Varulv rollspel.du - R2

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Om någon hade en förmåga som skulle kunna fucka med röstfördeleningen, men därigenom ge information om vilka som är ulvar eller inte. Tycker ni att denna borde använda förmågan då? Trots att det finns risker med förmågan.

Rent hypotetiskt?
Självklart, att hitta ulvar är viktigare än röstlängden. Om vi kan byta en bybo mot en ulv ska vi i princip alltid ta det bytet, för vi är fler än ulvarna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Nu ska jag verkligen försöka tassa på gränsen för vad reglerna tillåter då jag inte får diskutera min rolls förmåga. Eller vad som skule ha hänt om någon använda den förmågan förra rundan.

Men jag är relativt säker på att:

Om två olika spelare fick +1 röster på sig än de borde haft är bägge ulvar.

Både Xylas och Andersson fick fler röster på sig än de borde haft.

Jag tror det kommer sig av att de var ulvar.

Jag kan inte motivera vidare.
Snyggt presenterat case ändå trots alla begränsningar i vad man får säga. Jag tror dock att det inte stämmer
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Rent hypotetiskt, skulle byn föredra:

Säker info om en individs status?

Eller peka ut två individer som antingen bägge bybor, bägge ulvar eller en ulv/en bybo?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Rent hypotetiskt, skulle byn föredra:

Säker info om en individs status?

Eller peka ut två individer som antingen bägge bybor, bägge ulvar eller en ulv/en bybo?
Säker info, speciellt i det här spelet. Vi famlar i dunklet som det är liksom.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
798
Ska bli spännande att se när spelet är slut. Tyvärr kan jag ju inte ta replik på det här (vi är väl båda redan farligt nära diskning i den här diskussionen), för jag tror egentligen du missförstod vad jag menade när jag ser hur du parafraserar mitt inlägg.
💯

Nu ska jag verkligen försöka tassa på gränsen för vad reglerna tillåter då jag inte får diskutera min rolls förmåga. Eller vad som skule ha hänt om någon använda den förmågan förra rundan.

Men jag är relativt säker på att:

Om två olika spelare fick +1 röster på sig än de borde haft är bägge ulvar.

Både Xylas och Andersson fick fler röster på sig än de borde haft.

Jag tror det kommer sig av att de var ulvar.

Jag kan inte motivera vidare.
Jag tycker inte att Andersson fick fler röster på sig än han borde haft. Snarare tvärtom.

Om någon hade en förmåga som skulle kunna fucka med röstfördeleningen, men därigenom ge information om vilka som är ulvar eller inte. Tycker ni att denna borde använda förmågan då? Trots att det finns risker med förmågan.

Rent hypotetiskt?
Ja, självklart, om det är hela frågeställningen. Om det inte går att förmedla den kunskapen utan att diskvalificeras eller inte går på ett sätt som blir trovärdigt för byn så blir det ju en annan frågeställning, som den som har hela bilden får fatta beslut i.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Flyger (lågt) mot Helsingfors och kommer missa rundans slut. Betalade för wifi på plsnet men mitt batteri lär inte hålla. Och Finnair har inga USB-jack på stolsryggarna.

Skriver medan jag läser och tänker och samlar i vanlig ordning flera inlägg i ett för att spara flygbränsle.

...

Min röst på WH är en chansning som kanske kan leda till nånting gött. Av Sidd och Basse misstänker jag Basse mer så kanske hoppar dit om det blir snortajt.

w176 said:
jag är relativt säker på att:

Om två olika spelare fick +1 röster på sig än de borde haft är bägge ulvar.

Både Xylas och Andersson fick fler röster på sig än de borde haft.

Jag tror det kommer sig av att de var ulvar.
Jag är rätt superhundra på att det inte bara är ulvar som kan få extraröster på sig. Så nej, jag tror du har fel. Och jag tror inte heller att en ensam röst på just xyas kan leda till nåt gött alls. Så om ditt case mot Xyas bygger på att bara ulvar kan få extraröster på sig får du nog lägga ner det caset.

vimes said:
@Brynolf ! 4-4 nu, gör din röst på WH verkligen nytta?
Mjae SÅ tajt vill vi ju inte ha det.

Och det lär f.ö. Vara rätt enkelt att fucka med mitt "forskningsresultat" ändå så jag skiter i det. Och det är ändå minst lika sannolikt att vi får ut nåt av att försöka hänga Basse i vilket fall.

Röst: @Basenanji
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
💯



Jag tycker inte att Andersson fick fler röster på sig än han borde haft. Snarare tvärtom.


Ja, självklart, om det är hela frågeställningen. Om det inte går att förmedla den kunskapen utan att diskvalificeras eller inte går på ett sätt som blir trovärdigt för byn så blir det ju en annan frågeställning, som den som har hela bilden får fatta beslut i.
Enligt det officiella så hade xyas en extraröst och Andersson två vilket gjorde det lika.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Ser fortfarande inte någon jättebra anledning att hänga basse.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Okej! Jag släpper rundan nu och hoppas att ni inte blir sura på mig om det blir en R3. Jag gjorde mitt bästa. 🙂😘
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Ser fortfarande inte någon jättebra anledning att hänga basse.
Jag har presenterat en del grejer för caset och tycker det är solitt. Definitivt mer solitt än det mot Sidd iaf. Vad gör att du tycker det är värt att ligga kvar på Sidd då?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Flyger (lågt) mot Helsingfors och kommer missa rundans slut. Betalade för wifi på plsnet men mitt batteri lär inte hålla. Och Finnair har inga USB-jack på stolsryggarna.

Skriver medan jag läser och tänker och samlar i vanlig ordning flera inlägg i ett för att spara flygbränsle.

...

Min röst på WH är en chansning som kanske kan leda till nånting gött. Av Sidd och Basse misstänker jag Basse mer så kanske hoppar dit om det blir snortajt.


Jag är rätt superhundra på att det inte bara är ulvar som kan få extraröster på sig. Så nej, jag tror du har fel. Och jag tror inte heller att en ensam röst på just xyas kan leda till nåt gött alls. Så om ditt case mot Xyas bygger på att bara ulvar kan få extraröster på sig får du nog lägga ner det caset.


Mjae SÅ tajt vill vi ju inte ha det.

Och det lär f.ö. Vara rätt enkelt att fucka med mitt "forskningsresultat" ändå så jag skiter i det. Och det är ändå minst lika sannolikt att vi får ut nåt av att försöka hänga Basse i vilket fall.

Röst: @Basenanji
Det är jag också säker på, men jag har räknat utifrån de två roller jag känner till, och också tagit i åtanke attdet nog finns roller som manipulerar röster jag inte känner till
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Jag har presenterat en del grejer för caset och tycker det är solitt. Definitivt mer solitt än det mot Sidd iaf. Vad gör att du tycker det är värt att ligga kvar på Sidd då?
Jag vill hellre rösta ut xyas och spara ulv träffen till i morgon och att alla påstådda siare sist sidd. Men waterhouse verkar borta det är lite tid kvar jag är på mob och det verkar stå mellan basse och sidd. Som sagt så är jag tveksam på basse så så står jag kvar på sidd. Logiskt kan jag hänga med på nasses tankegång + ulvträffen + att jag faktiskt var lite misstänksam tidigare. Dock så tycker jag han låter ganska god men jag försök bortse från känslan.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Eller så har jag bara låst mig och kan inte se Caset. Jag börjar känna bättre om vimes dock, angående w176 xyas case förstår jag inte mkt ,svårt att värdera utan alla kort på borden om hon har rätt missförstått något eller helt enkelt ljuger.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Nästa runda tycker jag att vi försöker lista ut alla förmågor som dykt upp eftersom de borde vara svårare och svårare ju längre spelet går då roller byts igen och vi får mer roller på förbjudna listan att tala om.
 
Top