Rollspel för 13-åring?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Skulle också slå ett slag för Vindsjäl - pedagogiskt och härliga bilder.
Just det ja, Vindsjäl hade jag helt glömt! Har inte läst spelet själv (det finns så mycket jag borde läsa!) men av vad jag hört om det så låter det passande för kids i 13-årsåldern!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Är han intresserad av rollspel? Dvs har han visat något intresse? Annars är det nog bättre att introducera honom med några spelsessioner. Vi har haft några 13-åringar som introducerats på Grottröj (min dotter följde med första gången när hon var åtta eller nio). Det har funkat jättebra. Min dotter har däremot tyckt att både HT och Handbok för superhjältar har varit alltför omfattande för att ens orka börja läsa. Hon vill lära sig genom att vara med och spela.

Om han gillar action och lite coola vapen skulle jag rekommendera Cyber M/77. Det är inte speciellt omfattande, och är både komiskt att läsa och lätt att spela.
Jo, vi hade ju det som angreppspunkt när vi gjorde CM/77, men jag var nog lite för vuxensträng och hindrade @God45 från att gå ner sig tillräckligt djupt i vapenoriger för att man skall vilja välja CM/77 för "coola vapen". Action dock, absolut.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Kidsen vill spela D&D. Så kör på det. Dessutom finns det ju löjligt mycket material på YT. Det finns väl något starter set?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jo, vi hade ju det som angreppspunkt när vi gjorde CM/77, men jag var nog lite för vuxensträng och hindrade @God45 från att gå ner sig tillräckligt djupt i vapenoriger för att man skall vilja välja CM/77 för "coola vapen". Action dock, absolut.
Det var nog bäst för alla att plasma-lansar och motorsågsskorna inte kom med i slutprodukten… :p
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Undviker inte startboxen till År Noll de problemen?
Nja, det tror jag inte. Alltså jag menar inte att Mutant År noll på något vis är särskilt svårt eller opedagogiskt. Men det har mycket "indie" i sig att det ställer ganska stora krav på gruppen att forma spelvärlden själva*, allt från hot till Arken och slumphändelser i zonen. Äventyrsplatserna är också väldigt mycket just öppna miljöer med SLP med agendor och så vidare. Vilken rollpersonernas ingång ska vara kan kräva lite eftertanke (från SL och från spelarna). För mig är det inte så nybörjarvänligt. (Betyder inte att det inte kan funka ändå, men det höjer den generella tröskeln något.)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Kidsen vill spela D&D. Så kör på det. Dessutom finns det ju löjligt mycket material på YT. Det finns väl något starter set?
Jepp, ett Starter Set (med färdiga rollpersoner) och ett Essentials Kit (med möjlighet att göra egna). Båda är rätt bra.
Fast grejen var väl att det inte skulle vara fantasy?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Men det har mycket "indie" i sig att det ställer ganska stora krav på gruppen att forma spelvärlden själva*, allt från hot till Arken och slumphändelser i zonen. Äventyrsplatserna är också väldigt mycket just öppna miljöer med SLP med agendor och så vidare.
Jag är inte övertygad om att det behöver innebära problem. Vet att du pratat om att din son spelar rollspel och att den gruppen inte tar så mycket initiativ. Med mina syskonbarn är det annorlunda. Nu har de i och för sig inte provat på att vara spelledare men som spelare skulle de inte alls ha några problem att vara delaktiga i utformningen av spelvärlden. Om bara den yngre tjejen får upp intresset för att läsa tror jag även att hon kan bli en bra spelledare. Idéerna och engagemanget finns där men eftersom hon bara är 9 år blir det för svårt för henne att hålla ordning. Den äldre tjejen skulle däremot lätt klara av att läsa regelböckerna och förstå hur allt hänger ihop, men jag tror inte att hon kommer att bli någon spelledare. Hon saknar det där extra intresset som krävs för att leda snarare än uppleva. Summa summarum tror jag inte att det är graden av "indie" som är avgörande utan hur barnen är som personer. Man får också tänka på att barnen inte spelat på andra sätt tidigare och att inslag av "indie" därför kommer att vara helt normala för dem på ett sätt som de inte är för oss veteraner som först indoktrinerades av trad under lång tid. :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Spel som är skrivna för barn och nybörjare tenderar dessvärre att vara ganska tråkiga. Få och menlösa bilder, förenklade regler till den graden att de helt saknar karaktär, och nästan lite nedlåtande ton.

Mitt råd brukar vara ”Det som ungen ifråga är mest taggad på.” Något med rätt tema och en massa inspirerande bilder. Något man faktiskt blir sugen på att läsa och testa.

Sen är det inte så noga att man spelar spelet ”rätt” – de flesta vuxna läser inte heller reglerna så noga, utan gissar mer hur spelet spelas.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Just det ja, Vindsjäl hade jag helt glömt! Har inte läst spelet själv (det finns så mycket jag borde läsa!) men av vad jag hört om det så låter det passande för kids i 13-årsåldern!
Det är inte alls skrivet med barn i åtanke, men att det har färg verkar göra att folk tänker att det är det – och har hört från flera håll att det funkar okej. 😄
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Summa summarum tror jag inte att det är graden av "indie" som är avgörande utan hur barnen är som personer. Man får också tänka på att barnen inte spelat på andra sätt tidigare och att inslag av "indie" därför kommer att vara helt normala för dem på ett sätt som de inte är för oss veteraner som först indoktrinerades av trad under lång tid.
Jo men självklart är det så. Det är så klart jättesvårt att generalisera - jag har också träffat på barn som funkar på det viset du säger. (Min dotter spelledde till exempel en helt egenkonstruerad sandlåda det första hon gjorde - tyvärr är hon inte alls lika intresserad av hobbyn.) Men jag vidhåller nog att om man ska sätta ett rollspel i händerna på ett barn man inte känner och som ska lära sig hela grejen själv kommer traddigare spel, allt annat lika, vara lättare för genomsnittsbarnet att ta till sig.

(Sen beror det nog mycket på ålder, 11-åringar har sina förutsättningar, 13-åringar sina och 15-åringar andra. Det händer mycket på de åren.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Vad gäller regler tror jag inte han har något jätteproblem med att de är avancerade, så länge det är pedagogiskt upplagt. En av anledningarna till att jag tror att Mutant: År Noll och Vindsjäl skulle passa bra är att illustrationerna skulle locka. Om man ska tävla i uppmärksamhet mot Fortnite så tror jag att en färgglad snygg yta är av yttersta vikt 😊
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Synd att inte Death in Space kommer på svenska, det kanske hade varit perfekt.
 
Top