Varulv rollspel.du - spelet är slut

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,380
asså att sådär lite okynnesnattmörda som bybo är väl inget man nomineras till årets spelare för.
Näe, blir nog varken nobelpris eller årets varulvsspelarpris för mig i år. Men redan från början kändes spelet så urflippat att man lika gärna kunde panga lite vilt omkring sig nu när man fått en pistol i handen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
asså att sådär lite okynnesnattmörda som bybo är väl inget man nomineras till årets spelare för.
Vigilante-rollen är lurig. Prickar man en ulv är man en hjälte och ett geni, men prickar man en bybo är man en dumbom. Jag tror WRNu-metat (just nu) är att inte använda vigilante-förmågan, men jag vet inte. För inte så länge sedan dödade Empiricus en ulv med den. Känns som en sån här grej som beror på spelarens personlighet: risktagande gamblers kommer skjuta vilt ut i natten medan försiktiga adjunkter kommer hålla pickan i hölstret.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,380
Asså när Vimes påstår i R2! Att denne är Siare så har jag liiiiite svårt att veta vad som händer.
Räknade kallt där å då med att Vimes blivit värvad av typ DTF.

En märklig sak som jag tror hjälpte oss var att Waterhouse körde på så övertygat om att byn typ redan vunnit i R2.
Det var det nog ingen annan som tyckte i kaoset vilket ej var till WHs fördel. Tror det då smittade av sig med att inte lita på trovärdigheten i WHs Siande av mig.
Det säger väl något om spelet när det är så flippat att inte ens ulvarna litar på varandra!

Jag vet inte om det egentligen var min tambourine guy-entusiasm i början av R2 som avgjorde något. Jag var glad för att mitt skott i mörkret verkat träffa en snajpande ulv och hans kollega hade blivit utröstad, plus träff med siandet. Sen när Basse och även Vimes också hävdade siande devalverades värdet på mitt. Tror det som verkligen avgjorde var ditt väktarclaim.
Hade ni ulvar löst att powerrollerna berodde på anmälningstråden? Jag var inne på det i början av R1 men hade tappat den tankegången helt i R2.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Jag borde ha följt min instinkt och inte bli återfödd, R3 var kaoz och ingen jävel klistrade in ett skit från R2 så det var aningen svårt att fatta nåt alls - i efterhand inte så konstigt när 50% var ulvar, finns väl en del att önska kring balans om man säger så.
Ja byn måste verkligen tillsammans hjälpas åt på alla sätt som uppkommer och delge så mycket det går då scummisarna alltid har mer info om spelupplägg och ligger steget före då de vet om vad nattmord kommer betyda nästa runda mm

Jag var bla rejält förvånad att inte fler hjälpte @w176 när denne frågade om saker.
Jag ville (förstås smöra också) ge tips när denne frågade och fick då istället röst på mig för det.
Det blir svårt att sammarbeta om det misstänks hela tiden.
Det var den posten Basse skrek om där jag smulade med Basses Varulvsteori från MU enligt SLs uppmaning.
Jag klistrade Basses genomgång och även vad han skrivit om oss andra spelare. Jag tyckte byn missade att fråga mig om vad JAG tyckte om spelare liksom vad ska vi ha teorin till mer.

Byn - samarbete 👍
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Ja byn måste verkligen tillsammans hjälpas åt på alla sätt som uppkommer och delge så mycket det går då scummisarna alltid har mer info om spelupplägg och ligger steget före då de vet om vad nattmord kommer betyda nästa runda mm

Jag var bla rejält förvånad att inte fler hjälpte @w176 när denne frågade om saker.
Jag ville (förstås smöra också) ge tips när denne frågade och fick då istället röst på mig för det.
Det blir svårt att sammarbeta om det misstänks hela tiden.
Det var den posten Basse skrek om där jag smulade med Basses Varulvsteori från MU enligt SLs uppmaning.
Jag klistrade Basses genomgång och även vad han skrivit om oss andra spelare. Jag tyckte byn missade att fråga mig om vad JAG tyckte om spelare liksom vad ska vi ha teorin till mer.

Byn - samarbete 👍
mmm nu hänvisar du till en post i R2 som idioterna som återuppstod inte fick läsa
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Förlåt igen för att jag mördade dig i början. Se det som ett straff för att du inte var med i januari.
Det var väl ändå ett snesteg för byn!
Skulle jag aaaaldrig göra om jag hade en laddad pikadol eller tung eldkastare till hands…
Fattar inte varför du inte fick utstå mer skäll av andra där i spel.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Lite tankar om designen:

Även om jag som sagt skådespelade tjurig på mekaniken i R1 så är jag genuint inte ett fan av regler som säger att man inte får prata om X. Jag fattar vad du ville göra @fjodorsenuba ! Du ville, antar jag, få fram diskussionen "den och den beter sig konstigt, är det på grund av rollen eller på grund av ulveri?" Men förbud mot att tala om X blir dels alltid gråzonigt och dels frustrerande för spelarna. Jag tror sällan jag varit med om att det är en design som funkar. Min första tanke var att bara jag och Sidd hade fått sådana här beteende-roller, och att det skulle kunna vara ett sätt för byn att jaga oss på. Sen så måste du ju få hundra skojpoäng för roliga callbacks till WRNU:s varulvsmeta, det var mycket spexigt!

Sen kan man ju fundera över en sak. Byn hade två siare. Är det bättre än att ha en siare? Med tanke på utfallet (@Basenanji siar ulven Sidd som röd, men blir utröstad själv istället) måste man ändå dra slutsatsen att byns siande var nerfat i det här sammanhanget.

Därtill hade vi en värvningsförmåga (som vi visserligen hade tur med), samt väktarlöst spel.

Även om vi hade tur med slumpen, och byn verkligen borde röstat ut Sidd i R2, måste man nog dra slutsatsen att balansen tippar över väl mycket åt ulvarnas håll.

---

Det sagt (och lätt för mig att säga som vann) var det här ett jävligt minnesvärt spel. Spelarna var så frustrerade att de röstade ut spelledaren i sista rundan. Det har aldrig hänt förut! :ROFLMAO:
Det var Waterhouse som Siade mig röd🫣 (inte Basse)

Du har helt rätt att med fler Siare så blir det lurigt. (troligt att det fanns tokig)
3 Siare gjorde att jag trodde på 3 lag iom att Vimes (påstod) var på mitt Ulvalag.

Att det INTE var med en Väktare var förvånande och väldigt bra om man ska ljuga om det för Ulvar.

Balansen måste väl med alla dessa förmågor vara jättesvår att bedöma.
Tror inte det var fördel Ulvar, vi började med BARA 2 mot 11 bybor!
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Det var Waterhouse som Siade mig röd🫣 (inte Basse)

Du har helt rätt att med fler Siare så blir det lurigt. (troligt att det fanns tokig)
3 Siare gjorde att jag trodde på 3 lag iom att Vimes (påstod) var på mitt Ulvalag.

Att det INTE var med en Väktare var förvånande och väldigt bra om man ska ljuga om det för Ulvar.

Balansen måste väl med alla dessa förmågor vara jättesvår att bedöma.
Tror inte det var fördel Ulvar, vi började med BARA 2 mot 11 bybor!
fast om ulvarna kan rekrytera spelare så är det väl ointressant om man börjar 2-11 eller 4-9?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Det här spelet var väl en s k korvtårta med extra allt och det är ju roligt. Men det roliga med korvtårtor är väl egentligen att prata om och försöka förstå mekaniken, och det förhindrades man att göra här iom yppandeförbud om sin förmåga.
Man vill inte se på när lagar och korv blir till, men när man spelar korvtårtespel behöver man nog kunna ha öppna ögon och kunna kommunicera öppet för att ha en chans att reda ut der hela. Nu blev det bara frustrerande.
Sorry för gnäll, spelet var ju klart spexigt och jag är nog mest sur över min egen usla insats.
Håller helt med.
Var det verkligen en nödvändig mekanik att vi inte fick snacka om våra förmågor?
Det var så mycket i snurr på förmågor och hopp med spöken osv så tom Impetigo skulle få svårt att reda ut i detta kaos.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,380
Håller helt med.
Var det verkligen en nödvändig mekanik att vi inte fick snacka om våra förmågor?
Det var så mycket i snurr på förmågor och hopp med spöken osv så tom Impetigo skulle få svårt att reda ut i detta kaos.
Ja, jag tror spelet hade blivit bättre och mindre frustrerande om vi fått prata om förmågorna.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Spelet kändes från början rätt fritt, som att SL godtyckligt kunde göra lite vad han ville. Reglerna verkade tolkas rätt generöst och allt kaos som uppstod verkade inte ha något strikt system bakom utan var säkert till stor del improviserat. Ok, det köper jag väl. Det var lite Marvel Secret Wars över det hela.

Jag är visserligen en dum fan men kunde hitta absolut ingenting att hålla fast vid. Röster kunde manipuleras så pass att det inte gick att utläsa nånting ur dem. Det gick inte att knyta rollerna till ulvighet. Alla tvångströjor i hur man fick skriva gjorde det svårt att utläsa nåt ur vad folk sade. Tre siare i all ära men vem litar på såna anyway?

Man kunde väl urskilja vissa suspekta suspekta grejer som BBs snajp, WHs mord och Vimes okaraktäristiska gnäll men allt drunknade ju i kaoset.

Häger var väl den som först luftade tanken att vi borde rösta på Fjodor. Just då var jag fortfarande inne på att försöka hitta någon reson i kalabaliken. Men ju sämre det gick, desto mer orimligt kändes det som att vi över huvud taget förväntades ha nån som helst chans med det. I en sjuk värld måste man hitta en sjuk lösning, och att hänga gud tyckte jag lät mer vettigt än någon annan logik jag försökte snickra ihop.

Att de tre zombiesarna alla verkade bilda en enad front mot iden var ju vatten på kvarnen och att spelet marknadsfördes spm ett enda stort internskämt gjorde att "röst: @Genesis" kändes som ett självklart inslag. Och när Vimes började skrika på barrikaderna så hängde jag glatt med. Det kanske fanns en chans att få med byn på det här galenskapsprojektet.

När folk började diskvalificeras utan att jag tyckte att de hade gjort nåt värre än andra redan gjort tidigare i spelet, så var jag övertygad om att Fjodd började mörda bybor som en countdown. Vi var ju på rätt spår liksom. Varför skulle SL godtyckligt förstöra för byn om vi var helt fel ute och, som det visade sig, iom ulvarnas ökande antal var vi ju snabbt som fan på väg mot en tokförlust redan som det var. Så jag tolkade detta som slutstriden, att det var helt rätt move att anfalla SL men att vi förstås skulle drabbas av förluster på vägen. Episkt! Jää!

Jag var så övertygad att jag använde mordförmågan på Fjodor trots att han artigt avrått mig med "nja det kommer nog inte funka hörru. Testa kanske nån annan?" Klart en ond SL skulle säga så, liksom.

Nä jag blev fett paff och rätt besviken över att jag hade fel. Det hade varit apcoolt.
Håller med om att det hade varit rejält coolt om det skulle stämma.
Jag funderade också på att använda min förmåga ”spilla mjölk” på fjodor i R3 men landade i att det inte skulle gynna varken oss Ulvar eller kampen mot GUD/SL.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,573
Location
Oktoberlandet
Det säger väl något om spelet när det är så flippat att inte ens ulvarna litar på varandra!

Jag vet inte om det egentligen var min tambourine guy-entusiasm i början av R2 som avgjorde något. Jag var glad för att mitt skott i mörkret verkat träffa en snajpande ulv och hans kollega hade blivit utröstad, plus träff med siandet. Sen när Basse och även Vimes också hävdade siande devalverades värdet på mitt. Tror det som verkligen avgjorde var ditt väktarclaim.
Hade ni ulvar löst att powerrollerna berodde på anmälningstråden? Jag var inne på det i början av R1 men hade tappat den tankegången helt i R2.
Nej. I alla fall jag orkade inte gå igenom Anmälningstråden och stämma av mot spelare.
Skulle jag förstås gjort.

Jag garvade glatt till Tambuourine-snubben, vilken lirare, tokigt glad😂
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
800
Håller med om att det hade varit rejält coolt om det skulle stämma.
Jag funderade också på att använda min förmåga ”spilla mjölk” på fjodor i R3 men landade i att det inte skulle gynna varken oss Ulvar eller kampen mot GUD/SL.
Nä, eftersom den då påverkat omröstningen R4.

Gäller nästa runda. Välj en spelare. Om den är bybo blir den immun mot utröstning men om den är ulv dubbleras rösterna mot den.
Du får göra max 5 inlägg denna runda.

Vad jag kan se missade 100% av alla som fick förmågan detta? Jag missade det också först. Den var svinjobbig att spela med R1, inte för att 5 inlägg nödvändigtvis är för lite utan för att man gärna har kvar typ 3 av dem till sista timmen. Jag tänkte att det vägdes upp av en väldigt stark förmåga, men när jag insåg att den funkade annorlunda så blev det tufft.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Om jag ska summera mina tankar så landar jag i att det var knas. Balansen var galet tiltad, att få lågflygare i R1 som var 2 dygn och payoff var strunt samtidigt som team ulv kunde rekrytera spelare känns inte välbalanserat. Tror att ulvarna gynnades grymt mycket av att allas spel bedömdes mot en potentiell begränsning av rollen som man inte visste om i R1. Och att en spelare som spelade grönt i R1 inte längre var grön senare men då hade en roll som påverkade deltagandet satte byn i skiten.
Det är inte ok att det i startinlägget står hur väktaren fungerar och sen finns det ingen väktare, det visste inte ulvarna heller, men det är för mycket som jag tror är bestämt av Willy Wonka.
 
Last edited:

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Nä, eftersom den då påverkat omröstningen R4.

Gäller nästa runda. Välj en spelare. Om den är bybo blir den immun mot utröstning men om den är ulv dubbleras rösterna mot den.
Du får göra max 5 inlägg denna runda.

Vad jag kan se missade 100% av alla som fick förmågan detta? Jag missade det också först. Den var svinjobbig att spela med R1, inte för att 5 inlägg nödvändigtvis är för lite utan för att man gärna har kvar typ 3 av dem till sista timmen. Jag tänkte att det vägdes upp av en väldigt stark förmåga, men när jag insåg att den funkade annorlunda så blev det tufft.
förmågan är ju direkt oduglig när ulvarna samtidigt kan rekrytera spelare
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Det var Waterhouse som Siade mig röd🫣 (inte Basse)

Du har helt rätt att med fler Siare så blir det lurigt. (troligt att det fanns tokig)
3 Siare gjorde att jag trodde på 3 lag iom att Vimes (påstod) var på mitt Ulvalag.

Att det INTE var med en Väktare var förvånande och väldigt bra om man ska ljuga om det för Ulvar.

Balansen måste väl med alla dessa förmågor vara jättesvår att bedöma.
Tror inte det var fördel Ulvar, vi började med BARA 2 mot 11 bybor!
Jag tror inte heller att spelupplägget i grunden var fördel ulvarna, men det var vääääldigt många saker som gick ulvarnas väg. Vilket kan ha fått det att se ut som om ulvarna hade fördel.
Exv ser jag nu att @w176 också hade ulvrationalitetsgrejen i R1, men kanske inte gjorde kopplingen att Sidd nämnde den pga att han med hade förmågan? Hade det redan snappat upp där att Sidd gjorde något ulvigt hade Sidd åkt i R2 100 %, samt att Vimes inte kunnat rekrytera Yem till R3 utan att avslöja sig som ulv.
Rekryteringsförmågan var ett extremt dubbeleggat svärd, som kunde varit livsfarligt för ulvarna om det framkom hur det fungerade.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Exv ser jag nu att @w176 också hade ulvrationalitetsgrejen i R1, men kanske inte gjorde kopplingen att Sidd nämnde den pga att han med hade förmågan? Hade det redan snappat upp där att Sidd gjorde något ulvigt hade Sidd åkt i R2 100 %, samt att Vimes inte kunnat rekrytera Yem till R3 utan att avslöja sig som ulv.
Rekryteringsförmågan var ett extremt dubbeleggat svärd, som kunde varit livsfarligt för ulvarna om det framkom hur det fungerade.
Jaa, titta. Ja om förmågorna hade varit mer polariserade (alltså mer uppenbart antingen till ulvars eller byns fördel) och mer riskabla att använda, precis som Ulvrationalitetsförmågan, så hade det nog blivit ett helt annat spel.

Nu var tex mordförmågan helt riskfri att använda och alla röstfifflarförmågor var ju neutrala i vilken sida som kunde ha nytta av dem.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Tror också att det hade varit helt rätt drag av Basse att bara kopiera in texten från förmågan i tråden och bli diskad, det hade röjt undan alla tvivel om att Sidd var ulv. Och kunnat plocka Vimes i farten efter att han också postat ordet. Vumes aktiverade förmågan 1443, alltså jättetidigt i rundan ändå. När jag fick förmågan var jag livrädd för att posta ordet tidigt och ville helst göra det strax innan rundan tog slut (men då började Vimes härja i ulvchatten om att jag var dtf och behövde posta senast 18, annars skulle han outa ulv I tråden 😅). Så om Basse hade diskat sig själv för att låta byn veta att ordet var förbjudet hade 2 av 3 ulvar rykt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Tror också att det hade varit helt rätt drag av Basse att bara kopiera in texten från förmågan i tråden och bli diskad, det hade röjt undan alla tvivel om att Sidd var ulv. Och kunnat plocka Vimes i farten efter att han också postat ordet. Vumes aktiverade förmågan 1443, alltså jättetidigt i rundan ändå. När jag fick förmågan var jag livrädd för att posta ordet tidigt och ville helst göra det strax innan rundan tog slut (men då började Vimes härja i ulvchatten om att jag var dtf och behövde posta senast 18, annars skulle han outa ulv I tråden 😅). Så om Basse hade diskat sig själv för att låta byn veta att ordet var förbjudet hade 2 av 3 ulvar rykt.
Men jag är ju så förbannat hämmad och plikttrogen….aaaargh! Snel dum hest. Akta er barn för att bli en sån, ni kommer allri få hänga och tjuvröka me tuffa genget om ni gör som jag!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,596
Och nu är jag bra sugen på ”Dune” @Anthrox ! När kommer trailern? Det är snart mars!
#revansch #siddvsbasse
 
Top