt!)
 
G

Guest

Guest
Alltså... c´mon! Jag om någon har haft min dunster med moderatorerna genom åren. Jag kan förstå er poäng men i slutändan är det ju för fan bara ett forum, ett ynka jävla rollspelsforum. Om vi gör vårat jobb (alltså inte bråkar med varandra, slutar tjafsa, håller nivån osv, osv) så kommer vi inte se dom i alla fall.

Alla dom här knäppa förslagen att vi ska ha en användarrepresentant, omröstningar blä och bu är ju sinnessjukt. Det är ju inte våran site, det är ju deras eller Gardener eller vad han/hon nu heter. Om någon bängbula reggade sig på mitt kompisforum och började härja om att den personen ville ha en om röstning ifall jag ska ha kvar mina adminrättigheter på MITT forum så skulle han/hon åka ut!

Återigen... Gör vi vårat jobb så behöver inte moderatorerna göra sitt och vi slipper dom, i alla fall slipper vi råka ut för just dom användarna med sina moderatorplagg på sig, hattar och kappor och vad fan det nu är...

Så släpp det...

Slutligen, om de personliga relationerna mellan rollspel.nu och den enskilde användaren. Ja, kommer man inte överens (tittar på mig själv genom min nya blanka skärm) med dom finns det två alternativ.

1. Gnäll, gnäll, gnäll. Gör en Troberg... härja om förändringar, försök avsätta moderatorer, skapa opinion... bli bannad. Ja vi är ju här på deras nåder... till slut lackar väl dom också... Hej då.

2. Bara skit i det... Det är ju en unik situation ifall man blir personligen trakasserad av moderatorerna, så ignorera dom och dom kommer tillslut att ignorera dig. Skulle det vara så illa att dom fortsätter, ja men vem FAN bryr sig. Några illaluktande, socialt efterblivna och fåniga rollspelssnubbar är väl för fan inget att bry sig om... :gremlaugh:

Nå... var vill jag komma. Jo, vi har haft alla dom här trådarna tidigare, i och med de stora förändringarna. Alla har fått bajsa av sig och rollspel.nu har säkert tagit till sig kritik, men vi måste också ta till oss. Begrav detta nu, låt oss se hur det utvecklas, lugna för helvete ner er! Jag vet inte om det är för att de flesta här är svenskar, men ett gnälligare forum får man fan leta efter :gremlaugh: Jag hade fan fått hjärnblödning av att administrera detta forum...

Puss på pungen och trevlig helg...
 
Top