Jag är inte riktigt säker på vad "målet" är. Jag tycker varken det ser ut att vara någon brist på nya spel, eller på möjligheter för folk att spela? The more the merrier såklart, men jag vet inte hur stort rollspelande ens KAN bli i en värld där möjligheterna som rollspel erbjuder i stor utsträckning också kan erbjudas av andra intressen och hobbies. Back in the day så om man var sugen på att spela ett spel med fantasyinslag, eller ägna sig åt ett dungeoncrawl eller ja, bara levla lite så var det rollspel och inget annat som erbjöd de här upplevelserna. Det finns fortfarande saker bara rollspel gör och kan göra, men idag kan du ju levla med en telefonapp för din löpträning, fantasyinslag är vardagsmat och dungeoncrawls finns i så många varianter att de inte går att räkna, och om du vill vara någon annan för en stund så har du hela jävla internet att vara det på.
Jag tror att rollspelen en gång i tiden blev en samlingspunkt för väldigt många intressen och behov som idag sprids ut över flera olika hobbies och sysslor (må det vara cosplay, teveserier, tevespel eller brädspel, gamification, flashbacktrollning eller what not), och att rollspel idag därmed både är mycket mindre, men på ett annat sätt mycket större än någonsin.