Rollspel för 13-åring?

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Vi är å andra sidan kvar i hobbyn för att vi tog oss över den tröskeln, på ett eller annat sätt. Så att ta oss som exempel är rätt missvisande.


Jag pratar dock inte om strömlinjeformade regler, utan en tydlig struktur för spelande. Idag så har vi ofta mekanik + värld + spelledartips och så får alla pussla ihop något utifrån denna fragmentariska presentation.
Ja, du har nog en poäng. Jag är, som jag skrev, delad. Det är stimulerande att tänka på bra sätt att strukturera rollspelsinnehåll för nybörjare, och det kan nog göra skillnad. Men när jag försöker sätta mig in i hur jag själv fungerade som 13-åring känns det lite sekundärt. Jag får för mig att jag först behövde en värld att bli sugen på för att ens intressera mig för reglerna och när jag väl var biten av världen krävdes inte så mycket struktur för att jag skulle sätta mig och läsa och gissa mig till hur det fungerade. Ett undantag från det här var i och för sig Khelataar, som jag läste men aldrig spelade. Jag vet inte om det berodde på att jag inte fattade reglerna eller för att jag i slutändan blev besviken på världen (drakarna var max 5 meter långa).

Det här blir lite svävande, och så klart anekdotiskt. Jag tror egentligen inte att jag säger emot någon. Jag är för dåligt insatt för att ha fog för det. Men jag tror att stämningsfulla bilder på skogar, övergivna städer, märkliga varelser och vapen kan vara väldigt motiverande för att ta reda på hur rollspel går till. Som belysande motsats, tror jag inte att pedagogiskt kortfattade beskrivningar av hur en kommer i gång att spela, i sig själva, lockar till spel (för nybörjare). Jag är medveten om att ingen har hävdat att det skulle vara så.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Detta blir också anekdotiskt då jag utgår ifrån elever som jag haft, men när jag undervisat kids i den åldern och rollspel kommit på tal så har jag kommit fram till en del slutsatser. Dels det där om att bredda genren för den åldern och inte bara ha fantasy, samt att ha färgglad spännande yta, men det har jag ju redan pratat om. En annan grej som jag tror skulle locka kids är att ha mycket krimskrams. Kort, specialtärningar, marker och liknande grejer tror jag lockar, och att allt ska vara i en box. Bara en bok gör att kidsen inte tänker "spel" utan just "bok" och böcker är tråkiga. En box med en massa krimskrams säger mer "spel" och det tror jag gör kidsen mer sugna på att testa.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Jag håller nog med @guldfink. Problemet med dagens spel ur denna synvinkel är framför allt språk, omfång och tilltal. Inlärningen är inte ett jätteproblem. Och sen som @Franz skriver ska det gärna vara snyggt och coolt för att fånga intresse. (Mörk borg är ju talande nog det spel som varit enklast att få in i min sons spelgrupp, tyvärr går det ju inte att fortsätta med på svenska efter introäventyret.)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Startboxen för Edge of the Imperium? Hade jag köpt till min fortnite/overwatchälskade grabb om jag inte redan indoktrinerat honom med SWd6, gamla rödboxen och fantasy trip.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
En annan grej som jag tror skulle locka kids är att ha mycket krimskrams.
Jag tror det räcker med rollformulär, uppsättning exotiska tärningar, kanske en karta och att boken i sig har en dragningskraft.

Jag håller också med @guldfink. En spännande bok är nog det allra viktigaste, att en 13 åring inte förstår allt bidrar nog bara till mystiken och lockelsen med spelet. Tids nog listar nog barnet ut hur det fungerar om den är tillräckligt intresserad. Sen tror jag att ett barn spenderar mycket egen tid med boken. Så det är bra om det finns att göra på egen hand, exempelvis skapa karaktärer på ett ganska detaljerat sätt (som tar mer än 5 minuter).
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Detta blir också anekdotiskt då jag utgår ifrån elever som jag haft, men när jag undervisat kids i den åldern och rollspel kommit på tal så har jag kommit fram till en del slutsatser. Dels det där om att bredda genren för den åldern och inte bara ha fantasy, samt att ha färgglad spännande yta, men det har jag ju redan pratat om. En annan grej som jag tror skulle locka kids är att ha mycket krimskrams. Kort, specialtärningar, marker och liknande grejer tror jag lockar, och att allt ska vara i en box. Bara en bok gör att kidsen inte tänker "spel" utan just "bok" och böcker är tråkiga. En box med en massa krimskrams säger mer "spel" och det tror jag gör kidsen mer sugna på att testa.
Det där låter ju ganska mycket som grundboxen till Mutant: År Noll (om du kompletterar med kortlek och tärningar) och där finns ju coola bilder också. Hade du avfärdat det spelet?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Det där låter ju ganska mycket som grundboxen till Mutant: År Noll (om du kompletterar med kortlek och tärningar) och där finns ju coola bilder också. Hade du avfärdat det spelet?
Problemet är att spelet såvitt jag vet inte finns i sortimentet längre.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Tack så jättemycket @guldfink men såhär i slutet på månaden är jag tyvärr ruskigt pank och du ska inte behöva ligga ute med pengar. Men stort tack ändå!!! :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Men jag som är en stormrik Kickstarter-miljonär (nästan) kan ju ligga ute med pengar utan problem. :p

Om du tror att det är rätt spel för 13-åringen?
Stort tack!!! Jag och @guldfink har mailat lite och hen kan lägga ut för mig tills lönen kommer. Men tack så jättemycket ändå!!!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
(Mörk borg är ju talande nog det spel som varit enklast att få in i min sons spelgrupp, tyvärr går det ju inte att fortsätta med på svenska efter introäventyret.)
Ni kan alltid köra mitt fanäventyr Farsoter :) Vissa ruskigheter kanske dock måste modifieras för att passa en yngre målgrupp.

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Oj, nu kanske jag rörde till det för er. Jag bokade upp boxen för hämtning i butik så att den inte skulle försvinna. :oops:
Ah, men det går säkert att lösa 🙂 Hur blir det lättast tycker @guldfink ? Ska jag ge @Oldtimer min adress istället?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Ni kan alltid köra mitt fanäventyr Farsoter :) Vissa ruskigheter kanske dock måste modifieras för att passa en yngre målgrupp.
Mjo. Ska jag vara riktigt petig är nog Mörk Borg för vuxet för dem. För mörkt och samtidigt för ironiskt om det låter vettigt? Hur som helst blev det till slut Fantasy! för dem istället.

(Ok, en lång off-topic utläggning. Jag har säkert skrivit det här förr men det min sons grupp var ute efter, filtrerat genom min tolkning, var ett spel:
1. med ganska lätta regler och som inte är längre än 100 sidor (tror dessa hänger ihop, det är mer omfång än komplexitet som är tröskeln)
2. där både reglerna och övrigt material är på svenska
3. som går att köpa i butik och som man kan hitta hyfsat mycket grejer till på nätet (eftersom jag tänker att det är bra om alla kan tillgodogöra sig det likvärdigt)

Sen kan man lägga på lite mer gruppspecifika krav som att de ville ha:
a. vaniljfantasy
b. någon slags spelvärld (det behövs inte mycket, en karta som säger "detta ligger här, detta ligger där"-nivån)

Denna listan låter okomplicerad men jag skulle säga att det spelet inte finns. Och då har jag ändå inte med sådant som coola bilder. Mörk borg är inte vanilj och har nästan inget material på svenska, Kopparhavets hjältar och Symbaroum är för långa och inte heller riktigt vanilj, Eon är för långt. Hjältarnas tid och Fantasy! har inga spelvärldar och så vidare. Så min lösning blev till slut att jag gjorde en spelvärld till dem i Fantasy! genom att kolla igenom alla platser i äventyren på hemsidan och placera ut dem på en karta jag ritade, och så med lite annat emellan. Verkligen minimum alltså. Det funkar helt ok, samtidigt som jag fortfarande kan störa mig på att min input skulle behövas.)
 
Last edited:
Top