Varulv rollspel.du - R1

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
D3t här är ju krångligt värre.


Det jag syftade på var att "helst inte" på uppmaningen att skriva en post utan gremlins lästes som ett svagt bekräftande av att @Vimes roll krävde gremlinemojis i varje post. Om han inte specifikt behövde posta gremlins utan valfri emoji i varje inlägg hade han kunnnat svara "okej :zeppelinare:" på den uppmaningen - om syftet var att hjälpa byn filtrera bort vad i hans inlägg som är det matnyttiga och vad som är rollinducerat brus.

Då kan jag se tre scenarion:
1: Vimes behöver posta gremlins i varje inlägg för att använda sin förmåga. I så fall har han redan misslyckats med det, och kan överge det. Då finns det heller ingen anledning att fortsätta posta emojis på det sätt han gör.
2: Vimes behöver posta emojis i varje inlägg. I så fall är "helst inte" vilseledande, och att vara vilseledande gynnar inte byn.
3: Vimes behöver inte posta emojis, utan ulvar ska imitera bybors rollkrav. (försöker släppa den här tankegången, men det var så jag tolkade spelet igår)

Oavsett vilket blir det inget scenario som besvaras "för att han är bybo". Kombinerat med neggig ton och ovanligt lite aktivt pressande/röstmotiveringar så luktar det ulv.


Jag skulle gärna se ett aktivt B-drev, även om det väl är helt okej att @Andersson leder omröstningen just nu. Jag ligger kvar med rösten på Vimsan ett tag till i alla fall. Jag tycker att @Anthrox kan förklara varför det vore en bra idé.
Snyggt Hägern, jag förstår din begränsning nu. Jag vet dock inte hur det gör mig klokare på din färg, men stiligt!
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
HELVETE2!

Inlägget ovan fuckades upp när jag kopierade svar. Andra halvan ska se ut såhär (justerade några formuleringar när jag ändå höll på)

Jag hade gärna sett att fler reagerar på mitt inlägg #76
Ah. Dum jag känner mig. Jag filtrerade nog emojis som rollbrus när jag läste det första gången. När jag läser det igen känns det svårt att göra något av utan att gå in och trippa på områden man kan bli diskad för. Av samma anledning får du nog läsa mitt svar på #107 istället för att vänta på svar i #127

Huvaligen vad tiden springer iväg, ska natta Schrödinger snart och hoppas att jag hinner titta in igen strax före rundans slut, borde kunna klämma in ett par meddelanden till då.

@Hägerstrand jag undrar vem du vill se hängd om det inte blir @Vimes, med några timmar kvar och bara din röst är det väl inte så troligt att du får ditt förstahandsval.
Jag tycker Vimsan spelar lite avslaget, vilket han själv också nämner, det är udda men är det Ulv-Vimsan? @Basenanji skulle hans beteende här stämma med ulvrationalitet?
Jag skulle gärna se ett aktivt B-drev, även om det väl är helt okej att @Andersson leder omröstningen just nu. Jag ligger kvar med rösten på Vimsan ett tag till i alla fall. Jag tycker att @Anthrox kan förklara varför det vore en bra idé med ett starkare B-drev.

Tillägg: Jag kommer inte lägga någon snajpröst, men om ni inte delar min uppfattning om vimes så flyttar jag väl min röst vid 20.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Snyggt Hägern, jag förstår din begränsning nu. Jag vet dock inte hur det gör mig klokare på din färg, men stiligt!
Är den 1) han måste stoppa in en random siffra i första ordet i alla inlägg eller 2) han får bara skriva 5 inlägg per runda?

Om det är 2) så är ju numrerandet av inläggen rimligtvis ett brott mot reglerna.

🍆
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Tillägg: Jag kommer inte lägga någon snajpröst, men om ni inte delar min uppfattning om vimes så flyttar jag väl min röst vid 20.
Det tror jag blir ditt sista inlägg för rundan!
Jag tycker lillebror verkar avslagen för han gillar inte riktigt spelet, precis som han betedde sig i Paradise Ulvtell där han var en redig men butter bybo. Så jag får inga ulvvibbar, nej.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Är den 1) han måste stoppa in en random siffra i första ordet i alla inlägg eller 2) han får bara skriva 5 inlägg per runda?

Om det är 2) så är ju numrerandet av inläggen rimligtvis ett brott mot reglerna.

🍆
Två givetvis. Att det skulle vara regelbrott tycker jag är en väldigt extensiv tolkning av reglerna, och lagtolkningen här bör, liksom i brottsmål och skatterätt, snarare vara restriktiv, betungande för den enskilde.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Två givetvis. Att det skulle vara regelbrott tycker jag är en väldigt extensiv tolkning av reglerna, och lagtolkningen här bör, liksom i brottsmål och skatterätt, snarare vara restriktiv, betungande för den enskilde.
Jasså? Det är ju ganska uppenbart att intentionen är att berätta om rollen han inte får berätta om. Ungefär samma sak som "skriv en synonym för 14 ordet i bybo-PM:et" som ett sätt att komma runt "inte citera"-regler.

:alien::devilish:🧠🦷🧓💂‍♀️🌪🥝🥃🥄🥉🎮
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
D3t här är ju krångligt värre.


Det jag syftade på var att "helst inte" på uppmaningen att skriva en post utan gremlins lästes som ett svagt bekräftande av att @Vimes roll krävde gremlinemojis i varje post. Om han inte specifikt behövde posta gremlins utan valfri emoji i varje inlägg hade han kunnnat svara "okej :zeppelinare:" på den uppmaningen - om syftet var att hjälpa byn filtrera bort vad i hans inlägg som är det matnyttiga och vad som är rollinducerat brus.

Då kan jag se tre scenarion:
1: Vimes behöver posta gremlins i varje inlägg för att använda sin förmåga. I så fall har han redan misslyckats med det, och kan överge det. Då finns det heller ingen anledning att fortsätta posta emojis på det sätt han gör.
2: Vimes behöver posta emojis i varje inlägg. I så fall är "helst inte" vilseledande, och att vara vilseledande gynnar inte byn.
3: Vimes behöver inte posta emojis, utan ulvar ska imitera bybors rollkrav. (försöker släppa den här tankegången, men det var så jag tolkade spelet igår)

Oavsett vilket blir det inget scenario som besvaras "för att han är bybo". Kombinerat med neggig ton och ovanligt lite aktivt pressande/röstmotiveringar så luktar det ulv.


Jag skulle gärna se ett aktivt B-drev, även om det väl är helt okej att @Andersson leder omröstningen just nu. Jag ligger kvar med rösten på Vimsan ett tag till i alla fall. Jag tycker att @Anthrox kan förklara varför det vore en bra idé.
OK @Hägerstrand jag kan köpa vissa av dina argument för att Vimes är skum. Även om jag inte egentligen gillar argument som handlar om hur personer "känns" eller "spelar annorlunda än vanligt". Det brukar väldigt sällan fungera för att hitta ulvar är min erfarenhet - särskilt inte med ett sådant här upplägg som skapar mängder av brus i tråden och konstanta diskussioner om mekaniken (dessutom tycker jag @Vimes spelar precis som vanligt - han vill ha ut mig för lågflygeri i R1...)

Det är klart att Vimes skulle kunna låtsas vara en ulv som fått instruktionen att ha med emojis i alla inlägg. Men är inte det lite riskabelt - det känns som att det finns en uppenbar risk för att någon annan på riktigt skulle ha fått i uppdrag att göra emojibombningar i inläggen?

Men det du säger hänger inte ihop - du kan inte samtidigt säga att du vill ha ett aktivt B-drev OCH ligga kvar ensam med en röst på Vimes i ett drev som just nu är dödare än dronten.

Nu verkar det som att du kanske inte får hålla på att argumentera i tråden om jag tolkar startorden i dina inlägg rätt, men jag vill ändå peka på att det är inkonsekvent.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Min arbetsteori just nu är att ulvarna, siaren och de två väktarna inte riktigt vet hur spelet fungerar, because reasons. Och jag tänker att vi kan sätta oss i en position där vanliga bybor inte kan åka ut annat än via nattmord, så vi drevar de som är mest förvirrade (alternativt lågflygare). Powerroller kan rädda sig genom att outa, ulvar kan inte göra något.
Vad tror @Impetigo och @Hägerstrand ?
Tillbaka till detta. Hur håller teorin upp Anthrox? Vilka har grönat sig? Vilka fattar inte och är sus?
Du är väl alltid en stark kandidat att bli nattmördad så dela med dig innan rundan är slut.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Jasså? Det är ju ganska uppenbart att intentionen är att berätta om rollen han inte får berätta om. Ungefär samma sak som "skriv en synonym för 14 ordet i bybo-PM:et" som ett sätt att komma runt "inte citera"-regler.

:alien::devilish:🧠🦷🧓💂‍♀️🌪🥝🥃🥄🥉🎮
Intention är inte allt. Om jag serverar dig fet kolestorolhaltig mat med intentionen att du ska få en hjärtattack och dö så kommer jag inte dömas för mord om du skulle få en hjärtattack. Kausaliteten är inte stark nog.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Funkar inte rösträknaren? Står bara ”laddar” för mig.
Den funkar för mig. Byt webbläsare?

RÖST:@Vimes. Jag kan joina på Vimes.

Jag har inga starkare misstankar på någon även om Andersson är klart rödast men jag vill inte längre hänga Sidd.
Jag tänker att i ett spel där vi vet att det förekommer röstmanipulation så är det extra viktigt att inte ha massor av olika drev i slutet så det kommer jag ändra om det inte händer något. Med det sagt så är ju två kandidater det ultimata.

Jag funderar, om en bybo har förmågor som kan utlösas efter olika villkor har uppnåtts så spekulerar jag att ulvar kanske får förmågor/fördelar när byborna misslyckas eller inte följer anvisningarna fullt ut. Värt att ha i åtanke.:confused:
Angående Xyas. Visst byn tjänar i långa loppet på att få ut lågflygarna men det gör att runda 2 blir tristare med färre saker att analysera. Personligen kan jag tänka mig att ge han en runda för att ge personer en chans att komma in i matchen.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Röst: @Andersson

Jag hoppar på drevet, utifrån att jag litar mer på folk som spelat mycket med varandra är bra på att läsa varandras tells. Och utifrån att om någon har förmåga att påverka rösträkningen tror jag det handlar om att skifta enskilda röster, inte ett massivt berg av röster
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Jag tänker att i ett spel där vi vet att det förekommer röstmanipulation så är det extra viktigt att inte ha massor av olika drev i slutet så det kommer jag ändra om det inte händer något.
VET vi verkligen att det gör det? Baserat på något Fjodor skrev i förbigående i anmälningstråden?
Men tycker resonemanget är vettigt, det finns en himla massa förmågor ute, att någon har med röstmanipulation att göra är rätt troligt. Så att byn enar sig och röstar ut en person är nog smart, för att inte låta förmågor avgöra vem som åker. Men å andra sidan tappar man informationen som röstflyttar ger.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
VET vi verkligen att det gör det? Baserat på något Fjodor skrev i förbigående i anmälningstråden?
Men tycker resonemanget är vettigt, det finns en himla massa förmågor ute, att någon har med röstmanipulation att göra är rätt troligt. Så att byn enar sig och röstar ut en person är nog smart, för att inte låta förmågor avgöra vem som åker. Men å andra sidan tappar man informationen som röstflyttar ger.
Det är så jag tolkar specialregler på röstning i reglerna. Men jag kanske är fantasilös.😅
Som sagt jag tycker inte ALLA ska klumpa på en person. Det får mig lite svettig. 2 kandidater förespråkar jag.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Nä, m1n röstförflyttning kommer nu istället. Det här skaver för mycket.

Och jag tänker att vi kan sätta oss i en position där vanliga bybor inte kan åka ut annat än via nattmord, så vi drevar de som är mest förvirrade (alternativt lågflygare).
Det här fattar jag inte hur man kan skriva utan att veta vilka förmågor som finns i spel. Om Anthrox skriver om en förmåga han själv sitter på här så är det väldigt tunn diskvalifikations-is, och om han skriver om andras förmågor så är det väldigt långsökt. Att en bybo skulle fått insiderinformation om vilka förmågor som finns i spel är mindre troligt än att ulvarna skulle fått det. Jag flyttar min röst från ett dött drev till ett annat, men det här borde vara mer av en grej.

Sorry Anthrox, men om du har rätt så är det ju lugnt så länge du är bybo, eller hur?

Röst: @Anthrox
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Tillbaka till detta. Hur håller teorin upp Anthrox? Vilka har grönat sig? Vilka fattar inte och är sus?
Du är väl alltid en stark kandidat att bli nattmördad så dela med dig innan rundan är slut.
Vi är alla immuna mot allt i R1 enligt reglerna. Inklusive köttfärssås.

Jag har en lista!
Impetigo fladdrar runt rätt rejält och det ser lite ut i mina ögon som att han försöker orkestrera att någon ska åka ut genom att bryta mot reglerna. Å andra sidan gjorde han "skumma" saker redan i spelets första post, vilket jag utgått från är en bybogrej för bara det där puckot Anthrox får väl för sig att som ulv gå ut med att posta en självsäker spelteorigrej i spelets första post.

Häger var den som snabbast/tydligast snappade upp mina signaler, vilket borde betyda att han har en liknande speluppfattning som jag och därmed samma färg som mig, ergo grön.

Vimes ser ut som en ulv som försöker för mycket, och som Häger säger så ser rimligheten i hans agerande ut som ulvspel. Men det kan ligga något bakom som ger en annorlunda read, jag har bara inte listat ut den än.

Waterhouse har sannolikt en powerroll, och därmed ingen av metaspelsrollerna. Eller är ulv. Det baseras på att WH är uppenbart förvirrad, men samtidigt i hjälpa byn-mode. Så jag läser spelet som grönt, men utan metaspelsroll.

Basse är dito Waterhouse. Fast inte lika grönt spel som WH.

Brynolf fladdrar ungefär lika mycket som Vimes, och om han har ett uppdrag ser jag inte hur han kan ha lyckats med det eftersom postningen inte är konsekvent. Men det kan ju vara en feltolkning.

Andersson är den starkast lysande röda stjärnan här, för han har samma förvirring som andra har men har av outgrundlig anledning valt att rikta in sig på mig som spelar med de mest öppna korten av alla. Det är jättekonstigt tycker jag.

BB7 har typ lika öppna kort som jag och är rätt konsekvent med att vara tydlig i sitt game. Tyvärr så tycks ju hans förmåga begränsa närvaron, vilket givetvis är ett problem i sig.

Sidd är Sidd, och jag ber om ursäkt, men åter igen klarar jag inte av att läsa hans spel :ROFLMAO: 😭 Antingen är han en superförvirrad bybo, eller en ulv som försöker se mer förvirrad ut än han är. Eller så är han en superförvirrad ulv. Enigma, as always :heart:

Yem läser jag som grön i spelet, men ser inget direkt metaspel mer än att hon verkar vara med på noterna. Men det kan ju vara mer subtila signaler därifrån än andras elefant-i-porslinsbutik.

Xyas är inte tillräckligt aktiv för mycket mer än att bli hängd just nu, och jag tror vi med fördel kan rikta om oss dit om vi inte får mer aktivitet.

W176 är fortfarande lite för inkognito för min del, så har ingen bra läsning där än.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,364
Bra post Anthrox! Jag ska göra saker irl nu men har lite koll via mobil, tagga om det är ngt.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag skulle kunna "svara" på ditt inlägg (d.v.s. reagera på det med lämplig symbol). Men rimligtvis är det ett brott mot reglerna, precis som det rimligtvis är ett brott mot reglerna om Brynolf svarar med :ROFLMAO: eller :mad: på ditt inlägg också. Vilket ju med all önskvärd tydlighet visar att "prata inte om rollerna" är en bullshitregel (sorry Fjodor).
Jo, det blir ju alltid en godtycklig gränsdragning som sagt. Om det anses som fusk av en majoritet att använda reaktioner oå inlägg som ett sätt att kommunicera utan att prata så kan jag tänka mig att avstå. Min tanke är ungefär att jag kan fåf fram samma information genom att få en person att inte svara på ett inlägg pga munkavel (”vad tror du om sannolikheten för en förmåga i spel som påverkar omröstningen, @anthrox” och antjrox svarar inte vilket då skulle betyda att han har en sön förmåga). Det går alltid att kringgå censuren och man kan även kringgå frågan om man klmmunicerar ”med intention” som till exempel i mitt exempel ovan.

Men skit samma. Jag orkar inte.

Jag kan tänka mug att ta ut Xyas i stället för @Andersson iom attandersson nu vaknat till ordenötigt ochxyas inte gjort det.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Röst: @Vimes

Det är väldigt mycket beklagande över spelreglerna. Håller väl med om att det är störigt, men det känns som att det också kan vara ett sätt att höras och synas utan att säga något om substans alls om spelet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Nu är det snart slut på R1 och tja, jag är ganska ordentligt förvirrad över upplägget detta spel. Jag tolkar Vimes som att han är uppriktigt lamslagen av designen. Sedan tror jag att folk gärna vill "låsa upp" saker genom att följa instruktionerna i rollerna. Jag är ju tråkig som tycker att vi först och främst ska fokusera på att spela VJVS (sorry Fjodorsenuba).

Kul att w176 är med samtidigt som jag tycker att hon nog är ganska lurig. Yem får jag förtroende för. Waterhouse ser jag som hygglig och hjälpsam. Sidd spelar väl som han brukar? Impetigo är vass och meddelsam, men svårläst. Hägerstarnd uppfattar jag har en begränsning i sitt postande? Anthrox ger mig grönvibbar. Biobunkern ligger lågt, likaså Xyas. Brynolf brynolfar sig på ett småputtrigt vis. Jag vill inte att Andersson ska röstas ut, tycker mig se en grön spelare med lite oflyt eller utsatt för nån sorts grupptryck.

Sammanfattningsvis tycker jag att det är svårt att läsa er andra i spelet just för att det är så mycket "rollinducerat brus" som någon sa. Jag vill att vi motiverar, röstar och analyserar. KURT (Kritisk UlvrationalitetsTeori) har fått sällskap av den sk MRA-modellen @Waterhouse ! (Eller borde det vara RMA-modellen?)

Om Xyas kommer igång och skriver saker kan jag byta, annars röstar jag där just med motiveringen att lågflygeri inte tolereras. Jag hoppas avslutningsvis att vi med powerroller verkligen hjälper byn med våra powerförmågor.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,135
Location
Uppsala (Umeå)
Röst: @Andersson

Jag hoppar på drevet, utifrån att jag litar mer på folk som spelat mycket med varandra är bra på att läsa varandras tells. Och utifrån att om någon har förmåga att påverka rösträkningen tror jag det handlar om att skifta enskilda röster, inte ett massivt berg av röster
Njae, det där duger inte. Du bör väl göra en egen bedömning snarare än bara vagt följa odefinierade andra som borde vara bättre på att läsa tells.

Dessutom verkar du väldigt opåverkad av problemet som vi andra har i hur man måste konversera i tråden…

Att vara relativt ny hindrar en inte från att vara ulv. Det finns ju flera exempel på ulvar som glidit in till vinst genom att spela nybörjarkortet.

Så glöm inte att kolla in @w176 ni som överlever till R2
 
Top