Riotminds Ruin Masters

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hej,

Vill bara säga jag bröt ut diskussionen enligt instruktion. Om vad du egentligen ville säga var att "sluta diskutera ras ÖHT" kan du väl stänga min tråd?

MODERERING

Som du vet ska modereringar inte kommenteras. Om du vill föreslå en åtgärd framöver, skicka ett mess.

/Magnus
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag har PDFen, och har haft en första titt. Skall försöka läsa lite noggrannare när jag kommer åt. Vad jag kan se är det i princip material från Drakar och Demoner Retro och RMs Ereb Altor som integrerats och med delvis strömninjeformade regler. Mer specifikt:
- Det finns två "play modes" - "Hex" och "RPG". Hex är någon sorts Hex Crawl (large scale) med encounters och äventyrsplatser (small scale). Inte en dum idé. Man får Erf för att utforska hexes i Hex mode. Som jag förstår det är tanken att man växlat mellan Hex Crawl, procedurella dungeons/encounters och mer traditionella äventyr. Upplägget känns i princip sunt. Final fantasy.
- Världen är Caldarox, dvs Max värld till Ereb Altor. Tror det är mer eller mindre rakt av. Som jag skrivit annorstädes finns det många coola idéer här, och det är gott om ruiner och riddarordnar. Möjligen kunde texten tightas upp och fokuseras mer på vad som är direkt användbart i spel.
- Reglerna är någon sorts förenklad Drakar och Demoner. 4 GE och 6 Färdigheter pekar på strömlinjeforming, ändå är spelets första tabell motståndstabellen. Magi är öppen för alla, och man kastar besvärjelser från "Besvärjelsecontainrar" (ok, Spell container översätts väl egentligen "Besvärjelsebehållare. Sue me). Och det finns separata KP/kroppsdel (KdP, som räknas separat från KP). Så på det hela taget ganska excentriskt.
- Det finns stöd för både generiska, slumptabellsgenererade och förberedda Hex encouters. Många slumptabeller. Har inte läst igenom dem än så svårt att avgöra hur bra stöd de ger.
- Det är c.a. 150 sidor regler och 120 sidor värld. (har inte läst den senare än, antar att det är samma som i Ereb Altor).

Så om jag skulle ge ett första samlat omdöme så finns här gott om bra idéer, liksom en del konstigheter. Spelet är inne i samma område som Svärdets Sång, med en mindre tydlig metaberättelse. Jag skulle nog inte spela spelet som det är, men där finns definitivt intressant material och uppslag som är värda att titta på för den som är intresserade av lite traddiga hexkräl.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
4 GE och 6 Färdigheter pekar på strömlinjeforming, ändå är spelets första tabell motståndstabellen.
Jag reagerade också på det. Dom vill förenkla grejer men behåller motståndstabellen... Men är det så att motståndstabellen är för BRP vad descending AC är för OSR? Dvs en sån där gammal ointuitiv grej som gamla rävar tycker är superviktig för den rätta känslan.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Well, I bit and bought the PDF because why not.

Assorted thoughts:

A lot of this reads exactly like DoD16 with the stances etc.

It also reads exactly like DoD16 in that all the artwork is from that book. (though the artwork is also really cool)

It's really really aimed at dungeons and hex crawls. You can do other stuff but there's no support for it. Even the hex crawling is kind of underdone. Something as simple as food and supplies isn't covered at all that I saw.

The races are weeeeeeaaaaaak. A dwarf gets +1 to Physique and -1 to Charisma, stats generated on 2D10+10? Why even bother. And you can't even be a halfling.

One of the pieces of art shows a Varg hero...which you can't play in this game. Thanks.

On the upside making a character should take all of 3 minutes. I sort of like the idea of only 6 skills.

You can increase any of your "numbers" with xp, even movement speed and carry capacity. That's fun. Though I suspect buying as many actions as you can is the winning move.

The monster list is really underwhelming.

They repeat this weird thing from DoD16 where you are KO at 0 HP and die at -1. Why?

A lot of things are just really really vague. It reads fine if you have played a BRP game before but if you read it "with new eyes" it becomes really clear how much stuff is missing. How parrying actually works is left to be inferred ("You use your melee skill"), there's no indication that I could find on whether missile attacks can be parried, large monsters roll multiple damage dice but its never explained whether they are all eligible for open-ended damage rolls or not and you could go on.
Nothing that is outright broken or that an experienced GM couldn't solve but I paid 20 dollars to not write my own rules.

There's a lot of setting in here. I didn't read that yet so I have no idea if its good. The artwork in the setting chapter is completely at odds with the stuff in the rest of the rulebook, since it comes from the Ereb Altor box set they did for DoD16. Both styles are fine, but the pseudo-Warhammer vibe they use there is not as fun.
Also it still references Ereb Altor before explaining that you don't actually get to play in Ereb Altor. Sorry nerds, I guess.

So many random tables. I would rather do my taxes than be in a hex-crawl campaign but I'll admit this could be fun as a solo game or something to do with the kid.

The weak bestiary kinda undermines this though. One of the monster encounters is "1D5 goats". Are goats like super brutal in Calderox? Are these Norwegian satanist goats? Or am I missing the point of fantasy adventure?

Also am I missing it or is there literally no reaction roll? With as much emphasis on randomly generated stuff, it feels weird that monsters don't get a "currently doing / motivation" table as well to decide what they do.

Orcs and goblins all get 2 actions per turn. I'll need to test this, but I suspect that 4 adventurers meeting 5 goblins will stand a very good chance of getting trounced.

The GMing advice is 4 pages and could have been better spent on literally anything else. This is completely pointless as written.


I'm sorry to sound super negative, because I think there's a lot of stuff in here that has potential, but it feels very half-baked in a lot of ways. I do want to try running it at some points, but as it stands, I'm not sure there's a lot to recommend it over just playing DoD16 instead (which I liked a lot on first read).

I will try doing a bit of hex-crawling with the kid though and see how we get on. Maybe we'll be surprised. I'll report back.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag reagerade också på det. Dom vill förenkla grejer men behåller motståndstabellen... Men är det så att motståndstabellen är för BRP vad descending AC är för OSR? Dvs en sån där gammal ointuitiv grej som gamla rävar tycker är superviktig för den rätta känslan.
Motståndstabellen är en styggelse och alla sunda BRP-versioner har skrotat den för länge sedan.

Häpp!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
It also reads exactly like DoD16 in that all the artwork is from that book. (though the artwork is also really cool)
[...]
The artwork in the setting chapter is completely at odds with the stuff in the rest of the rulebook, since it comes from the Ereb Altor box set they did for DoD16.
Så alla bilder är bara återanvända från DOD16 och Ereb Altor? Jisses, där försvann ju den största anledningen till att införskaffa boken.

Tack för din uppoffring! Jag tror jag skippar den här =D
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Ja grejen med de förenklade reglerna, men motståndstabell och kroppsdelar är verkligen knasig. Och jag blev inte heller omedelbart övertygad av hur regelbitarna hänger ihop, har bara inte läst den noga nog än.

Bilderna är mycket riktigt DoD16. Men tyvärr saknas, förutom Vargfolk, Anka :mad:
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
There are maybe 2 new art pieces but yeah, the rest is basically all from the DoD16 box or the Ereb Altor box. (One I think IS the Ereb Altor box art actually but I don't want to go find it to check right now). It ends up looking really weird because the Ereb Altor art has this Chronopia / Warhammer vibe to it, while the art from DoD is very fairytale fantasy (and really fun, I really dig the style they used there) but it doesn't mesh at all.

Someone would have to compare the Calderox section and the Ereb Altor book side by side to see if they are different. I'll admit, I didn't get very far in my EA box as it just didn't seem that interesting as a setting.

I didn't mind hit locations though I'm not sure if they add much of anything. You die if total HP or your head or torso drops to negative, which feels pretty rough with the open-ended damage rolls.

I'm like the one person on Earth who loves the resistance table :) That being said, I think its only used for resisting spells, not sure. There's really not much in the way of "adventure" type mechanics in here. I can be a fan of "just roll for a skill and it works" but it'd be nice to have a little bit of guidance on how they expect things like lock picking or climbing to work.
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Motståndstabellen är en styggelse och alla sunda BRP-versioner har skrotat den för länge sedan.

Häpp!
Vad är det för fel på motståndstabellen? Inget jag använt på över tjugo år men jag minns det som en trevlig, kul, och för mig som barn/ tonåring, lättförståelig spelmekanik.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Vad är det för fel på motståndstabellen? Inget jag använt på över tjugo år men jag minns det som en trevlig, kul, och för mig som barn/ tonåring, lättförståelig spelmekanik.
Fel och fel. Den är en blindtarm. Har man väl insett att det går att klara sig utan två olika skalor för spelvärden, så behöver man inte längre en mekanism för att konvertera från 3-18 skalan till 1-100 skalan.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Vad är det för fel på motståndstabellen? Inget jag använt på över tjugo år men jag minns det som en trevlig, kul, och för mig som barn/ tonåring, lättförståelig spelmekanik.
Den går ju enkelt att kringgå genom att ge alla grundegenskaper ett "motståndsvärde" eller liknande motsvarande 10 minus värdet, som modifierar motståndarens slag när den försöker påverka en. Det behövs ju inte en hel tabell för det.
 
Top