Rollpersonsutmaning januari 2024

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Till minne av Jennell Jaquays gör jag idag en extrainsatt rollperson i Heroes of Legend, hennes extremt involverade bakgrundsskaparsystem från 1988. Det är inte ett självständigt spel, utan tänkt att användas med andra regelsystem – men om man vill köra agnostiskt finns det också ett eget attribut- och färdighetssystem. Jag inleder med att slumpa fram rollpersonens ras och kultur. På ras får jag det ovanliga resultatet ”beastman” – ”includes minotaurs, centaurs, fauns, satyrs and goatmen”. Jag slumpar fram att jag är en getman, vilket innebär att min kultur inte kan vara civiliserad. Faktum är att jag hamnar på kulturnivån ”Primitive”, den lägsta. Jag får ett vapen (pilbåge) på nivå 3, jägar- och samlarfärdigheter på nivå 4, vildmarksöverlevnad 5 och stadsöverlevnad 1. Jag befinner mig på en normal social nivå och har vuxit upp med enbart min mor och sex syskon (två äldre och tre yngre). Jag föddes under årets åttonde månad ”in a hospital or healers guild hall”, vilket känns märkligt avancerat för en primitiv kultur, så jag antar att det var det närmaste min kultur åstadkommit på den punkten. Två märkliga ting skedde i samband med min födsel: jag föddes med förmågan att teleportera och underligt väder för årstiden rådde (kanhända snöade det mitt i högsommaren?).

Så, min hulda getmamma uppfostrade sitt teleporterande barn tillsammans med dess fem syskon. Under tiden arbetade hon framför allt som jägare, men vid sidan av detta också som fiskare. Min mor undviker politiken i jaktlaget, är gudfruktig, arbetar hårt och är kompetent men ingen mästare. Hon hemsöks också av en tragedi i sin ungdom – båda hennes föräldrar drevs i exil efter att ha stött sig med en inflytelserik person. I sin exil blev de del av en nomadisk kultur, och eftersom min mor följde med dem antar jag att min rollperson också växte upp i en sådan. Jag får alltså retroaktivt ändra mina färdigheter: jag är inte längre bra på att jaga och samla, utan är snarare duktig på att rida, och också lite sämre på överlevnad. Jag kan läsa min egen kulturs piktogram, men inte skriva dem. Min mor har också en hemlig identitet där hon ägnar sig åt ett annat yrke, nämligen herde.

Vi har nu kommit till min uppväxthistoria. När jag var fem år gammal lärde jag mig min mors yrkeskunskaper, och får därmed Hunting 2. När jag var 13 drog mina vänner in mig i brottslighet, dels genom hot mot min familj, men också genom mitt egna spänningssökande. På detta vis drogs jag in i ett tjuvgille. Jag valde dock att lämna brottets bana, även om mina gamla ”kamrater” fortfarande känner igen mig. Detta skedde dock inte innan jag blev bekant med hemliga gångar i ett slott tillhörande en mäktig khan. Denna negativa händelse låter mig också notera ett ”D” – detta innebär att den knuffar min personlighet mot ett negativt karaktärsdrag. När jag var 16 fick jag ett arv på tio gånger mitt normala startkapital, något som också låter mig notera ett ”L” som för mig mot ett ljusare karaktärsdrag.

Över till vuxenhändelser. Jag väljer att inte börja äventyra direkt när jag blir vuxen, utan får två slag på denna händelsetabell. Först lär jag mig att tala ett mänskligt språk på nivå 4 – något jag faktiskt blir berömd för, vilket ger mig +1L. Därefter en romans – eller faktiskt ett giftermål. Jag gifter mig med min älskade och vi lever lyckliga i alla våra dagar (?). Jag tänker mig att jag är något så ovanligt som en getman gift med en mänsklig kvinna.

Jag ska också slå fram mina personlighetsdrag – ett mörkt och två ljusa. Jag är modig, ordningsam och dåraktig. Jag har inte tillräckligt med övervikt av personlighetsdrag åt endera hållet för att tydligt ge mig en positiv eller negativ livsåskådning, så jag väljer en av de neutrala åskådningarna – egalitär, jag står upp för den som är i underläge oavsett vad dennes faktiska moraliska halt är. Således är också min rollperson klar.

Kashartu of the Bitter Lands
Skills: Bow 3, Human language 4, Hunting 2, Riding 4, Survival (urban) 1, Survival (wilderness) 4
Psychic powers: Teleportation
Personality Traits: Courageous, Foolish, Organized
Alignment: Egalitarian
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Dag 11: Hindenburg
Jag älskar settingen i Hindenburg kan mycket väl vara topp 3 favoritspel, också det favoritspel jag spelat minst.
Nu har man möjligheten att välja från alla boxar, mutanter, robotar, muterade djur och stroppiga människor utan mutationer men med (ibland) läskiga kontakter. Jag bestämmer mig för att skapa ett muterat djur som är befläckad dvs. som utöver att ha djurförmågor även har mutationer.
Det får bli en muterad Kajman som jag döper till Hemming Way.

Bland reptilernas djurförmågor väljer jag amfibisk och hoppförmåga. Jag slumpar fram Sporsäckar vilket är en helt ok mutation.

Hemming är en kunskapare så Skärpa blir viktig, placerar GE-poäng enligt följande:
STY: 3 KYL: 4 SKP: 4 KNS: 2

Väljer talangen Analytiker vilket ger mig möjligheten att använda Begripa för att fly från en konflikt istället för Hoppa & Klättra.

Sätter 2 FV på Begripa, Mecka och Speja, lägger 1 FV på vårda, smyga, skjuta och slåss - man måste ju trots allt överleva och det är en farlig värld.

Väljer Uppslagsbok som startutrustning, slår bra på Krediter och köper en batong.

Tillsammans med fd Officeren Sefina Block startar Hemming en Detektivbyrå/All tjänst. Hyresvärden verkar vara lite av ett fyllo och han nämnde nog inte att det regnar in i lokalen.
 

Attachments

Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Gudasaga
Nu gör vi en Gudasaga-gud (till, då). Först ska vi ha ett namn. Exempelnamnen som finns verkar vara hopsatta av två faktiska asanamn, så om vi slår ihop Balder och Freja så får vi den nya guden Balja…

Äh, det funkade ju inte. Skämt åsido så finns det tabeller för allt man ska välja. Jag slår på den så slumpar jag kön samtidigt. Arnhild blir mitt namn.

Sen ska jag ha ett Attribut, ett Ämbete, en Svaghet och en Ägodel.

Jag är den Envisaste, Kärleksgudinnan, Lat och har en Trumma som kan söva den som hör dess toner.

Och… där var min gud klar.

Arnhild
Den envisaste
Kärlekdgudinnan
Lat
Har en trumma som kan söva den som hör dess toner.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Dag 12: Cthulhutech (1e)

Bakgrunden i Cthulhutech är att människan kom på någon revolutionerande ny motor som gjorde att teknloginnivån ökades drastiskt, och började kolonisera solsystemet. MiGou's gillade inte detta utan de skapade då en en tjänarras som de kallade Nazzadi, för att låta dessa slåss mot människorna. Nazzadi har helt svart hy, röda ögon, och spetsiga hörntänder Tanken är att de skulle ingjuta skräck hos människorna. De klonade en armé av Nazzadis och gav dem falska minnen att de var en nobel krigarras (en del av Nazzadis ledare visste dock om sanningen).. Många tuffa strider med Mechas. Nazzadi upptäckte att de hade mer gemensamt med människor än med Migou, så de gjorde uppror och började slåss på människorna sida. Bildar senare New Earth Goverment. Spelet utspelar sig 2085...

Migou gör ett nytt anfall mot jorden. Kultister frammanar den döde guden Hastur i Tibet. Och hans trupper tar över stora delar av Asien, och Australien, och kultisterna letar efter Cthulhu.. Människorna för nu ett tvåfrontskrig för sin överlevnad..

Samtidigt så har en företaget Chrysalis Corporation hittat gamla magiska skrifter som gör att folk kan förvandla sig till en sorts skrämmande supervarelsers (Tagers). Det råder ett krig i skuggorna mellan olika fraktioner av dessa.

Systemet bygger på följande steg:
  • Ta fram Base + Dice = Base: Attribute + Dice: antal tärningar i Skilllevel (Specilizeringar kan ge extra tärningar)
  • Bestäm svårighetsgrad. Man skall komma över eller lika med det targetnummer som hör till svårighetsgraden utifrån ett intervall. Lägsta är 7 för något som är Easy och går till 32+ för Legendary
  • Slå antal D10 som är din Tärningspöl (skil level dice). Finns 3 olika sätt att få resultat:
    • Ta högsta enstaka värdet som slogs.
    • Ta summan av högsta multipla resultatet. Ex man slår 4, 4, 6 då kan man ta 4+4 för ett resutat av 8.
    • Om man får en stege på 3 eller fler tärningar, så lägg ihop värdet där. Ex, 4,5,6,9 => 4+5+6 = 15
  • Lägg till Base-värdet till resultatet av tärningarna. Jämför resultatet med tärningsvärde
    • Om man slår targetnumret med 10 eller mer, så är det en Critical Success,
    • Om hälften (avrundat uppåt) av tärningarna var 1'or så är det en critical failure.
    • Ibland kan andra attribut användas när man slår en skill för udda användningsområden.
    • Om man inte har en skill, men har en närstående som kan användas, så slå den men med en tärning mindre.
    • Om man inte har en närstående skill så får man bara slå 1 tärning.


Jag använde grundbok + Vade Mecum (The Cthulhutech companion). Endast rasen kom from Vade Mecum.

Allegiance: New Earth Goverment
Profession: Mecha Pilot
Race: Xenomix (Amlati) => +1 i antingen Agility eller Tenacity

Namn: Niky Tan
Callsign: Banshee

Attributes
Agility: 8 (Amlati)
Intellect: 5
Perception: 7
Presence: 6
Strength: 4
Tenacity: 6

Secondary Attributes
Actions: 2
Movement: 11 mph, max speed (yards/ turn): 27, cautious move (yards / turn): 6
Orgone: 10
Reflex: 6
Vitality 9
Drama points: 10

Skills
Armed Fighting: +3, Specialization: Mecha Close Quarters Weapons systems
Athletics: +2
Culture: +2 (Nazzadi)
Dodge: +3
Education: +3 (bachelor's degree)
Fighting: +2
Hobby: +1
Languages (English): +3
Languages (Nazzadi): +2
Literacy: +2
Marksman: +2
Medicine: +1
Observation: +2
Pilot: +3 (Kan hantera 3 olika typer av Mechs)
Regional knowledge: +2
Seduction: +2, Specialization: One night stand
Survival: +1
Trivia (Art): +1

Skill levels:
+1 Student
+2 Novice
+3 Adept
+4 Expert
+5 Master

Assets:
Alluring (1)
Authority (3)
High Pain Threshold (3)
Low-light vision
Sexy voice (2)
Wary (2)

Drawbacks:
Duty (2)
Impetous (2)
Misfit (1)
Rival (2): Annan mecha pilot (Michael Sands)

Special Gear:
A suit of concelaed armor: Sentrytech Mk-V with trauma plates (protection +1/+1)
Sidearm: Cs-40 ”Defender”. Auto-pistil (medium), range: 15/30/50, dmg: +1, SHT: 2, Rounds: 15
Mech: Tornado (Daki)

Utseende:
Svart hår midjelångt hår, silvrig hy, lila ögon. Smidig kroppsbyggnad, och massor med vita tribal-tattueringar. Hon är 170 cm lång. Civilt, går hon klädd i tighta svart skinnbyxor, med låg midja, högklackade skor, en röd neoprene top som lämnar hela magen bar, och en kort öppen svart skinnväst. 19 år gammal.

Bakgrund:
Född och uppvuxen i London. Hennes mamma var av vietnamesiskt ursprung, och hennes pappa en av de ursprungliga Nazzadi. Hon tog värvning i militären så fort hon blev 18.


Mech: Tornado (Daki)
Type: Nazzadi Close Urban Battle Mech (9AP)
Size: Medium (24” tall)

Attributes:
Control Response (Agility) +2
Sensors (Percption) +1
Frame (Strength) 8 (+1 damage)
Multi-TaskSystems (Actions) +1
Warning Systems (Reflex) +2

Sensory systems
Broadband Audio
Nightvision
Radar/IFF
Targeting (+2)
Thermal

Support System
Ejector System
Life Support
Manipulator arms

Movement
Ground Speed: 180 mph /444 / 108 yards per turn)
Acceleration Code: C [2/2]
Jumping Distance: 20/10
Airdroppable
Enhanced Land Speed (Quadruple)
Grapplers
Jump pods

Structure
Integrity 15
Armor 2/2
Damagae Control Systems 3/turn

Weapons systems
Hyperedge Claws (medium) with Acid Drip (Medium)
Lightning Gun (Large)
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Dagens spel är norska Draug, ett folklore-skräck-spel som utspelar sig år 1801. Revolutionära stämningar råder i Europa, Danmark står på Napoleons sida och även Norges folk drömmer om frihet – samtidigt som huldrefolk, lindormar och djävulen själv fortfarande lever i allmogens tro, och i det här spelet även i verkligheten. Som karaktärskoncept väljer jag en klassisk typ för denna tid, den unge fritänkaren som av en snöd verklighet tvingats bli präst, då detta är den enda akademiska bana som varit öppen. Jag tänker mig en man i tidens anda, lika fascinerad av den framväxande naturvetenskapen som av romantisk diktkonst och politiskt radikala strömningar. Jag har som brukligt studerat i Köpenhamn och nyss återvänt till mina hemtrakter, nu motvillig präst. Min politiska radikalism yttrar sig också i en sympati för norsk frigörelse.

Den första saken att göra för min rollperson är att välja upp till tio trekk, alltså särdrag av olika slag – färdigheter, egenskaper, personlighetsdrag, bakgrundsinformation och liknande. Dessa har sedan olika nivåer: två är på nivån ”God”, tre på ”Middels” och fem på ”Måtelig”. Att komma ihåg vilken som är bäst av Middels och Måtelig är inte lätt, men kanske är det lättare för någon som behärskar norskans nyanser? Jag väljer följande tio särdrag:
Naturalhistoriker: God
Silvertunga: God
Før Norge, kjempers fødeland: Middels
Student- och storstadsmanér: Middels
Vetande (Gudstro): Middels
Läkekunnig: Måtelig
Prästerliga plikter: Måtelig
Romantisk bergsvandrare: Måtelig
Tecknare: Måtelig
Vackert ansikte: Måtelig

Särdraget som heter ”Vetande (Gudstro)” är lite speciellt och ingår i magisystemet. Det innebär att jag har den teoretiska kunskapen om hur man utför olika religiösa ritualer, men jag saknar särdraget ”Kraft (Gudstro)”, vilket skulle krävas för att faktiskt ingjuta dem med någon reell kraft. Jag är inte en övertyga och hängiven präst – skulle jag bli en sådan under kampanjens lopp kan jag skaffa ett nytt särdrag som motsvarar detta, men nu har jag inte någon faktisk magisk förmåga. Jag ska också ha ett lyte, ett negativt drag. Jag väljer Hemsökt – nu när jag kommer hem till mina bygder hemsöks jag av en huldremö som redan i mina tonår förälskade sig i mig, och nu beständigt vill ha mig och föra mig till sin värld. Jag ska också ha ett namn, sedan är min rollperson klar.

Jacob Ganderup
Naturalhistoriker: God
Silvertunga: God
Før Norge, kjempers fødeland: Middels
Student- och storstadsmanér: Middels
Vetande (Gudstro): Middels
Läkekunnig: Måtelig
Prästerliga plikter: Måtelig
Romantisk bergsvandrare: Måtelig
Tecknare: Måtelig
Vackert ansikte: Måtelig
Lyte: Hemsökt
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Dag 12: Hogwarts RPG

Ok, jag tänker så här, jag har ett gäng personer som vuxit upp med Harry Potter så jag tänker att ett rollspel i HP-universum kan vara ett insteg till rollspelshobbyn, fördelen med Hogwarts RPG är att det inte går att anklaga för att vara regeltungt och man vispar ihop en karaktär på en kvart även om man är lite seg. Man kör igenom 12 steg sen är man redo att ge sig i kast med allt vad Hogwarts har att erbjuda.

1. Vilket år går du i? Jag slumpar och går i år 3

2. Hur ser jag ut? Rullar lite tärning och får Freckled, blonde och stout

3. Vad har jag för stav och vad är min ambition? Ornate, walnut och Unicorn, jag törstar efter kunskap

4. Renblodig eller mudblood? Hamnar i mitten och är halvblod

5. Favoritämne i skolan? Transfiguration

6. Vilka bevärjelser kan jag? Det här är väl det enda knepiga steget i skapandet av rollpersonen, jag kan alla besvärjelser från år 1 och 2. Sen får jag välja ett gäng från år 3 (året man slumpade fram i steg 1) Besvärjelserna är inte beskrivna utan spelarna ska kunna säga "jag kastar X och den gör Y" eller typ så, jag väljer Engorgo som är en hex och Undo transfiguration - mitt favoritämne right. Antalet besvärjelser från innevarande år man kan beror på om man är pureblood, half-blood eller muggleborn - det vägs upp av hur många valfria poäng man kan placera senare

7. What are your traits? Så man har 5 "grundegenskaper" och ska placera ut -1, 0, +1, +1, +2. Traits används när man rullar tärning.
Bravery, Cunning, Intellect, Loyalty, Magic
jag kör på
Bravery, -1 Cunning +1 , Intellect +1, Loyalty 0, Magic +2

8. Vad heter du? Hmmm jag är halfblood, väljer att spela en halfblood som vuxit upp bland magiker så jag heter Hasdrubal Dubois

9. Husdjur? Check vi har en uggla

10. Vilket hus tillhör du? Slumpar Ravenclaw vilket ger mig +1 Intellect.

11. Vad har jag för polare? Slumptabeller för alla hus. Zoe Macmillan stannade uppe och pluggade med mig. Odeon Mwangi har koll när biblioteket inte kan hjälpa mig. Elphias Radcliffe det svinet fuskade på senaste uppgiften i Transfiguration!

12. Patornus? Ajjemen jag har en hippogriff

Därmed är jag klar (och filen är för stor......)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Cy_Borg
Nu gör vi en cyberpunkare till! Jag… tror jag ska börja på sidan 38 och slå fram lite random grejer. Jag får 70 ¤ på en anonym kreditsticka, billiga kläder, en RCD (cyberglasögon) och…
D8: Fem flashbangs
D12: Bio/ID-skanner
D12 igen: En dos Adenachrome_HST (knark), läker d6 HP, +1 på allt i d6 rundor, sedan -1 tills vila

Sedan slumpar jag klass och hoppas på att inte få en trenchcoatninja IGEN. Det finns sex klasser, tärningen säger att jag är en FORSAKEN GANG-GOON.

Jag är Liten, och slår 3d6-2 för Strength, 3d6 för övriga. Det är inte statsen jag slår direkt utan de översätts till modifikationer enligt en tabell.
Agility -1, Knowledge +2, Presence -2, Strength +1, Toughness +0
Bärförmåga = Str+8 = 9

Vafan, det blir ett smart muskelberg igen!?

Nåväl, HP är Toughness+d6: 3.
Jag får d3 Glitches: 2. Vad är Glitches, skit i det, kör!
Alla slag för Presence och Agility har -2DR. Vad är DR? Äh, det löser sig.
Jag slår d8 för vapen och d2 för rustning (tabellerna går till 12 och 6 annars): En machete (d6 skada) och StyleGuard (-d2 skada, ser ut som kläder).

Min roll i gänget var att städa upp. Jag vet hur man städar en brottsplats och börjar med två DNA-bomber och en flaska syra. Mitt gäng bedrog mig och lämnade mig till synes död i rännstenen. De vet inte att jag överlevde.

Jag slår d100 för Style - OCEANWAVE, Feature - BEASTLIKE (rimligt) och Obsession - VAMPIRES vs WEREWOLVES.

Vissa klasser har en egen skuldtabell, FORSAKEN GANG-GOON har ingen så jag slår nog på den generiska. Jag är knappast skuldfri. Jag är skyldig 10.000 ¤ till (d12) ett gäng lett av min mobbare från barndomen.
Hur gärna vill de ha pengarna tillbaka? 1d6: 4 (1-6 = väldigt gärna)

Glitches är nåt liknande hjältepoäng, de ger fina bonusar och när man bränt alla får man slå sin klasstärning igen när man vilat. Min d3 är lite bättre än standard (d2).

DR är svårighetsgrad, så det är bra att få minus på det.

Utrustning och cyberware är INGET jag har råd med, det finns lite strögrejer men jag är i stort klar. Namntabell finns i början (ser ut att kunna vara på insidan av pärmen i tryckboken), jag heter Wick. Vädret är (d12) en supercellstorm. Nu kör vi.

Wick
Forsaken Gang-goon
Oceanwave, beastlike, vampires vs werewolves
10K skuld till min mobbares gäng

Agility -1, Knowledge +2, Presence -2, Strength +1, Toughness +0
Bärförmåga 9
HP 3/3, Glitches (d3) 2
Alla slag för Presence och Agility har -2DR.

Vapen: Machete (1d6)
Skydd: StyleGuard (-d2)
5 flashbangs, bio/id-scanner, 1 dos Adenochrome_HST
Billiga kläder, RCD
2 DNA-bomber, en flaska syra
70¤
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Dag 13: Brancalonia

Brancalonia är ett spel kompatibelt med D&D 5e, men med en twist. Det är gjort för låg-level. Högsta leveln är lvl 6 (ok, man kan fortsätta avancera efter det, men det blir inga mer ökningar i power). Det är dessutom en skitig men rolig setting, med sina egna raser och yrken. Det finns separata regler för Brawling (både för spelare och in-game för rollpersonerna). Ve den som bryter mot dem.

Tanken är att rollpersonerna ingår ett kompani av missdådare som reser land och rike runt för att tjäna några få mynt... Det här är Spaghetti Fantasi.


Blurb:

The World you live in is one of breathtaking adventures, heroic feats, and legendary deeds.

Here, knights in shining armor lead fearless armies against terrifying enemies, skilled treasure-hunters, ready for anything, explore the forgotten basements of long-lost empires, juggling lethal traps and nameless monsters, cunning, mischievous heroines use their charm to decieve princes and merchants and steal treasures worthy of a royal ransom in one night!

But you're not one of them... you are the ones who step in when things go wrong: lazy swindlers, low-life scoundrels, listless dabblers, and greedy Knaves.

The ugly, the dirty, the bad ones.

That's you, in short.

You're the dregs of the adventuring world, the cannon fodder of all battles, the scum that emerges when you scrape the bottom of the barrel, the dirty dozen that is pulled out of prison only for desperate missions.

Do you find this unfair? You're not so stupid, then... it is unfair. But let's face it: fate has better things to do than bother playing fair with the likes of you.

Enough talking, scapegallows... it's time to get buzy!


Länk till ursprungliga kickstarter + deras första expansion, bara för deras kampanjvideos som sätter tonen..
Grundspel: https://www.kickstarter.com/projects/acherongames/brancalonia-the-spaghetti-fantasy-rpg/description
Expansion: https://www.kickstarter.com/projects/acherongames/brancalonia-and-freedom/description



Då det inte finns uttalat hur man slår fram sina stats valde jag: Standard array
1 D&D GP = 1 Brancalonian SP, Merparten av utrustningen är av dålig kvalitet


Namn: Azzone Pandolfo
Race: Human

Class: Fighter - Swordfighter lvl 1

Alignment: Chaotic good

Str: 16
Dex: 14
Con: 12
Int: 10
Wis: 8
Cha: 14

Skills: 1 proficiency: Animal handling

Age: 25
Size: Medium
Speed: 30 feet

Brawl Feature: Versality, gain +1 move slot.

HP: 11 (1d10+1)
AC: 12 (10+2)

Background: Tough
Tough's were born and raised amidst all manners of oppression, hardship, or violence, yet far from breaking them, these extreme living conditions tempered their mettle, making them as hard as steel. Having been exposed so directly to the harshest abuse and privations, no obstacle, fear, or hestitation will stop them now.

Skill proficiencies: Athletics, Intimidation
Tool proficiency: One type of gaming set

Language: Vernacular, Racket

Equipment: A pendant of Saint Marauda, a poppycock card deck or another game,a set of common clothes, and an empty purse.
Vi kan ju inte ha en svärdsfäktare utan ett svärd, så vi tar de 15 sp han skulle haft och köper ett av dålig kvalitet. Det går sönder om man slår en 1 på d20 när det används. Svärdet är ett Schiavona, som är ett svärd med en utsirad cage guard, och som har en klinga som är bra på på att hugga och stöta med. Ser ut som Azzone snabbt behöver hitta ett nytt jobb, eller ägna sig åt mer stölder om han skall kunna äta.

Feature: Tough face
You look so damn tough and intmidating that everyone you meet instantly realizes that you are no joke. When you interact with others using your Notoriety, you consider it 1 level higher.

Personality trait: "I bow to no man, and I never apologize"

Ideal: Golden heart - ”Inferno knows no fury like a good person turned bad” (Good aligned)

Bond: "The people worth dying for are those fighting by my side."

Flaw: "I have seen too much, and my soul has wounds that cannot be healed."

Feat: Shieldance
Trained in the ancient art of the buckler, you are a true master when it comes to defending yourself with a shield. Increase Constituion/Strength by 1 to max of 2. Proficiency with shields, Whenever you take the dodge action in combat, you gain an additional +2 bonus to your AC, and you ignore the shoddiness of the shield.

The Den: (en säker plats där bandet av Knaves relaxar)
An old refuge hidden in the mountains, inhabited by mountaineers, heretics, and pagans. This den is equipped with a Level 1 Stable and a Level 1 Distillery.

Past Misdeeds: (3+ character's level. Bounty i parentes efter)
  • Theft of chickens and other poultry (4 gp)
  • Smuggling of Monstrosities, Dragons, Magical Beasts, or Abberations (20 gp)
  • Pick pocketing (10 gp)
  • Unauthorized Prophecy, Betting or Gambling (4 gp)
Bounty: 38 gp

Brawl features baserat på level: 1 General move + Class brawl feature = 2 moves
  • General move: Drop them pants: As a bonus action, you can make an attack (dexterity or charisma). If you hit, the target is restrained.
  • Class brawl feature: Counterattack: As a reaction, if a creature makes an attack that targets you, you can make a strike against that creature. If you hit, the creature makes the attack against you with disadvantage.
  • Ace in the hole (super secret move useable only once in the brawl): Vorpal punch: You can make a beating that deals 3 additional whacks.
  • Bonus move: For the Bounty! As an action, every friendly creature in the brawl gains advantage on their next roll related to moves and beatings.
Notoriety: Cheap Bounty
Barely considered Knaves, Cheap Bounty are just rookies who probably ended up with a Bounty on their head by mistake. Until they prove themselves to be true scoundrels, they will always be considered crybabies or the cheap result of a judicial error. For guards, Royal Bounty agents, and ordinary people, it is not even worth the trouble of reporting them to the authorities or putting them in irons.

Utseende:
175 cm lång. Ser ut att vara rätt vältränad. Kort svart hår, grå ögon. Långsmalt ansikte med tunna läppar. Har ett par dagars skäggstubb. Går klädd i färggranna kläder, med slitsade puffärmar, pösbyxor och lågskor. Har en vid hatt, med en uppstickande påfågelsfjäder i. 25 år gammal.

Bakgrund:
Azzone kommer från Zagara i södra Brancalonia. Han växte upp fattig, men beslöt sig för att ta sig ur detta, och gick med i ett kompani av fria män som slogs mot pirater, och som hyrde ut sina tjänster till olika adelsmän som bråkade sinsemellan. Kompaniet splittrades efter en del motgångar, och Azzone försökte klara sig på egen hand.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,560
Dag 13: Lasers & Feelings

För den som inte har koll på L&F är det ett busenkelt spel att komma igång med, det tar max 5 minuter att skapa en karaktär och då går 2 av dessa minuter till att välja namn.

Kenny Kvicksilver är en android mekaniker ombord på Raptor.
Jag ska välja en siffra mellan 1-5 där en hög siffra innebär att jag är mer laser och en låg siffra mer feelings. Jag ser framför mig att Kenny är mindre bra på socialt samspel utan mer landar in på rationalitet så jag bestämmer mig för en 4.

Kennys mål är att lösa skumma rymdproblem

Jag ska välja 2 styrkor som Raptor har, jag väljer fast och cloaking device
Därefter ska jag dessvärre bestämma en dålig grej också, jag slumpar och får Grim reputation, och det ger ju en hel hög med uppslag till händelser.

Kenny Kvicksilver och Raptor är klara så jag rullar vad som blir det första äventyret

Cyber zombies wants to destroy the quantum tunnel which will rip a hole in reality
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Det är dags för en rollperson till Traveller (nybörjarlådan från 1983), ett spel känt för att ens rollperson kan dö innan man börjar spela. Innan vi överväger vår dödlighet ska vi först slå fram attribut med 2T6. Det blir Strength 8, Dexterity 3, Endurance 5, Intelligence 11, Education 7 och Social standing 5 – eller, som man skriver på Traveller-manér, en Universal Personality Profile (UPP) på 835B75. Detta kan dock komma att förändras när jag tar mig genom livet, för nu är jag blott en artonåring utan någon yrkeserfarenhet. Varje vidare yrkesperiod ger mig färdigheter, attribut, resurser – och en risk att dö. Med min höga intelligens och styrka har jag goda chanser att ta mig någonstans i handelsfottan. Med Styrka på 7 eller över och Intelligens på 6 eller över ska jag slå 2T6+3 mot svårighet 7 för att rekryteras i handelsflottan, vilket lyckas. Överlevnadsslaget görs med 2T6 mot en svårighet på 5, och jag får +2 eftersom jag har Intelligens på 7 eller högre – jag överlever. Då jag inte har någon officersgrad ska jag slå för att se om jag blir officer. Slaget är 2T6+1 mot 4 – det lyckas, och jag blir fjärdeofficer. Jag ska också slå för att se om jag blir befordrad. Svårigheten är 10, och med min höga intelligens får jag slå 2T6+1. Jag blir därmed befordrad till tredjeofficer. Sammantaget innebär detta att jag får fyra slag på färdighetstabellerna denna yrkesperiod. Det blir +1 Strength, Blade Combat, Vacc Suit och Mechanical. Slutligen slår jag 2T6 för att se om jag får fortsätta inom handelsflottan – det räcker med 4 eller högre för att lyckas, vilket går vägen. Spännande nog innebär ett slag på 12 att man måste fortsätta och inte får avsluta sin karriär, även om man vill det! Min rollperson är nu 22 år, och jag kommer inte gå igenom varje yrkesperiod i samma detalj, utan sammanfatta dem nedan:
1: Handelsflotta, överlever, 3:e officer, +1 Strength, Blade Combat, Vacc Suit, Mechanical, 22 år
2: Handelsflotta, överlever, 3:e officer, +1 Dexterity, 26 år
3: Handelsflotta, överlever, 2:e officer, Steward, Electronic, 30 år
4: Handelsflotta, överlever, 2:e officer, +1 Dexterity, 34 år
5: Handelsflotta, överlever, 1:e officer, Steward, Navigation, 38 år
Efter fyra perioder börjar ens attribut riskera att sjunka – Strength sjunker med 2, Endurance sjunker med 1, medan Dexterity klarar sig så länge. Jag ser det ändå som ett tecken på att jag bör ge mig ut och äventyra istället. Med min rang och mina fem perioder får jag slå sju slag på ”mustering out benefits”. Jag får 40 000 krediter, +2 Intelligence, +1 Education, rätt till nedfrusen och potentiellt livsfarlig rymdskepsstransport samt en klinga. Dessutom får jag en årlig pension på 4000 krediter. I slutändan ser jag ut såhär:

1st Officer Gan Sibell
Age 38
UPP: 754D85
Skills: Blade Combat-0, Electronic-0, Mechanical-0, Navigation-0, Steward-1
Equipment: 40 000 cr, blade
Other: Low passage, annual pension 4000 cr
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
196
Precis som Svarte Faraonen ska jag göra en Traveler-rollperson idag, men jag använder 1981-utgåvan.
Jamille, Age 22
Str 3 Dex 5 End 8 Int 6 Edu 12 (C) Standing 4
Army rank 1 (liutenant), 1 term served.
Skills: Rifle-1, SMG-1, Tactics-1, 1 low and 1 high passage
10 000 in cash.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
212
Location
Malmö
Jag hinner ju aldrig ikapp, men här kommer en karaktär till RuneQuest : Adventuring in Glorantha (RQ:G)

Steg 1: Homeland
Det finns sex att välja mellan. I min egen kampanj tvingade jag alla att vara från Sartar, eftersom det var där kampanjen skulle starta, och jag ville att karaktärerna skulle börja hemma. Nu slår jag 1D6. Det blev Lunar Tarsh.

Cultural Stereotype
The Lunar Tarshites are proud and arrogant: they dominated Dragon Pass for the last generation. They are loyal to the Red Emperor and the Red Goddess but are now torn between partisans of King Pharandros and those of his uncle, the great general Fazzur Wideread.

Base Homeland Passions
Det ger mig följande Passions: Love (family): 60%, Loyalty (city): 60%, Loyalty (Red Emperor): 60%.

Det finns en sid-referens till den mer detaljerade beskrivningen av Tarsh där jag hittar exempel på städer min karaktär kan känna lojalitet till. Slumpen säger Goldedge. Där finns det ett soltempel, och karaktären får +10% Fire Rune istället för kulturens normala +10% Moon Rune. Jag fyller i 10% i Fire Rune nu så att jag inte glömmer det.

En annan sid-referens leder till kulturella bas-skills som jag fyller i nu.

Steg 2: Family History
Det här steget står det att man kan hoppa över om man vill bli klar snabbare, men jag har inte bråttom.

Significant Ancestor
Först ska man välja vilken av ens fyra morföräldrar som varit mest betydelsefull för en. Jag slumpar fram: morfar. Han borde ha ett namn. Jag använder denna generator: https://www.backtobalazar.com/glorantha-name-generator/ som jag ställer in på ”Lunar – Sairdite” (jag kollade på kartor för att hitta vilken variant som låg närmast Tarsh): Soroush.

Sedan en av föräldrarna. Slumpen anger modern, som heter Zareen.

Ancestor’s Occupation
Man kan slumpa eller välja hans yrke, men jag slumpar fram ett av de yrken som rekommenderades under Steg 1. Soroush var en Priest. Jag ger Zareen 25% att bryta familjetraditionen, men icke: hon var också Priest.

Events
Nu följer en lång rad tabeller för händelser under olika år. Första året är 43 år innan standard-kampanjstart, och tabeller täcker både morfars, mammas och min karaktärs historia.

Jag får välja resultat på tabellerna om jag vill, men jag slumpar såklart. Faktum är att jag väljer att använda min egen online-generator för detta: https://antikvanti.com/priv/rq/famhist.php

Summering
När mamma Zareen var 15 år, 1597, dog morfar Soroush med stor ära när han försökte mörda någon i Sartars kungliga familj. Min karaktär ärver mer Loyalty (Red Emperor) och +5% Orate skill. När man får en lojalitet man redan har så höjs värdet på den med 10%.

När min karaktär var nio år, 1613, dödades mamma Zareen i ett sartaritiskt uppror (jag råkar veta att det kallas Starbrow’s Rebellion). Min karaktär ärver passionen Hate (Sartar).

Min karaktär deltog inte i någon anmärkningsvärd historisk händelse, förutom den nyligen dramatiska Dragonrise som nästan tog livet av karaktären och gav passionen Fear (Dragons) 80%.

Steg 3: Rune Affinities
Det påpekas under första underrubriken att man måste ha minst 50% i ”rätt” runa för att få gå med i en kult. Bäst att kolla i förväg vilken guds kult man vill gå med i alltså, och sedan gå tillbaks hit.

Under steg 1 fanns en lista på vanliga gudar i Lunar Tarsh, så jag slumpar fram Yelmalio – Sun God of the Frontier. Det passar utmärkt med tanke på min hemstad Goldedge. Jag minns att det stod att det fanns ett soltempel där. Yelmalios runor är Fire/Sky och Truth.

Elementary Runes
Först ska man välja sin primära, sekundära och tertiära elementära runa. De får 60%, 40%, respektive 20%. Jag väljer Fire/Sky som min primära, och noterar värdet 70% eftersom jag hade +10% som hemlandsbonus. Som sekundär väljer jag Moon (är trots allt lojal mot den röda mångudinnans son, kejsaren av Månimperiet) och som tertiär slumpar jag fram Air.

Power/Form Runes
Dessa är i motsatspar, och jag får välja två stycken som börjar på 75% (och då sjunker deras motsatser till 25%). Jag väljer Truth som den ena, pga Yelmalio, och slumpar fram Disorder som den andra. Intressant.

Additional Points
Nu får jag dela ut 50 poäng hur jag vill bland runorna. Det påpekas att om ett värde är 80% eller mer kan runan (detta gäller även passioner) komma att styra min karaktär i vissa situation.

Jag slumpar ut poängen i 10%-block bland de 15 runorna (det är egentligen 16 runor, men jag har valt bort Illusion eftersom det skulle sänka Yelmalio-runan Truth). Det höjer min Fire/Sky till 80%, ger mig 70% i Beast (vars motsatsruna är Man), och 20% i Earth.

Steg 4: Characteristics
Det påpekas att det är ok att slå om alla ettor. Jag slår 3D6 för STR (10), DEX (14), CON (11), POW (9), och CHA (9), och 2D6+6 för SIZ (15) och INT (13). Inget att höja på ögonbrynen över.

De elementära runorna påverkar (det kunde de faktiskt påpekat tidigare). Min primära (högsta) elementära runa är Fire/Sky, vilket gör att jag kan höja INT eller CHA med 2. Det blev INT (15). Den sekundära elementära runan, Moon, ger +1 i POW eller CHA: CHA (10).

Med hjälp av dessa värden räknar man ut en massa annat: Magic Points, Hit Points, Healing Rate, Damage Bonus, Spirit Combat Damage, Maximum ENC, Strike Rank, och Skill Category Modifiers. Jag räknar och fyller i karaktärsbladet (och påminns om hur skönt det är att Roll20 gör detta automatiskt).

Av någon anledning kommer ett avsnitt om grundläggande färdighetsvärden beroende på kultur. Det fyllde jag i redan i steg 1.

Steg 5: Occupation
Jag ger min karaktär 25% att undkomma familjetraditionen, vilket lyckas. Bland de övriga tre rekommenderade yrkena för Lunar Tarsh är det bara Warriot (Heavy Infantry eller Light Cavalry) som har Yelmalio som rekommenderad kult. Slumpen säger Heavy Infantry.

Jag noterar Occupational Skills (och slumpar där det finns val att göra), Standard of Living (Free), Base Income (60L.), Ransom (500L) och slumpar fram en Favored Passion (Loyalty (Unit)).

Sen skriver jag ner all utrustning som alla karaktärer har, plus den yrkesspecifika. Förutom det har den 20L i kontanter och krigsbyte värt 133L.

Tre anmärkningsvärda ärr: i ansiktet, på höger arm och på höger ben.

Steg 6: Cult
Har ju redan bestämt: Yelmalio. Då måste man ha minst 50% i Fire/Sky eller Truth-runorna, och det är lugnt. Karaktären får 3 Rune Points i kulten. Man kan offra POW för fler Rune Points, men min POW är bara 9.

Jag noterar Cult Starting Skills. Även här får jag en Favored Passion – Loyalty (temple).

Jag får välja tre kult-specifika Rune Spells. Det står bara två rekommenderade under Yelmalio, men på Chaosium’s webb hittar jag en rättelse med fyra. Jag slumpar fram: Cloud Clear, Command Hawk, och Sunbright. I magikapitlet står det att Cloud Clear upplöser moln på himlen. Sunbright gör måltavlan skinande. Det blir svårare att träffa måltavlan, och den som är känslig för starkt ljus tar skada. En mörkerelementar som blir måltavla skulle upplösas.

Jag får också välja fem poäng Spirit Magic Spells. Det finns en lista vad kulten lär ut, men jag kan även välja från ”associate cults”. Det är Ernalda och Yelm. Jag gör en lista på de 15 spells jag har att välja på och slumpar fram en enda fempoängsspell: Multimissile-5. När jag kastar mitt kastspjut är det fem extra magiska spjut som har chans att träffa måltavlan.

Yelmalio-kultister får välja en helig gåva i utbyte mot ett eller flera heliga löften. Det är klart jag slår på den tabellen! Jag höjer min vapenskill med Pike till 90% mot att jag är celibat varje Truth-vecka och varje Fireday och aldrig låter en häst lida i onödan.

Steg 7: Personal Skill Bonuses
Nu får jag lägga 25% till fyra skills och 10% till fem skills. Jag tittar efter i kult-kapitlet vad som krävs för att bli en Rune Lord hos Yelmalio, och väljer skills utifrån det.

Faktum är att jag nu ser att passionen Honor är bra om man vill bli Rune Lord, så jag byter ut den framslumpade Loyalty (temple) mot Honor. Jag tar faktiskt bort Loyalty (Unit) också för att få upp Honor till 70%.

Steg 8: Other Information

Jag slumpar fram: kvinna som heter Neda. På en tabell får jag reda på att jag ärvt ett halsband värt 900L med en matris för Glamour-2 (Spirit magic som ökar CHA).

Nedas Reputation är 10%. 5% för att sin hemvist i Goldedge och 5% för sin yrkesroll.

Utifrån hennes runor bestämmer jag att Neda är idealistisk (Fire/Sky), ärlig (Truth), men självupptagen (Disorder). Hon står lite för nära när hon pratar med någon och har ingen känsla för folks ”privata sfär”, inte heller vad gäller kroppskontakt (Beast).
 

Attachments

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Dag 14: Space 1889 Red Sands

Space 1889 Red Sands använder regelsystemet i Savage Worlds. tyvärr är boken inte helt self-contained utan man behöver en grundversion av Savage Worlds för en del saker. Jag använde Explorer's edition för det är den jag har tillgång till. Så nu är det dags att besöka Mars.



Concept: Freelance Reporter
Name: Felicity Banner

Stats: (Max d12)
Agility: d8
Smarts: d8
Spirit: d6
Strength: d4
Vigor: d4

Charisma: +0
Pace: 6”
Status: 4

Parry: 2 + half fighting
Toughness: 2 + half vigor

Skills:
Boating: d4 (Agility)
Fighting: d6 (Agility)
Investigation: d6 (Smarts)
Knowledge Journalism: d6 (Smarts) +2
Knowledge Science: d4 (Smarts)
Persuasion: d6 (Spirit)
Notice: d4 (Smarts)
Piloting: d4 (Agility)
Riding: d4 (Agilty)
Shooting: d4 (Agility)
Stealth: d4 (Agility)

Languages: (startar med Smarts die/2 + 1 per höjning av Smarts)
English, French, German, Spanish, Arabic, Kolinee (martian trade tongue)

Edges:
Charismatic => +2 Charisma
Reporter +2 status, +2 on journalism rolls

Hindrances (kan ha 1 major och 2 minor):
Curious (major)
Stubborn (minor)
Phobia: Spiders (minor)

Possessions:
2 sets of clothing appropriate to station.
Leather satchel (innehåller writing equiment, magnifying glass, mirror, pocket watch)
Parasoll, sunglasses, purse
Pistol (revolver). Range 12/24/48, dmg: 2d6, rof: 1, shots: 6
50 bullets

Money: 1£ 1s

Utseende:
Felicity är 165 cm lång, har skulderbladslångt mörkbrunt vågigt hår, som är uppsatt i en enkel frisyr. Gröna ögon. Hon har en normal kroppsbyggnad. Klädd i en Mörkgrön kjol med en liten bustle, matchande jacka med puffärmar. Under det en vit blus, och en korsett. På huvudet har hon en bredbrättad stråhatt som hålls på fast med rejäla hårnålar, och hon har alltid ett parasoll med sig.

Bakgrund:
Felicity är född och uppvuxen i Paris. Hon har fört ett kringflackande liv och rest omkring i stora delar av världen och rapporterat om stora händelser. Hon är nu på Mars på jakt efter nästa stora story.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Marc Miller's Traveller (AKA T4)
Eftersom LegoIvar och Svarte Faraonen gjorde Travellergubbar och jag tror att jag är rolig så tidigarelägger jag min Travellergubbe. Det här är Marc Miller's Traveller - den fjärde versionen enligt Traveller Wiki och även kallad T4. Det enda Traveller jag befattat mig med tidigare var MegaTraveller: The Zhodani Conspiracy. (Baserat på andra versionen enligt Traveller Wiki.) Jag fattade inte mycket av spelet men jag kunde sitta i timmar och göra gubbar. Där kunde man dö under karaktärsgenereringen, vi får se om det är kvar i den här versionen.

Stats slår man med två tärningar för varje värde, och det blir Str 3, Dex 6, End 7, Int 6, Edu 7, Soc 5. Sen föreslår regelboken att man ska presentera detta som en Universal Personality Profile - en sträng med sex siffror i hexadecimal notation (A-F istället för 10-15).

“The UPP allows the referee and players to tell at a glance the characteristics of persons in the game. Because the hexadecimal notation uses single digits or letters for each of the six characteristics, numbers that are normally two digits cannot be confused.”

Enkelt! Jag är skeptisk, men 367675 då.

Sen ska vi faktiskt ha ett namn. Jag slumpar lite i Story Games Names Project och får Mateo Montañés-Torres.

Hade jag haft Social Standing 11+ hade jag fått en adelstitel, men det har jag inte så vi går vidare till min ålder. Det rekommenderas att man antingen sätter en målålder och går igenom rollgenereringen tills man kommer ungefär dit, eller bara väljer en karriär i karriärsteget och ser var man landar. Jag kommer att ta andra alternativet.

Nästa steg är hemplaneten. Man kan välja själv, få en tilldelad av SL, slumpa på hemvärldstabellen, eller vara från Tredje Imperiets huvudvärld Sylea. Eftersom jag inte vet något så slumpar jag på “Homeworld Generation Table”. Mateo är från en medelstor värld, med tät atmosfär, mycket nederbörd (“wet world”), 100.000+ invånare, “law level” 7 (alla skjutvapen förbjudna), “tech level” C (genomsnittlig för Imperiet) och en B-klassad rymdhamn (A är bäst, så den är helt OK). Lite folk men strikt lag tyder på att det finns något slags kolonirelation här? En koloni på en dimmig djungelplanet alltså.

Och baserat på min hemplanet får jag färdigheterna Ground Craft, Computer och Grav Craft - alla för min hemplanets teknologinivå.

Sen får jag fyra slag för “Background Skills”. Jag får -1 för socialt stånd och +1 för teknologinivå, men det jämnar ju ut sig.
Kort och gott: Melee combat, Mechanics, Bow combat - 2. Hehe. Det står faktiskt inte att båge blir förbjudet förrän på “law level” 9 (“any weapon”).

Innan jag börjar jobba kan jag försöka få högre utbildning. Det finns några att välja på, och jag får tydligen försöka med flera innan jag ger upp och börjar jobba, en del låser dock in mig i en specifik militär karriär. Jag söker väl till college först, och ska då slå 5 eller lägre på 2d6. Det misslyckas men jag har iallafall inte åldrats för det - man börjar på 18 år.

Militärens och (rymd)flottans utbildningar släpper inte in löst pack med Social Standing under 6, men jag kan söka till Handelsflottan innan jag har slut på alternativ. Också max 5 på 2d6, det misslyckas också. Mateo får söka jobb direkt efter grundskolan.

Det finns tio karriärer att välja på (men “Noble” går bort direkt pga krav på social ställning), och som vid högre utbildning måste jag slå för att börja. Jag söker mig till Spejarna och ska slå 8- på 2d6 för att komma in. Lyckat! Sen ska jag slå 7- för att inte bli skadad under min första fyraårsperiod som spejare. Misslyckat! Då har jag tjänat 1d3 år innan jag skadade mig och åkte ut med goda vitsord.

Jag slår 3 år, alltid något. Jag får Exploration-1, Jack of all trades-1 och Pilot-1 bara för att ha gått med i spejarna. Sen får jag rulla en färdighet per år i tjänst plus en för varannat år i tjänst (specialregel för spejarna, andra karriärer har grader och man får extra rull om man lyckas bli befordrad). Alltså fyra, och det blir Throwing, Bureaucracy, Exploration och Ground Craft. Jag är nu 21 år.

Men vänta nu. Det här är lite oklart innan man läser färdighetskapitlet, men Exploration och Bureaucracy är färdighetskluster där jag ska välja en specialisering. De får bli Survival och Leadership då.

Och där är rollpersonen klar. Hade jag valt en målålder hade jag kunnat söka en ny karriär, men då finns det regelkrångel med att bryta mitt i en period i tjänst, så det känns som det här var standardsättet. Lite abrupt slut, och jag fick inga förmåner för minst en period i militärtjänst, men blev heller inte 35 år där man får börja slå för att bli gammal och sänka stats. Man verkar för övrigt inte kunna dö annat än om stats går ner på 0 pga ålder.

Det här kan jag ju tänka mig att göra om. Vet inte om jag är så sugen på att spela T4 bara.

Ex-scout Mateo Montañés-Torres
UPP 367675
21 years

Bow combat-2
Leadership-1
Computer-1
Survival-2
Grav Craft-1
Ground Craft-2
Jack of all trades-1
Mechanics-1
Melee combat-1
Pilot-1
Throwing-1

Men alltså, det gick ju sådär med karriären. Dels står det att man får slå eller välja belöningarna för pågående tjänst, dels kan man välja att hålla på till en viss ålder, vilket borde medföra att gubben får en viss grundkompetens även om hen åker ur karriärer och får hoppa runt.

Jag är nyfiken på hur det hade gått om jag sejfat mer. Vi reser bakåt i tiden till Mateos student från grundskolan. Han har inte kommit in på college eller Handelsflottan, men istället för en riskabel karriär som Spejare söker han till armén (som har mycket lindrigare slag för att hålla sig kvar). Jag ska slå 9-, höjt med 1 för minst 6 Dex och med 2 för minst 5 End, till 12-. Autolyckat? Nej, slår jag 12 blir jag "draftad" till en slumpad militärgren. Jag slår 11 och undviker precis att bli ofrivilligt inkallad, utan börjar i militären som “E1” - menig. E som i "enlisted".

Jag måste slå 11- för att inte bli skadad under min första period. LYCKAT. Det här går redan bättre. Jag kommer att stiga i graderna till E3 - korpral.
Jag kan försöka bli “commissioned” till officer en gång per period, och det vill jag ju. Målet är 10-, LYCKAT. Då lämnar jag “enlisted”-spåret och blir grad “01” - andrelöjtnant.
Jag kan omedelbart försöka bli befordrad. 9- är målet. LYCKAT. Jag blir “02” - löjtnant.

Då har jag tjänstgjort 4 år i militären och är 22. Jag får Rifle-1 från militär grundutbildning och SMG-1 från officersskolan (minst rang 01). Jag får ett slag per år (4), plus ett för att jag tog mig in på officersspåret och ett för att jag lyckades bli befordrad.
Det blir 6 slag: +1 Dex, Bureaucracy, Heavy Weapons, Battle Dress (rymdrustning), Camouflage, +1 Dex
Jag måste slå ett fortsättningsslag på 7-, det MISSLYCKAS och jag måste lämna armén.

Jag har fullbordat en “term” och får slå en gång på fördelstabellen för ex-armé. Jag får slå en ytterligare gång för att jag nått grad 2 som officér. Det finns en pengatabell (max 3 slag) och en allmän belöningstabell, jag slår en gång på varje och får 10000 krediter och +1 Int. Jag är inte gammal nog att få någon pension.

Återigen är Bureaucracy en paraplyfärdighet som jag omvandlar till Leadership.

Färdigheter slås med 2d6 under eller lika med grundegenskap + färdighet, eller halva grundegenskapen om färdigheten saknas. Alternativa Mateo har en dexboost och en bunte färdigheter som baseras på Dex (alla förar- och vapenfärdigheterna). Intboosten var inte fel heller för de få övriga färdigheter han har.

Att höja färdigheter är för all del lättare om man inte redan är bra på dem (man ska slå 1d6 över sitt färdighetsvärde), så efterhand kommer både Ex-scout Mateo och Löjtnant Mateo att komma ikapp de som har haft tur och gått flera perioder i militärtjänst, men det var ju kul att inte bli helt kass från början.

ALTERNATIVE TIMELINE Lieutenant Mateo Montañés-Torres
UPP Str 3, Dex 8, End 7, Int 7, Edu 7, Soc 5
22 years
10000 cr

Battle Dress-1
Bow combat-2
Camouflage-1
Computer-1
Grav Craft-1
Ground Craft-1
Heavy Weapons-1
Leadership-1
Mechanics-1
Melee combat-1
Rifle-1
SMG-1
 
Last edited:
Top