Rollspel för 13-åring?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Har en kompis vars son ska fylla 13 år. Jag tänkte att det vore kul att ge honom ett rollspel i födelsedagspresent. Nu funderar jag bara på vilket? Hjältarnas tid känns ju som ett rätt bra rollspel för någon i den åldern. Grejen är bara att jag inte är helt säker på att han inte gillar fantasy. Hans stora passion i livet är Fortnite så jag antar att han gillar bössor och pickadoller och kanske en färgglad estetik. Funderar på om Mutant: År noll skulle kunna passa, eller är det för avancerade regler tycker ni?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Spelade inte vi DoD när vi var yngre än så? Jag har iofs inte lusläst MÅN, men inte kan det väl vara värre än DoD att läsa in?
Det var min första tanke. Men DoD var ju lite som gjort för att vara ett spel gör nybörjare där allt förklaras väldigt pedagogiskt och jag undrar om MÅN har samma pedagogiska upplägg? (Har inte läst spelet själv tyvärr)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag har spelat Handbok för superhjältar - rollspelet med mina syskonbarn som är 9 respektive 12 år. Det har gått jättebra. Barnen lärde sig snabbt reglerna även om jag personligen tycker att de är lite onödigt krångliga. Jag gissar att Mutant År Noll skulle fungera minst lika bra. Reglerna är inte krångliga men bitvis mer detaljerade. Min plan är att spela Nordiska väsen som har samma regelmotor och jag tror inte att det blir några problem för barnen. Vad gäller språket upplever jag att ligans spel generellt är lättlästa så det borde inte vara något problem för en yngre läsare.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Reglerna i år 0 är inte för svåra för de 13-åringar jag känner. Speciellt inte om någon kör ett demospel med dem. Många i den generationen har enligt mina fördommar lättare att ta till sig information från testspel eller ett Youtube-klipp där spelet spelas än att läsa sig till det. År 0 finns det ju en del klipp där det spelas.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Bra fråga. Jag tycker själv att det är rätt ont om nybörjarvänliga svenskspråkiga spel för ungdomar (se denna tråd). Vill man inte att det ska vara fantasy (för där finns trots allt litegrann) blir det än svårare. Mutant År Noll är helt ok då. Inte för svårt att lära sig men det är rätt tjockt och har en ansats som jag tycker vänder sig till mer erfarna spelare. Men kommer han igång och spelar med ett gäng lär de sig så klart, speciellt om man visar några pass, så det är ju överkomligt.

Å andra sidan kanske han läser engelska, det är ju rätt vanligt numera. Då skulle tex Star Wars D6 vara ett alternativ, om han gillar den världen (fler pistoler i alla fall).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Läser han engelska isf har du ju alla tiny this and tiny that så som tiny dungeon osv.

Reglerna är verkligen lätta att ta till sig och spelet använder sig av vanliga t6
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Är han intresserad av rollspel? Dvs har han visat något intresse? Annars är det nog bättre att introducera honom med några spelsessioner. Vi har haft några 13-åringar som introducerats på Grottröj (min dotter följde med första gången när hon var åtta eller nio). Det har funkat jättebra. Min dotter har däremot tyckt att både HT och Handbok för superhjältar har varit alltför omfattande för att ens orka börja läsa. Hon vill lära sig genom att vara med och spela.

Om han gillar action och lite coola vapen skulle jag rekommendera Cyber M/77. Det är inte speciellt omfattande, och är både komiskt att läsa och lätt att spela.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Vid 13 års ålder är man ganska gammal.

Är inte hjältarnas tid mer för 8-10 åringar?

Jag tror mer på Mörk Borg, Coriolis, Kult eller som du nämner Mutant? Sen är det kanske bra om det är ett spel du behärskar så du kan SL:a första passen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Men som Stareater påpekar ovan är den största frågan att ungdomar idag inte läser lika mycket som vi gjorde.

Själv lärde jag mig Traveller och Basic D&D på egen hand när jag var 13, men så var jag tvåspråkig och en väldigt tidig läsare.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
"Äventyr" kanske?
Ja kanske.

Som påpekats tidigare har dagens 13-åringar säkert inte samma attention-span som man hade tidigare.

Men om Franz bara kan få hen biten så kan nog 13-åringen tugga i sig ett ganska så komplicerat spel. Och för det tror jag det viktiga är att Franz snabbt kan dra igång ett äventyr med regler han behärskar,och att spelet ser häftigt ut. Typ som kommande Cyborg eller Kult eller Mutant. Gärna ett spel med robotar, monster, stora vapen eller halvnakna personer på framsidan.

Var och när presenten överlämnas kan nog också ha betydelse. Helst bör det nog vara i en blåsig sommarstuga där de alternativa aktiviteterna som erbjuds är att fiska abborre eller spela monopol.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Men som Stareater påpekar ovan är den största frågan att ungdomar idag inte läser lika mycket som vi gjorde.
Ja, alltså så är det (i många fall). Ska man ta in längd i ekvationen är urvalet faktiskt nästan obefintligt.

Cyber M/77
Men detta är ett riktigt bra förslag! Tänkte inte på det. Du gillar ju Mutant 2089 @Franz - fixa fram några äventyr därifrån så är du kanske hemma.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Stort tack för alla tips! För att förtydliga, jag kommer inte att kunna vara med och hjälpa honom att komma igång, för jag bor inte i samma stad som familjen. Han är jätteduktig på engelska, men jag tänker att ett rollspel på svenska nog är att föredra, för jag gissar att hans vänner inte är lika duktiga, och det är ju viktigt att få vännerna intresserade också om han vill ha nytta av spelet.

jag funderade också på Cyber M/77. Jag tänkte att jag har fått uppfattningen att Mutant: År Noll har mer material publicerat till spelet, minns att när jag var ung och nybörjare hade jag svårt att hitta på egna äventyr och sånt. Tänkte även att färgillustrationerna i Mutant: År noll kanske lockar en ung nybörjare mer. Menar inte på något sätt att illustrationerna i Cyber M/77 är dåliga heller, men tävlar man mot Fortnite om uppmärksamhet så kanske Mutant: År Noll har större chans att lyckas?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Mutant År Noll är helt ok då. Inte för svårt att lära sig men det är rätt tjockt och har en ansats som jag tycker vänder sig till mer erfarna spelare.
Undviker inte startboxen till År Noll de problemen?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag skulle också säga Må0, om du kan hitta grundboxen någon stans. Den är OOP för tillfället.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Järn tyckte jag var superpedagogiskt.

Sedan ligger det kanske i tiden med Supergänget men spelet kan vara lite förvillande i hur man ska komma på scenarion.

Skulle också slå ett slag för Vindsjäl - pedagogiskt och härliga, färggranna bilder.

Jag tror inte man ska dumma ned något bara för att det har med barn att göra. De behöver inte "enklare" regler, bara klara regler.
 
Top