Nekromanti Rollspel har fel format

ioiooiioio

Veteran
Joined
14 Aug 2001
Messages
2
Location
Nangialia
Hmm.. jag tror att det blir lättare att få en bra överblick över materialet om det är större sidor. Man behöver inte bläddra lika mycket om det är färre sidor. hmmm

"två statister och tre stalinister
den sjätte var av papper"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Besserwisser, inte messersmidt ;) [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som vill se en reprisstart utav "Nöjesmassakern"
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
I regel publiceras amerikanska graphic novels (och samlade nummer i en bok) i samma storleksformat som en vanlig serietidning. Jag kan bekräfta detta då större delen av min bokhylla innehas av detta format.

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by NisseHult on 2001-08-15 02:15.</EM></FONT></P>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jo

Men det hjälper inte att gemene man vet vad du menar. Om du ber en tryckare att trycka en helt vanlig bok med hårda pärmar, kommer han att fråga om formatet, och om du väljer ett ickestandardformat kostar det mer pengar.

Vilket var det jag sa från början. Om du väljer att inte trycka ett rollspel i A4 kostar det mer pengar. Jag tycker även att Widdes svar, och Krilles svar, innehåller bra förklaringar.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Tittar i sin bokhylla ;-)

Har en massa inbundna böcker...men det är inte alla som har samma format *flin*

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Seriealbum och graphic novels

Tintin, Atserix, och alla andra "svenska" seriealbum, är inte heller de A4, de är nästan A4. Varför det är så har jag ingen aning om, jag tycker att A4 borde funka för dem.

De flesta graphic novels från USA är nått skumt C5-format eller nått konstigt mitt-emellan. Av de jag har är det bara ett Groo-album som är större. Annars är de tjockare böckerna ungefär lika stora som en amerikansk serietidning.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
En fråga

Har du tänkt på vad en "vanlig inbunden bok" kostar?

Ett par tre hundra spänn, utan illustrationer. Och då är upplagan ofta större än för rollspelsprodukter, vilket ger billligare styckpris.

Ändå kostar alltså böcker svinmycket, och om ett rollspel skulle tryckas som "en vanlig inbunden bok" skulle den bli svindyr.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Å andra sidan tar böckerna upp en jämrans massa plats bakom SL-skärmen när de är i A4 (eller US Letter)-format.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Ja!!!!!!!! Vi gör ett rollspel i formatet A0 på 4 sidor *skratt*

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Expertutlåtande ...

Stor roman: ungefär 150 x 225 mm skuret format

Liten roman: ungefär 130 x 210 mm skuret format

Pocket: ungefär 110 x 180 mm skuret format

Jag säger »ungefär» eftersom en snabb blick i min egen bokhylla ger vid handen att bokformaten varierar kraftigt.

Nästan alla böcker trycks i rullpressar (papperet matas in från enorma rullar) i stora upplagor, svenska rollspel trycks i arkpressar (papperet matas in ark för ark) i små upplagor.

Pappersark finns i ett antal olika storlekar, de flesta gjorda för att få minsta möjliga pappersspill (det som skärs bort efter bindning) vid tryckning i A-formaten.

Väljer du ett annat, mer udda format, får du mer spill. Tryckaren vill att du betalar för papperet han köpt in, alldeles oavsett om han skurit bort hälften.

Ergo: Udda format blir dyrare (som redan påpekats av andra i denna tråd).

Svaret på frågan »Varför inte trycka rollspel i rullpressar där pappersformatet är av underordnad betydelse?» lyder som följer: En rullpress är ett fasligt stort åbäke som tar timmar att ställa i ordning (höga fasta kostnader), varför det blir dyrare att trycka små upplagor (mindre än 5.000 exemplar).

/Dante - som varit i grafiska branschen i 12 år, jobbat på tryckeri i 3 år samt med jämna mellanrum sköter upphandling av trycktjänster och därför anser sig sällsynt kvalificerad att lägga sig i denna debatt.

P.S. Jag tycker heller inte att A4 är särskilt snyggt.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: Jo

Okay, men jag snackade inte med nån tryckare just nu. För jag antar att de flesta här på forumet inte är tryckare. Kan iofs ha fel.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: Expertutlåtande ...

Okay, bra svar! Jag blev lite förvirrad när folk började yra om att "pocket" (eller vad det var) var ett udda format.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Jag kan också intyga detta!

Manga brukar dock tryckas i mindre format.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: En fråga

Kanske är dyrare.
Skulle ändå vara bättre!

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Expertutlåtande ...

"Dante - som varit i grafiska branschen i 12 år, jobbat på tryckeri i 3 år samt med jämna mellanrum sköter upphandling av trycktjänster och därför anser sig sällsynt kvalificerad att lägga sig i denna debatt."

Då känner du väl till gyllene snittet? Och det stämmer inte in på A-serien t.ex.

Riddaren - har många kontakter inom tryckeribranchen, och bor i en liten håla som trots det också har två stora tryckerier (100 m hemifrån)


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
I regel publiceras amerikanska graphic novels (och samlade nummer i en bok) i samma storleksformat som en vanlig serietidning. Jag kan bekräfta detta då större delen av min bokhylla innehas av detta format.

Eh, jag tror dig... Allt jag ville säga var att detta inte är något definierat graphic novel-format. Jag skulle kunna ge ut ett seriealbum i A6-format och kalla det för en graphic novel. För att nämna ett undantag från gängse serietidningsformat kan jag t ex dra upp Gaiman-McKeans prestigeverk i storformat, bl a Mr Punch, Signal to Noise etc.

Min egen bokhyllas innehåll är av samma format som ditt, skillnaden är att jag generellt inte kallar det för graphic novels, förutom i de fall då det står på omslaget. För samlade nummer i en bok använder jag det mer etablerade trade paperback.

/Jakob
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Re: En fråga

Frågan är om böckerna är dyrare bara för att de kostar mer att trycka, eller om det ska finnas en större vinstmarginal på en skönlitterär bok än på en rollspelsbok.
Visst skulle de säkert bli lite dyrare men inte lika dyra som en "vanlig" bok

//Palle
"Can you doubt mans insanity"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: En fråga

Tja, skall det vara på det sättet, så får du väl ta in bokhandlarnas vinstmarginal också, ca 35-40% av förlagspriset.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Eh, jag tror dig... Allt jag ville säga var att detta inte är något definierat graphic novel-format. Jag skulle kunna ge ut ett seriealbum i A6-format och kalla det för en graphic novel.

Jag tror inte att någon hävdat att graphic novel är ett speciellt format, bara att graphic novels _ofta_ ser ut på ett visst sätt.

Min egen bokhyllas innehåll är av samma format som ditt, skillnaden är att jag generellt inte kallar det för graphic novels, förutom i de fall då det står på omslaget. För samlade nummer i en bok använder jag det mer etablerade trade paperback.

Okay.. Så här ligger det till. "Graphic novel" avser innehållet i en bok som kan se ut hur som hellst till formatet. "Trade paperback", även kallad "storpocket", avser bindningsformen (mjuka pärmar, limmad rygg) och storleken på en bok.

Att säga "jag läser trade paperbacks" är således ett rätt fattigt påstående då det inte säger något om innehållet i vad man läser.

Baah... nog med semantik....

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
Top