Nekromanti rollspel från andra länder än svergie och USA?

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Elmrig said:
Och du köpte det inte rollspelen!? Svrghthht! Det hade ju varit jättespännande!
Nä, jag vet. Det var dumt. Jag köpte ett riktigt trevligt eurospel med Venedig-tema dock!

Men ok. Framförallt var det dumt att jag ägnade en halvtimme åt att prata om svenska rollspel och Drakbrogen med killen i butiken. Men det är ju så vi svenskar gör när vi är utomlands. :gremsuck:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Vimes said:
Däremot kan jag inte minnas något italienskt spel som verkade vara traddigt. Det som fanns i hårdinbundet och med många sidor var det vanliga, CoC, D&D o.s.v.
Det är vad jag hört från italienarna på Google+ och Story Games också, de klassiska utländska spelen är klart störst, och det finns en nisch för indiespel (översatta elelr inte). Deras inhemska rollspelsmakare har inte gjort så stort väsen av sig (i alla fall inte på nån marknad – jag har för mig italienare placerade sig högt på listorna i senaste Game Chef annars).
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Det borde finnas översättningar på rollspel. Noveler översätts ju. Tror många skulle vilja lira svenska rollspel och jag e redan sugen på 2st utländska rollspel från detta.

Det borde göras hur som helst.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Måns Bredelius said:
Det borde finnas översättningar på rollspel. Noveler översätts ju. Tror många skulle vilja lira svenska rollspel och jag e redan sugen på 2st utländska rollspel från detta.

Det borde göras hur som helst.
Jo. En gång i tiden översattes rollspel också. Tror jag. Drakar och Demoner startade så, och visst var väl Sagan om Ringen-rollspelet översatt?

Problemet är att det knappt finns pengar nog i litteratur-branschen för att översätta längre. Folk läser ju ändå helst på originalspråket engelska (och andra böcker hör vi inte ens talas om ...). Och finns det lite pengar i där, så finns det inga pengar alls i rollspels-branschen ...
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
[/quote] finns det lite pengar i där, så finns det inga pengar alls i rollspels-branschen ... [/quote]

hehe sant, det vackra med rollspel att de produceras inte för att tjäna pengar. besta community btw
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Norge har några spel ute, där Draug, Fabula och Itras by är de tre som man hittar mest om på internet.

Draug är typ spöken och naturväsen som skrämmer oskyldiga bönder på det tidiga 1800-talet och är en Fundge.

Fabula vet jag inte nått om

Itras By är typ sentida 1800 tal och surrealism. Man använder någon slags spelkor det står "JA, OCH..." på i stället för tärningar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Ja, Sagan om Ringen Rollspelet var en översättning av MERP från ICE. Star Wars var en översättning av Star Wars från WEG.:)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jocke Kofot said:
Itras By är typ sentida 1800 tal och surrealism. Man använder någon slags spelkor det står "JA, OCH..." på i stället för tärningar.
Om det där vore sant skulle Itras By typ vinna priset för fräckaste mekanism i ett publicerat spel, men tyvärr finns det inga kor alls med i spelet, såvitt jag vet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Games Workshop är väl brittiskt, så deras stuff bör väl räknas (även om de inte gör så mycket rollspel nu för tiden).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Troberg said:
Games Workshop är väl brittiskt, så deras stuff bör väl räknas (även om de inte gör så mycket rollspel nu för tiden).
Det må vara utlaggt på mindre studios att göra spelen men både fantasy och 40k varianterna av rollspelen är i full produktion.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vet inte om det har nämnts redan (har inte tid att läsa hela tråden), men från Norge finns det skitkoola Draug, samt Mörkrids alla projekt.

Franska rollspel som finns på engelska är tex Qin - the Warring States, Kult och Agone.

Italienarna har tex förlaget Narrativa som översätter och ger ut nytryck av massa indiespel, tex My Life With Master (La Mia Vita Col Padrone).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
God45 said:
Troberg said:
Games Workshop är väl brittiskt, så deras stuff bör väl räknas (även om de inte gör så mycket rollspel nu för tiden).
Det må vara utlaggt på mindre studios att göra spelen men både fantasy och 40k varianterna av rollspelen är i full produktion.
Men visst är det väl Fantasy Flight som ger ut 40K-rollspelen? Och FF är väl amerikanskt? (med förbehåll för att jag inte har någon vidare koll)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,545
Vitulv said:
God45 said:
Troberg said:
Games Workshop är väl brittiskt, så deras stuff bör väl räknas (även om de inte gör så mycket rollspel nu för tiden).
Det må vara utlaggt på mindre studios att göra spelen men både fantasy och 40k varianterna av rollspelen är i full produktion.
Men visst är det väl Fantasy Flight som ger ut 40K-rollspelen? Och FF är väl amerikanskt? (med förbehåll för att jag inte har någon vidare koll)
Ja men vad jag menade är att det är en brittisk licens och att GW fortfarande gör allt kollande så att böckerna följer canon och så. Så GW är rätt rejält insyltade i det där. Så jag räknar rollspelen som åtminståne 50% brittiska :gremwink:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Genesis said:
Jocke Kofot said:
Itras By är typ sentida 1800 tal och surrealism. Man använder någon slags spelkor det står "JA, OCH..." på i stället för tärningar.
Om det där vore sant skulle Itras By typ vinna priset för fräckaste mekanism i ett publicerat spel, men tyvärr finns det inga kor alls med i spelet, såvitt jag vet.
EDIT: jaha, jag fick finkänsligt påpekat för det ju pratas om KOR och inte KORT här, men jag läste generöst in ett T både i Jockes och Genesis post, däravdravlet om kort nedan.

Jorå, korten är ”med i spelet” (inte som lösa kort då, utan tryckta på nån sida antar jag så man får pyssla ihop det där själv). Matthijs Holter hittade på det åt Itras-gänget och slimmade sedan konceptet lite till sitt eget Archipelago.

Itras by har också en uppsättning ”chanskort” som är menade att introducera lite mer surrealism och oberäknelighet i spelet. De finns att ladda hem och kika på från spelets engelska sida.

Svenska Sägen (bland annat skrivet av forumiten Terje) har tagit med sig ”Ja, och …”-korten in i den svenska spelfloran.
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Något jag vill nämna är Witcher Böckerna är ju så pass populära i hemlandet polen så det har gjort ett antal andra grejer t,ex dator/tv-spelen och ett rollspel som jag har sett dock var det ju på polska

Om nån undrar så heter rollspelet Wiedźmin: Gra Wyobraźni (The Witcher: A Game of Imagination)

Sägs dock att en andra edition är under arbete så den kanske blir översatt till engelska
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Svarte faraonen said:
I min bokhylla står det tyska rollspelet Ratten, som går ut på att man spelar högintelligenta gnagare i ett postapokalyptiskt varuhus.
Coolt!
 
Top