Nekromanti Rogue One: A Star Wars Story (potentiella spoilers)

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
För de som inte har sätt den än... här nedan är den första Teaser Trailern för Rogue One! Eller ja... den andra... den första var en 11 sekunde lång teaser trailer för teaser trailern, som kom ut dagen innan den riktiga teaser trailern kom ut... XD

Så... för de som inte vet. "Rogue One" är en ny Star Wars film som ska komma ut i December i år. Det är INTE Star Wars VIII (8), som ska fortsätter storyn från SW7 som kom förra året, SW8 ska komma ut i December 2017 har jag för mig. Nej, Rogue One är en sidostory, som utspelar sig mellan "Star Wars III: Revenge of the Sith" och "Star Wars IV: A New Hope". Så i samma period av år som den animerade tv-serien "Star Wars: Rebels" utspelar sig i.

Ser fram emot denna filmen oerhört mycket! :) Ser fram emot alla av dem dock. :grin:


För de som håller sig ifrån spoilers. Vad som sägs/visas nedan (inklusive andra personers inlägg) kan potentielt innehålla spoilers, så ni är medvetna. Trailers är ju trailers, och folk är folk. Tycker visserligen att denna trailern är väldigt spoiler fri själv, den ger ju konceptet utav filmen bara, men jag vet inte vad andra personer har för tolerans för trailers och vad de kanske visar eller inte.

You have been warned!





Filmen kommer handla om hur Rebelerna lyckades få tag på planerna till den första Death Star'en. Den informationen, har jag för mig, som Leia gömmer i R2-D2 i början på SW IV. "Help me Obi-Wan Kenobi. You're my only hope."

Detta är inte den enda sådan här film som vi kommer se, som inte direkt följer orginal storyn med Skywalker familjen, utan vi kommer få flera sådana här filmer som berättar nya historier... och eller kanske fyller ut lite luckor här och där, som Rogue One kommer göra här. Där ska t.ex komma ut en Han Solo film, om när han var yngre... och det har också snackats om en Boba Fett film. Har även funnits en del snack om kanske en tv-serie eller något under en längre tid (sen redan innan Lucas sålde Star Wars till Disney).
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag ser fram emot Rogue One mer än jag gör episode 8 eller gjorde episode 7. Väldigt lovande teaser.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Jag som inte är någon större Star Wars-diggare ser fram emot en historia som nyttjar i Star Wars-universat men som kan ha lite annat fokus än de där 3/4/7* filmerna som hänger ihop, eftersom jag inte tycker att de är så särskilt rafflande. Tyvärr alltså, för jag skulle gärna vara en som gillar Star Wars men jag har aldrig blivit det.

Men jag gillar världen och hoppas på lite skoj humanoider, såsom de jag googlade fram heter "sullustans". De är kul.

* Ja 3/4/7 beroende på hur mycket SW-fan man är. Det är ju en grej i vissa initierade kretsar att säga att det bara finns 3 filmer och att det vore en hädelse att påstå något annat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,484
Location
Helsingborg
Personligen tror jag att de här Star Wars-filmerna från Disney kommer att bli ihoplänkade.
(Vilka är Reys föräldrar?)

Det var en jäkligt bra trailer, för övrigt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,161
Jag ser verkligen fram emot den här filmen!

När jag bara hörde namnet fick jag för mig om att det skulle handla om Rogue Squadron (från Michael Stackpoles böcker) men så var det alltså inte. De böckerna borde för övrigt omsättas till film!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Bolongo;n172879 said:
Spoiler: de hittar ritningarna.

Spoiler: många bothaner dör.
Väldigt få Bothaner är med i trailerna då. Nu har jag inte granskat den 'frame by frame' på något sätt men så vitt jag såg var det ganska exakt noll Bothaner med.

I övrigt är det ju en Star Wars film så jag kommer se den. På bio. Ja, jag såg tom. Phantom Menace på bio ffs! :)

Cog.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bolongo;n172879 said:
Spoiler: de hittar ritningarna.

Spoiler: många bothaner dör.
De bothaner som vi vet dör dör (off camera) när de talar om var den andra dödsstjärnan byggs, att den inte ännu funkar, och att kejsaren är på plats. Det sägs inte så hejjans mycket om ritningar.

Vi får aldrig veta om det dör en massa bothaner innan Leia får tag på ritningarna till den första dödsstjärnan, bara att rebellspioner skickar något till Tantive IV. Huruvida de är bothaner sägs aldrig.

Och eftersom Rogue One specifikt handlar om ritningarna till första dödsstjärnan så vet vi inte om ens bothaner är inblandade, och kan därmed inte säga något om hur många som dör.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,584
Location
Rissne
Så.... Hur kommer Kyle Katarn med i bilden då? =)

(OBS: Har inte hunnit se trailern ännu, är på jobbet. Kanske är min fråga redan besvarad)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
krank;n172971 said:
Så.... Hur kommer Kyle Katarn med i bilden då? =)

(OBS: Har inte hunnit se trailern ännu, är på jobbet. Kanske är min fråga redan besvarad)
Expanded universe.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,584
Location
Rissne
Krille;n172972 said:
Expanded universe.

Jao, jag vet. Booooh! Jag tänker hoppas på att han inkluderas på något hörn. Jag menar, EU innehöll visserligen en jävla massa trams, men det innehöll bra grejer också. Plus att det är kul med cameos och blinkningar.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Bolongo;n172927 said:
Eeehhh... nej?

Det dog många Bothans vid införskaffandet av planerna till andra dödsstjärnan.

Krille sa det mer och bättre:

Krille;n172967 said:
De bothaner som vi vet dör dör (off camera) när de talar om var den andra dödsstjärnan byggs, att den inte ännu funkar, och att kejsaren är på plats. Det sägs inte så hejjans mycket om ritningar.

Vi får aldrig veta om det dör en massa bothaner innan Leia får tag på ritningarna till den första dödsstjärnan, bara att rebellspioner skickar något till Tantive IV. Huruvida de är bothaner sägs aldrig.

Och eftersom Rogue One specifikt handlar om ritningarna till första dödsstjärnan så vet vi inte om ens bothaner är inblandade, och kan därmed inte säga något om hur många som dör.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Krille;n172972 said:
Expanded universe.
Var inte bland det första Disney gjorde att 'scrappa' hela Expanded Universe. Det finns inte längre så till vida Disney inte återinför delar av det i kanon igen. Eller kommer jag ihåg fel.

Fö. pinsamt att jag helt blandade ihop Battle of Yavin med Battle of Endor. Nu skäms jag lite...

Cog.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag skiter i detaljer hit och dit om vem som dör etc, men det verkar vara en awesome film!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Som har sagts så har allt som är Expanded Universe (som numera heter "Star Wars Legends") helt skrapats bort från Canon. MEN, Disney, eller de som har hand om Canon och sådant på Disney ("Lucasfilm Story Group"), har sagt att det totalt lämnar det öppet för skaparna av SW grejs att kunna plocka grejer från SW Legends och göra det till Canon... så länge LSG går med på det de vill göra. Så det är möjligt att vi kanske någon gån i framtiden får se en film med Grand Admiral Thrawn, eller Rogue Squadron, eller vad det nu än kan vara.

Dock så betyder det inte att om de t.ex drar upp Thrawn to the big leagues, att allt som skrivits om honom då automatiskt är canona. Vad det betyder är att det nu finns en karaktär som är canon i Star Wars som heter Thrawn, och vad som är canon med honom är vad du då ser i den filmen/boken/serietidningen/spelet som han drogs upp till för att vara med i... inte vad som skrevs om honom innan den 25 April 2014 (tidpunkten som Disney meddelade oss om vad som är canon och inte).

De som får tillåtelse av LSG att dra upp något från Legends behöver inte följa exakt vad som hände i just den Legends storyn om den/det... utan det finns en stor chans att det kommer/kan omarbetas på något sätt. Det enda kravet igentligen är att LSG går med på vad de vill göra.


Som exempel, just nu så pågår där en rätt stor diskussion om vem den där vitklädda Imperial snubben är i filmen. Han syns precis efter 1:00 tidpunkten i trailern som jag postade. Den vita Imperiel Uniformen är känd som att vara en "Grand Admirals" uniform, och man antar att det är just vad denne personen är. Det enda man faktiskt vet dock är att det är Ben Mendelsohn som spelar honom, och han är just nu bara benämnd som en "Imperial Admiral" (om det är faktiskt så eller inte vet man inte). Så utefter det så är där just nu ca 3-4 större läger som har formats.


A: Han är Tarkin, aka Grand Moff Tarkins från Star Wars IV. Han ser litegran ut som Tarkin. I canon så är där inget som säger att han varit en Grand Admiral, men att han har varit en Admiral. Så rent logisk så skulle han kunna ha varit en Grand Admiral innan han blev en Moff och sedan en Grand Moff (om detta är den logiska vägen som man går i Imperiets rangsystem). Vi har också sätt Tarkin i några avsnitt av tv-serien Star Wars Rebels, vilket har sin start ca 5 år innan SW IV. I den tv-serien så är Tarkin en Admiral. Det som kanske talar lite emot att det är Tarkin är lite beroende på exakt när Roge One utspelar sig, hur nära SW Rebels och SW IV den är. Ju närmre SW Rebels eller SW IV den utspelar sig, ju mindre är chansen att denna karaktären är Tarkin.


B: Han är Thrawn, aka Grand Admiral Thrawn. Mycket av anledningen, till att vissa tror att detta kan kanske vara Thrawn, är lite baserat på att Thrawn är nog den karaktär som är mest synonym med ranken "Grand Admiral". Jag vet inte om den ranken var introduserad med Thrawn, men väldigt många förknippar just den ranken med honom. Det mest uppenbara som talar emot att detta kan vara Thrawn är att karaktären vi ser i trailern inte verkar vara en Chiss, utan en människa... han har inte Thrawns blå hud eller röda ögon. Många tror att Lucasfilm Story Group skulle möjligen kunna gå så pass långt att de gjorde Thrawn till en människa.

C-D: Han är en karaktär som vi har stött på tidigare, må det vara Canon eller Legends, men inte Tarkin eller Thrawn. Han är en helt ny karaktär som har blivit skriven specifikt för Rogue One.


Så, så ser det ut just nu.
 
Top