Nekromanti Rollspel i leksaksbutiken

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om jag ska vara helt ärlig väljer nog jag hellre ett hyfsat datorspel än en sådär normaldålig SL som envisas med att använda hela systemet och måste bläddra och pilla, där strider tar en timme och man ändå bara tultar runt i nåt jävla grottsystem som inte känns inspirerat...
Fast det är ju inte poängen, poängen är att rollspel -när- det är bra är totalt, fullkomligt och evigt överlägset datorspel när det kommer till immersion, kreativitet, kommunikation och interaktivitet. Och det finns en hel flora av rollspelsteoretiska förhållningsätt som eftersträvar att se till att det blir så en väldigt stor del av tiden. I vilken grad är rollspel då så pass roligt, i praktiken? Jag vet inte, jag har varit på många värdelösa konventsscenarier, men vad jag kan säga är att i mina spelgrupper har vi i princip aldrig ett spelmöte någonsin som jag hellre skulle lagt på att spela ens de bästa datorspel jag kan tänka mig.

Det säger också något att det finns inget datorspel man inte förr eller senare tröttnar på, medan Eon och Vampire har jag spelat med behållning i 10+ år.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Anledningen till att det är (nästan) omöjligt att leva på att tillverka rollspel idag är alltså inte bara att hobbyn nu för tiden är nischad, men också att den är relativt billig.
Det där är nästan en underdrift rentutav. Sure, det verkar finnas gott om folk här på wrnu som somehow -samlar- på rollspel och därmed har massor av den varan, men själv jag köper bara rollspel som verkar synnerligen jätteintressanta för mig. Resultatet? Jag har, på rak arm, säkerligen spenderat cirka 40 ggr så mycket pengar på Warhammer som rollspel, men rollspel har jag ägnat cirka 4000000000 ggr så mycket tid åt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Ymir said:
Det säger också något att det finns inget datorspel man inte förr eller senare tröttnar på, medan Eon och Vampire har jag spelat med behållning i 10+ år.
Det där är å andra sidan rätt personligt; det finns folk som fortfarande inte tröttnat på Counterstrike, medan jag tröttnar på rollspel ganska fort...
 
Top