Nekromanti rollspel från andra länder än svergie och USA?

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Hallå jag är bara nyfiken hur stor rollspels värden är där ute. Saken är att jag känner bara till alla de svenska och engelska rollspelen jag spelat. Men borde det inte finns tyska och kanske japanska rollspel? Eller är rollspel nått bara armrekaner och svenar sysslar med? Jag har också en svag känsla av att USA och svergie spelar rollspel lite olika. Men hur som helst är det någon som har mer klarhet i denna fråga än jag? bara nyfiken.

Sen är jag inte ny på detta forum... hehe jag har bara glömt mitt gamla konto så gjorde ett nytt. :gremcool:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Franska spel som jag gillar :gremsmile:

Bloodlust! Man spelar onda inteligenta vapen som Stormbringer och försöker dra ner sina användare i fördärvet. Ett av de mest metal rollspelen någonsin! http://en.wikipedia.org/wiki/Bloodlust_(roleplaying_game)


In nomine som handlar om änglar och demoner. Spelet fick en amerikans version som är helt annorlunda och sämre: http://en.wikipedia.org/wiki/In_Nomine_Satanis/Magna_Veritas


Nephilim har jag aldrig spelat men det ska vara bra och handlar om att man är odödlig och reinkarneras eller något? Jag har som sagt inte testat det själv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nephilim_(role-playing_game)
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Oj det gick fort.... som jag mins detta forum =).

Då har jag en till fråga. Ska titta på de trådar du skickade nyss(det kanske svarar på min fråga). Jag kan bara läsa engelska och svenska. Men finns några av dessa spel översatta eller skriva på engelska?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Måns Bredelius said:
Oj det gick fort.... som jag mins detta forum =).

Då har jag en till fråga. Ska titta på de trådar du skickade nyss(det kanske svarar på min fråga). Jag kan bara läsa engelska och svenska. Men finns några av dessa spel översatta eller skriva på engelska?
Bloodlust! Som är det jag gillar mest av de jag rekomenderade finns inte översatt till varken svenska eller engelska vad jag vet.

Men det finns en 3parts expansion till Ron Edwards Sorcerer som mer eller mindre är en konvertering. Den heter Charnel Gods. Du kan hitta en recension här: http://www.rpg.net/reviews/archive/9/9289.phtml

Det kräver dock att du har Sorcerer grundboken och Sorcerer & Sword expansions boken. De goda nyheterna är att båda de går att få nytryckta via sorcerer kickstartern som pågår just nu: http://www.kickstarter.com/projects/847190685/sorcerer-upgrade


In-Nomine finns översatt till engelska. Men spelet är nästan helt omskrivet och ganska anorlunda i ton.

Nephilim skall finnas på engelska men det har jag som sagt dålig koll på.


Hoppas jag kunnat hjälpa till :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Tysklands motsvarighet till Drakar och Demoner, Das Schwarze Auge, finns utgivet på engelska som The Dark Eye. Ett annat tyskt spel som finns tillgängligt på engelska är Western City.

Två italienare skrev ett spel läst baserat på Bergman-filmen Smultronstället, och det är på engelska.

Bland jaganska spel som översatts till engelska tror jag bara det är tidigare nämnda (eller länkade) WitchQuest, samt det knasiga spelet Maid som är släppta. 2-3 titlar till kan nog dyka upp under närmsta två åren (Ryuutama, Tenra Bansho Zero, och Golden Sky Stories om jag minns titlarna rätt).

Bland spel från andra länder på andra språk så finns bland annat ett spanskt fantasyspel i old school-fåran, några finska spel som inte finns på engelska, säkert ytterligare ett par italienska, spanska och franska spel.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det kom även en översättning av ett polskt spel, där man skrev brev till varandra om Cthulhu. Eller något sådant.
Och Japan har ju gett oss den snyggaste Rules Cyclopedia hittills. Älska den korta prällen! :gremlaugh:


Storuggla, han ser jättearg ut
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,748
Location
Göteborg
Frédéric Sintès har skrivit några av mina favoritspel, Psychodrame (som numera heter Les cordes sensibles) och Prosopopée. Han kommer snart ut med sitt nästa spel Demiurges och jag väntar med spänning. Hans spel finns endast på franska, men om man får tag på mig på ett konvent eller så (jag har även en ständig inbjudan till alla som vill lira med mig att titta förbi Örebro, och jag åker dessutom hem till folk som bjuder in mig!), så kan jag dema dem, och reglerna är såpass enkla att man inte behöver boken om man spelat dem en gång och fört anteckningar (vilket jag tror Elmrig kan intyga). Det finns ett gäng tokudda spel på Spanska som jag nosat på, men de är lite för läskiga för mig (typ en hel spelserie om sextörstande utomjordingar som kommer till jorden). Tror att det finns en del på portugisiska också som jag funderar att kolla in. Brasilien är tydligen rätt stora. Italien har en massa indiespelsfantaster, men de spelar mest översatta jänkarlir, tror jag. Polen och Tyskland har en del också, men jag tror inte att det finns så många länder som har en proportion av befolkningen som spelar rollspel som kan jämföras med Sveriges. Misstänker att det finns typ fler rollspelare i Sverige än i Frankrike.
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Jadå, vart lite sugen att titta på det där bloodlust. verkade annorlunda. Man är alltså vapen. coolt. Kan du beskriva det lite mer? typ regler och vad som händer i ett typiskt äventyr?

tittade på det där cat och häx rollspelet de va också rätt häftigt. eller de verkade mysigt, tror jag har många väner som skulle gilla det.

wow va lite det är man vet. Kul dock att det finns i andra länder också. vore kanske skumt annars.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Sen är ju RuneQuest 6 brittiskt (iaf skriven av en britt, så det bör räknas). Iofs är RQ6 mest ett regelsystem utan så värst mycket fluff, men ändå.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Storuggla said:
Det kom även en översättning av ett polskt spel, där man skrev brev till varandra om Cthulhu. Eller något sådant.
Just! De Profundis hette Cthulhu-spelet. Det låter coolt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,748
Location
Göteborg
Och om vi inte klassar Storbrittannien till USA finns det såklart en hel del därifrån, också. Gregor Hutton är en skotte som skrivit ett gäng förstklassiga indielir, som Best Friends, 3:16 Carnage Amongst the Stars, och icke att förglömma det briljanta Big Mutherfuckin' Crab Truckers.

Oh, Mutherfuckin’ Crab Goddess. We’re here on sacred Crab Mountain for you to tell us your will. What we truckin’ today?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Genesis said:
Och om vi inte klassar Storbrittannien till USA finns det såklart en hel del därifrån, också.
Warhammer Fantasy Roleplay, Dragon Warriors, samt Baron Munchausen och en bunt andra spel James Wallis har skrivit …
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Måns Bredelius said:
Jadå, vart lite sugen att titta på det där bloodlust. verkade annorlunda. Man är alltså vapen. coolt. Kan du beskriva det lite mer? typ regler och vad som händer i ett typiskt äventyr?
Det var länge sedan jag läste Bloodlust! Wikipedia artiklen sammanfattar det rätt bra.

När det kommer till Charnel gods så spelar man både bäraren och vapnet. Sedan när bäraren dör får man en ny bärare. Spelet är uppdelat i tidsåldrar och när någon spelares moral mätare når botten tar vapnet över honnom och förintar nästan hela världen.

Den spelaren blir då en charnel god och beskriver hur han förstör världen. Sedan startar en ny tidsålder tusen tals år senare och vapenen återfinns ännu en gång...

Gameplay mässigt handlar det om en rad karaktärer som får makten att göra vad de vill. Vapnen kan ge krafter så som evigt liv, obrytbart skinn som Achiles eller förmågan att fördunkla männs sinnen.

Det enda som de måste göra är att uppfylla svärdets behov, detta är något ganska enkelt som att sjunga för det eller att det måste smaka blod varje gång du drar det.

Men svärdet har också en vilja. Viljan är svårare att tillfredställa. Viljan är för saker som kaos, död, erövringar eller smärta. Och om du inte ger vapnet vad det vill ha kommer det börja leta efter en ny bärare...

Det finns också ett visst Highlander moment. För du vill ju inte att någon annan idiot förstör världen medan du bor där...
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Nephilim finns på engelska. Om jag inte minns fel släppt av Chaosium för över 10 år sedan. Förmodligen nedlagt sedan länge.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Yggdrasil är ett franskt vikingarollspel som nyligen släpptes i engelsk översättning av Cubicle7. Ser väldigt snyggt ut.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Britterna är ju duktiga på rollspel.

Pelgrane Press är stora med titlar som Trail of Cthulhu, Ashen Stars, Mutant City Blues och Nights Black Agents.

Cubicle 7 är ännu större, men jag tror inte att alla titlar de publicerar är skrivna av britter. Men Victoriana, Dr. Who-spelet och The One Ring är det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Nu kommer en anekdot som säkert inte är ett dugg upplysande.

När jag pluggade i Venedig förra hösten delade jag rum med en annan nörd (det var super, jag såg redan i deltagarlistan att han hade cthulhu83 som mailadress). Vi arbetade hårt för att lokalisera en nördbutik i stan och hittade en efter någon vecka. Det var en riktig höjdarbutik för övrigt, stort brädspelssortiment, supertrevlig butiksinnehavare (som kände till den svenska rollspelscenen förvånansvärt väl!) och en hyfsad rollspelshylla. Där lokaliserade jag flera små indiehäften på italienska. Speciellt ett som sjukt snyggt, som verkade vara något form av Kult-aktigt (allt var i svart vitt och rött, det var nakna kroppar med klor, änglavingar och blodsmet, kedjor och grejer). Däremot kan jag inte minnas något italienskt spel som verkade vara traddigt. Det som fanns i hårdinbundet och med många sidor var det vanliga, CoC, D&D o.s.v.

Tyvärr snackade jag inte så mycket rollspel med butiksinnehavaren utan var mer fokuserad på brädspelen. Hur som helst, observationen var alltså att Italien definitivt har en indiescen.

(Btw slutade det hela med att jag pratade om Drakborgen och att vi köpte italienska Magic-kort som vi med fantasi och Google-translate spelade med på rummet. (Min vit-röda aggro-lek sög.))
 
Top