Nekromanti Rollspel i leksaksbutiken

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Eldilon said:
I princip kanske de kan göra det, men inte i praktiken. Jag gillar Skyrim. Det är ett mycket bra och stort spel, men det har inte logiken och överraskningsförmågan hos en levande spelledare.
Det har inte heller begränsningarna hos en dålig spelledare... För att inte tala om att det är MYCKET mindre rälsat och begränsat än de flesta köpeäventyr jag läst och för den delen väldigt, väldigt många hemmabyggda äventyr jag spelat eller spellett.

Spelet sköter matten och systemet; jag slipper rulla tärningar och räkna matte utan kan fokusera på att "leva i världen".

Det är det, tror jag, som gör att så många hittar sin "leva-sig-in-i-rollperson-i-en-häftig-värld"-kick i spel som World of Warcraft eller The Secret World. För nog finns det in-characterspelare där! Spelen sköter allt det tråkiga, det går snabbt, ingen behöver vara SL. Visst finns begränsningar i vad man kan göra, men väldigt mycket finns kvar.

Om jag ska vara helt ärlig väljer nog jag hellre ett hyfsat datorspel än en sådär normaldålig SL som envisas med att använda hela systemet och måste bläddra och pilla, där strider tar en timme och man ändå bara tultar runt i nåt jävla grottsystem som inte känns inspirerat...
 

Bananas

Veteran
Joined
28 Apr 2012
Messages
66
Location
Järfälla
Eldilon said:
Bananas said:
Datorspel kan göra i princip allt som rollspelen kan göra och väldigt mycket mer.
I princip kanske de kan göra det, men inte i praktiken. Jag gillar Skyrim. Det är ett mycket bra och stort spel, men det har inte logiken och överraskningsförmågan hos en levande spelledare.

Som ett litet exempel dök det nyligen upp en liten bugg som gör att min kompanjon med jämna mellanrum får för sig att ta av sig all rustning och alla kläder. Ingen omkring oss reagerar på detta beteende och personen själv tvekar inte att slänga sig ut i iskallt vatten eller korsa högfjäll iklädd bara kallingar. :gremsmile:

Än så länge är det en bra bit kvar innan jag ens skulle vilja jämföra immersion och tillfredsställelsen att spela ett datorspel med bordsrollspel. Kanske kommer den tiden när man inte märker skillnaden, men den är inte direkt runt hörnet.

Att sedan rollspelen skulle dö ut i och med det är egentligen inte så troligt. Lika lite som modelljärnvägar, LP-skivor eller oljemålning har dött ut. Däremot blir antagligen utövandet lite mer nischat, kanske med periodiska nostalgiska uppsving.
Bra poäng.
Men modelljärnvägar, LP-skivor och oljemålning kräver inte 3-6 personer för att fungera.
Det gör våran hobby extremt nischad.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Nybörjarrollspel...

Arfert said:
krank said:
ro83rt said:
...behövs det verkligen? Jag antar att Dungeons and Dragons fortfarande är det spel som säljer mest och det är ett relativt abstrakt och regeltungt spel.
Även om D&D/Pathfinder säljer mest så säger det ingenting alls om hur bra de är på att nå nya rollspelare.
Tror dessutom att de inte sålt mest de senaste åren. I Sverige. Gissar jag. I synnerhet om man ser på Core-böcker, kanske om man räknar ihop ALLA böcker de skiter ur sig.
Eftersom iaf jag inte vet om något stort nybörjarrollspel i USA så förmodar jag att de flesta börjar med D&D/Pathfinder där. Det säljer mest vilket jag alltså tror beror på ren och skär marknadsföring. Jag är rätt övertygad om att de som börjar med rollspel gör det ihop med människor som redan spelat. Alltså är tröskeln lägre då man får hjälp med de ibland abstrakta reglerna.

Vill man få fler spelare bör man alltså ordna fler mötesplatser och inte göra nybörjarrollspel.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Nybörjarrollspel...

krank said:
ro83rt said:
Jag har svårt att se att någon väljer att inte köpa enbart för att det är för svårt.
Det är för att de som spelar rollspel idag är de som började med rollspel trots att det var svårt.

Men visst, inte enbart. Och många har börjat trots att eller rentav pga att det är svårt. Men då finns en outnyttjad marknad...
Yes, men då behövs det marknadsföring för att slå sig in och det görs inte så vitt jag vet inte på andra ställen än för redan invigda. Här t.ex.

Problemet, tror jag, är att det saknas mötesplatser för att kunna fånga upp nya spelare där de kan spela ihop med mer erfarna spelare. Det skulle vara värt mer än nybörjarrollspel är jag tämligen övertygad om.

Det vore intressant att se hur många som köper Morwhayle gör det som första rollspel utan att ha spelat förut.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Kanske behövs det fler powergame-spel, med stora axelskydd och svärd. Sånt som är "häftigt". Det är ju uppenbarligen det som får dataspel att sälja.

Eller kanske ett Battlefield-rollspel.

Om nu "sälja fler rollspel" har ett egenvärde, oavsett vilken typ av spel det är. Den riktiga utmaningen är pedagogisk - förklara vad som är unikt med just rollspel. Särskilt frånvaron av winstate. Tydlig winstate skapar spänning och engagemang (Starcraft 2, LoL). Vad engagerar i rollspel (powergaming har förresten tydlig winstate även i rollspel)?

Edit: Själv läste jag om rollspel första gången i Kamratposten, och blev helt såld. Ingen i min omgivning spelade rollspel, men morsan och jag åkte in till leksaksaffären och köpte DoD91. Alla var nyfikna, till och med tjejerna i skolan. Good times. :gremsmile:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,773
Location
Stockholm
Bananas said:
Jo, men vad säger det om tillväxten?
Jag har grym respekt för dig Arfert, Fantasy! är ett av de få rollspel som kan skapa nya rollspelare.
Men är det nog?

Som krank sa, så måste vi nog hitta nya forum.
Rollspel blir också bredare. Bland de spel jag spelar är många uttryckligt riktade mot en äldre publik. Spel som A Flower for Mara, Montsegur 1244, OKULT, Psychodrame, mm är spel som med fördel spelas med de som är 20+ och blir meningslösa eller konstiga att spela med de som är yngre. Nordic larp för rollspelen in i finrummen och förvånansvärt mycket forskningsarbete sker på det fältet. Det är edgy, spännande, utmanande och revolutionärt och det lockar nya till hobbyn.

Det finns en tillväxt, men kanske snarare i formen av "nyväxt" än "tillväxt".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bananas said:
Jo, men vad säger det om tillväxten?
Jag har grym respekt för dig Arfert, Fantasy! är ett av de få rollspel som kan skapa nya rollspelare.
Men är det nog?

Som krank sa, så måste vi nog hitta nya forum.
Tja, när jag demat rollspel för barn har reaktionen alltid blivit oerhört positiv. Typ det ballasts de gjort. Så jag tror att man skulle kunna ha en marknad på säg 20-30000 ex per år eller så för rätt spelsortiment. Nåt som vore som Fantasy! men med helt andra production values...

...men... ...ett jätte-MEN...

Det kräver att man har en helt annan budget. Så man har råd med:
• En säljorganisation på ett par personer på heltid som kan bearbeta inköpare.
• Marknadsföring. Och mer marknadsföring. Både traditionell reklam, lobbying och diverse PR-aktiviteter.
• Ekonomisk uthållighet. Minst ett par år tills man kan räkna med någon som helst lönsamhet.

...och det är naturligtvis helt orealistiskt för en liten marknad som Sverige. Det går inte att få ihop. Så det får bli en Märklinbana istället.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
stenhöna said:
Kanske behövs det fler powergame-spel, med stora axelskydd och svärd. Sånt som är "häftigt". Det är ju uppenbarligen det som får dataspel att sälja.
Är det?

//Krank, försöker påminna sig vilka välsäljande dator- och TV-spel som har stora axelskydd och svärd...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Nybörjarrollspel...

Skillnaden mot Sverige är att D&D/PF finns att hitta på betydligt fler säljställen i USA. Plus att de är mer en del av den amerikanska populärkulturen.

Med millioner möjliga köpare.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
234
Location
Helsingborg
Sån jäkla intressant tråd. Många av er nämner marknadsföring. Just nu eftersöker Musikhjälpen 2013 nattugglor/suddare som kan göra ett besök i buren för att snacka om sin hobby. Detta vore väl ett utmärkt tillfälle om något för att marknadsföra något som vi alla uppskattar. Don't think, just do.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
krank said:
Är det?

//Krank, försöker påminna sig vilka välsäljande dator- och TV-spel som har stora axelskydd och svärd...
Eller alltså, för att vara lite tydlig och kanske inte fullt så dryg:

Jag tror att World of Warcraft säljer bra av helt andra anledningar än att de har stora svärd och axelskydd. Visst finns det visuella, men också enormt genomtänkt spelmekanik.

Detsamma gäller de flesta spel som drar in mycket cash. Det rör sig inte bara om yta; jag tror att analysen "stora axelskydd och svärd" är lite för grund. Och så luktar den 90-tal; Mutant Chronicles och Chronopia. Och en smula bitterhet =)
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Nybörjarrollspel...

Precis, och eftersom du redan tagit upp en del av mina argument själv, dvs att introducera nya spelare med stöd av äldre och marknadsföring, i ett eget inlägg anser jag att vi i princip är överens om hur man skapar nya spelare. Bara för att det finns fler försäljningsställen och fler människor i USA innebär inte att det behövs nybörjarrollspel i Sverige.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
krank said:
Eller alltså, för att vara lite tydlig och kanske inte fullt så dryg:

Jag tror att World of Warcraft säljer bra av helt andra anledningar än att de har stora svärd och axelskydd. Visst finns det visuella, men också enormt genomtänkt spelmekanik.

Detsamma gäller de flesta spel som drar in mycket cash. Det rör sig inte bara om yta; jag tror att analysen "stora axelskydd och svärd" är lite för grund. Och så luktar den 90-tal; Mutant Chronicles och Chronopia. Och en smula bitterhet =)
Min poäng var mest att man kanske inte ska se ner på (kitschig) power-gaming, eftersom många gillar det. WoW faller i den kategorin, IMHO, liksom D&D.

Andra saker folk gillar: Action. Fotboll. Bilar. Inredning och mode. Relationer. Gör ett rollspel som innehåller allt det och du har en vinnare! :gremsmile: Jag skulle döpa det till "Svenne RPG". Om du ursäktar mitt förakt.

Jag känner mig på gång, så jag tror jag knåpar ihop ett litet exempel:

RP befinner sig på en fotbollsmatch i Solna, AIK och Djurgården ligger lika. En av SLP som är kompis med RP var otrogen mot tjejen förra veckan, hon är också på matchen en bit bort. En RP är dessutom förälskad i tjejens kompis, så han har ett direkt intresse av att de försonas så han kan träffa henne igen. Plötsligt kör en man in på planen med en splitter ny Rolls-Royce, kliver ur och börjar skjuta hej vilt med en k-pist. Panik utbryter. Alla försöker springa ut ur arenan samtidigt. RP ser hur tjejen fryser fast och inte lyckas röra sig. Hon måste räddas! De ser också hur galningen med k-pisten kliver in i bilen och försöker starta den, utan att lyckas. I tumultet är det någon som stjäl ena RP:s nya jacka från NK för 5'000.

Fy fan vad dåligt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,773
Location
Stockholm
stenhöna said:
krank said:
Eller alltså, för att vara lite tydlig och kanske inte fullt så dryg:

Jag tror att World of Warcraft säljer bra av helt andra anledningar än att de har stora svärd och axelskydd. Visst finns det visuella, men också enormt genomtänkt spelmekanik.

Detsamma gäller de flesta spel som drar in mycket cash. Det rör sig inte bara om yta; jag tror att analysen "stora axelskydd och svärd" är lite för grund. Och så luktar den 90-tal; Mutant Chronicles och Chronopia. Och en smula bitterhet =)
Min poäng var mest att man kanske inte ska se ner på (kitschig) power-gaming, eftersom många gillar det. WoW faller i den kategorin, IMHO, liksom D&D.

Andra saker folk gillar: Action. Fotboll. Bilar. Inredning och mode. Relationer. Gör ett rollspel som innehåller allt det och du har en vinnare! :gremsmile: Jag skulle döpa det till "Svenne RPG". Om du ursäktar mitt förakt.

Jag känner mig på gång, så jag tror jag knåpar ihop ett litet exempel:

RP befinner sig på en fotbollsmatch i Solna, AIK och Djurgården ligger lika. En av SLP som är kompis med RP var otrogen mot tjejen förra veckan, hon är också på matchen en bit bort. En RP är dessutom förälskad i tjejens kompis, så han har ett direkt intresse av att de försonas så han kan träffa henne igen. Plötsligt kör en man in på planen med en splitter ny Rolls-Royce, kliver ur och börjar skjuta hej vilt med en k-pist. Panik utbryter. Alla försöker springa ut ur arenan samtidigt. RP ser hur tjejen fryser fast och inte lyckas röra sig. Hon måste räddas! De ser också hur galningen med k-pisten kliver in i bilen och försöker starta den, utan att lyckas. I tumultet är det någon som stjäl ena RP:s nya jacka från NK för 5'000.

Fy fan vad dåligt.
Dela det på hälften och du har två bra spelkoncept.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Re: Nybörjarrollspel...

Såvitt jag förstått det så spelar man i USA rollspel typ när man är 18-20, sedan lägger de allra flesta av helt.

De flesta av dem spelar Pathfinder eller D&D - vad som bjuds helt enkelt. Och det är det enda spelet de testar. Jag tycker det är lite talande.

Men jag kan ha missuppfattat. :gremsmile:
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Utgår jag från personlig erfarenhet så var inkörsporten till rollspel:

1. Leksakskatalogen när man var liten. DoD, Chock, Mutant. Dessutom var det där jag såg Soloäventyren med Ensamma Vargen som jag sedan fick i julklapp.

2. Kompisarna. Blev inbjuden att vara med och spela DoD något år senare då en kompis SL:ade Döda Skogen. Gav mersmak!

Punkt 2 är ju det som fortfarande verkar gälla idag (samt genom föräldrar), men jag tror ändå leksaksbutikerna har en stor del i att få (bättre)snurr på hobbyn.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
krank said:
Vi har en helt annan konkurrens om ungarnas tid. För let's face it, vi konkurrerar med LoL och WoW och mobilspel.
Sant, men samtidigt så blev ju inte boken utkonkurrerade när man började skapa film? Det går (för de flesta) snabbare att se på film än att läsa boken. Du blir dessutom serverad historien genom att bara titta och de visuella går ju inte att jämföra med tråkiga textsidor. Ändå säljer böcker...

Varför skulle inte samma symbios kunna gälla penna/papper rollspel vs. datorspel?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag är inte riktigt säker på vad "målet" är. Jag tycker varken det ser ut att vara någon brist på nya spel, eller på möjligheter för folk att spela? The more the merrier såklart, men jag vet inte hur stort rollspelande ens KAN bli i en värld där möjligheterna som rollspel erbjuder i stor utsträckning också kan erbjudas av andra intressen och hobbies. Back in the day så om man var sugen på att spela ett spel med fantasyinslag, eller ägna sig åt ett dungeoncrawl eller ja, bara levla lite så var det rollspel och inget annat som erbjöd de här upplevelserna. Det finns fortfarande saker bara rollspel gör och kan göra, men idag kan du ju levla med en telefonapp för din löpträning, fantasyinslag är vardagsmat och dungeoncrawls finns i så många varianter att de inte går att räkna, och om du vill vara någon annan för en stund så har du hela jävla internet att vara det på.

Jag tror att rollspelen en gång i tiden blev en samlingspunkt för väldigt många intressen och behov som idag sprids ut över flera olika hobbies och sysslor (må det vara cosplay, teveserier, tevespel eller brädspel, gamification, flashbacktrollning eller what not), och att rollspel idag därmed både är mycket mindre, men på ett annat sätt mycket större än någonsin.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
ninepointone said:
samtidigt så blev ju inte boken utkonkurrerade när man började skapa film?
En mer passande analogi vore snarare att jämföra teater mot film, och även om teatern finns kvar idag får man nog säga att filmen konkurerat ut det som ett nöje för en bredare massa. När gick du på teater till sist? Själv så var det i gymnasiet.
 
Top