Rollpersonsutmaning januari 2024

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Dag 21: Dimmor & Borgar
Jag har fått botanisera runt för att hitta spel att använda till utmaningen här på slutet, har bl.a. WH4Ed liggande hemma men det är en ganska lång process att skapa en karaktär där och tiden var knapp idag. Nog om mig och mer om spelet, det är ett Fantasyspel i nordisk miljö, Nordiskinspirerat lågfantasyspel.

1. Jag kastar mig rätt in och bestämmer mig för att skapa en Örtmästare (stod mellan det och skald) vid namn Aske. Örtis kommer med en särskild förmåga, så länge jag har min örtpåse tillgänglig kan jag använda en handling till att skapa en helande dekokt (ok i regelboken står örtblandning men man måste älska ord som dekokt)

2. Jag ska välja 2 principer att leva efter, boken listar 6 alternativ och jag gillar flera av dem så istället för att vara obstinat och hitta på något eget väljer jag att köra på Skymfa inte skogen. Grönt ljus att använda drivved och döda buskar men aldrig att hugga ned ett levande träd. Lämna aldrig en sårad -den här gillar jag skarpt för det gäller såväl vän som fiende.

3. Slå fram egenskaper. Finns ett antal förslagna sätt att ta fram GE i regelboken, jag kör på en slumplösning. Slå 3T6 ggr och skriv i en kolumn enligt ordningen på rollformuläret, upprepa 3ggr och välj den kolumn som är bäst/mest lämplig/floats your boat.
STYRKA 9, 6, 12
SMIDIGHET 11, 15, 10
FYSIK 10, 13, 10
INTELLIGENS 7, 11, 12
VISDOM 5, 12, 16
KARISMA 13, 11, 6
Ok, så jävligt okarismatisk men det enda rimliga är ju att köra på den sista. För alla GE som inte ligger på 10-11 får man antingen negativ eller positiv bonus - så min rad ser ut som nedan. Yrket ger också en erfarenhetsbonus - för min del +2 till i Visdom.
STY 12 Bonus +1
SMI 10
FYS 10
INT 12 Bonus +1
VIS 16 Bonus +3 +2
KAR 6 Bonus -1


4.Välj utrustning. Så Aske börjar med en örtpåse, vandrarväska och läderrustning, jag får också välja ett närstridsvapen, alltså yxa eller svärd verkar ju bättre men man kan alltså välja Skära vilket känns ganska givet - ett steg närmare galen druid.
5. Avgör värden och övriga bonusar. Bärförmåga är STYx2 kilo så 24 kilo för Askes del. Kläder och rustning som bärs räknas inte, sweet, då är det alltså skäran och örtpåsen som räknas, här kan plockas mycket loot! Hälsopoäng, ojdå 8 + bonus i FYS vilket jag ju har 0 i så jag har alltså 8HP. Är inte jägare eller soldat heller för de har 10+bonus. Rustningspoäng jag har 0 bonus i SMI men läderrustningen ger mig 11. Uppmärksamhet är rakt av Visdom - så 16, Aske har koll på läget!
6. Forma rollpersonen. Backstory helt enkelt - regelboken har några rubriker som jag tänker mig att jag följer.
Utseenden och kännetecken: Aske är smal med axellångt mörkt hår och ett sånt där hårband/pannband av metall, ohh eller läder kanske. Djup blick eftersom han är så vis och uppmärksam.
Personlighetsdrag: Jo det var ju det där med KAR 6....Aske är inte intresserad av att prata med andra människor och uppfattas som kort och tvär.
Mål & Drivkrafter: Aske törstar efter kunskap, och ett liv i samklang med naturen.
Rädslor: "Civilisationen" breder ut sig och skövlar skogarna, rubbar balansen. Aske är rätt blyg vilket han döljer bakom sin butterhet och en rädsla är att tvingas vara involverad med andra människor, framförallt om det är i ett samhälle.
Bakgrund: Askes har ofta varit ensam, familjen dog tidigt (tragisk hjälte 2 poäng) och samspelet med andra har alltid varit svår så till stor del har skogen och växterna blivit till hans familj.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Dag 22: Nordiska Väsen


Namn: Albert Brugge

Arketyp: Akademiker

Ålder: 45

Grundegenskaper:
Fysik: 2
Precision: 4
Logik: 5
Empati: 3

Färdigheter:
Bildning (logik): 3
Genomskåda (empati): 1
Inspirera (empati): 0
Kraftprov (fysik): 0
Läkekonst (precision): 2
Lönndom (precision): 0
Manipulera (empati): 0
Närkamp (fysik): 1
Rörlighet (fysik): 1
Skytte (precision): 0
Undersökning (logik): 2
Vaksamhet (logik): 2

Talanger:
Bokslukare (+2 på bildning när du letar efter ledtrådar i böcker och bibliotek)

Drivkraft: Kartlägga det okända

Trauma: Du har sett din kompanjon slitas i stycken av en jätte.

Mörk Hemlighet: Jagad av ett väsen.

Relationer: (hoppar över, eftersom inga karaktärer)

Tillgångar: 4 (stabilt)

Utrustning:
Boksamling, skrivdon och papper, räknesticka

Minnesföremål: Fickur med fotografi i locket.

Utseende:
En mager man med kort mörkbrunt hår och runda glasögon, bruna ögon. Han är välrakad, men har en ståtlig mustasch som han sköter noggrant. Klädd i en grå kostym. Han är 173 cm lång.

Bakgrund:
Alfred föddes i Lund, där han även studerade. Efter studierna flyttade han till Uppsala för att arbeta. Han skickades på en olycksdrabbad expedition till övre Norrland för att undersöka märkliga rykten, där flera av hans vänner dog under tragiska omständigheter. Nu är han tillbaka i Uppsala för att fortsätta sitt arbete.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Unbound
Nästa spel är Grant Howitt inblandad i, han med ensidesspelen. Han har skrivit andra spel på fler än en sida (ffa One Last Job) så det blir nog bra.

Först ska vi ha en setting. Genren är action, men den är bred. Boken föreslår fantasy (“standardvalet”), sci-fi (inkl postapokalyps och cyberpunk), urban skräck, pulp eller superhjältar. Sen får man justera tonen från lördagmorgonsserie till supermörk, och sist dra fyra hörnstenar att bygga settingen kring.

Men är det inte bättre att dra hörnstenarna först? Spelet är kortbaserat, så jag ska hitta en kortslumpare och får: Dörrar, Översvämning, Fordon och Handel. Nån slags optimistisk vinkling av Waterworld, med handelsmän istället för blodtörstiga pirater? Med magiska dörrar (under vattnet) som går… nån annanstans. Funkar, nu gör vi gubbe.

Alla rollpersoner i en grupp ska ha samma Kärna. Kärnorna är… ganska mycket fantasy, men det finns “Outlaws” som är mer generiska. Jag (och alla spelare) ska svara på frågan “vad var mitt brott?” Jag har stulit diesel från de stora handelsskeppen.

Gruppen ska svara på några frågor, men jag får väl ta mig an det.
Vad heter vår stad, och vad är konstigt med den? Det är Tredje London, som flyter ovanpå London. Det konstiga är Dörren, som en dag öppnades och slukade hela Andra London.
Vad vill vi ha, och vad händer om vi inte får det? Vi vill ha Nyckeln till Dörren. Den som har den nu riskerar att mixtra för mycket med Dörren så att Tredje London också slukas.
Vem bestämmer lagen här? Big Ben, borgmästaren.
Vem kan vi lita på? Hamnarbetaren Rick.
Vem vill vi lura? Hamnkaptenen Nelson, som har Nyckeln.

Alla laglösa får kraften Desperate Measures.

Min figur ska ha en Roll. Jag väljer Brawler och ska svara på frågor igen.
Hur bekämpar du dina fiender? Med allt jag kommer åt.
Hur undviker du skada? Jag är snabbare än jag ser ut.
Var lärde du dig slåss? I Nya Paris gladiatorring.

Jag får proficiency 2 i Strike och Defence - normalt drar man kort mot SL i konflikter och högst vinner, men i dessa fall räknas ess och tvåor som tior. Jag får också 6 stamina.
Jag får Boosts som aktiveras om jag drar ett klätt kort, och får välja en kraft - Shock and Awe.

Jag får också ett Trait. Jag är förstås Dirty Fighter, och den som bär det mest imponerande ärr jag orsakat är Enögde Pierre, från tiden i Nya Paris. Jag får kraften Take Advantage.

Det var det för slagsmålsscener, jag ska ha Foundations också till dramascener. De ska gärna vara breda och säga något om världen. Alla i gruppen har en “core foundation”, precis som att alla i gruppen delar Desperate Measures. Sen ska varje spelare skriva en själv och gruppen skriva en åt varje spelare. Jag hittar förstås på alla tre själv.

Kärngrund: Sparkade från Charmige Charles Arkeologiska Djupdykningar.
Grund 2: Red med Bläckfiskarna.
Grund 3: Förvisad från Nya Atlantis.

Sist ska rollpersonen ha två Öden, som är scener som kommer att dyka upp i spel. Jag skriver en och gruppen skriver en för varje spelare. När båda har hänt levlar figuren.

Öde 1: En gammal fiende dyker upp och ställer till problem.
Öde 2: Big Ben ger mig ett frestande erbjudande.

Och där var det klart. Eller… ett franskt namn behöver jag väl också. Tärningen och Story Games Names project säger François Coq, och det blir väl utmärkt att heta “Tuppen” i efternamn.
 

Attachments

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Neotech 2 är vad som står på agendan idag. Enligt regelboken ska vi först bestämma rollpersonens kön. Man eller kvinna är vad som erbjuds, men i ett framtidsspel som Neotech tänker jag att fler identiteter än så borde finnas, så jag använder en slumpgenerator (https://spinthewheel.app/gender-identity): genderqueer. ”Det är lättare att rollspela en person som har samma kön som spelaren” poängterar boken, så tur var väl det. Sedan ska jag bestämma nationalitet, vilket man mest verkar göra genom att titta på en karta och välja. Uruguay, varför inte? Sedan ska det slumpas uppväxtmiljö och social klass. 25 på det första ger mig förorten, vilket hänvisar mig till en annan tabell där jag slår 13 och alltså tillhör underklassen.

Jag slår sedan fram mina attribut med 3T6. Det blir Styrka 12, Tålighet 5, Rörlighet 13, Personlighet 7, Psyke 14, Vilja 7, Bildning 16, Syn 12 och Hörsel 13. Min underklassbakgrund ger mig -1 i Bildning, som modifieras till 15. Jag tar därefter fram härledda attribut. Jag har svag kroppsbyggnad, chockvärde 8, normal mental stabilitet, mentalvärde 10, enbart tre utmattningskolumner (på grund av usel Tålighet och Vilja), Cool 12, ingen mediastatus och Tur 11. Turordning väntar jag med att räkna ut tills jag har mitt värde i Stridsvana. Jag är 166 cm lång och väger 57 kg. Min förflyttning är 9 meter/runda, min bärförmåga 8,5 kg, min grundskada Ob1T6, och jag är högerhänt.

Jag får också två fördelar, två nackdelar och två beteenden. Fördelarna är Musikaliskt geni (färdigheten Musik blir lättlärd och börjar automatiskt på 10) och Karismatisk (Personlighet höjs till 9). Nackdelarna är Pollenallergiker och Dålig hand med barn. Beteendena är Sentimental och Otålig.

Vi påbörjar därefter rollpersonens livsbana med en uppväxt i underklassen. Jag får här 25 enheter på uppväxtfärdigheter, 5 enheter på skolfärdigheter, 200 euro och två uppväxthändelser. Den första är att jag blivit villkorligt dömd för småbrott och får en övervakare som kontakt (den har resurser 7), den andra är att jag får slå på tabellen för hemlösa istället – jag har livnärt mig genom att samla sopor och har en baglady som kontakt (resurser 6). Jag köper mig några färdigheter: Genomsöka 10, Matematik 5, Närstrid-slagsmål 7, Skriva/läsa 6, Supa 8, Undre världen 10, Värdering 10, Övertalning 8. Nu är jag 18 och ska söka mig till ett yrke. Jag väljer direkt solo-banan som privatdeckare. Framgånsslagen är PSY, Cool och Undre världen, och jag lyckas med alla tre och blir därmed framgångsrik. Denna period tar fyra år och ger mig en uppsättning färdigheter samt 50 000 euro. Mina färdigheter höjs till Engelska 6, Informationssökning 10, Köra bil 10, Musik 13, Pistol 13, Skriva/läsa 8, Smyga 10, Spaning 10, Stridsvana 7, Taktik 10, Undre världen 12 och Övertalning 11.

Två händelser inträffar. Först blir jag specialutbildad inom taktik och får en instruktör som kontakt (resurser 12). Därefter åker jag dit för ett mord, hamnar i finkan i nio år och får en försvarsadvokat som kontakt (resurser 10) och en änka som fiende (resurser 12). Jag får här en hel del startutrustning, men min fängelsevistelse innebär att jag inte får behålla annat än mina personliga ägodelar och min stiliga garderob.

Kåken, alltså. Jag mister 1200 euro, tar fyra psykoskryss, lär mig lite ytterligare färdigheter och är med om ytterligare två händelser. Jag misshandlar en knarksmugglare (fiende med resurser 11) och sätts i isoleringen (7 psykoskryss), men blir kompis med ett gäng muskelbyggare (Styrka +2, vilket också påverkar vissa av mina härledda attribut ovan, muskelbyggarkontakt med resurser 8). Sedan är det frigivning. Har jag lärt mig något? Ska jag ta mig ur brottets bana? De färdigheter som höjs här är Ekonomi 13 (jag har möjlighet att plugga), Närstrid-slagsmål 12, Stridsvana 9, Undre världen 13 och Övertalning 15.

Ja, med ekonomikunskaperna jag har med mig och mina hopsamlade pengar från deckarjobbet kan jag ju försöka bli affärsman – ”konsult”. Även här blir jag framgångsrik. Perioden tar 3 år, och jag blir rik med ytterligare 50 000 euro på fickan, en lyxlägenhet, en van (?), ett kontor, etc. Jag blir också lite känd och får +2 i mediastatus. Vissa smällar får man dock ta – jag blir stämd av en missnöjd kund (fiende med resurser 8) och får punga ut med 1300 euro, men å andra sidan gör jag en oerhört lyckad affär, får en affärsutvecklingskonsult som kontakt (resurser 22) och ytterligare 80 000 euro. Färdigheter höjs till Administration 10, Juridik 10, Ledarskap 15, Psykologi 12 och Socialt uppträdande 10.

Mina tre yrkesperioder är därmed till ända. Jag är 34 år gammal, stark, rik och fri, men det är bara en tidsfråga innan något från mitt förflutna hemsöker mig. För säkerhets skull spenderar jag lite pengar på att köpa en Toshiba Lifeguard-II-väst (225 euro) och en Walther P-790 med tre magasin ammunition (758 euro). Jag installerar också rippers, utfällbara cybernetiska klor, vilket innebär att jag behöver skaffa en subdermal styrenhet och ett sätt att ge dem energi – i mitt fall en kroppsrörelsegenerator och en glukoscell. För att distribuera energin från dessa krävs också ett internt DNC-nät. Kombinerat med installationskostnader blir det totalt 7000 euro. Jag får också tre psykoskryss. Då mina attribut förändrats och mitt värde i Stridsvana har etablerats räknar jag också ut några härledda attribut på nytt: bärförmåga 9,5 kg, grundskada Ob1T6+2 och turordning 42. I slutändan blir det som nedanstående beskrivning.

Azul Io
Bakgrund: Förorten/underklass/uruguayan
Attribut: STY 14, TÅL 5, RÖR 14, PER 9, PSY 14, VIL 7, BIL 15, SYN 12, HÖR 13
Ålder: 34 år
Härledda attribut: Svag kroppsbyggnad, Chockvärde 8, Normal stabilitet, Mentalvärde 10, Utmattningskolumner 3, Cool 12, Mediastatus 2, Tur 11, Turordning 42, Förflyttning 9 m, Bärförmåga 9,5 kg, Grundskada Ob1T6+2
Psykoskryss: 10
För- och nackdelar: Karismatisk, musikaliskt geni, pollenallergiker, dålig hand med barn
Färdigheter: Administration 10, Ekonomi 13, Engelska 6, Genomsöka 10, Informationssökning 10, Juridik 10, Köra bil 10, Ledarskap 15, Matematik 5, Musik 13, Närstrid-slagsmål 12, Pistol 13, Psykologi 12, Skriva/läsa 8, Smyga 10, Socialt uppträdande 10, Spaning 10, Stridsvana 9, Supa 8, Taktik 10, Undre världen 13, Värdering 10, Övertalning 15
Kontakter: Affärsutvecklingskonsult (resurser 22), baglady (resurser 6), försvarsadvokat (resurser 10), muskelbyggare (resurser 8), taktikinstruktör (resurser 12), övervakare (resurser 7)
Fiender: Knarksmugglare (resurser 11), missnöjd kund (resurser 8), änka (resurser 12)
Utrustning: Attachéväska, bag, betalkort, ID-kort, fickkniv, handdator, komplett garderob, lyxlägenhet, mobiltelefon, nycklar, näsduk, reklamfolder, resväska, solglasögon, Toshiba Lifeguard II, van, visitkort, Walther P-790 (tre magasin + ammo)
Cybernetik: Glukoscell, internt DNC-nät, kroppsrörelsegenerator, rippers, subdermal styrenhet
Pengar: 169 717 euro
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Jag börjar ligga lite efter i rollpersonsskapandet, men har ändå lyckats ta mig fram till min spetskompetens… Eon 2! 🎉

Boken har en häftig drakryttare i ett vinterlandskap på omslaget, och inleder med en episk och målande text om hur Jargiska Kesadömet samlat sina arméer mot en okänd, men gissningsvis apokalyptisk motståndare… wow wow wow! Episkt! Min inre tolvåring flämtar av spänning. Nu ska här allt bäras dubbla tvåhandssvärd på ryggen!

En kvart senare sitter jag och rullar fram rollpersonens födelsedag (en åskvädersnatt i September), om dess äldre syskon är gifta (jadå), längd, vikt, amorösitet, värden med namn som ”VINIT”, familjenäring… whiplashen mellan förväntan och den mundana verklighet är lika stor som jag minns den!

Men, det ska ändå sägas att Eon 2 i all sin vardagliga slump ofta lyckas ge dig en intressant rollperson, speciellt när ✨ bakgrundstabellerna kommer fram. De kan både innehålla sånt som gör en överraskad och intresserad av rollpersonen, men också bara rena nackdelar som gör den rätt loppäten.

I slutändan blir det Curacao Allisativus Lemire en 22-årig jargisk aristokrat från en fallen familj med stora familjeskulder, som hatar Kejsaren då denne tagit ifrån familjen dess högadligs privilegier, och driven av det blivit något av en äventyrare. På grund av det har han blivit sparsam och snål, vilket förstås ses ned på av alla jargier, rika som fattiga, ett folk kända för sin korruption, gåvogivande, och trickle down economics.

Eftersom de är mest intressanta tar jag bara med händelsertabellreslutaten här:
Familjebakgrund - Skulder. Familjen har stora skulder som föräldrarna inte klarar av att betala.
Familjenäring: Aristokrater. (Färdigheter: Diplomati 5, Etikett 13, Kulturkännedom 6, Övertala 5)
Händelse - Omsjungen. Det finns en populär ballad där du figurerar.
Händelse - Äventyr. Du har varit ute på ett vilt och spännande äventyr. Ditt byte blev *150 silver*. Dessutom har rollpersonenen +1 i Rykte.
Mental Egenskap - Sover Lätt. Du har mycket lätt att vakna, och får inga nackdelar av att vara nyvaken.
Händelse - Förnedring. Hatar härskaren.
Fysisk Egenskap - Smärttålig. Du har en extra kolumn i smärttålighet.
Kontakt - Hälare. En person som köper 'omfördelad egendom' till låga priser.
Börd - Lågadlig titel, en gång hade familjen högre grad men de har blivit degraderade.
Nackdel - Dålig andedräkt. Din andedräkt kan endast periodvis lindras av munvatten eller parfym. Om andedräkten inte är åtgärdad får du en nivå svårare på alla sociala sitationer i närheten av folk.
Fysisk Egenskap - Seglivad: Du får en nivå lättare på alla dödsslag.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Dag 22: Kutulu
Det känns som jag hamnar närmare och närmare misslyckandet för varje dag som går - och man kan ju inte falla ur ramen den 22:a resonerar jag. Skapa en karaktär i Kutulu består i att man besvarar ett antal frågor om sin karaktär - so here goes

Jag skapar Lucien Upton

1. Härstammar du från platsen där äventyret utspelar sig? Oklart då jag inte vet var äventyret utspelar sig Lucien är i alla fall från Ironbridge, England.
2. Upton kommer från arbetarbakgrund, kolgruvorna i dalen har varit hans familjs öde fram till Lucien 16 år gammal tog värvningen 1916. En framgångsrik karriär i det militära och giftermål med majorens dotter får väl ses som något av en klassresa. Både svärfar och hustru har gått bort i Spanska sjukan respektive tuberkulos.
3. Familjen Upton utraderades närmast pga kriget. Pappa, 2 bröder, kusiner och far/morbröder kom aldrig tillbaka från Västfronten.
4. Sysselsättning - hmm funderade på officer men landar i att Lucien ärvt svärfars bibliotek och med det som grundplåt startat ett litet antikvariat som helst kränger gamla förstautgåvor av Shelley, Poe och liknande, men marknaden är större för pulp vilket är hans primära inkomstkälla.
5. Tilltal och titel. För de flesta går Lucien under herr, men de som ännu minns Flandern kallar honom Lance-Serjeant Upton
6. Egenskaper. 13 poäng ska fördelas på egenskaperna och jag kör så här:
Aktiva
Rörlighet 2
Styrka 2
Lönndom 0
Avståndsvapen 3
Närstrid 2

Passiva
Anseende 1
Övertala 2
Börd 0
Kredit 1

De aktiva speglar hans bakgrund i det militära, börjar ju vara lite uppåt åren så jag funderade på att bara ha 1 i rörlighet och styrka.
Upton har tillägnat sig en försäljares munväder, arvet från majoren - via hustrun - har lagt grundplåten för en viss kreditvärdighet och han har förmedlat en del rariteter till kunder som gjort att Upton´s inte är okänt bland samlare och bibliofiler.
7. Expertiser. 10 poäng ska förmedlas på expertiser, Luciens expertkunskaper ser ut så här:
Antropologi & Etnologi
Historia & Arkeologi 2
Bibliotek & Arkiv 4
Ekonomi & Juridik 2
Konst & Hantverk
Kriminalteknik
Medicin
Mekanik
Naturvetenskap
Ockultism 1
Psykologi
Språk 1

Jaha då var jag nog färdig - ser att jag också fumlat i användning av fetmarkering men det får stå kvar.

Det här är nog en av de rollpersoner som skapat under utmaningen som jag är mest sugen på att faktiskt testa!
@Hellzon borde inte det vara en bonusutmaning, att man måste rangordna sina 31 rollpersoner?
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
Idag gör jag en karaktär till Pokeymanz:
Eve
Calling: Gym leader
Heart: d6
Fitness: d4
Reasearch: d8
Tactics: d8
Toughness 3
Edges: I Choose You! (Rockruff)
Hindrance: Disabillity (Requires A Wheelchair.)

Pokemon:
Rockruff
Toghness: 4
Rock type
Moves:
Rock throw: The pokémon picks up a small rock and throws it at its target. (d6)
Tackle: A physical attack in which the user charges and slams into the target with its whole body. (d4-1)
Bite: The target is bitten with viciously sharp fangs. This may also make the target flinch. (d6)
Sand Attack: Sand is hurled in the target’s face, reducing the target’s accuracy. (d4-1)
Stealth Rock: The user lays a trap of levitating stones around the opposing team. The trap damages opposing Pokémon that switch into battle. (d6)
Double Team: By moving rapidly, the user makes illusory copies of itself to boost its evasiveness. (d4-1)
Abillity: Determination: When faced with an overwhelming threat, Rockruff gets +1 step to Bite.
Hinderance: Phobia of forests
Mastery: 1

Backstory:
When I was six years old, I was climbing among the trees in a small, nearby forest but fell down. No one noticed, until a Rockruff came into town and led the townfolk to me, but it was too late and I had already lost my walking abillity. Since that day, me and the Rockruff have been companions. Now, as I am 15, I will travel the world to see the wonders of pokémon, and to finish my education.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Jag mäter även hur lång svårt det var, för en bang-for-the-buck-uträkning :)
Heh, den rollperson jag håller på och gör för dag 24, får väldigt dålig ratio. Alldeles för crunchigt spel, med regler som gärna fått vara tydligare.
Vet även att det spel jag tänkte avsluta med är också väldigt crunchigt.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Dag 23: Västmark 3e

Västmark är ett charmigt svenskt fantasyrollspel, som utspelar sig i ett fiktivt europa. det finns älvor, djurfolk etc, och en stor ö i närheten av England som heter Lyonia. Kristendomen har kommit, men en del håller fast vid den gamla tron.

Systemet är slå en T10 (0-9) + värdet på en Egenskap + Värdet på en skicklighet + ev modifikationer vs ett svårighetsvärde (eller resultatet av att någon aktivt gör motstånd. högst lyckas)


Nivå: Bra

Namn: Merewina Aethilsdottter

Ålder: 15

Egenskaper (max totalvärde på egenskaperna 4, max 4 dåliga egenskaper)
Flyfotad +2
God hand med djur +2
Liten -1
Ung -1
Vidskeplig -2
Häxa: +3
Vacker +1

Skickligheter (Mästare +6, Gesäll +4, Lärling +2)
Dans: Lärling
Djurlära: Gesäll
Häxkonst: Lärling
Lokalsinne: Gesäll
Läkekonst: Gesäll
Matlagning: Lärling
Stridsskicklighet (Slunga): Lärling
Älvakunskap: Lärling
Örtkunskap: Mästare

Besvärjelser
De läkande sårens välsignelse

Tjänst: Hennes Länsherre (Hertig Valachen)

Waergild: 0

Livsmål: Visdom. Världen är svårbegriplig och underlig. Att komma till insikt om världen – och sig själv – är vishetens början.

Rikedomsnivå: 0 (20d)

Utrustning:
En ränsel med förband, och olika små behållare med salvor och medikamenter. Hon har även en vackrare klänning, och en mantel för att hålla värmen vid behov. Enkel trätallrik och en liten tennbägare. Elddon och en ask med fnöske för att kunna göra upp eld. Vackert dekorerad kam av horn.

Utseende:
En liten flicka med smärt kroppsbyggnad. Blek hy, svart midjelångt hår, och gröna ögon. 155 cm lång. Klädd i en grön klänning av enkelt snitt. Rut midjan har hon ett bälte i vilket hänger små påsar innehållandes diverse örter, och en kniv för vardagsbruk, samt en slunga. Enkla skor av skinn.

Bakgrund:
Merewina är född och uppvuxen i byn Ekesjö. Redan som liten hade hon god hand med djur, och var väldigt vetgirig om olika växter. Hon togs i lära av Fru Sigrid som var byns visa kvinna som lärde henne mer om örter och läkekonst. Det var Fru Sigrid som insåg att Merewina hade talang för häxkonst, och nyttjades sina kontakter till att hon i hemlighet fick lära sig grunderna för att inte utgöra en fara för sig själv eller andra. Merewina nöjer sig dock inte med det hon lärt sig, utan vill lära sig mer.

Merewina har sedan tagit tjänst hos hertigen i Perenik då han behövde någon som var kunnig inom läkekonst. Hon beger sig dock ofta ut i skogen för att hitta örter som behövs för hennes läkande salvor.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Intressant att vi inte verkar ha något från World of Darkness eller Exhalted! Med tanke på hur stora de två var i början på 2000-talet hade jag verkligen trott de dykt upp.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Idag reser vi till Pyrisamfundet för att se hur en rollperson görs i Mutant 2. Det är en expansion till det ursprungliga Mutant, så boken innehåller en del hänvisningar bakåt till detta, men det mesta är helt nytt. Vi börjar med att bestämma rollpersonens klass. Jag avgör slumpmässigt att jag ska spela ett fysiskt muterat djur. Detta innebär att jag börjar med 3T6 i Styrka, Personlighet, Smidighet, Fysik och Mental styrka, 2T6+6 i Intelligens, 4T6 i Storlek, 3T6+2 i Iakttagelseförmåga och 1T6+2 i Utbildning. Resultatet blir STY 13, INT 15, PER 11, SMI 12, STO 14, FYS 5, MST 15, ITF 11 och UTB 4. Jag har skadebonus +1T4, fyndbonus 4, reaktionsbonus 0, handlingsvärde 5, mutationshandlingsvärde 4, kroppspoäng 19 och förflyttning 3,5 meter per segment. Jag är högerhänt, väger 88 kg, är 185 cm lång och 22 år gammal, vilket också ger mig +1 MST. Jag får 132 bakgrundspoäng. Av dessa spenderar jag omedelbart 20 på att höja vissa grundegenskaper – SMI blir 13 och FYS blir 8. Detta innebär att jag får handlingsvärde 4, kroppspoäng 22 och förflyttning 4 meter per segment.

Vi slumpar nu min födelsemiljö. Jag kommer från landsbygden, vilket ger mig FV 6 i Överlevnad av valfri typ – skog tar vi. Min födelsemiljö hade en teknologisk miljö motsvarande tidigt 1800-tal, typiskt för Mutantskandinavien, och slår att jag ska komma från lågadeln – något som dock vanligen är omöjligt för muterade djur. Jag justerar ned min nivå till borgare, vilket ger mig 500 kr.

Nästa steg är mutationer. Här hänvisar boken tillbaka till grundreglerna i Mutant, där jag får reda på att jag har 1T4 mutationer, i mitt fall tre stycken. Det innebär också att jag får en defekt. Mina mutationer är Dubbelhjärna, Skapa magnetism och Stor. Jag har perfekt simultankapacitet (och kan till exempel anfalla två personer per stridsrunda), kan dra åt mig mindre metallföremål och slår om min STO, som nu är 18. Detta innebär att jag väger 112 kg och har 26 kroppspoäng. Min mutation är Tål ej gift/strålning, vilket innebär att jag har 50% chans att dö inom 1T4 stridsrundor om jag utsätts för någon av dessa skadekällor – harsh! Jag tänker mig att jag är en muterad kronhjort med ett tämligen pompöst manér, något av en pamp i den lilla landsortshåla han kommer från.

Därefter ska jag köpa färdigheter. Till skillnad från i grundreglerna finns här inga yrken, utan man väljer fritt färdigheter. Samtliga färdigheter är uppdelade i en sorts trädstrukturer, där man först köper ett färdighetsvärde i den sammanfattande färdighetsgruppen, sedan i mindre grupper, och till sist i den individuella färdigheten. Man kan max ha FV 1 i gruppen och FV 2 i undergruppen. I rollbeskrivningen nedan kommer färdighetsgrupper att anges med fetstil, undergrupper med kursiv och själva färdigheterna omarkerat. Min rollperson ska ha ett fint jobb som ångbåtskapten, och jag köper färdigheter därefter. Chansen att lyckas med färdigheterna baseras sedan dels på färdighetsvärdet, dels på grundegenskapen, om de inte är kategori B-färdigheter, vilka istället har en fast nivå som man inte slår för. Lite krångligt? Ja, kanske – den sortens lösningar verkar ha varit i ropet på Äventyrsspel vid den här tiden, för Drakar och Demoner Samuraj har en liknande grej.

Därefter ska jag skaffa utrustning. Utöver mina 500 kr från samhällsklass får jag också ålder gånger Utbildning kronor, så totalt har jag 588 kr. De flesta av dessa går åt för att köpa en tiomillimeters musköt (350 kr), men jag skaffar mig också lite andra nyttiga ting (jag gillar den välsorterade utrustningslistan). Jag har nu en mycket klar bild av min rollperson – en präktig kronhjort med höga tankar om sig själv, van att betrakta sin ångbåt som sitt lilla kungarike.

Åskar Brölcrouna
Muterad kronhjort, 22 år, 201 cm, 112 kg
STY 13, INT 15, PER 11, SMI 13, STO 18, FYS 8, MST 16, ITF 11, UTB 4
Skadebonus +1T4, fyndbonus 4, reaktionsbonus 0, Handlingsvärde 4, Mutationshandlingsvärde 4, Kroppspoäng 26, Förflyttning 4
Mutationer: Dubbelhjärna, Skapa magnetism, Stor
Defekter: Tål ej gift/strålning
Lärdomsfärdigheter 1
Samhällsvetenskap 2
Geografi 10/75%
Personliga färdigheter 1
Kommunikation 2
Köpslå 6/35%
Spänst 2
Simma 4/B
Teoribakgrund 2
Läsa/skriva modersmål 11/D
Räkna 11/D
Stridsfärdigheter 1
Primitiva eldvapen 2
Musköt/gevär 13/85%
Vildmarksfärdigheter 1
Transport 2
Ångbåt 15/115%
Vildmarkskännedom 2
Överlevnad: insjö 8/60%
Överlevnad: skog 8/60%
Utrustning: 10 mm musköt, avskärmad lanterna, byxor, filt, fältkök, handskar, jaktkniv, kulor och krut (12 laddningar), läderstövlar, metspö, olja till lanterna (4 timmar), skjortor (2), sovsäck, stor ryggsäck, tändsticksaskar (4), underkläder (2), varm tröja, överrock, 8 kronor
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,590
Dag 23: Warhammer Fantasy Roleplay 4ed
Spelet jag vill älska av nostalgi och att jag gillar all lore kring Warhammer, kan sitta och skratta åt gamla White Dwarf-artiklar osv. Reglerna har dock en del övrigt att önska, med det sagt tycker jag systemet för att skapa en karaktär är bra. Jag kommer köra på ren slump och bunkra erfarenhetspoäng, regelboken ger möjlighet att slumpa och få XP att använda vid karaktärskapandet eller styra mer och få börja utan eller med färre XP.

1. Species: Human, Halfling, Dwarf, High Elf, Wood Elf är alternativen jag rullar 87 och blir Human (Reiklander) +20XP
2. Class and career: 71 Riverfolk, Smuggler +50XP
3. Characteristics: Vi kör fortsatt fullt blås med tombolan. 2D10+20 per Characteristic i ordning +50XP
Weapon Skill: 31
Ballistic Skill: 38 (wow!)
Strength: 36
Toughness: 31
Initiative: 37
Agility: 34
Dexterity: 30
Intelligence: 30
Willpower: 34
Fellowship: 33
På det hela taget riktigt bra resultat. Characteristic Bonus är tiotalsiffran så jag har 3 i allt.
4. Wounds + misc: Wounds StrengthBonus + (2x ToughnessBonus) + WillpowerBonus så 3+6+3=12. Fate: 2. Resilience: 1. Extra Points: 3. Movement: 4
5. Motivation: Så motivation är rätt viktigt för att det används för att få tillbaka Resolve Points. Jag hittar en slumplista på nätet och får:
Respect: You are motivated by the respect of your peers. It’s not necessarily about being the best — the best swordsman, the best incantor, the best alchemist — but you need your peers to heed what you say, and admire your works. You may see yourself as first among equals, or merely rising to the level of your heroes, but either way, when you increase or maintain your standing, you regain Resolve.
6. Advance Characteristics: Jag får lägga ut 5 ökningar på min Characteristics - styrs av Smuggler vilka jag kan välja. AGI, DEX & WP. Ingen kommer ge mig 40 vilket skulle ge en högre CharateristicsBonus - jag måste också lägga 5 höjningar samtliga 3 för att kunna avancera till nästa steg i karriären eller byta karriär. Så jag kikar på mina skills och väljer att köra 2 på AG, 2 på WP och 1 på DEX.
7. Skills: Så reiklander har ett gäng skills att välja från, jag får lägga 5 advances på 3 och 3 advances på 3 skills. Här kan man ju köra korsreferens mot ens career om man går igång på det. Även skills från nuvarande yrke måste ökas för att avancera till nästa steg i karriären eller byta karriär. Jag väljer att lägga mina ökningar så här:
Ranged (bow) 5
Lore (Reikland) 5
Cool 5 - en smugglerskill
Melee (basic) 3
Gossip 3
Haggle 3
8. Talents: Alla reiklanders börjar med Doomed (mer om det senare), jag väljer Suave vilket ger mig +5 i FEL och slumpar 3 talanger:
Ambidextrous, Read/Write, Luck. Så mindre minus när jag använder min andra-hand, läs & skrivkunnig, och extra fortune points.
Career Skills and Talents: Jag får placera ut 40 advances på mina 8 careerskills och välja en talang. Jag kör 10 på Athletics och 5 på alla utom Cool, nu har jag ökat skills så mycket som krävs för att öka career - men saknar ökningar på Characteristics. Jag väljer talangen Fisherman vilket ger mig bonus på att fiska men jag tänker också att det är min cover - jag smugglar warpstone eller vad det nu kan vara under fronten att jag fiskar.
9. Trappings: Man börjar med lite pryttlar från class och från career:
Cloak, Clothing, Dagger, Pouch, Slingbag containing a Flask of Spirits, Large Sack, Scarves, Tinderbox, Storm Lantern and Oil. 40 Brass Pennies.
10. XP: Jag har 120XP att spendera då jag körde full random. Jag ökar AGI med 4 till en kostnad av 105 och 1 på Stealth för 15.
11. Adding detail: Walther Lange får bli namnet. 24 år. Pale Grey Eyes & Light Brown Hair. 4´19" så typ 1.70. Ambition: Kortsiktig Äga min egen båt. Långsiktig: Kontrollera all smuggling hitom Grunburg.
12. Bringing to Life: så jag ska svara på 10 frågor om min karaktär:
Where are you from? Lengern
What is your family like? Hela familjen lever av floden, sailors, riverwomen, smugglers, huffers. 2 syskon, Walther är nog lite av familjens svarta får.
What was your childhood like? Schysst uppväxt, det faktum att Walther lärde sig läsa och skriva värderar han högt.
Why did you leave home? Man kan inte bevisa sig själv och göra sig ett namn som stuvare eller lots.
Who are your best friends? Johann Fuchs och Alois Baumgartner är minan dryckesbröder. Johann är Agitator och Alois är Scout.
What is your greatest desire? To Become Rich and Famous
What is your best and worst memories? Best: Sommarfesten med Johann och Alois. Worst: När jag tvingades dumpa lasten för att undkomma bylingen, ja och så klart när jag var tvungen att förklara det för Ulrike.
What are your religious beliefs? Grandfather Reik
To whom or what are you loyal? Till mina vänner och bundsförvanter.
Why are you adventuring? Det har blivit lite för hett runt Lengern - och Ulrike är fortfarande på krigsstigen för den där lasten.

Efter lite schysst svengelska är Walther Redo!
 
Top