Varulv rollspel.du - spelet är slut

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Och nu är jag bra sugen på ”Dune” @Anthrox ! När kommer trailern? Det är snart mars!
#revansch #siddvsbasse
Jag ska fixa med anmälningstråd och sånt så fort jag är hemma igen!
Och jag utlovar en helt och hållet synlig mekanik denna gången (förhoppningsvis)! Inget från min sida ska vara dolt den här gången (förhoppningsvis)!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Och jag utlovar en helt och hållet synlig mekanik denna gången (förhoppningsvis)! Inget från min sida ska vara dolt den här gången (förhoppningsvis)!
Förutom sandmaskarna då?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Jag skulle för övrigt vilja veta vad w167 tyckte om det här spektaklet. Tröskeln i spelet var så hög att inte ens vi veteraner som är superinkörda på jargong, referenser och WRNU-meta lyckades kravla oss över den. Strongt att du hängde med hela vägen till slutet!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Jag skulle för övrigt vilja veta vad w167 tyckte om det här spektaklet. Tröskeln i spelet var så hög att inte ens vi veteraner som är superinkörda på jargong, referenser och WRNU-meta lyckades kravla oss över den. Strongt att du hängde med hela vägen till slutet!
Tycker du har en viktig poäng här. Det blev väldigt navelskådande och möjligen avskräckande för de som inte är helt miljöskadade (och kanske även för dem). Kanske borde man haft en disclaimer?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Ja vad hade anmälningstråden med nåt att göra egentligen?

Och varför kunde Häger och Basse bara garva?

Och öh öh. Det finns litegrann kvar att förklara här känner jag.
Ja, jag ville kolla av vad ni var sugna på att spela. Så några ville vara siare osv.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Vi hade tur och fick ulvrationalitetsförmågan tre rundor irad, det gjorde väldigt mycket för ulvlaget. Speciellt eftersom Basse åkte ut och inte kunde härja om den längre :devilish:
Men ja, diskningarna gjorde att vi fick vinst per omgående. Utan de hade det börjat hängas ulvar på löpande band tror jag.
Ja jag tror detta nog var helt avgörande i slutändan. Jag hade redan i förväg bestämt att det skulle rotera likt "hela havet stormar" och sen plockade jag bort roller och roterade när personer slogs ut. Funderade ett tag på om jag skulle göra handpåläggning till R3 men det kändes inte okej att inte själv följa reglerna jag satte upp från början så då blev det så pga slumpen att ni fick ulvexpert en 3:e gång...
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Min tanke kring spelet var just att det skulle vara lite roligt med att använda roller och forcera något annorlunda spel på er vad ni normalt skulle göra. Lite för att faktiskt metaspela R1 och visa på att det har ingen jäkla roll förrän att R2 har börjat. Det är alltid någon stackare som blir hängd i R1 som egentligen inte har kunnat göra något bara för att det var lite udda denna gång. Fjodor lågflyger inte som normalt, Sidd saknar emojis, Anthrox postade bara 100 tecken, Octagonal knäcket inte spelmekaniken i första posten ect.

Som sagt var jag lite orolig över balansen men jag upplevde inte att byn inte hade en chans.

Jag tror helt klart att det hade varit värt t.ex. i R1 för w176 att ta en för laget och avslöja sin roll och förmåga för att sänka sidd direkt. Då hade stackars Vimes vairt själv kvar utan att kunna rekrytera någon då båda med rollen Ulvexpert hade åkt ut. Inte så lätt att veta.
Att be er vara tysta om förmågorna och rollerna var en del av det jag ville trycka på i metaspelandet att det var värt att offra sig för att ge byn information, man vinner tillsammans som brukar sägas ofta.

Utöver detta var ju rollerna helt frivilliga. Byn kunde ju ha kommit överrens om att bara spela vanligt ulvspel och då tror jag definitivt det varit svårt för ulvarna att vinna. Twisten var ju att inte ta den förbjudna frukten.

Håller dock med att begränsande av information är rätt tråkigt och att lägga munkavel på er inte var en rolig mekanik, om än ett experiment för att se hur ni skulle bete er.

Jag hoppas att ni fick er några tankeställare, hade kul och vågar er på att prova någon mer galen kreation jag kommer på i framtiden.
Tyvärr var denna omgång kanske lite mycket navelskådande men samtidigt tror jag man kan lära sig en del på hur vi har reagerat och agerat under detta spel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Utöver detta var ju rollerna helt frivilliga. Byn kunde ju ha kommit överrens om att bara spela vanligt ulvspel och då tror jag definitivt det varit svårt för ulvarna att vinna. Twisten var ju att inte ta den förbjudna frukten.
Ja, det här hade jag nog argumenterat för om jag varit bybo.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Vad tycker vi egentligen om
Min tanke kring spelet var just att det skulle vara lite roligt med att använda roller och forcera något annorlunda spel på er vad ni normalt skulle göra. Lite för att faktiskt metaspela R1 och visa på att det har ingen jäkla roll förrän att R2 har börjat. Det är alltid någon stackare som blir hängd i R1 som egentligen inte har kunnat göra något bara för att det var lite udda denna gång. Fjodor lågflyger inte som normalt, Sidd saknar emojis, Anthrox postade bara 100 tecken, Octagonal knäcket inte spelmekaniken i första posten ect.

Som sagt var jag lite orolig över balansen men jag upplevde inte att byn inte hade en chans.

Jag tror helt klart att det hade varit värt t.ex. i R1 för w176 att ta en för laget och avslöja sin roll och förmåga för att sänka sidd direkt. Då hade stackars Vimes vairt själv kvar utan att kunna rekrytera någon då båda med rollen Ulvexpert hade åkt ut. Inte så lätt att veta.
Att be er vara tysta om förmågorna och rollerna var en del av det jag ville trycka på i metaspelandet att det var värt att offra sig för att ge byn information, man vinner tillsammans som brukar sägas ofta.

Utöver detta var ju rollerna helt frivilliga. Byn kunde ju ha kommit överrens om att bara spela vanligt ulvspel och då tror jag definitivt det varit svårt för ulvarna att vinna. Twisten var ju att inte ta den förbjudna frukten.

Håller dock med att begränsande av information är rätt tråkigt och att lägga munkavel på er inte var en rolig mekanik, om än ett experiment för att se hur ni skulle bete er.

Jag hoppas att ni fick er några tankeställare, hade kul och vågar er på att prova någon mer galen kreation jag kommer på i framtiden.
Tyvärr var denna omgång kanske lite mycket navelskådande men samtidigt tror jag man kan lära sig en del på hur vi har reagerat och agerat under detta spel.
så w176 hade samma grej som mig i R1…?
Då måste denne sett min post där jag blandade in Basses Varulvsteori och förstått att jag höll på med fuffens.
Jag trodde inte fler hade samma som mig i R1.
I så fall skulle w176 verkligen kunnat försöka sätta dit mig mer i R1.
Förstod att Basse hade den i R2 men trodde han var själv med det. Blev rejält förvånad när vi lyckades värvaännu en ny spelare till R3.

Det här med värvningsmekanik är supertungt bra mekanik för ulvarna på flera sätt.
Förutom det konstiga för en bybo att byta lag så är det som ett nattmord då byn blir 1 spelare mindre. Ulvarna blir desitom 1 spelare mer och det en bybo som troligtvis kämpat för att gröna sig å jaga ulvar osv…
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Alltså, jag kan gilla värvningsmekanik OM det är öppet att den finns med i spel. Men du har helt rätt i att det kastar om bland fraktionerna ganska rejält, så fick jag bestämma skulle det vara en engångsförmåga, ungefär som bybo-vigilanteförmågan.

Sedan är det ju svårt att spekulera om balans som Fjodorsenuba visade ovan. I det här härliga spelet var ju mycket uppkastat i luften och inte helt lätt att bedöma hur det skulle falla ut - förmodligen ”a feature - not a bug”.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Alltså, jag kan gilla värvningsmekanik OM det är öppet att den finns med i spel. Men du har helt rätt i att det kastar om bland fraktionerna ganska rejält, så fick jag bestämma skulle det vara en engångsförmåga, ungefär som bybo-vigilanteförmågan.

Sedan är det ju svårt att spekulera om balans som Fjodorsenuba visade ovan. I det här härliga spelet var ju mycket uppkastat i luften och inte helt lätt att bedöma hur det skulle falla ut - förmodligen ”a feature - not a bug”.
Problemet kanske låg i kombinationen av faktorer. Det var inte bara det att det fanns färdigheter som potentiellt sett var OP, dessutom roterade de runt, vi fick heller inte prata om dem och inläggen måste samtidigt se ut på ett visst sätt. Sammantaget gjorde det att det varken gick att förstå vad som hände eller att det gick att diskutera sig fram till en rimlig tolkning.

Dessutom spelar vi väl det här spelet för att det är roligt (eller jag kanske är naiv?). Och då blir det underligt att ha en mekanism som förutsätter att någon tar en för laget och blir utvisad (d v s får irl-bestraffningen att inte få vara med om det roliga). Mer rimligt då med en in-game-bestraffning av något slag.
 
Last edited:
Top