Nekromanti Rollspel är för billiga!

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Folk som säljer rollspel borde höja priserna - åtminstone på grundböcker.

Ponera vad folk betalar för ett rollspel idag. Nöje som kan vara väldigt, väldigt länge. Sedan lägger de utan att blinka 3 gånger den mängden på ett konsollspel - något dygns nöje - exklusive vad de betalar för konsollen.

Många rollspel är alldeles för billiga idag med tanke på vilken nischad marknad det är och de höga produktionskostnaderna, för att inte tala om att de låga priserna knappast lär locka till sig någon ny publik - hur skulle de kunna göra det, med såpass låg exponering och hyllnärvaro?

Höj priserna på rollspel!
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Mmm undrar om folk skulle köpa så många om det blev dyrare då de flesta inköpta rollspelen nog oftast bara står och värmer hyllan.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rent anekdotiskt så köper jag dataspel som hyllvärmare. Jag har fortfarande inte ens börjat på Mirror's Edge, och ännu inte avslutat Valkyria Chronicles eller Alice: Madness Returns.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Max Raven said:
Ponera vad folk betalar för ett rollspel idag. Nöje som kan vara väldigt, väldigt länge. Sedan lägger de utan att blinka 3 gånger den mängden på ett konsollspel - något dygns nöje - exklusive vad de betalar för konsollen.
Eh - du har inte tänk på att det är konsollspel som är för dyra?
 

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Om rollspel var dyrare så tror jag tyvärr att det skulle bli mindre variation i vad folk spelade.
Man chansar gärna och köper ett spel som inte är jättedyrt även om det hamnar som hyllvärmare, men om spelen vore mycket dyrare så tror jag fler skulle köra bara på säkra kort.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man kan ta betalt de folk är beredda att betala. Inte ett öre mer. Kan man sälja ett spel för en högre summa, med bibehållen försäljning, gör det. Men går försäljningen ner så får man anpassa priset efter det.

Vad vi har för produktionskostnad skiter kunder i.

Det är möjligt att sänkt pris ger större försäljning och bättre "vinst".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror att man får förmoda att Wizards och så har gjort noggranna kalkyler av vad som är den mest optimala prissättningen på deras produkter.

Många mindre studior/spelskapare har väl helt enkelt ett samvete, och tack och lov för det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ymir said:
Jag tror att man får förmoda att Wizards och så har gjort noggranna kalkyler av vad som är den mest optimala prissättningen på deras produkter.

Många mindre studior/spelskapare har väl helt enkelt ett samvete, och tack och lov för det.
Större spel (som DnD) har ofta ett lägre pris i början eftersom det trycks i så stora volymer.

Och mindre spelskapare har väl helt enkelt inte råd att ha 1000 osålda spel nedpackade i kartonger i källaren.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,914
Ymir said:
Jag tror att man får förmoda att Wizards och så har gjort noggranna kalkyler av vad som är den mest optimala prissättningen på deras produkter.

Många mindre studior/spelskapare har väl helt enkelt ett samvete, och tack och lov för det.
Varför skall det anses samvetslöst att tjäna pengar på det man tillverkar?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Höj priserna på rollspel!
Nej, för helvete. Då har jag inte råd med den här hobbyn heller. Och om jag nu en dag skulle få arbete och så, och själv ha råd att punga ut massor på rollspel, så skulle jag ändå säga nej till högre priser. Why? Av den enkla anledningen att jag tycker det är bra att rollspel är en såpass billig hobby att de flesta har råd att hålla på med den.

Får man förresten fråga varför du vill höja priserna?

/solvebring som, där han just nu befinner sig i livet, inte har råd att lira data- och TV-spel. Den jämförelsen var med andra ord mest en sned definition av vad "folk" har råd med och inte.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
här är ett praktexempel...


Jag tycker svenska rollspel generellt har väldigt överkomliga priser, och uppfattar det som väldigt positivt. Jag kan inte sätta någon slags maxgräns för vad ett rollspel får kosta, det beror ju självfallet alldeles på, men jag skulle säga att fyrfärgs-hårdpärm-varianten av Vampire Anniversary Edition börjar närma sig smärtgränsen typ (trevligt nog erbjuds ju i det fallet billigare alternativ, dock).
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Att en pdf för ett mindre rollspel ("indie") idag kostar omkring 1-25 dollar gör att jag köper fler rollspel, inte tvärtom.

Om det större rollspelen (FFG) hade kostat mindre hade jag köpt fler av de med.

Även om jag inte har någon reell kunskap i ämnet är min upplevelse att det oftas krånglas och funderas fram och tillbaka på diverse forum över hur hobbyn kan växa och bli mer attraktiv.

I just detta fall rör det sig, tror jag, om enkel matematik (för att inte nämna alla fantastiska gratisrollspel av hög kvalitet som flyter omkring på internet idag).

Överlag är det min fasta övertygelse att vår hobby inte behöver räddas.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
bladerunner_35 said:
Att en pdf för ett mindre rollspel ("indie") idag kostar omkring 1-25 dollar gör att jag köper fler rollspel, inte tvärtom.

Om det större rollspelen (FFG) hade kostat mindre hade jag köpt fler av de med.

Även om jag inte har någon reell kunskap i ämnet är min upplevelse att det oftas krånglas och funderas fram och tillbaka på diverse forum över hur hobbyn kan växa och bli mer attraktiv.

I just detta fall rör det sig, tror jag, om enkel matematik (för att inte nämna alla fantastiska gratisrollspel av hög kvalitet som flyter omkring på internet idag).

Överlag är det min fasta övertygelse att vår hobby inte behöver räddas.
Amen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tycker det priset var rimligt.. Smalt ämne, över tusen sidor, antagligen dyr hantering och relativt liten upplaga, specialintresserad fackpublik, som kanske inte betalar själva till och med..

Men vill ha ett rollspelsexempel.. eftersom vi diskuterar rollspel - vad fackböcker kostar är en annan sak (de kan ju vara hur dyra som helst).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
OK, 80 dollar för Vampire i fyrfärg är en smula dyrt. De har nog en liten upplaga, får man förmoda. Men det är ju en bok för de mest inbitna fansen, då SKA det vara dyrt så skrytfaktorn ökar.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Ymir said:
Jag kan inte sätta någon slags maxgräns för vad ett rollspel får kosta, det beror ju självfallet alldeles på, men jag skulle säga att fyrfärgs-hårdpärm-varianten av Vampire Anniversary Edition börjar närma sig smärtgränsen typ (trevligt nog erbjuds ju i det fallet billigare alternativ, dock).
550 kr för en fyrfärgs hårdinbunden bok är inte så farligt, det är ungefär var Harry Potter boxen på sju filmer går på. Ergo, det är en produkt för en viss sorts människor.

Jag håller med Max, rollspel är för billiga generellt, bara uttrycket att folk har spel som sitter på hyllan och inte spelas är ett symptom på det här.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag håller med Max, rollspel är för billiga generellt, bara uttrycket att folk har spel som sitter på hyllan och inte spelas är ett symptom på det här.
Fast jag spelar i princip bara Eon, så kostade andra rollspel mer än de gjorde hade det snarast inneburit att jag inte köpte dem överhuvudtaget, eftersom jag ändå inte spelar dem. Men som det är nu har de ofta så överkomliga priser att man kan köpa dem bara för att ha dem, och jag har väldigt svårt att se hur rollspelsförsäljningen skulle tjäna på att så inte vore fallet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
Du menar alltså att priserna bör höjas för att de... borde kunna höjas?

Eller för att folk ska kunna tjäna pengar på dem?

Ledsen, jag känner inte riktigt mig övertygad av något av argumenten. Jag kommer nog att fortsätta sälja till tryckkostnad. Och jag kommer att fortsätta ge bort PDF:erna och släppa hela alltihop med en Creative Commonslicens när jag kan.

De som önskar kunna jobba med att skapa rollspel kanske tycker jag är dum och förstör marknaden. Det får de väl tycka, ifall de vill. Jag ser ingen anledning till att jag skulle sluta agera i enlighet med min ideologiska övertygelse bara för att de har en annan dylik.
 
Top