Nekromanti Rollspel har fel format

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Präxis! (NT)

NT var det ja.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Jag tror inte att någon hävdat att graphic novel är ett speciellt format, bara att graphic novels _ofta_ ser ut på ett visst sätt.

Jaså? Det som började hela diskussionen om graphic novels var följande citat (av NisseHult):
"Trinity och Aberrantböckerna (och troligtvis också Adventure!) är i samma format som en amerikansk "graphic novel"."
Personligen tycker jag att detta låter som att ett specifikt format diskuteras. Du anser uppenbarligen inte det, och då är vi ense i den frågan.

Att säga "jag läser trade paperbacks" är således ett rätt fattigt påstående då det inte säger något om innehållet i vad man läser.

Okej då, men det beror på vad man diskuterar. Om någon frågar mig om huruvida jag har köpt senaste numret av Transmetropolitan (för att ta ett exempel) så kan jag svara: "Nej, jag köper den som trade (paperback)." Jag skulle inte svara att jag köpte den som graphic novel, men om vissa vill använda det uttrycket så tänker jag inte protestera.

Avslutningsvis vill jag bara slänga in ett citat av Neil Gaiman som kan vara kul att beakta.
"Once, while at a party in London, the editor of the literary reviews page of a major newspaper struck up a conversation with me, and we chatted pleasantly until he asked what I did for a living. "I write comics," I said; and I watched the editor's interest instantly drain away, as if he suddenly realized he was speaking to someone beneath his nose.
Just to be polite, he followed up by inquiring, "Oh, yes? Which comics have you written?" So I mentioned a few titles, which he nodded at perfunctorily; and I concluded, "I also did this thing called Sandman." At that point he became excited and said, "Hang on, Iknow who you are. You are Neil Gaiman!" I admitted that I was. "My God, man, you don't write comics," he said. "You write graphic novels!"
He meant it as a compliment, I suppose. But all of a sudden I felt like someone who'd been informed that she wasn't actually a hooker; that in fact she was a lady of the evening.
This editor had obviously heard positive things about Sandman; but he was so stuck on the idea that comics are juvenile he couldn't deal with something good being done as a comic book. He needed to put Sandman in a box to make it respectable."

/Jakob
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Vinstmarginal

Rollspelsprodukter har också vinstmarginal, troligen lika stora som skönlitterära böcker.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Snarare tvärtom

"Visst skulle de säkert bli lite dyrare men inte lika dyra som en 'vanlig' bok"

Skulle säga snarare tvärtom. Om vi jämför med en skönlitterär bok, så är det oftast bara en skribent, medan i ett rollspel, är det 2-3 huvudkonstruktörer. Sedan följer samma procedur vare sig det är en läsebok eller ett rollspel, med formgivning, korrekturläsning, omslag etc...

Sedan innehåller rollspel betydligt fler illustrationer (=dyrare att trycka) osv...

Sedan skall det tryckas, läseboken har större läsekrets, kan trycka mer böcker, få lägre pris per bok hos tryckeriet (=dyrare för rollspelet).

Där har vi nog totalt en skillnad på en 25-50% i pris i nackdel för rollspelets del, sedan kommer bokhandeln/spelbutikens vinstmarginal på speltillverkaren/bokförlagets vilket nog är ungefär detsamma.

Kortsagt, en skönlitterär bok som konstar 250:- skulle i samma procedur för ett rollspel i samma utförande kosta runt 350-400:- skulle jag tro.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Okej

För min del är det egentligen ganska enkelt.

Du frågade varför man trycker rollspel i A4 och inte i bokform.

Mitt svar var att det blir dyrare. Anledningen till att det blir dyrare är att det finns en massa olika format, och tryckmetoder.

Att du och jag och alla andra inte är tryckare och inte har koll på olika format förändrar inte det faktum att det blir dyrare att trycka rollspel i annat format än A4, vilket är svaret på din ursprungliga fråga.

MVH

Magnus



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: En fråga

Intressant nog kostar en pocket ofta runt 60 spänn och den bundna motsvarigheten flera hundra. Ändå är den inbundna boken ofta fortfarande limbunden och inte sydd. Kostar det verkligen så mkt mer att hänga in ett bokblock i en hårdpärm än att limma på en mjuk pärm?? Svaret är med all sannolikhet nej! Anledningen till de höga priserna på inbundna (borde kallas inlimmade!) böcker är troligtvis att man försöker slå i stackars ovetande konsumenter att de håller längre än pocketvarianten, när det i verkligheten förhåller sig så att bägge böckerna är bundna på exakt samma sätt med ung. samma papper med ung. lika stort syrainnehåll och i princip kommer att vara förvandlade till stoft på bara en livstid! När man säljer böcker i halvfransk bindning förstår jag de skyhöga priserna, men när man tar ut 100kr eller mer för en något hårdare pärm kan det bara betyda en sak...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Expertutlåtande ...

»Då känner du väl till gyllene snittet? Och det stämmer
inte in på A-serien t.ex.«


Att ett av vårt mest använda format -- kanske till och med
DET mest använda (av vanligt folk) -- inte följer det
gyllende snittet är fan-i-mej skamligt! Jag blir äcklad av
tanken att nästan alla rollspelsprodukter jag äger inte
följer snittet av guld -- utan istället använder sig av
format som är väldigt snarlika A4.

Jag skulle glädjeligen punga ut ett par extra hundralappar
för en bok med snyggt (och gärna ganska litet) format!
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Geometri på låg nivå.

Min åsikt: [color:blue](öh.. vem annars?)</font color=blue>

Varning: Logiska luckor och utelämnade bisatser på grund av starkt koffeinmissbruk och förkylning nedan. Consider yourself warned.

"A4:formatet" är väldigt behändligt och bra (fast klumpigt) om det inte i de flesta fall rör sig om halvtaskiga limbindningar. Jämför t ex Eon och Vampire - Vampireboken kan gärna få ligga öppnad, medan jag är rädd att sidorna ska börja falla ur om jag öppnar Eonboken "på riktigt". Nu är det ju iofs så att jag är snuskigt försiktig med bokryggar - de klassiska vecken på pocketböckers baksidor - efter att någon har tagit och "öppnat boken rejält" - är det värsta jag vet! (mörda! /images/icons/wink.gif)

Nu är jag osäker, men är det någon stor skillnad på Vampires kostnad och Eons? Är inte skillnaden i så fall överkomlig för konsumenten? (Just nu kan vi väl bortse från att WW är betydligt större än neogames, och således har råd med lite kraftigare böcker, i och med den stora upplagan).

Det jag tycker är konstigt är att inget har nämnt WitchCraft som är i ett A5-format (eller något liknande - ni fattar) och har hårda pärmar; en bok, som i formatet är helt perfekt (behändligt, bra och smidigt).

Att mindre böcker -> större omfång (mer sidor) -> fetare bokryggar -> avskräckande, kan jag bara delvis hålla med om. Ett mindre projekt kan se större ut iom ett mindre format och en bok behöver ju faktiskt inte bara innehålla regler... ([color:blue]-"Var i all världen är världen?", som en bekant utbrast vid bläddrandet i Eon II</font color=blue>). Personligen sätter jag hållbarheten först; en "pocketbok" jämfört med en vanlig bok med samma limbindning och omfång (text, inte sidmässigt) är sämre, eftersom det blir jävligt mycket svårare att läsa pocketboken utan att den börjar falla isär.

Summerat: A4 gör sig bra i hårdpärm, precis som "A5" (whatever). Limbindning är kasst, för att det går inte att öppna boken på "rätt sätt", i vilket fall jag skulle föredra en A4:bok. Ju tjockare bok destå ondare gör det när man slår dumma spelare i huvudet (=bra)!

//MiDNiGHT. - Grammatikprov i Tyska om... fem timmar! YES! /images/icons/tongue.gif


 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Med all saqnnolikhet...

...kan jag säga att du har rätt och fel.

Det är betydligt dyrare att trycka en hårdinbunden bok än en pocket bok. Många faktorer spelar in, tex papperskvalitet, distributionskedjor, upplaga.

Samtidigt har du i stort sett rätt i att böckers höga priser kan vara en konstruktion av förlagen. Tror jag.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Haka inte upp dig på gyllene snittet ...

Det är ingen universell sanning att gyllene snittet är de snyggaste proportionerna. Det finns gott om otroligt snygga trycksaker som inte följer Euklides idealproportioner.

Att bli äcklad av något för att det inte har proportionerna 1:1,618 verkar för mig helt orimligt.

När jag började utbilda mig till grafiker på åttiotalet och fick lära mig om gyllene snittet och Tschicholds sidkonstruktionsschema tänkte jag: »Coolt, universallösningar som kan tillämpas på allt!»

Riktigt så enkelt är det nu inte. En del trycksaker kräver andra proportioner för att bli så bra som möjligt. Låt ögat vara smakdomare, inte någon geometrisk formel.

A-seriens stora fördel är ju för övrigt att du behåller samma proportioner om du viker arket på mitten; det funkar inte med gyllene snittets proportioner.

/Dante
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Re: Geometri på låg nivå.

Att mindre böcker -> större omfång (mer sidor) -> fetare bokryggar -> avskräckande, kan jag bara delvis hålla med om

Jag är inte säker om jag kan hålla med om det alls. Jag menar, när det gäller t.ex. fantasy och sci-fi litteratur så är ju bokens tjocklek ett försäljningsargument.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Re: Snarare tvärtom

Skulle säga snarare tvärtom. Om vi jämför med en skönlitterär bok, så är det oftast bara en skribent, medan i ett rollspel, är det 2-3 huvudkonstruktörer. Sedan följer samma procedur vare sig det är en läsebok eller ett rollspel, med formgivning, korrekturläsning, omslag etc...

När det gäller skönlitterära böcker (och fackböcker också för den delen) finns det en mängd personer på förlagssidan som måste få betalt också - glöm inte det.



- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Re: Vinstmarginal

Det beror nog mycket på vilka böcker vi snackar om här.

Diktsamlingar har förmodligen rätt högt "pålägg", eftersom marknaden för dem är så liten.

Stephen King-böcker, t.ex., har däremot en mkt stor marknad och förmodligen är pålägget rätt litet hos dem.

Tangent: Ingen svensk översättning av Stephen King har gått med vinst. Översättningsrättigheterna är så pass dyra att det skulle krävas absurda mängder sålda böcker för att väga upp dem. Varför man insisterar med att fortsätta köpa in rättigheterna har jag ingen aning om.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Jaså? Det som började hela diskussionen om graphic novels var följande citat (av NisseHult):
"Trinity och Aberrantböckerna (och troligtvis också Adventure!) är i samma format som en amerikansk "graphic novel"." Personligen tycker jag att detta låter som att ett specifikt format diskuteras. Du anser uppenbarligen inte det, och då är vi ense i den frågan.


Detta är samma fenomen, antar jag, som uppstod annorstädes i tråden, där det diskuterades "vanliga inbundna böcker". Det finns inget format som heter "vanliga inbundna böcker", men folk vet ändå vad man menar när man säger det. Samma sak gäller här för "graphic novels". Det är inget specifikt format som heter så, men folk associerar till ett vist utseende när man säger det.

Ett annat exempel kan vara Bibeln. Man hör ofta att böcker är "biblar", eller ser ut som biblar etc. Bibeln har inget speciellt format, men folk associerar till en mkt mkt tjock bok med, vanligen, tunna sidor och pytteliten text.

Okej då, men det beror på vad man diskuterar. Om någon frågar mig om huruvida jag har köpt senaste numret av Transmetropolitan (för att ta ett exempel) så kan jag svara: "Nej, jag köper den som trade (paperback)." Jag skulle inte svara att jag köpte den som graphic novel, men om vissa vill använda det uttrycket så tänker jag inte protestera.

Men det ju ingen som vill använda utrycket så!! Hela diskussionen igenom har folk sagt "ser ut som en graphic novel", inte "har formatet graphic novel"!! Jag tror du missuppfattat, eller i alla fall övertolkat, lite vad folk menat.

Gaimancitatet är intressant, men det har inte direkt med format att göra. Snarare innehåll.


- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Snarare tvärtom

"När det gäller skönlitterära böcker (och fackböcker också för den delen) finns det en mängd personer på förlagssidan som måste få betalt också - glöm inte det."

Detsamma gäller rollspel, fast sådana som korrläsare får tyvärr inte betalt utan på sin höjd ett gratis exemplar...skillnaden skulle bli ännu större om även den kategorin skulle få betalt.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Haka inte upp dig på gyllene snittet ...

»Att bli äcklad av något för att det inte har
proportionerna 1:1,618 verkar för mig helt orimligt.«


Okej, jag kanske överdrev lite -- men å andra sidan blev
jag inte äcklad av att det gyllene snittet inte användes --
utan av att A4 inte är särskilt snyggt, och ändå används
mest...

»Riktigt så enkelt är det nu inte. En del trycksaker
kräver andra proportioner för att bli så bra som möjligt.
Låt ögat vara smakdomare, inte någon geometrisk formel.«


Jo, men mitt öga repeterar gång på gång: A-serien är inte
vacker...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Ytan är också viktig

Förutom tjockleken kämpar rollspelen med en massa andra spel i hobbybutikerna. Dessa är stora och fina, tjocka lådor med massa figurer.

Ett sätt att utkämpa slaget om köparens uppmärksamhet är att göra ytan på spelet så stor som möjligt, så att spelet syns ordentligt.

Det kan också vara ett skäl till varför A4-formatet och varianter på det är populärt bland speltillverkarna. Ett mindre spel försvinner helt enkelt i hyllorna.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Att alla vet vad man menar... (OT)

...stämmer ju inte riktigt. Du nämnde Graphic Novels och i din erfarenhet är de mest A4.

Några andra av oss har andra erfarenheter, och för oss är Graphic Novels tjocka böcker i serietidningsformat.

Ingen har rätt och ingen har fel.

Men om vi träffades och snackade om rollspel på ett konvent och jag sa "fan, Dilandau, fler rollspel skulle vara i samma format som graphic novels" och du höll med mig och nickade och sa "visst Magnus, det tycker jag också", så skulle vi mena två OLIKA format. Och alltså inte alls tycka samma sak egentligen.

Eller veta vad den andra menade. Vi skulle fortfarande bara veta vad vi själva menade.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Medhåll ...

»Jo, men mitt öga repeterar gång på gång: A-serien är inte vacker.»

Håller med till 100 procent. Tur då att vi använt ett annat format i DoD6 (med undantag för rollformulären som är A4).

Om jag någon gång ger ut ett rollspel ska det inte vara i A-format. Det är ett löfte!

Det skulle å andra sidan inte bli gyllene snittet heller. Kanske kvadratisk med sidan 240 mm, en bred textspalt och smalare marginalspalter med plats för småillustrationer och textexempel. Nåja, den dagen den sorgen.

/Dante
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Re: Medhåll ...

»Det skulle å andra sidan inte bli gyllene snittet
heller. Kanske kvadratisk med sidan 240 mm, en bred
textspalt och smalare marginalspalter med plats för
småillustrationer och textexempel. Nåja, den dagen den
sorgen.«


Visst, gyllene snittet passar som sagt inte alltid. Men man
kan ha det i åtanke för så mycket mer än format; exempelvis
spaltindelning, rubrikstorlekar etc... Även om charmen
försvinner om man använder det FÖR mycket.
 
Top