Varulv rollspel.du - spelet är slut

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Väl kämpat allesammans!! lite skönt att slippa famla bort mig i labyrinten får jag medge😅

Får också tacka mina ulvkompisar för fint samarbete✌

Spontant ett ganska tacksamt spel att vara ulv i då det går att gömma sig i kaoset. I vanliga fall ska ju Sidd åka när han blir siad röd men med tre siare och den allmänna förvirringen löste det sig.

Som bybo vette tusan hur man bäst borde spela. Se igenom bruset men när det ingår i spelet blir det ju väldans svårt.

Hur som kul att följa från sidan med många intressanta mekaniker och roliga och kaosiga saker som inträffade!
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
800
Jag ogillar verkligen censurregler, det blir väldigt godtyckliga gränsdragningar om vad som är ok att skriva. Hade Basse fått vara tydligare om sitt case mot Sidd i R2 hade nog byn kunnat stå emot Anthrox och Vimes offensiv.
Det enskilt största problemet med censur är i mina ögon att det blir oklart om de förbjudna ämnena är fusk, där diskningen är straffet - eller ett legit move där diskningen är priset man får betala. Det är en skillnad som heller inte är helt binär, och där olika spelare nog har olika uppfattningar?

Såhär i efterhand vore det ju det absolut optimala för byn om @Basenanji klockan 20 i R2 bara kåppypejstade sin roll och beskrivning, tog diskning istället för utröstning och gav drevet en chans att hamna rätt.

Jag klandrar honom inte på något sätt för att han inte gjorde det. Jag hade antagligen inte gjort så i det läget, eftersom det hade känts som att det smutsade ner spelet. Men frågan är väl "vinner man med sin fraktion om man hjälpt den till vinst genom att bli diskad?"
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,597
Jag klandrar honom inte på något sätt för att han inte gjorde det.
Faktiskt blev jag tagen i örat av Fjodor i ett PM. Haha! Så jag besinnade mig en aning.

Men du har en god poäng! Bäst för min fraktion hade ju helt klart varit att bryta mot reglerna…

Sedan så tänker jag än en gång att när jag tycker mig vara glasklar med subtila hintar, associationer och omskrivningar - så förstår inte folk mig… (Det här händer för övrigt ganska ofta när jag är SL i rollspel och vill ge spelarna hintar och ledtrådar!) Jag borde bli mer självkritisk och ödmjuk inför hur svårt det är att tolka andra är läxan här. 🙂
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,381
Sedan så tänker jag än en gång att när jag tycker mig vara glasklar med subtila hintar, associationer och omskrivningar - så förstår inte folk mig… (Det här händer för övrigt ganska ofta när jag är SL i rollspel och vill ge spelarna hintar och ledtrådar!) Jag borde bli mer självkritisk och ödmjuk inför hur svårt det är att tolka andra är läxan här. 🙂
Klart du kunde varit tydligare, men du hade en hårt jobbande Sidd som skitpostade sönder tråden och en Anthrox som drevade stenhårt mot dig, och slutligen Vimes som återigen spelar rollen av den vettige bybon som låter sig övertygas och får med sig övriga.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Ja, vilken galen resa det här var.

I R1 hade jag dåligt med tid för att gräva ner mig i ett komplex spelupplägg och skådespela bybo, så istället gick jag hårt på att vara inaktiv, tjurig och uppgiven. @Waterhouse var huvudmålet för skådespelet faktiskt, så det gick ju fint. @Sidd var nog lite frustrerad på mig i ulvchatten, eftersom jag var ganska frånvarande och letargisk där också. Därtill uppfattade jag ju "Du är powerroll siare" som att jag siade poowerroller, snarare än att jag var en powerroll (siare). Fjodor blev tvungen att förklara detta för mig mellan R1 och R2. Sidd var inte jättenöjd när jag berättade om det i R2 :D

Min allra första tanke med rollerna (jag var Emojito(l)k i R1) var att det var jag och Sidd som fått sådana här roller. Jag skulle förstås lägga in emojis i alla inlägg, och Sidds roll var säkert att inte skriva några emojis alls ("Jävla Fjodor" tänkte jag då, men inte för sista gången under spelet). I början av R1 försökte jag, dumt nog, dölja min roll genom att lägga in emojis på ett naturligt sätt. Waterhouse fångade upp det, och @Hägerstrand hade förstås helt rätt som såg det som en scum tell. Det var ett riktigt klavertramp faktiskt.

I R2 kändes det som att vi hade goda chanser att ta hem hela liret: @Anthrox hade blivit värvad, jag slumpades att få värvningsförmågan, ingen färg på de utröstade och en extra icke-ulv hade rykt (Bio). Smolken i bägaren var väl att Sidd hade blivit siad, men eftersom det fanns två bybo-claims på siarrollen kändes det som att det fanns goda chanser att rädda Sidd ändå. Jag var villig att offra Sidd (p.g.a. att jag hade värvningsförmågan), men när vi såg att det fanns sprickor i byns övertygelse om Sidds rödhet och Basses grönhet var det egentligen bara att slå till. Jag tyckte nog Anthrox var väl oförsiktigt i försvaret av Sidd, men det gick ju vägen (lärdomen är ju att man oftast är för försiktig som ulv). Sedan var det ju en jävla flax att det inte fanns någon väktare i spelet förstås!

"Häng Gud!" var till en början bara ett sätt för mig att vara kaoz-ulv. Men jag lyckades visst övertyga mig själv när jag väl började argumentera för det (till min förvåning och mina ulvkollegors förskräckelse). Ulvchatten i R3 var nästan lika kaosig som speltråden: Sidd anklagade mig och Anthrox för att vara DTF:er, jag hotade Anthrox med att outa mig som ulv om han inte röstade på Fjodor och @Yem_86 satt nog mest och undrade vad det var för jäkla dårhus hon hade hamnat i.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,381
Det enskilt största problemet med censur är i mina ögon att det blir oklart om de förbjudna ämnena är fusk, där diskningen är straffet - eller ett legit move där diskningen är priset man får betala.
Lite som en onödigt hård tackling där man riskerar att utvisas skulle jag säga, dvs inte fusk.
Gränsdragningen blir bedömningssport och något jag slipper. Impetigo var väl inne på något system där folk skulle reagera med olika emojis på inlägg för att berätta om sina förmågor i R1, hade der vsrit ok om man dragit det vidare?

Varulvsspel är svårt nog utan att behöva försöka tänka ut sätt att runda reglerna och huruvida det är en del av spelet eller inte.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Jag borde ha följt min instinkt och inte bli återfödd, R3 var kaoz och ingen jävel klistrade in ett skit från R2 så det var aningen svårt att fatta nåt alls - i efterhand inte så konstigt när 50% var ulvar, finns väl en del att önska kring balans om man säger så.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,381
I R1 hade jag dåligt med tid för att gräva ner mig i ett komplex spelupplägg och skådespela bybo, så istället gick jag hårt på att vara inaktiv, tjurig och uppgiven. @Waterhouse var huvudmålet för skådespelet faktiskt, så det gick ju fint.
Ja, det känns ju sådär att du börjat vinna som ulv sen jag börjat delta, nu har du en publik du vet precis hur du ska skådespela för och köper allt okritiskt.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,381
Jag borde ha följt min instinkt och inte bli återfödd, R3 var kaoz och ingen jävel klistrade in ett skit från R2 så det var aningen svårt att fatta nåt alls - i efterhand inte så konstigt när 50% var ulvar, finns väl en del att önska kring balans om man säger så.
Förlåt igen för att jag mördade dig i början. Se det som ett straff för att du inte var med i januari.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Lite tankar om designen:

Även om jag som sagt skådespelade tjurig på mekaniken i R1 så är jag genuint inte ett fan av regler som säger att man inte får prata om X. Jag fattar vad du ville göra @fjodorsenuba ! Du ville, antar jag, få fram diskussionen "den och den beter sig konstigt, är det på grund av rollen eller på grund av ulveri?" Men förbud mot att tala om X blir dels alltid gråzonigt och dels frustrerande för spelarna. Jag tror sällan jag varit med om att det är en design som funkar. Min första tanke var att bara jag och Sidd hade fått sådana här beteende-roller, och att det skulle kunna vara ett sätt för byn att jaga oss på. Sen så måste du ju få hundra skojpoäng för roliga callbacks till WRNU:s varulvsmeta, det var mycket spexigt!

Sen kan man ju fundera över en sak. Byn hade två siare. Är det bättre än att ha en siare? Med tanke på utfallet (@Basenanji siar ulven Sidd som röd, men blir utröstad själv istället) måste man ändå dra slutsatsen att byns siande var nerfat i det här sammanhanget.

Därtill hade vi en värvningsförmåga (som vi visserligen hade tur med), samt väktarlöst spel.

Även om vi hade tur med slumpen, och byn verkligen borde röstat ut Sidd i R2, måste man nog dra slutsatsen att balansen tippar över väl mycket åt ulvarnas håll.

---

Det sagt (och lätt för mig att säga som vann) var det här ett jävligt minnesvärt spel. Spelarna var så frustrerade att de röstade ut spelledaren i sista rundan. Det har aldrig hänt förut! :ROFLMAO:
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,381
Det här spelet var väl en s k korvtårta med extra allt och det är ju roligt. Men det roliga med korvtårtor är väl egentligen att prata om och försöka förstå mekaniken, och det förhindrades man att göra här iom yppandeförbud om sin förmåga.
Man vill inte se på när lagar och korv blir till, men när man spelar korvtårtespel behöver man nog kunna ha öppna ögon och kunna kommunicera öppet för att ha en chans att reda ut der hela. Nu blev det bara frustrerande.
Sorry för gnäll, spelet var ju klart spexigt och jag är nog mest sur över min egen usla insats.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Det här spelet var väl en s k korvtårta med extra allt och det är ju roligt. Men det roliga med korvtårtor är väl egentligen att prata om och försöka förstå mekaniken, och det förhindrades man att göra här iom yppandeförbud om sin förmåga.
Man vill inte se på när lagar och korv blir till, men när man spelar korvtårtespel behöver man nog kunna ha öppna ögon och kunna kommunicera öppet för att ha en chans att reda ut der hela. Nu blev det bara frustrerande.
Sorry för gnäll, spelet var ju klart spexigt och jag är nog mest sur över min egen usla insats.
Du behöver inte vara oroa dig, jag är Kaoskardinal men det här var för crazy....
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Spelet kändes från början rätt fritt, som att SL godtyckligt kunde göra lite vad han ville. Reglerna verkade tolkas rätt generöst och allt kaos som uppstod verkade inte ha något strikt system bakom utan var säkert till stor del improviserat. Ok, det köper jag väl. Det var lite Marvel Secret Wars över det hela.

Jag är visserligen en dum fan men kunde hitta absolut ingenting att hålla fast vid. Röster kunde manipuleras så pass att det inte gick att utläsa nånting ur dem. Det gick inte att knyta rollerna till ulvighet. Alla tvångströjor i hur man fick skriva gjorde det svårt att utläsa nåt ur vad folk sade. Tre siare i all ära men vem litar på såna anyway?

Man kunde väl urskilja vissa suspekta suspekta grejer som BBs snajp, WHs mord och Vimes okaraktäristiska gnäll men allt drunknade ju i kaoset.

Häger var väl den som först luftade tanken att vi borde rösta på Fjodor. Just då var jag fortfarande inne på att försöka hitta någon reson i kalabaliken. Men ju sämre det gick, desto mer orimligt kändes det som att vi över huvud taget förväntades ha nån som helst chans med det. I en sjuk värld måste man hitta en sjuk lösning, och att hänga gud tyckte jag lät mer vettigt än någon annan logik jag försökte snickra ihop.

Att de tre zombiesarna alla verkade bilda en enad front mot iden var ju vatten på kvarnen och att spelet marknadsfördes spm ett enda stort internskämt gjorde att "röst: @Genesis" kändes som ett självklart inslag. Och när Vimes började skrika på barrikaderna så hängde jag glatt med. Det kanske fanns en chans att få med byn på det här galenskapsprojektet.

När folk började diskvalificeras utan att jag tyckte att de hade gjort nåt värre än andra redan gjort tidigare i spelet, så var jag övertygad om att Fjodd började mörda bybor som en countdown. Vi var ju på rätt spår liksom. Varför skulle SL godtyckligt förstöra för byn om vi var helt fel ute och, som det visade sig, iom ulvarnas ökande antal var vi ju snabbt som fan på väg mot en tokförlust redan som det var. Så jag tolkade detta som slutstriden, att det var helt rätt move att anfalla SL men att vi förstås skulle drabbas av förluster på vägen. Episkt! Jää!

Jag var så övertygad att jag använde mordförmågan på Fjodor trots att han artigt avrått mig med "nja det kommer nog inte funka hörru. Testa kanske nån annan?" Klart en ond SL skulle säga så, liksom.

Nä jag blev fett paff och rätt besviken över att jag hade fel. Det hade varit apcoolt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Klart du kunde varit tydligare, men du hade en hårt jobbande Sidd som skitpostade sönder tråden och en Anthrox som drevade stenhårt mot dig, och slutligen Vimes som återigen spelar rollen av den vettige bybon som låter sig övertygas och får med sig övriga.
Waterhouse talar klartext här och jag börjar ana att det är en ok grön Siare i spel👍
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
800
Jag var så övertygad att jag använde mordförmågan på Fjodor trots att han artigt avrått mig med "nja det kommer nog inte funka hörru. Testa kanske nån annan?" Klart en ond SL skulle säga så, liksom.
Du är en jävla hjälte ♥
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Ja, vilken galen resa det här var.

I R1 hade jag dåligt med tid för att gräva ner mig i ett komplex spelupplägg och skådespela bybo, så istället gick jag hårt på att vara inaktiv, tjurig och uppgiven. @Waterhouse var huvudmålet för skådespelet faktiskt, så det gick ju fint. @Sidd var nog lite frustrerad på mig i ulvchatten, eftersom jag var ganska frånvarande och letargisk där också. Därtill uppfattade jag ju "Du är powerroll siare" som att jag siade poowerroller, snarare än att jag var en powerroll (siare). Fjodor blev tvungen att förklara detta för mig mellan R1 och R2. Sidd var inte jättenöjd när jag berättade om det i R2 :D

Min allra första tanke med rollerna (jag var Emojito(l)k i R1) var att det var jag och Sidd som fått sådana här roller. Jag skulle förstås lägga in emojis i alla inlägg, och Sidds roll var säkert att inte skriva några emojis alls ("Jävla Fjodor" tänkte jag då, men inte för sista gången under spelet). I början av R1 försökte jag, dumt nog, dölja min roll genom att lägga in emojis på ett naturligt sätt. Waterhouse fångade upp det, och @Hägerstrand hade förstås helt rätt som såg det som en scum tell. Det var ett riktigt klavertramp faktiskt.

I R2 kändes det som att vi hade goda chanser att ta hem hela liret: @Anthrox hade blivit värvad, jag slumpades att få värvningsförmågan, ingen färg på de utröstade och en extra icke-ulv hade rykt (Bio). Smolken i bägaren var väl att Sidd hade blivit siad, men eftersom det fanns två bybo-claims på siarrollen kändes det som att det fanns goda chanser att rädda Sidd ändå. Jag var villig att offra Sidd (p.g.a. att jag hade värvningsförmågan), men när vi såg att det fanns sprickor i byns övertygelse om Sidds rödhet och Basses grönhet var det egentligen bara att slå till. Jag tyckte nog Anthrox var väl oförsiktigt i försvaret av Sidd, men det gick ju vägen (lärdomen är ju att man oftast är för försiktig som ulv). Sedan var det ju en jävla flax att det inte fanns någon väktare i spelet förstås!

"Häng Gud!" var till en början bara ett sätt för mig att vara kaoz-ulv. Men jag lyckades visst övertyga mig själv när jag väl började argumentera för det (till min förvåning och mina ulvkollegors förskräckelse). Ulvchatten i R3 var nästan lika kaosig som speltråden: Sidd anklagade mig och Anthrox för att vara DTF:er, jag hotade Anthrox med att outa mig som ulv om han inte röstade på Fjodor och @Yem_86 satt nog mest och undrade vad det var för jäkla dårhus hon hade hamnat i.
@Martin3 Går det att fixa röstverktyg till PM-trådar?😂

Asså när Vimes påstår i R2! Att denne är Siare så har jag liiiiite svårt att veta vad som händer.
Räknade kallt där å då med att Vimes blivit värvad av typ DTF.

En märklig sak som jag tror hjälpte oss var att Waterhouse körde på så övertygat om att byn typ redan vunnit i R2.
Det var det nog ingen annan som tyckte i kaoset vilket ej var till WHs fördel. Tror det då smittade av sig med att inte lita på trovärdigheten i WHs Siande av mig.
 
Top