Neotech 2 är vad som står på agendan idag. Enligt regelboken ska vi först bestämma rollpersonens kön. Man eller kvinna är vad som erbjuds, men i ett framtidsspel som Neotech tänker jag att fler identiteter än så borde finnas, så jag använder en slumpgenerator (
https://spinthewheel.app/gender-identity): genderqueer. ”Det är lättare att rollspela en person som har samma kön som spelaren” poängterar boken, så tur var väl det. Sedan ska jag bestämma nationalitet, vilket man mest verkar göra genom att titta på en karta och välja. Uruguay, varför inte? Sedan ska det slumpas uppväxtmiljö och social klass. 25 på det första ger mig förorten, vilket hänvisar mig till en annan tabell där jag slår 13 och alltså tillhör underklassen.
Jag slår sedan fram mina attribut med 3T6. Det blir Styrka 12, Tålighet 5, Rörlighet 13, Personlighet 7, Psyke 14, Vilja 7, Bildning 16, Syn 12 och Hörsel 13. Min underklassbakgrund ger mig -1 i Bildning, som modifieras till 15. Jag tar därefter fram härledda attribut. Jag har svag kroppsbyggnad, chockvärde 8, normal mental stabilitet, mentalvärde 10, enbart tre utmattningskolumner (på grund av usel Tålighet och Vilja), Cool 12, ingen mediastatus och Tur 11. Turordning väntar jag med att räkna ut tills jag har mitt värde i Stridsvana. Jag är 166 cm lång och väger 57 kg. Min förflyttning är 9 meter/runda, min bärförmåga 8,5 kg, min grundskada Ob1T6, och jag är högerhänt.
Jag får också två fördelar, två nackdelar och två beteenden. Fördelarna är Musikaliskt geni (färdigheten Musik blir lättlärd och börjar automatiskt på 10) och Karismatisk (Personlighet höjs till 9). Nackdelarna är Pollenallergiker och Dålig hand med barn. Beteendena är Sentimental och Otålig.
Vi påbörjar därefter rollpersonens livsbana med en uppväxt i underklassen. Jag får här 25 enheter på uppväxtfärdigheter, 5 enheter på skolfärdigheter, 200 euro och två uppväxthändelser. Den första är att jag blivit villkorligt dömd för småbrott och får en övervakare som kontakt (den har resurser 7), den andra är att jag får slå på tabellen för hemlösa istället – jag har livnärt mig genom att samla sopor och har en baglady som kontakt (resurser 6). Jag köper mig några färdigheter: Genomsöka 10, Matematik 5, Närstrid-slagsmål 7, Skriva/läsa 6, Supa 8, Undre världen 10, Värdering 10, Övertalning 8. Nu är jag 18 och ska söka mig till ett yrke. Jag väljer direkt solo-banan som privatdeckare. Framgånsslagen är PSY, Cool och Undre världen, och jag lyckas med alla tre och blir därmed framgångsrik. Denna period tar fyra år och ger mig en uppsättning färdigheter samt 50 000 euro. Mina färdigheter höjs till Engelska 6, Informationssökning 10, Köra bil 10, Musik 13, Pistol 13, Skriva/läsa 8, Smyga 10, Spaning 10, Stridsvana 7, Taktik 10, Undre världen 12 och Övertalning 11.
Två händelser inträffar. Först blir jag specialutbildad inom taktik och får en instruktör som kontakt (resurser 12). Därefter åker jag dit för ett mord, hamnar i finkan i nio år och får en försvarsadvokat som kontakt (resurser 10) och en änka som fiende (resurser 12). Jag får här en hel del startutrustning, men min fängelsevistelse innebär att jag inte får behålla annat än mina personliga ägodelar och min stiliga garderob.
Kåken, alltså. Jag mister 1200 euro, tar fyra psykoskryss, lär mig lite ytterligare färdigheter och är med om ytterligare två händelser. Jag misshandlar en knarksmugglare (fiende med resurser 11) och sätts i isoleringen (7 psykoskryss), men blir kompis med ett gäng muskelbyggare (Styrka +2, vilket också påverkar vissa av mina härledda attribut ovan, muskelbyggarkontakt med resurser 8). Sedan är det frigivning. Har jag lärt mig något? Ska jag ta mig ur brottets bana? De färdigheter som höjs här är Ekonomi 13 (jag har möjlighet att plugga), Närstrid-slagsmål 12, Stridsvana 9, Undre världen 13 och Övertalning 15.
Ja, med ekonomikunskaperna jag har med mig och mina hopsamlade pengar från deckarjobbet kan jag ju försöka bli affärsman – ”konsult”. Även här blir jag framgångsrik. Perioden tar 3 år, och jag blir rik med ytterligare 50 000 euro på fickan, en lyxlägenhet, en van (?), ett kontor, etc. Jag blir också lite känd och får +2 i mediastatus. Vissa smällar får man dock ta – jag blir stämd av en missnöjd kund (fiende med resurser 8) och får punga ut med 1300 euro, men å andra sidan gör jag en oerhört lyckad affär, får en affärsutvecklingskonsult som kontakt (resurser 22) och ytterligare 80 000 euro. Färdigheter höjs till Administration 10, Juridik 10, Ledarskap 15, Psykologi 12 och Socialt uppträdande 10.
Mina tre yrkesperioder är därmed till ända. Jag är 34 år gammal, stark, rik och fri, men det är bara en tidsfråga innan något från mitt förflutna hemsöker mig. För säkerhets skull spenderar jag lite pengar på att köpa en Toshiba Lifeguard-II-väst (225 euro) och en Walther P-790 med tre magasin ammunition (758 euro). Jag installerar också rippers, utfällbara cybernetiska klor, vilket innebär att jag behöver skaffa en subdermal styrenhet och ett sätt att ge dem energi – i mitt fall en kroppsrörelsegenerator och en glukoscell. För att distribuera energin från dessa krävs också ett internt DNC-nät. Kombinerat med installationskostnader blir det totalt 7000 euro. Jag får också tre psykoskryss. Då mina attribut förändrats och mitt värde i Stridsvana har etablerats räknar jag också ut några härledda attribut på nytt: bärförmåga 9,5 kg, grundskada Ob1T6+2 och turordning 42. I slutändan blir det som nedanstående beskrivning.
Azul Io
Bakgrund: Förorten/underklass/uruguayan
Attribut: STY 14, TÅL 5, RÖR 14, PER 9, PSY 14, VIL 7, BIL 15, SYN 12, HÖR 13
Ålder: 34 år
Härledda attribut: Svag kroppsbyggnad, Chockvärde 8, Normal stabilitet, Mentalvärde 10, Utmattningskolumner 3, Cool 12, Mediastatus 2, Tur 11, Turordning 42, Förflyttning 9 m, Bärförmåga 9,5 kg, Grundskada Ob1T6+2
Psykoskryss: 10
För- och nackdelar: Karismatisk, musikaliskt geni, pollenallergiker, dålig hand med barn
Färdigheter: Administration 10, Ekonomi 13, Engelska 6, Genomsöka 10, Informationssökning 10, Juridik 10, Köra bil 10, Ledarskap 15, Matematik 5, Musik 13, Närstrid-slagsmål 12, Pistol 13, Psykologi 12, Skriva/läsa 8, Smyga 10, Socialt uppträdande 10, Spaning 10, Stridsvana 9, Supa 8, Taktik 10, Undre världen 13, Värdering 10, Övertalning 15
Kontakter: Affärsutvecklingskonsult (resurser 22), baglady (resurser 6), försvarsadvokat (resurser 10), muskelbyggare (resurser 8), taktikinstruktör (resurser 12), övervakare (resurser 7)
Fiender: Knarksmugglare (resurser 11), missnöjd kund (resurser 8), änka (resurser 12)
Utrustning: Attachéväska, bag, betalkort, ID-kort, fickkniv, handdator, komplett garderob, lyxlägenhet, mobiltelefon, nycklar, näsduk, reklamfolder, resväska, solglasögon, Toshiba Lifeguard II, van, visitkort, Walther P-790 (tre magasin + ammo)
Cybernetik: Glukoscell, internt DNC-nät, kroppsrörelsegenerator, rippers, subdermal styrenhet
Pengar: 169 717 euro