Nekromanti Rollspel är för billiga!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Orfeus said:
Jag har träffat få rollspelare som inte kan förklara skillnaden mellan bysantium och västrom, eller peka ut Petra och Meroë på kartan medan detta i stort sett är omöjligt att hitta i övriga samhället.
Öh... Merowhat?
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Folk som säljer rollspel borde höja priserna - åtminstone på grundböcker.
Fast jag tror att det mest effektiv sättet att tjäna pengar är att dumpa priserna på grundböckar och sedan höja priserna på suppplementen.

Så, om jag förstått rätt, fungerar till exempel konsollmarknaden. Vinsten på själva basenheten är mycket liten (har till och med hört vissa påstå att det är en ren förlustaffär, har ingen referens på det dock) för att så många som möjligt ska köpa den. Ju fler som äger basenheten, desto fler potentiella spelköpare finns.

Samma princip borde fungera med rollspel. Kräng regelboken så billigt som möjligt. Sälj supplementen så dyrt som möjligt.

//erik. meps
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
Samma princip borde fungera med rollspel. Kräng regelboken så billigt som möjligt. Sälj supplementen så dyrt som möjligt.</div></div>

Hmm, det där låter bekant. Jag har hört samma sak sägas i rollspelssammanhang, men jag kommer inte ihåg vilket företag.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Lindenius said:
Vinsten på själva basenheten är mycket liten (har till och med hört vissa påstå att det är en ren förlustaffär, har ingen referens på det dock) för att så många som möjligt ska köpa den.
Det där är en sanning med modifikation, vid start så är vinsten negativ, men i och med att tillverkningskostnaderna sjunker så går man slutligen med vinst på själva maskinen. Däremot så tar man oftast igen det via kontroller och spel tidigt.

Orsaken till att man gör på det visset är helt enkelt för att man i längden får ut maskinen på marknaden.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Lindenius said:
Samma princip borde fungera med rollspel. Kräng regelboken så billigt som möjligt. Sälj supplementen så dyrt som möjligt.
Jag tror inte alls att det fungerar för rollspel. Om du köpt grundboken till ett rollspel behöver du egentligen inte köpa något mer. Du kan spela med bara grundboken och ha roligt. Om du bara har köpt boxen till en spelkonsol så kan du inte göra någonting alls -- du måste köpa ett tillbehör (spel).

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Snackade med SF, och de trodde det var viktigt att i stället pressa priserna nedåt så mycket det går - för att underlätta för spontanköp och liknade.

Och folk är snåla (min reflektion), de vill ha allt gratis. Om de kan. De är bara villiga att betala mycket för varumärken de redan har någon form av relation till.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Lindenius said:
Samma princip borde fungera med rollspel. Kräng regelboken så billigt som möjligt. Sälj supplementen så dyrt som möjligt.
Empiriska studier -- jo, jag har jobbat i branschen -- visar att så tyvärr inte är fallet. Erfanheten visar att själva spelet säljer betydeligt bättre än de flesta supplement. Spelet är ju the thing, medan äventyr och monster kan SL tillverka själv.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Arfert said:
Snackade med SF, och de trodde det var viktigt att i stället pressa priserna nedåt så mycket det går - för att underlätta för spontanköp och liknade.

Och folk är snåla (min reflektion), de vill ha allt gratis. Om de kan. De är bara villiga att betala mycket för varumärken de redan har någon form av relation till.
Vilket är bra lustigt med en lyxprodukt som ett rollspel trots allt är.

Fast det är en poäng där, möjligen, med spontanköp. Fast om en rollspelsmakare har pod-utgivning och ingen butiksnärvaro så kan de alltid sälja pdf:en billigt och ta ut lite rejälare priser för tryckt produkt - det senare är då de facto den lite lyxigare varianten. Att ha billiga priser på böcker som inte har någon butiksnärvaro öht känns som att det är mindre lyckat - de som hittar till boken lär väl nästan köpa den oavsett, så länge som priset inte är i överkant. Tröskeln online känns som att den troligen ligger i att få kunden att finna produkten och bli intresserad av den.

Förmodar jag iaf.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Mekanurg said:
Empiriska studier -- jo, jag har jobbat i branschen -- visar att så tyvärr inte är fallet. Erfanheten visar att själva spelet säljer betydeligt bättre än de flesta supplement. Spelet är ju the thing, medan äventyr och monster kan SL tillverka själv.
Kan flika in att jag har hört liknande uttalanden från bl a anställda hos White Wolf. Grundboken säljer mycket, sedan säljer resten mindre. De hade (tidigare) en slags grace period på något år där de såg hur bra en produktlinje bar sig och släppte den om den inte var tillräckligt lönsam - då får man förmoda att de kollade på framförallt på de böcker som inte var grundboken samt nysläpps försäljning.

Grundboken har också störst potentiell försäljningsgrupp - spelare och spelledare - medan supplement ofta är något mer avgränsade. Saker som äventyr och SL-verktyg må kännas självklara för en grupp, men betänk en grupp på 4 med en SL - SL-skärm säljer (potentiellt) till en person, medan spelarhandbok med nya grejer säljer till (potentiellt) 4 personer.

Så det är lite krångligt vad jag förstått.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Arfert said:
Snackade med SF, och de trodde det var viktigt att i stället pressa priserna nedåt så mycket det går - för att underlätta för spontanköp och liknade.
Intressant. Värt att tänka på är dock att SF är en butik, eller en återförsäljare, och troligen är prisbalansen annorlunda för dem, som har tusentals produkter, och ett spelbolag som har ett par stycken.

/M
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Max Raven said:
Arfert said:
Snackade med SF, och de trodde det var viktigt att i stället pressa priserna nedåt så mycket det går - för att underlätta för spontanköp och liknade.

Och folk är snåla (min reflektion), de vill ha allt gratis. Om de kan. De är bara villiga att betala mycket för varumärken de redan har någon form av relation till.
Vilket är bra lustigt med en lyxprodukt som ett rollspel trots allt är.

Fast det är en poäng där, möjligen, med spontanköp. Fast om en rollspelsmakare har pod-utgivning och ingen butiksnärvaro så kan de alltid sälja pdf:en billigt och ta ut lite rejälare priser för tryckt produkt - det senare är då de facto den lite lyxigare varianten. Att ha billiga priser på böcker som inte har någon butiksnärvaro öht känns som att det är mindre lyckat - de som hittar till boken lär väl nästan köpa den oavsett, så länge som priset inte är i överkant. Tröskeln online känns som att den troligen ligger i att få kunden att finna produkten och bli intresserad av den.

Förmodar jag iaf.
Jag gör dock spontanköp även när det gäller PoD-grejer på nätet och då spelar priset roll för om jag skall köpa något som "verkar coolt", men som jag inte vet är bra eller passar mig. Jag har defintivt valt bort grejer som jag tyckt varit för dyra och i stället köpt billigare grejer just på grund av priset.

Nu vet jag inte om jag är någon typisk kund, men det finns i alla fall några som resonerar som jag.

För att jag skall köpa en PDF på nätet är steget mycket längre. Då måste jag 1) veta att det är något jag verkligen vill ha och 2) att det inte finns någon tryckt version att uppbåda till rimligt pris. Under D20-eran köpte jag en massa PDF:er som ligger någon stans olästa på min hårddisk. Så jag betalar hellre 150 spänn för en bok än 30 kr för samma PDF eftersom jag förmodligen kommer att läsa den förra men inte den andra.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Arfert said:
Snackade med SF, och de trodde det var viktigt att i stället pressa priserna nedåt så mycket det går - för att underlätta för spontanköp och liknade.

Och folk är snåla (min reflektion), de vill ha allt gratis. Om de kan. De är bara villiga att betala mycket för varumärken de redan har någon form av relation till.
Jag håller nog med SF. Alla gamers är förvisso inte snåla - en hel del är beredda att betala bra för rollspelsböcker. De är dock inte tillräckligt många för att upprätthålla en tillräcklig rollspelsförsäljning.

Jag har under över 5 års spelmånglande stött på en mängd gamers som enklast kan beskrivas som "snåla sociala ufon".
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Hunk said:
Arfert said:
Snackade med SF, och de trodde det var viktigt att i stället pressa priserna nedåt så mycket det går - för att underlätta för spontanköp och liknade.

Och folk är snåla (min reflektion), de vill ha allt gratis. Om de kan. De är bara villiga att betala mycket för varumärken de redan har någon form av relation till.
Jag håller nog med SF. Alla gamers är förvisso inte snåla - en hel del är beredda att betala bra för rollspelsböcker. De är dock inte tillräckligt många för att upprätthålla en tillräcklig rollspelsförsäljning.

Jag har under över 5 års spelmånglande stött på en mängd gamers som enklast kan beskrivas som "snåla sociala ufon".
Jag tar mig själv som exempel för att styrka ditt inlägg.

Jag impulsköper inte ett rollspel med snygg framsida och intressant feel om det kostar >200kr.

Men jag kan tänka mig att köpa den där vampire boken för den vet jag att jag vill ha.

SF talar med förnuft i min mening.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hunk said:
Jag har under över 5 års spelmånglande stött på en mängd gamers som enklast kan beskrivas som "snåla sociala ufon".
Jag skulle gå längre än så.
Majoriteten av spelarna är snåla.
Men det beror nog på att jag själv jobbar i ett företag som säljer över disk och som är hårt konkurrensutsatt från nätförsäljning.

ALLA spelare som säger "SF (eller valfri spelbutik) tar ut överpriser, jag handlar på nätet istället" är enligt min definition snåla. De visar även upp tecken på en så allvarlig ekonomisk inkompetens att jag undrar hur de bär sig åt att få sin egen privatekonomi att gå ihop.

En undring till alla er som inte handlar i butik, utan på nätet:
Vad tycker ni är rimliga påslag på rollspelsprodukter och vilka omkostnader tror ni att en spelbutik har (och som ska täckas av påslaget)?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
anth said:
En undring till alla er som inte handlar i butik, utan på nätet:
Vad tycker ni är rimliga påslag på rollspelsprodukter och vilka omkostnader tror ni att en spelbutik har (och som ska täckas av påslaget)?
Men va fan. Marknaden funkar ju inte så. Finns exakt samma produkt till ett billigare pris på nätet så kommer konsumenten i 9 fall av 10 köpa den där istället. Fysiska butiker är till för irrationella spontaninköp.

Jag tror att de flesta är med på att man har betydligt högre omkostnader när man kränger något över disk. Tyvärr (?) är det här ju ett race som de fysiska butikerna inte kan vinna, de kan inte konkurrera med internetbutikerna i prissättning.

Upplevelsen av överpris har inget att göra med vad butiken har eller inte har för utgifter, utan vad marknadspriset på produkten ligger på.

EDIT: Den privatekonomiska inkompetensen ligger alltså snarare hos dem som handlar i fysiska butiker.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Vimes said:
Men va fan. Marknaden funkar ju inte så. Finns exakt samma produkt till ett billigare pris på nätet så kommer konsumenten i 9 fall av 10 köpa den där istället. Fysiska butiker är till för irrationella spontaninköp.
Och så finns sådana som jag som tycker det är värt några extra tior eller hundralappar för att se till att min lokala spelkrämare överlever och fortsätter ta in ett hyggligt spelsortiment.

De som bara handlar över nätet har i min mening förverkat sin rätt att klaga på att de fysiska spelbutikerna blir allt färre och har ett allt snävare sortiment. För de har själva bidragit till den utvecklingen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Vimes said:
EDIT: Den privatekonomiska inkompetensen ligger alltså snarare hos dem som handlar i fysiska butiker.
Det handlar inte alls om inkompetens, så ge fan i att använda det ordet. Att gå till en butik och göra inköp handlar lika mycket om upplevelsen i sig. Du kanske har missat det, med det finns massor av människor som gillar att shoppa.

Jag handlar oftast på nätet, men jag gillar även att gå till SF-bokhandlen och handla. Det är en upplevelse som jag är beredd att betala extra för (uppenbarligen). På samma sätt är jag beredd att betala lite extra för en kopp kaffe på ett café, istället för att alltid dricka det hemma i köket. Det handlar inte alls om "privatekonomisk inkompetens", utan om att jag är beredd att betala för upplevelser.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes said:
Fysiska butiker är till för irrationella spontaninköp.
Nej, fysiska butiker finns till för de som vill bläddra i den fysiska produkten innan de köper.

D.v.s. butiker som plastar in sina produkter förtjänar att dö.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dante said:
Vitulv said:
Det handlar inte alls om inkompetens, så ge fan i att använda det ordet.
Nå, det var faktiskt Anth som började.
Om en person, som anser att en riktig butik tar ut överpriser, får redogöra för vad de TROR att det kostar att driva butik ofta har så tokfel att man tror att de lever på en annan planet.
 
Top