Nekromanti Rollspel i leksaksbutiken

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
+ till Möllers kommentar om att vi behöver fler som spelar.

När jag tittar mig omkring i de kretsar där jag rollspelar har jag två nära vänner som fick mig att börja spela, för att dom spelar. Dom började spela, den ene för att den andre invigde den, och den andre för att han rollspelat Vampire med sina gamla kompisar i norrland. Och dom har antagligen också blivit invigda av andra rollspelare.

Jag tror huruvida rollspelen är tillgängliga eller inte, är av mindre effekt för hur hobbyn växer. Betydelseful, men inte övervägande. Om rollspel blir mer tillgängliga, utökar sig till målgrupper som inte är "Rollspelare", och blir regellättare och inte så dyra, kommer fler människor som blir initierade att vara bekväma, och så småningom bli inbitna rollspelare och spelledare.

Jag tror att det är en väldigt, VÄLDIGT begränsad mängd nya spelare som kommer från gruppen "Jag hittade en bok i en bokhandel, och samlade ett par kompisar för att börja spela.", för jag tror att om man hittar en intressant rollspelsbok är chansen större att få spelare och spelledare om man söker sig till en etablerad förening eller spelgrupper, eller att man frågar runt på facebook bland sina andra och tredje stegets vänners vänner.

Jag tror att det är viktigt för rollspelens utveckling och allmänna överlevnad att.
- De som är etablerade spelare fortsätter inviga sina vänner.
- De som är etablerade spelare inte ger upp och slutar spela.
- Föreningsverksamheten och organisationsengagemanget är fortsatt högt och aktivt, för att ordna med lokaler, dyrare rekvisita, och föra samman spelare och spelledare.

Sen tror jag att spelandet kan öka, möjligen om:
- Spel, Vissa inte alla, riktar in sig på "Gateway" spel, att fånga in nya spelare. Det fins två sorters företag. Såna som gör nya produkter för gamla kunder, ochsåna som gör gamla produkter för nya kunder. Rollspelsindustrin har varit väldigt fokuserad på det förstnämnda, men bör inte utesluta sig från att skapa produkter enbart med syfte att föra in folk i hobbyn, eller sälja spel till folk som inte vill lägga hjärta och själ i rollspelen.
- De engagerade föreningar och spelgrupper som fins fortsätter kommunicera med de som inte är rollspelare. PR är.. Vessäntligt. Vessantligt. Väsent... Viktigt. Om föreningar fortsätter att visa sig, bjuda in nytt folk till "Prova på" rollspel, anordna one-shots för upptagna föräldrar som bara hinner rollspela 1 gång varannan månad, osv.
- De människor som är av attityden "Nej, jag kan inte" innan de har prövat, slutar med det och slappnar av och har kul. Det som sätter en propp i luftrören för mina spelgruppers växande, är hur många som blir erbjudna att spela som hög första meningen av reglerna och säger "Nej, jag kan inte, punkt. " och sen blev det inget mer med det. Tyvärr är många tjejer som vi bjudit in av den här naturen, vilket gör det hela ännu mer frustrerande. Så länge det ligger en allmän känsla av att man måste vara bra på rollspel för att kunna rollspela, och så länge attityden fins kvar, hos båda killar och tjejer, att tjejer inte kan rollspela, kommer rollspelshobbyn att antingen vara djupfryst, eller aktivt sjunka i popularitet.

Nu när jag tänker på det kanske det är ett återkommande fenomen, att man bara "Får" hålla på med det man är bra på. Har inte funderat på det ycket i andra sammanhang. Men jag vet att det sätter stopp för många lovande spelare och spelledare.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Arfert said:
Vad är det?
Leka med elden är ett äventyr där man tar rollen som barn som undersöker traktens spökhus. Det har ett kort regelsystem på typ tre sidor. Det är helt enkelt ett fristående introduktionsäventyr med ett eget litet regelsystem.

Mer information finns på MylingSpels hemsida.

(Det går att köpa som häfte, men går även att ladda ned gratis som PDF.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Robert Jonsson said:
Arfert said:
Vad är det?
Leka med elden är ett äventyr där man tar rollen som barn som undersöker traktens spökhus. Det har ett kort regelsystem på typ tre sidor. Det är helt enkelt ett fristående introduktionsäventyr med ett eget litet regelsystem.

Mer information finns på MylingSpels hemsida.

(Det går att köpa som häfte, men går även att ladda ned gratis som PDF.)
Ok, kul spel, men hur var det först? Det finns ju inte i butik. Vad jag vet.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Jodå, det har funnits i butik men det har kommit och gått för länge sedan. Mycket för att det inte gjordes någon egentlig ansträngning marknadsföringsmässigt av mig för att nå ut på bredare front.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Nero said:
Jag trodde faktiskt på en rollspelsvåg efter tv-programmet Barda, men det verkar inte ha tagit skruv? (eller så kanske den effekten är fördröjd)
Förklarligt nog märks Barda-effekten mer inom lajv. Som arrangör för ett stort, lättillgängligt fantasylajv som dessutom samarbetar med SVT kan jag definitivt säga att vi ser en hel del ungdomar vars första kontakt med fantasy och lajv var Barda. Ännu roligare är det att deras föräldrar ibland dras med i det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om någon gett ut ett renodlat Barda-rollspel (i stil med Spelet om Morwhayle) hade det vart en annan sak kanske).
 

Bananas

Veteran
Joined
28 Apr 2012
Messages
66
Location
Järfälla
Rollspel är en hobby som jag älskar.
Men den kanske ÄR död?
Datorspel kan göra i princip allt som rollspelen kan göra och väldigt mycket mer.

Alla spel som drar in massor på Kickstarter och liknande verkar vara "nostalgispel" eller åtminstone sådant som vi gamla rollspelsrävar med pengar i överflöd vill sponsra.

Hur många under 30 tror ni sponsrar Ensamma Vargen?

Visst vi spelar med våra barn, men hur många tror på allvar att hobbyn lever kvar om 50 år?

Min gissning är att datorn vann, rollspelen förlorade.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har inga problem med att de flesta som sållar är 30+. De har pengar och är betydligt fler än de som är 10-29.

Ungefär som Sweden Rock troligen går bäst av festivalerna i Sverige. Nostalgi ska man inte underskatta.

:gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Bananas said:
Min gissning är att datorn vann, rollspelen förlorade.
Min gissning är att rollspelen vinner genom datorerna.
 

Bananas

Veteran
Joined
28 Apr 2012
Messages
66
Location
Järfälla
Nostalgi och köpkraft i oss som är uppväxta med rollspel är såklart bra.
Men det säger inte så mycket om tillväxten.

Jag själv och de flesta i 40-årsåldern kan lätt lägga 1-10k i sponsring för nya rollspel.
Men hur många 10-åringar uppväxta med iPad kommer bry sig en sekund om rollspel?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Arfert said:
OK, när var det? Jag missade det helt tyvärr...
Under början av 2011, men som sagt var... Det var ingen storsatsning och jag gjorde ett uselt jobb i att marknadsföra det. Så jag är inte förvånad över att ingen hört talas av det. Ligger på mitt huvud.
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Bananas said:
Datorspel kan göra i princip allt som rollspelen kan göra och väldigt mycket mer.
I princip kanske de kan göra det, men inte i praktiken. Jag gillar Skyrim. Det är ett mycket bra och stort spel, men det har inte logiken och överraskningsförmågan hos en levande spelledare.

Som ett litet exempel dök det nyligen upp en liten bugg som gör att min kompanjon med jämna mellanrum får för sig att ta av sig all rustning och alla kläder. Ingen omkring oss reagerar på detta beteende och personen själv tvekar inte att slänga sig ut i iskallt vatten eller korsa högfjäll iklädd bara kallingar. :gremsmile:

Än så länge är det en bra bit kvar innan jag ens skulle vilja jämföra immersion och tillfredsställelsen att spela ett datorspel med bordsrollspel. Kanske kommer den tiden när man inte märker skillnaden, men den är inte direkt runt hörnet.

Att sedan rollspelen skulle dö ut i och med det är egentligen inte så troligt. Lika lite som modelljärnvägar, LP-skivor eller oljemålning har dött ut. Däremot blir antagligen utövandet lite mer nischat, kanske med periodiska nostalgiska uppsving.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Eldilon said:
I princip kanske de kan göra det, men inte i praktiken. Jag gillar Skyrim. Det är ett mycket bra och stort spel, men det har inte logiken och överraskningsförmågan hos en levande spelledare.

Som ett litet exempel dök det nyligen upp en liten bugg som gör att min kompanjon med jämna mellanrum får för sig att ta av sig all rustning och alla kläder. Ingen omkring oss reagerar på detta beteende och personen själv tvekar inte att slänga sig ut i iskallt vatten eller korsa högfjäll iklädd bara kallingar. :gremsmile:
Haha, det låter ju som en perfekt emulering av en irrationell spelare och en spelledare som slutat gnälla på att man inte kan göra så utan bara låtsas som ingenting fram till att det blir strid. :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Krille said:
Bananas said:
Men den kanske ÄR död?
Nä, inte död. Men en märklin-hobby: det är en liten nischad hobby som lever på gamla stofiler som har råd.
Hur många av de som är 30+ som nångång spelat rollspel?
30000?
100000?
300000?
Fler?
Lyckades jag sälja till 5-10% vore jag nöjd. :gremwink:
 

Bananas

Veteran
Joined
28 Apr 2012
Messages
66
Location
Järfälla
Jo, men vad säger det om tillväxten?
Jag har grym respekt för dig Arfert, Fantasy! är ett av de få rollspel som kan skapa nya rollspelare.
Men är det nog?

Som krank sa, så måste vi nog hitta nya forum.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Bananas said:
Datorspel kan göra i princip allt som rollspelen kan göra och väldigt mycket mer.
Jag skulle ju påstå att det är tvärt om, datorspelen är alltid plågsamt begränsade, se bara Skyrim, visst det är stort och snyggt, men om du vill ta dig utanför gränserna vad händer då? M.a.o. datorspel är begränsade av programmeringen, rollspel är begränsade av fantasin.

Däremot är datorspel mycket mer lättillgängligt, du installerar och kör, knappt nån inlärningskurva att tala om (ok nu finns det rollspel med så busenkla regler så att det går i princip lika fort att komma igång, men majoriteten skulle jag påstå kräver en viss inlärning)
Visst vi spelar med våra barn, men hur många tror på allvar att hobbyn lever kvar om 50 år?
Jag är helt övertygad om att det lever kvar genom våra barn, jag mins fortfarande när jag spelade första gången för nästan 30 år sedan, jag är övertygad om att jag lyckats förmedla samma känsla till frugans systerson som brukar vara med och spela, han vill ha ett eget spel nu för att kunna lira med sina polare, jag hoppas min dotter kommer tycka det är lika kul när hon är gammal nog. Min tanke är att tycker deras generation att det är lika givande som vår generation kommer de föra det vidare.
Att hobbyn kommer bli lika stor som på 80-talet tror jag inte, men jag är övertygad om att den lever kvar.

Min gissning är att datorn vann, rollspelen förlorade.
Min syn på det är att rollspelen svikits av handeln, självklart krymper hobbyn när den inte syns annat än på SF-Bokhandeln där det ändå bara är sådana som vi som går och dräller.
 
Top