Rollspel för 13-åring?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Men det ska:
  • vara på svenska
  • vara kort (under 100 sidor)
  • vara lättsmält (svårdefinierat men typ inte Kult i varje fall)
  • lagom svåra regler
Låter som Fantasy! OSG i mina öron, fast fantasy var väl inte riktigt vad som efterfrågades ...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Låter som Fantasy! OSG i mina öron, fast fantasy var väl inte riktigt vad som efterfrågades ...
Ah nu fångade du min post som jag tänkte försöka omformulera så då får jag väl svara ändå. ;)

Jo Fantasy! och Hjältarnas tid är nog de enda som lever upp till mina krav (där man nog ska lägga till vettigt stöd i form av utgivet material) och som är allmänt tillgängliga. Tyvärr känns de också hyfsat insomnade numera. (Men Fantasy! har fortfarande mycket att ta av, HT rätt mycket mindre.) Kanske man man räkna in Ensamma vargen dit också?

För egen del hoppas jag mycket på att nya DoD ska vara precis det här.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Ah nu fångade du min post som jag tänkte försöka omformulera så då får jag väl svara ändå. ;)

Jo Fantasy! och Hjältarnas tid är nog de enda som lever upp till mina krav (där man nog ska lägga till vettigt stöd i form av utgivet material) och som är allmänt tillgängliga. Tyvärr känns de också hyfsat insomnade numera. (Men Fantasy! har fortfarande mycket att ta av, HT rätt mycket mindre.) Kanske man man räkna in Ensamma vargen dit också?

För egen del hoppas jag mycket på att nya DoD ska vara precis det här.
Jag hoppas också på nya DoD. Önskar att det fanns nåt nybörjarvänligt för de unga dock som inte var just fantasy. De ynglingar i 13-årsåldern jag känner till är väldigt förtjusta i teknologiska prylar, typ skjutvapen, motorcyklar, jetpacks, lasersvärd och så vidare. Tror man skulle fånga upp en ganska rejäl ny publik om man gör ett sådant spel (”rejäl” med svenska mått mätt naturligtvis).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Jag hoppas också på nya DoD. Önskar att det fanns nåt nybörjarvänligt för de unga dock som inte var just fantasy. De ynglingar i 13-årsåldern jag känner till är väldigt förtjusta i teknologiska prylar, typ skjutvapen, motorcyklar, jetpacks, lasersvärd och så vidare. Tror man skulle fånga upp en ganska rejäl ny publik om man gör ett sådant spel (”rejäl” med svenska mått mätt naturligtvis).
Yes. Som sagt CM77. Eller ut och fynda gamla Äventyrsspelsgrejer. Då finns ju Star Wars d6 också. Det är är nybörjarvänligt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag skulle köpa någon av startboxarna till D&D5, Starter Set eller Essentials Kit. Rejält med value for money, från början riktat till nybörjare och färgglatt och fyllt till brädden med "OHHH!!! VA COOLT!!!" när man öppnar lådan första gången.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Som sagt CM77. Eller ut och fynda gamla Äventyrsspelsgrejer. Då finns ju Star Wars d6 också. Det är är nybörjarvänligt.
Jag gillar både dessa spel grymt mycket, men de passar tyvärr inte till presenten. De kommer inte att få honom att bli pepp på att testa rollspel. Cyber M/77 är ett awesome spel för oss nostalgiker och har ett regelsystem som är kanon, men kids som aldrig testat rollspel och knappt vet vad det är kommer inte att lockas av det. Samma sak med Star Wars d6, det är supercoolt för oss men inte en bra inkörsport för kids. Det hade kanske funkat om jag eller någon annan vuxen med erfarenhet av rollspel hade kunnat spelleda en session men detta är till en familj som bor i en annan stad. Jag har funderat och kommit fram till att jag ska vänta med att ge ett spel tills det finns något som jag tror att han verkligen blir taggad på.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag skulle köpa någon av startboxarna till D&D5, Starter Set eller Essentials Kit. Rejält med value for money, från början riktat till nybörjare och färgglatt och fyllt till brädden med "OHHH!!! VA COOLT!!!" när man öppnar lådan första gången.
Absolut, rent layoutmässigt är D&D helt rätt för att så kids intresserade av rollspel. Just i detta fallet funkar det tyvärr inte av en del anledningar. För det första så är han inte intresserad av fantasy. För det andra så är det bäst om spelet är på svenska. Ungen är visserligen lite av ett språkligt geni, både talar och skriver flera språk flytande, men tror inte att hans vänner är lika språkligt bevandrade så ska han få dem pepp på att läsa igenom regelböcker tror jag det är bäst att de är på svenska. Sedan vill jag helst stötta svenska speltillverkare också.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Samma sak med Star Wars d6, det är supercoolt för oss men inte en bra inkörsport för kids.
Det håller jag i och för sig inte med om. Jag tycker gamla SW är ett alldeles utmärkt nybörjarspel, givet att man gillar universumet så klart.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Det håller jag i och för sig inte med om. Jag tycker gamla SW är ett alldeles utmärkt nybörjarspel, givet att man gillar universumet så klart.
Regelmässigt absolut. Men jag tror att det visuellt skulle behöva en makeover för att få kids som aldrig spelar rollspel att välja detta framför datorspelet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Regelmässigt absolut. Men jag tror att det visuellt skulle behöva en makeover för att få kids som aldrig spelar rollspel att välja detta framför datorspelet.
Ja kanske det. Jag har inte tittat i nyutgåva (som i och för sig är på engelska). Den är kanske snyggare?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Ja kanske det. Jag har inte tittat i nyutgåva (som i och för sig är på engelska). Den är kanske snyggare?
Det är den säkert. Just i mitt fall vill jag ge bort något på svenska, men det är bra att det finns till andra kids :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Tyckte för övrigt att det är jättekul att det började diskuteras lite om vad för spel i allmänt som passar för kids i den åldern och inte bara min specifika frågan om en unge, så om ni vill vidga diskussionen blir inte denna upphovsperson till tråden på något sätt förtretad :)

Personligen tycker jag att det är lite av en missad chans i Sverige att nästan alla nybörjarspel till kids i den åldern är fantasy. Missförstå mig rätt, jag tycker att de av dessa spel som jag själv bläddrat i verkar riktigt bra och jag gillar fantasy, men det hade varit kul med en större bredd :) Och nu pratar jag aktuella spel, det finns ju en hel del exempel på nerlagda spel för kids i den åldern.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
Jag kan knappt föreställa mig hur det vore att läsa mig till förståelse av vad ett rollspel är. Det var först efter att ha testat med mina kusiner som jag började läsa en rollspelsbok och då var det ganska fragmentariskt. Å andra sidan upplevde jag aldrig att jag behövde läsa särskilt mycket för att spelleda själv. Det räckte med ett hum om handlingsresolution (jag kallade det inte så då), skador och monster. Det var långt senare som jag faktiskt läste reglerna. Jag tror att det skulle gå att ta till sig de flesta svenska rollspel, till exempel MÅ0, på det sättet.

Eftersom du inte har möjlighet att själv visa hur rollspel går till, tänker jag att det kan vara bra att hänvisa till actual play, exempelvis barnradions Finna dolda ting (även om det är fantasy). Jag gissar att det ger en hyfsad bild av vad rollspel är, som en sedan kan ta med sig när en öppnar sin första rollspelsbok.


EDIT: Min poäng är nog att du inte behöver förstå en hel rollspelsbok för att spela rollspel. Det räcker med att du tror att du förstår en liten del. Det kanske är en öppen dörr, men ändå relevant i diskussionen om rollspel för nybörjare.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Det var först efter att ha testat med mina kusiner som jag började läsa en rollspelsbok och då var det ganska fragmentariskt.
Ja, detta tycker jag är ett stort problem. Tror mycket på att spelen skulle tjäna på att ha en tydligt struktur i hur man spelar. Tycker OSR-spelen är på god väg, med enkla rollpersonsgenereringsregler så att man kan komma igång och köra snabbt och sedan lite slumptabeller för att generera omgivningen. Ett annat spel med tydlig struktur är Drakar och bananer.

Finns andra saker också. @Arvidos gjorde en skitbra video om trösklar i rollspel för c:a 15 år sedan (tror han pratade om Staden som exempel), där han bland annat sade att man kunde kapa bort saker som "rollpersoner". Spelen tar också för lång tid att spela. Om man siktade på 1-2 timmars spelande per session skulle spelet också naturligt bli mindre.

Återigen, för att repetera min föregående punkt: man behöver inte dumma ned saker, bara fråga sig hur man lätt kan komma in i rollspel och om rollspel hade blivit bra skrivna (definition "bra"? Se kriterierna ovan) från början hade vi inte behövt diskutera saker som "bra nybörjarrollspel".
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Personligen tycker jag att det är lite av en missad chans i Sverige att nästan alla nybörjarspel till kids i den åldern är fantasy. Missförstå mig rätt, jag tycker att de av dessa spel som jag själv bläddrat i verkar riktigt bra och jag gillar fantasy, men det hade varit kul med en större bredd :) Och nu pratar jag aktuella spel, det finns ju en hel del exempel på nerlagda spel för kids i den åldern.
Är inte Sagospelet Rymd just i den nischen?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Sätt Neotech Edge i händerna på ungen vetja.

När man är 13 och tycker något är ballt kan man lära sig nästan hur komplicerade grejer som helst. Jag spelade själv Eon i den åldern :gremtongue:
Jag älskar Neotech Edge, men tycker att mycket av spelens tematik är för vuxet för en 13-åring. Jag skulle inte vara bekväm i att ge det spelet till en unge i den åldern. Alltså, det är klart att vissa 13-åringar skulle kunna spela Neotech Edge, men det är ju inte alls ett spel med den målgruppen i åtanke.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,048
Ja, detta tycker jag är ett stort problem.
Jag vet inte om jag tycker att det är ett så stort problem. Jag började ju ändå spela och kunde ta hjälp av böckerna när jag kände det behovet. Jag är lite delad i det här. Det finns antagligen mer pedagogiska sätt att presentera rollspel än vad många spel gör, men det som lockar en 13-åring att börja spela är nog mer bilder och stämning än strömlinjeformade regler. Får jag för mig. Men jag ändrar mig antagligen om en kvart.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Jag började ju ändå spela och kunde ta hjälp av böckerna när jag kände det behovet. Jag är lite delad i det här.
Vi är å andra sidan kvar i hobbyn för att vi tog oss över den tröskeln, på ett eller annat sätt. Så att ta oss som exempel för att rollspel är bra förklarade är rätt missvisande.

strömlinjeformade regler.
Jag pratar dock inte om strömlinjeformade regler, utan om en tydlig struktur för spelande. Idag så har vi ofta mekanik + värld + spelledartips och så får alla pussla ihop något utifrån denna fragmentariska presentation.
 
Top