Nekromanti Rogue One: A Star Wars Story (potentiella spoilers)

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Rhodryn;n173060 said:
... en film med Grand Admiral Thrawn, eller Rogue Squadron...
Jag antog, kanske lite naivt, att Rogue One är en callsign i Rogue Squadron på samma sätt som Red Five är en callsign i Red Squadron.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Krille;n172967 said:
De bothaner som vi vet dör dör (off camera) när de talar om var den andra dödsstjärnan byggs, att den inte ännu funkar, och att kejsaren är på plats. Det sägs inte så hejjans mycket om ritningar.
När jag dubbelkollar inser jag att du har rätt. Till yttermera visso är Mon Mothma inte ens med förrän i den tredje filmen, där fallerade min minnesbild.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Fjodor Pollett;n173067 said:
Jag antog, kanske lite naivt, att Rogue One är en callsign i Rogue Squadron på samma sätt som Red Five är en callsign i Red Squadron.
Du är inte den enda. När namnet på denna filmen först kom ut, förra året tror jag, så var det många som antog att det handlade om Rogue Squadron. Kommer inte ihåg vad jag trodde, men rent så så låter det logiskt att det skulle vara något sådant.

Visserligen, där är ju inget som säger (än så länge) att det inte handlar om just ett Rogue Squadron Call Sign. Mindre trovärdigt just nu än förra året, men fortfarande inte helt uteslutet tycker jag.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vill bara säga att jag har varit ett Star Wars fan sen jag knappt kunde gå, jag gick och såg episode 1 sex gånger på bio, det var ju Star Wars(och jag var yngre och jag hoppas jag blivit lite smartare) och jag har sett alla efterkommande filmer minst tre gånger på bio.

Jag är glad för er skull som gillar trailern och jag ber till Kraften att ni till slut har rätt och jag har ärkefel, men jag får Xena och Hercules vibbar av trailern. Allt ser betydligt billigare ut än vad jag hade hoppats på och så är jag bitter att jag får vänta så jävla länge på Episode 8.

Sen tyckte jag visserligen det mesta av Expanded Universe var kompost, men Kyle Katarn var ball och jag hade gärna sett honom i trailerm, nu får vi se token asian and token black guy göra actionfyllda saker med bra mycket sämre animationer i bakgrunden än i tex Episode 7. Den sämre kvaliteten förklarar självklart av budgeten, men för mig som nästan blir kåt av Star Wars så är den här trailern inte vad jag önskade mig.

Än en gång och med allt det där negativa sagt, så önskar jag och använder båda sidorna av kraften för att jag ska ha fel och ni ha rätt! Vore grymt om filmen äger. Jag älskar när filmer jag har noll hopp för visar sig vara awesome, det händer inte ofta, men inte ens jag är perfekt så jag vet att det har hänt någon enstaka gång tidigare.

May the force be with us!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Kan verkligen inte se Xena eller Hercules grejen som du känner. För mig så är den kvalite som jag ser bland Xena eller Herkules några metriska ton längre ner på den skalan än vad trailern till Rogue One visar. Inte för att jag ogillar Xena eller Herkules, gillade serierna ju när jag såg dem! XD Jag kan helt enkelt inte riktigt hålla med om att Roge One = Xena & Herkules i utseendemässig kvalite. XD

Sen är ju Rogue One mer tänkt som en krigsfilm mer än någon annan typ av film. You know, för att peka på att franchise faktiskt heter "Star WARS". XD Ingen av de tidigare filmerna har verkligen försökt representerat det på ett bra sätt att det faktiskt handlar om ett krig.

Chansen att få en mörkare och smutsigare Star Wars film... en krigsfilm kombinerar med en heist film kombinerat med Star Wars... det ser jag verkligen fram emot.

Ta till exempel vad Disneys Marvel filmer har sakta börjar göra lite gran. Att ta superhjälte grejen och kombinera den med olika typer av andra genrer... det är något som jag gillar kraftigt. Ta t.ex Captain America: The Winder Soldier... det är en superhjälte film kombinerat med typ 70-80'tals spion thriller/action film... och det funkar. Winter Soldier är en av mina absoluta favorit filmer när det gäller superhjälte filmer tack vare det.

Så om de lyckas få en krigsfilm + heist film + Star Wars att funka... money... absolutly money.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Minimoni;n173137 said:
Jag är glad för er skull som gillar trailern och jag ber till Kraften att ni till slut har rätt och jag har ärkefel, men jag får Xena och Hercules vibbar av trailern. Allt ser betydligt billigare ut än vad jag hade hoppats på och så är jag bitter att jag får vänta så jävla länge på Episode 8.
Väldigt tveksam att vi fått ep 8 tidigare om de inte gjort Rogue One. Två år är ganska kort mellan filmer i en serie. De måste i princip vara filmade samtidigt (som LOTR) för att de ska komma varje år. Det lär ju vara separata team för filmerna i vilket fall.

Att manuset för ep 7 i princip inte var klart när de spelade in gör att jag gärna ser att de har lite mer tid på sig för ep 8.

Jag tror inte heller du ska döma ut kvalitén baserat på en teaser. Själv tyckte jag det såg bra ut. :)

Jag er personligen fram emot en SW film som fokuserar på andra karaktärer och historier än de som är så stenhårt knutna till trilogierna och Skywalkers.

Hoppas också att du har fel. Längtar efter en SW-film att verkligen älska. Ep 7 var räckte bara halvvägs.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Star wars episode 1-3 gick ju att få ut med ett års mellanrum, ja jag vet dåligt exempel tycker en del. Men Disney badar i pengar och att få ut episode 7-9 med ett års mellanrum hade självklart inte varit ett problem för dem om de verkligen ville och kvaliteten skulle inte lida heller.

Att de väljer att göra som de gör har att göra med att exponera Star Wars så länge och så mycket som möjligt och att skapa karaktärer och miljöer att göra leksaker av och annat material att sälja. 6 julaftnar som största leksaksskapare är bättre än 3. Detta betyder inte per automatik att Anthology filmerna per automatik kommer vara dåliga, dock står jag fast vid att för mig gör inte trailern ett gott intryck, det kommer nog ingen att kunna ändra på. Sen hoppas jag fortfarande att filmen blir skitbra, jag älskar Star Wars men jag måste vara ärlig mot mig själv och säga vad jag ser. Trailern ser för mig billig ut och JA jag får Xena och Hercules vibbar, även om vi inte snackar kopior Xena och Hercules. Men med moderna medel hade det enligt mig kunnat göras bättre och coolare. En del av trailern ser liksom inte mycket bättre ut än SW battlefront.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
SW 1-3 kom ut med ca 3 år mellan varje film. SW 4-6 kom också ut med ca 3 års mellanrum. Så 2 år mellan SW 7 och 8 är faktiskt rätt snabbt.

Igentligen så skulle det bara vara ca 1.5 år mellan 7an och 8an, men de flyttade ju fram 8an till December det året istället. 9an är för närvarande fortfarande satt till maj 2019, vilket kommer vara nästan 1.5 år efter 8an.

Det var Lord of the Rings som kom ut med 1 års mellanrum. ;) Men där filmade de ju mer eller mindre konstant under en ovanligt lång tid. Samma med Hobbit filmerna som också kom ut med 1 års mellanrum.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Tittar vi på Harry Potter filmerna kan vi se att de fick ut åtta filmer på 10år.
Så omöjligt är det inte. Dock så tror jag det är bättre för en filmskvalite om man inte stressar mer än nödvändigt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Lukas;n173393 said:
Tittar vi på Harry Potter filmerna kan vi se att de fick ut åtta filmer på 10år.
Så omöjligt är det inte. Dock så tror jag det är bättre för en filmskvalite om man inte stressar mer än nödvändigt.
Harry Potter hade en omständighet som inte Star Wars har: barnskådespelare i en lång filmföljetång. Barn och tonåringar har den lilla egenheten att de inte är färdigvuxna, och om de åldrats 20 år i stället för sju under inspelningarna skulle det bli rätt konstigt.

Filmserien hade också en fördel som Star Wars inte har: en förlaga. En Star Wars-film byggs från scratch, men till en HP-film finns det redan en bok att bearbeta så man kan fokusera på "vilka bitar ska vi ha med" och "hur får vi den här saken till filmduk" och hoppa över stegen "vad kommer att hända" och "vilka är figurerna i berättelsen".
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Minimoni;n173467 said:
Fast disney trycker ju ut en Star Wars film per år nu, bara det att de inte är en serie utan en serie och tre filmer som står på egna ben, typ. Som sagt bara en åsikt.
Det är ju dock olika grupper som gör det (antar jag i alla fall). T.ex... säg att de har 2 grupper. Grupp A arbetar med huvudfilmerna... medan Grupp B arbetar med sido filmerna.

Grupp A kan bara arbeta med en film åt gången, så innan de kan arbeta med nästa film så måste de först göra klart första filmen, och där efter så påbörjar de arbetet med nästa film. Samtidigt så kommer de kunna få feedback från när första filmen kommer ut, där de ser vad folk gillade, inte gillade, och kan på så sätt eventuelt mixtra med film två för att kanske passa lite bättre. Och sen efter en tid så är det dags med film 3, där samma procedur upprepar sig.

Samtidigt som detta händer, så ligger Grupp B i exakt samma typ av arbetsschema, men förskjutet så att filmerna från de två grupperna inte kommer ut samtidigt.

Där är ju så klart vissa folk som migrerar fram och tillbaka mellan Grupp A och B, men andra gör inte det. Beror helt och hållet på vilken typ av jobb de faktiskt gör, och hur lång tid det tar att göra varje typ av jobb.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Låt oss bara säga att vi tycker olika i den här frågan? :) Det är till syvende och sist bara filmer.

Och snart kommer episode 7 på bluray så jag och mina barn kan se sönder den. Min dotter på fem år förstår vilka som är de goda i alla star wars filmerna och hon älskar Rey mer än allt annat. Jag ser lyster i hennes ögon när Kylo fick spö av Rey och min dotter sa, wow vad cool hon är. Min son på två år har inte sett den då det inte var lika lätt att lura biopersonalen att han var sju år. Men han hejar på darth vader och darth maul så jag blir inte shockad om han ser Kylo Ren som den nya hjälten. Han har trots allt sett trailer en så där tusen gånger och har en Kylo ren mask och hans ljussabel som skitdyr leksak. Det lär bli Star Wars är hemma både på Tvn och mellan mina barn. Episkt!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Bolongo;n172879 said:
Spoiler: de hittar ritningarna.

Spoiler: många bothaner dör.
A billion bothan solar systems died to get us these plans.
 
Top