Nekromanti Rollspel är för billiga!

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Prissättning på rollspel präglas också av att det inte finns någon större korrelation mellan spelglädje och pris. Apocalypse World (liten, svartvit bok för kring 200 spänn) har för mig genererat lika många trevliga spelupplevelser som Dungeons & Dragons (tre tjocka, färgglada böcker för sammanlagt 800 spänn). Så länge sexhundra kronor extra inte skapar någon nämnvärd kvalitetshöjning så måste spelskapare finna sig i att de konkurrerar med alla andra spelskapare, inte bara sådana som gör ungefär lika glassiga spel. Detta är förstås i sig en konsekvens av att så mycket av spelupplevelsen är användargenererad.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Sedan kan jag också tycka att det är bland de små indiespelskaparna, där ingen är ekonomiskt beroende av sitt spel och priserna är låga, som innovationen ofta sker. Eftersom det inte finns en förväntan att spelet ska vara ekonomiskt bärkraftigt kan man experimentera mer. Eftersom man inte konkurrerar med andra spelskapare om brödfödan samarbetar man och utbyter idéer. I och med att det inte finns ett lönsamhetsideal är det OK att sänka pengar i ett projekt som antagligen kommer att gå med förlust. Spelskapare som ägnar sig åt hemlighetsmakeri hellre än kommunikation är också för det mesta tråkiga spelskapare.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fast det göttiga med rollspel är ju att när man väl har "fattat grejjen" så behöver man aldrig ens läsa baksidetexten på ett spel och ändå ha tillräckligt med material för att kunna spela resten av livet.

Och då räknar vi inte med allt som släpps helt gratis.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Eksem said:
Fast det göttiga med rollspel är ju att när man väl har "fattat grejjen" så behöver man aldrig ens läsa baksidetexten på ett spel och ändå ha tillräckligt med material för att kunna spela resten av livet.

Och då räknar vi inte med allt som släpps helt gratis.
Indeed, det är sannerligen göttigt som tusan.

Och man kan sannerligen spela ett och samma spel typ hela livet bara man har en grundbok + fantasi. Och man kan spela helt gratis också. Det säger jag inte emot, men hobbyn är stor och om man gillar att utforska den så är det inte annat än att man faktiskt blir glad över att böckerna ligger närmare de vanliga bokpriserna än att de kostar likt samlarföremål.

Jag tycker om att hobbyn är bred och att det inte är en hobby som förknippas med pengar, status osv. utan tvärtom - det är en högst human, folklig hobby. Det är finfint, tycker jag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,390
Fast att rollspel skulle vara folkligt är väl knappast sant. Datorspel har kanske blivit folkligt, men rollspelens bana är väl snarare åt andra hållet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vimes said:
Fast att rollspel skulle vara folkligt är väl knappast sant. Datorspel har kanske blivit folkligt, men rollspelens bana är väl snarare åt andra hållet.
Du får ursäkta det überdåliga ordvalet. Jag menar inte utbredning när jag säger folkligt, utan snarare hur lättillgängligt det är. Det krävs inta större summor, inga licenser, inget körkort osv. för att spela rollspel. Dataspel är dyra, TV-spel är dyra, bräd- och sällskapsspel av den bättre sorten är dyra. Visst finns det rollspel som också är dyra men de flesta av dem kostar ungefär lika mycket som en präktig roman. Det är överkomligt även för oss halvfattiga jävlar. Skitbra, säger jag.
 
G

Guest

Guest
solvebring said:
Jag tycker om att hobbyn är bred och att det inte är en hobby som förknippas med pengar, status osv. utan tvärtom - det är en högst human, folklig hobby. Det är finfint, tycker jag.
Jag säger bara: http://geekchichq.com/ :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Stövelkatten said:
solvebring said:
Jag tycker om att hobbyn är bred och att det inte är en hobby som förknippas med pengar, status osv. utan tvärtom - det är en högst human, folklig hobby. Det är finfint, tycker jag.
Jag säger bara: http://geekchichq.com/ :gremwink:
Hahaha! Jo, fast där snackar vi ju snarare fett undantag än regel. Det är ju bara Carl Philip och Spider Jerusalem som lirar D&D på de där borden.

... Fast tja, vem vet - kanske kommer inte nördadeln ha råd att köpa de här möblerna om och Max Raven ska hålla på och prishöja. :gremwink: Tänk på det ni! :gremshocked:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Stövelkatten said:
solvebring said:
Jag tycker om att hobbyn är bred och att det inte är en hobby som förknippas med pengar, status osv. utan tvärtom - det är en högst human, folklig hobby. Det är finfint, tycker jag.
Jag säger bara: http://geekchichq.com/ :gremwink:
Ja, man skulle lärt sig snickra/smida istället, så man kunde försörja sig på sin nördighet... :gremwink:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ymir said:
här är ett praktexempel...
Det är ett exempel på att du inte förstått värdet på boken du länkar till. :gremlaugh:
Den är värd varenda krona - att du inte är villig att betala för den är en annan femma.

Här är ett annat exempel: ordböcker:
Etymologisk ordbok för 1986 kr
Vanlig ordbok för 116 kr
Jag kan försäkra dig om att den etymologiska ordboken är värd varenda krona fastän den är 17 ggr dyrare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ymir said:
Det är jag, egentligen...jag kommer köpa det en vacker dag. Men jag tycker fortfarande den är extremt dyr.
Du resonerar som krank gör i chic goth-tråden - när han tycker att det är extremt dyrt att köpa ett handgjort bord för 17000 kr när man kan köpa ett masstillverkat bord på IKEA för ett par hundralappar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,600
Location
Rissne
anth said:
Ymir said:
Det är jag, egentligen...jag kommer köpa det en vacker dag. Men jag tycker fortfarande den är extremt dyr.
Du resonerar som krank gör i chic goth-tråden - när han tycker att det är extremt dyrt att köpa ett handgjort bord för 17000 kr när man kan köpa ett masstillverkat bord på IKEA för ett par hundralappar.
Japp. Det är för att "dyrt" måste relateras till den egna ekonomin; hur stor procent av ens månatliga inkomst, dvs hur stor effekt ett inköp har på ens ekonomi. =)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,914
Max Raven said:
Stövelkatten said:
solvebring said:
Jag tycker om att hobbyn är bred och att det inte är en hobby som förknippas med pengar, status osv. utan tvärtom - det är en högst human, folklig hobby. Det är finfint, tycker jag.
Jag säger bara: http://geekchichq.com/ :gremwink:
Ja, man skulle lärt sig snickra/smida istället, så man kunde försörja sig på sin nördighet... :gremwink:
Det är dock en tankevurpa att dyra produkter skulle ge höga inkomster för tillverkaren. Jag menar inte att det var det du skrev, men det är ganska relevant för diskussionen. Produktionskostnaderna, i det här fallet material och arbetstid, för geekchic är med all sannolikhet höga och antalet sålda enheter ganska få, så vinsten borde rimligtvis vara ganska blygsam.

Angående trådstarten och vad gäller prissättningen för rollspel så känns den ganska rimlig. En hårdinbunden fyrfärgsbok brukar ligga på runt 300 kr, och det borde väl vara ungefär vad man får pynta för motsvarande trycksaker, om inte något mindre till och med.

Jag fick lära mig lite "business for dummies", där läraren sa att man ska tillverka en produkt för en krona, få folk att tro att den är värd tre, och sälja den för två. Med det exemplet i ryggen skulle jag påstå att rollspel kostar ungefär två kronor.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tror egentligen att de två ståndpunkterna är ganska tidstypiska, när det kommer till kultur.

Jag tror jag nämnt det tidigare, men när det hyfsat stora bandet NIN för några år sedan förändrade distributionen så att deras produkter fanns i tre utföranden, var det gratisprodukten och super-premium-produkten (som kostade nära nog 1000 spänn) som folk ville köpa. För många är det nog just så att även om man vill äta gratis i nio fall av tio, är man i det tionde beredd att betala fantastiska summor för en "collectors edition" eller så. När jag tänker efter gäller det nog inte bara kultur, utan i största allmänhet.

Jag tror helt enkelt att gratis-trenden går hand i hand med extremdyr-trenden, och att det som vi egentligen ser är en rörelse bort från lagom-trenden.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Vitulv said:
Det är dock en tankevurpa att dyra produkter skulle ge höga inkomster för tillverkaren.
Nä, det är inte en tankevurpa. Åtminstone inte automatiskt en tankevurpa.

Grejen är balansen mellan hur många kunder du tappar på att höja priset, och hur mycket mer pengar du får in genom att höja priset.

Oftast klagar vi rollspelare generellt mer på priset, än vi visar när vi står i butiken med plånboken. Alltså, vi är i realiteten beredda att betala mer, fast vi säger att vi inte är det.

Alla är självklart inte beredda att betala mer, men de man tappar på att höja priset uppvägs ofta av just det högre priset (givet att man har en produkt som känns som att den är värd 3 kronor, som Ptolus t.ex.).

De tillverkare som ger ut "dirt cheap"-varianter av sina regler gör det mest som reklam, och tjänar inte så värst mycket på det. De tjänar mer på de dyrare böckerna med samma innehåll.

Ett exempel:

Du har 100 kunder som skulle köpa din "normalt prissatta" bok på 100 spänn. Det ger en inkomst på 10 000 spänn.

Sänk priset rejält till 50 spänn och du får kanske 10 extra kunder (absolut inte mycket mer än så, oavsett vad kunderna säger innan sänkningen). Det ger en inkomst på 5500 spänn.

Höj priset rejält till 150 spänn så tappar du kanske 10 kunder (återigen så är vår priskänslighet inte så utbredd som man kan tro), vilket ger en inkomst på 13.500 spänn.

Jag tror till och med att du kan lätt dubbla priset utan att automatiskt tappa hälften av dina presumptiva kunder. Inte in absurdum förstås, men det är där balansen mellan pris, kvalitet och marknadsföring kommer in i det hela.

Paizo har en bra balans, Malhavoc hade en perfekt balans med Ptolus t.ex.

Konsumtion av rollspel är en lyxhobby, inget man behöver. Och en nisch. Då är uthålligheten kontra prishöjningar större hos konsumenterna än för mjölk och bröd.

Sen är det ju paradoxalt nog att du kan i vissa fall få fler kunder genom att ha ett högt pris, eftersom pris signalerar exklusivitet och kvalitet (det behöver ju inte vara så att produkten är bättre och så, men ett högt pris signalerar det). Återigen, Ptolus som exempel.

EDIT: just ja, nån på RPGnet sa för länge sen: "rollspel är inte dyra, men det är dyrt att samla på rollspel." Med andra ord, konsumera rollspel lagom, så är det inte så himla dyrt jämfört med annat. Samla på rollspel, då kostar det pengar.

/M
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,914
Magnus Seter said:
Vitulv said:
Det är dock en tankevurpa att dyra produkter skulle ge höga inkomster för tillverkaren.
Nä, det är inte en tankevurpa. Åtminstone inte automatiskt en tankevurpa.
Jag tror att du missförstod mig. Det jag menade var att man inte per definition tjänar mer pengar på att sälja produkter som av sin natur är exklusiva och dyra (som ett handtillverkat bord, t.ex).

Alltså, du tjänar inte nödvändigtvis mer pengar på att sälja bilar än att sälja plastbestick. Det låter väldigt självklart, men folk har ibland uppfattningen att företag som säljer dyra produkter automatiskt tjänar väldigt mycket pengar.

Och det är en tankevurpa.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
I min erfarenhet kostar tiden av forskning som krävs för full användning av rollspelsprodukter väldigt mycket i form av inkomstbortfall. Jag har träffat få rollspelare som inte kan förklara skillnaden mellan bysantium och västrom, eller peka ut Petra och Meroë på kartan medan detta i stort sett är omöjligt att hitta i övriga samhället. Kalkylerade du in det i folklighetsbenämningen? (frågan är allvarligt menad, inte sarkastisk. Detta är en dold kostnad som är värd att beakta)
 
Top