Nekromanti Rollspel har fel format

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Varför ser alla rollspel ut som de gör? Med "alla" menar jag "väldigt många", för er som brukar haka upp er på sådant.

Jag talar om det där stora "A4-eller-något-sånt-formatet" som dominerar spelbutikernas hyllor.

Personligen tycker jag att det formatet är jäkligt jobbigt. Böckerna blir för stora och klumpiga! Varför inte göra ett rollspel i pocketformat? Eller åtminstone i samma storlek som en vanlig inbunden bok?

Jag bara undrar.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Håller med...


Kult 1:a utgåvan med en hel del tillbehör typ Mörkrets Legioner mm. och ett antal äventyr är i A5-format, och detta tycker jag gör att de blir mer lättlästa eftersom det nte blir lika mkt text på varje sida, vilket är en fördel i ett äventyr, lättare att hålla koll på var man är.
Men med Kult 2:a utgåvan och allt efter den så är det i A4-format, och jag vet inte om detta är en kostnads eller layoutmässig fråga.....
Likadant med DoD Expert o -91 = A5 Chronopia o 6:e = A4

Skulle vara ql om nån kunde svara på varför.....(nån på Riot kanske, som vet varför DoD 6:e är i A4-format)



//Palle
"Can you doubt mans insanity"
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Om man skulle omvandla de rollspelsböcker vi har idag, till pocketformat, så skulle denna pocketbok vara rejält tjock!!
FÖr tänkt dig t.ex. ett rollspel som är 400 sidor nu, och sedani ttill pocketformat. Räkna ut hur många sidor det blir!!
Men en sak har du rätt i, det ÄR jobbigt med A4- formaten!!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Kostnad

Att trycka ett spel i annat än standardformat är dyrare.

Till saken hör att Kult, Drakar och Demoner och Mutant INTE var A5, vilket i sig ledde till större kostnader, vilket senare ledde till att man gick över till A4.

Sen har det väl med marknadsföring att göra. Att trycka i tex bok-format (som tex Pratchett-böckerna) skulle göra spelen tjocka och avskräckande i hyllan. Vem vill köpa ett spel som ser ut att ha en regelbok på tusen sidor?

(en rent hypotetisk fråga, de flesta här skulle säkert göra det, men inte de flesta rollspelarna, och särskilt inte nya spelare)

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Tja, Big Eyes, Small Mouth är i stort pocketformat, alltså hälften av en vanlig rollspelsbok. Trinity och Aberrantböckerna (och troligtvis också Adventure!) är i samma format som en amerikansk "graphic novel".

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
För ett tag sen så släpptes Hero Wars i pocketformat. Då blev det ett himla tjoande på HW:s webbforum för att det inte var A4. Motiveringen var bland annat att det var svårare att låta den ligga uppslagen och att vissa tabeller var satta med ytte-pytteliten grad.
En A5 sida är inte speciellt stor (148x210 mm) och HW böckerna var ännu mindre (135x210 mm)

Sedan har det med kostnaden att göra. Ett mindre antal sidor i ett större format är billigare att producera än fler sidor mindre format; även om det innehåller samma textmassa.

Kolla Krilles förklaring under tråden "vad kostar det" i "rollspelsmakande"

Sen är det ju så att vilket fornat ett rollspel än har så kommer vissa att älska det och andra att hata det, vi är ju inte mer än människor -- och ibland knappt det /images/icons/smile.gif

-W
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: Kostnad

Men det kan väl inte rimligtvis finnas ett format mer "standard" än vanligt inbunden? Eller kartonage.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Tja, Big Eyes, Small Mouth är i stort pocketformat, alltså hälften av en vanlig rollspelsbok. Trinity och Aberrantböckerna (och troligtvis också Adventure!) är i samma format som en amerikansk "graphic novel".

Nej, det är de väl inte!? Alla (nästan) "graphic novels" jag stött på har varit i a4-format.


- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Att göra ett rollspel i pocket format skulle nog inte vara en bra idé. Boken skulle gå sönder lätt och all information skulle nog inte få plats. Jag tror att storleken på bokan är p.g.a av att bilder och tabeller ska få plats i boken.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Kostnad

Saken är väl den att texten i en hel massa rollspel hade kunnat kortas av en hel del. Ett bra exempel är MERP, i vilket fanns flera kapitel med väldigt likartat innehåll, information som presenterades flera gånger osv. utan att man för den skull fick en klar uppfattning om alla de regler som gäller...

Sen kan man ju alltid diskutera hur tjocka rollspel skulle bli om de var i A5 format. I sitt nuvarande format är t.ex böckerna i de flesta av äventyrsspels gamla boxar runt en centimeter tjocka. Jag kan inte tänka mig att de hade blivit särskilt mycket tjockare om man hade tryckt samma moduler i A5 format...
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Jo, A5 funkar rätt bra. Iaf gjorde det det i de gamla Äventyrsspelsmoduler som var i nämda format. Fast det jag nog hellre skulle önska är att fler rollspel släpptes som häften eller med riktig inbindning (inte nödvändigtvis hårdpärm dock). Limbindning har ju en tendens att gå sönder rätt fort... (vem kommer inte ihåg Barbia?)

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
A4, A5, B5 och Äventyrsspel

"Jo, A5 funkar rätt bra. Iaf gjorde det det i de gamla Äventyrsspelsmoduler som var i nämda format."

Mycket få moduler från Äventyrsspel var i A5. I princip var det några av de första äventyren. De flesta moduler och regelböcker var i ett format kallat B5, som ligger mitt emellan A4 och B5.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Re: A4, A5, B5 och Äventyrsspel

Får jag fråga, jag fattar svaret men jag vill vara messersmidt(stavas så?).
B5 ligger storlesmessigt mitt emellan sig själv och A4? /images/icons/wink.gif

/Anders
Partiledardebatter KAN vara intressanta
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
B5 [OT]

"B5 ligger storlesmessigt mitt emellan sig själv och A4?"

Japp. Babylon 5 ligger mycket riktigt mellan stjärnan Epsilon Eridani (platsen där B5 ligger) och papperet A4, i alla fall vad gäller storleken. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Gyllene snittet

"Att trycka ett spel i annat än standardformat är dyrare."

Kostnaden är en orsak, men den håller inte i långa loppet. Ta t.ex. en bok, hur många böcker är gjorda i standardformat?

Det är en bråkdel, man blandar också in hur lätt det är att ta till sig innehåll, och utseendeet. Tyvärr passar normalt inte standardmåtten till skönheten. Man brukar tala om det gyllene snittet. Strategin i detta att man delar en sida i två olika långa delar, där förhållandet mellan A-B i den lilla delen, motsvarar B-C i den stora delen. Dvs 1:1,618, ett vanligt format för böcker är således 130x210 cm (jfr A4:an 210x297 cm, ser du skillnaden?)

Kortfattat. Multiplicera bredden med 162% så får du höjden i gyllene snittet (avrundat nedåt), Multiplicera höjden med 62% så får du bredden (avrundat nedåt).

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Vilka mått?

Standardformat har med mått att göra, vad kan tryckpressarna klara, vilket papper köper man, hur stort är det papperet, hur mycket måste skäras bort, och så vidare och så vidare.

"Inbunden" är inte ett format. A4 är ett format.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Jag kommer ihåg hur vi i urtiden spelade DoD Chronphia som inte var en bok utan bara en hög papper... aah det var tider det...axelskydd.../images/icons/tongue.gif

har du sida trettiotvå?
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Alla (nästan) "graphic novels" jag stött på har varit i a4-format.

Det finns inget specifikt format för en "graphic novel". Faktum är att det inte heller finns någon definition av vad som skiljer en "graphic novel" från andra tecknade serier. I de flesta fall rör det sig bara om att man försöker komma ifrån de negativa konnotationer som ordet "comics" för med sig i vissas ögon.

/Jakob
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Njaaa..

jag tycker att de passar i A4 format. De blir bra & lätta att läsa.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: Vilka mått?

Oj förlåt ursäkta att jag inte är insatt i alla förbenade pappersstorlekar som finns, men jag antar att de flesta personer förstår vad man menar när man säger vanlig inbunden bok. Du vet, sånna som fins på bibliotek och boklådor i enorma mängder. Romaner och sånt. Vanlig inbunden bok.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
Top