Riotminds Ruin Masters

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Känns som ett brädspel med en antydan av rollspel. Trots att de skriver att det bygger på ett BRP-arv känns det inte det minsta BRP. Definitivt inte min kopp te. Dock snygga illustrationer.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Jag har faktiskt missat det projektet helt, tills nu. Det verkar ju dock som att RM kör en "favorit" i repris och blir försenade utan att hålla backare uppdaterade. Risken är väl att resultatet blir likt DoD16, då tiden tog slut även där. Synd på något som annars ser ut som en fin produkt.

Nu har jag inte mer insikt i regelsystemet än vad jag läst på kickstartern, men jag hoppas RM valt att hålla systemet lika enkelt som de säger. Jag älskar hur de byggt upp världen Trudvang, men jag kan inte med reglerna för det. Mer värld, mindre regler!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Önskar Riotminds all lycka till och hoppas att det blir en rolig produkt! Det är dock en sak jag inte riktigt förstår. Om jag har fattat saken rätt släppte Riotminds DoD Retro med löften om kommande kampanj- monster- och äventyrsböcker. Sen verkade det rinna ut i sanden och Riotminds vill istället släppa Ereb Altor, som märkligt nog inte har någonting att göra med DoD Retro utan var sin egen regelbok. Och nu släpper de Ruin Masters, som inte har nåt att göra med varken DoD Retro eller Ereb Altor? Riotminds har ju tidigare fått kritik för att de släpper alldeles för många regelböcker och för lite av allt annat. Hade det inte varit smartare att baka ihop DoD Retro, Ereb Altor och Ruin Masters till ett spel? Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Franz;n343407 said:
Önskar Riotminds all lycka till och hoppas att det blir en rolig produkt! Det är dock en sak jag inte riktigt förstår. Om jag har fattat saken rätt släppte Riotminds DoD Retro med löften om kommande kampanj- monster- och äventyrsböcker. Sen verkade det rinna ut i sanden och Riotminds vill istället släppa Ereb Altor, som märkligt nog inte har någonting att göra med DoD Retro utan var sin egen regelbok. Och nu släpper de Ruin Masters, som inte har nåt att göra med varken DoD Retro eller Ereb Altor? Riotminds har ju tidigare fått kritik för att de släpper alldeles för många regelböcker och för lite av allt annat. Hade det inte varit smartare att baka ihop DoD Retro, Ereb Altor och Ruin Masters till ett spel? Eller är jag helt ute och cyklar?
Spontan tanke: Jag har alltid uppfattat Riotminds som primärt intresserade av att tjäna pengar och sekundärt ha ett hjärta för hobbyn. Regler säljer alltid bättre än äventyr/expansioner.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Franz;n343407 said:
Önskar Riotminds all lycka till och hoppas att det blir en rolig produkt! Det är dock en sak jag inte riktigt förstår. Om jag har fattat saken rätt släppte Riotminds DoD Retro med löften om kommande kampanj- monster- och äventyrsböcker. Sen verkade det rinna ut i sanden och Riotminds vill istället släppa Ereb Altor, som märkligt nog inte har någonting att göra med DoD Retro utan var sin egen regelbok. Och nu släpper de Ruin Masters, som inte har nåt att göra med varken DoD Retro eller Ereb Altor? Riotminds har ju tidigare fått kritik för att de släpper alldeles för många regelböcker och för lite av allt annat. Hade det inte varit smartare att baka ihop DoD Retro, Ereb Altor och Ruin Masters till ett spel? Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag har för mig att de har en Retro-monsterbok på gång. Ereb Altor/Kaldarox är väl officiella spelvärlden till DoD Retro, sen hade de lite specialregler “på köpet”. Ruin Masters har jag tolkat som en slags internationell variant av Kaldarox, eftersom DoD inte har någon direkt namnkunnighet i resten av världen.

I efterhand kanske det hade varit smidigare att baka ihop allt till en grej. Men jag tänker att det kanske utvecklades genom ett steg i taget. Så att säga att de borde ha gjorts till samma grej kanske är lite som att säga att DnD4 borde ha varit DnD5 istället. :)
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Ruin masters är tänkt att vara ett renodlat grottkräl, hexbaserat kanske? Sedan återanvänder de en del material från Dod2016/Ereb Altor.

Jag tror att tanken är att kunna använda material som skapas till Dod2016 även till Ruin Masters. Så tror jag tanken är med den monsterboken de har på gång.
(nu såg jag vad som ceruleanfive skrev... Duh ????)

Setting gör det bra och skulle de släppa Trudvang materialet på svenska, uppdaterat, så skulle det vara en instabuy för mig. Väldigt nyfiken på världen.

C
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
ceruleanfive;n343413 said:
Jag har för mig att de har en Retro-monsterbok på gång. Ereb Altor/Kaldarox är väl officiella spelvärlden till DoD Retro, sen hade de lite specialregler “på köpet”. Ruin Masters har jag tolkat som en slags internationell variant av Kaldarox, eftersom DoD inte har någon direkt namnkunnighet i resten av världen.

I efterhand kanske det hade varit smidigare att baka ihop allt till en grej. Men jag tänker att det kanske utvecklades genom ett steg i taget. Så att säga att de borde ha gjorts till samma grej kanske är lite som att säga att DnD4 borde ha varit DnD5 istället. :)
Okej, så allt är samma grej fast med olika namn? Synd att de gjorde det så rörigt, två spelvärldar till samma spel och tre olika namn på spelet..

Nåja, det är innehållet som räknas, och vill inte vara tråkig och sabla ner andras projekt. Hoppas att spelet blir najs! Om det är ett brädspel så kanske jag tar en närmare titt på det framöver, framförallt om de släpper en svensk version av det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Rangertheman;n343415 said:
Mitt språksinne får fullständigt spunk när de skriver "dices". Som att skriva tärningarar....
Det är jättespännande. Vi ser språket förändras framför våra ögon. När vi var barn var det uppenbart med "one die, many dice", en solklar sanning.

Men lyssna på amerikaner prata i poddar osv, det är inte helt ovanligt att de slår "one dice", det som tidigare var ett ord för flera tärningar är nu även ett ord som beskriver en enda tärning.

Det skapar dock ett intressant följdproblem, om nu "one dice" är riktigt, hur markerar vi då att det är flera tärningar vi pratar om? Det går naturligtvis att säga att dice är oräkneligt, eller så följer vi regeln med att bara lägga på ett s på slutet när det är många (jfr: one cat -> many catS). Och vips är vi i ett nytt tillstånd där "one dice, many dices" plötsligt är rimligt.

Själv tycker jag som du, det sticker i ögonen, men ge det lite tid så skall du se att det hittar in i ordböckerna också, för verkligheten har redan börjat röra sig ditåt.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Henke;n343412 said:
Spontan tanke: Jag har alltid uppfattat Riotminds som primärt intresserade av att tjäna pengar och sekundärt ha ett hjärta för hobbyn. Regler säljer alltid bättre än äventyr/expansioner.
Jag tror att de har haft en stor passion för drakar och demoner, men som jag förstår det så är det här något som de gör vid sidan om? Kan det stämma?

Men jag tror att två personer är för lite för att driva det tillräckligt framåt, man behöver ha en kritisk massa.
Eller så ser man till att annonsera o ta in skribenter.

Att de släppt det svenska språket antar jag är för att de gärna skulle vilja kunna leva på det.

Mycket spekulationer från en som inte vet något alls. :grin:

Jag sörjer i allafall över att inte trudvang finns på svenska, ska jag spela något sagoaktigt/fornnördiskt vill jag inte ha anglosismer.

O måtte de bli bättre på att kommunicera :rolleyes:
C
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
wilper;n343418 said:
Det är jättespännande. Vi ser språket förändras framför våra ögon.
haha, det var min andra tanke också efter att jag läste Rangerthemans inlägg =D

Min första tanke var helt i enlighet med Rangerthemans, och jag tror det var dit min tredje tanke återvände också.

Vad gäller spelet i stort räknar jag med massor av awesome artwork, och inget annat värt att nämna. Men det kanske kan vara ett kul allternativ för de som inte gillar DnD men vill köra grottkräl. RM har ju uppenbarligen en kundkrets i nån utsträckning, så de blir förhoppningsvis nöjda.

Annars räknar jag med att kunna plocka upp ett ex för halva priset strax efter att kickstarten levererats.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Henke;n343412 said:
Spontan tanke: Jag har alltid uppfattat Riotminds som primärt intresserade av att tjäna pengar och sekundärt ha ett hjärta för hobbyn. Regler säljer alltid bättre än äventyr/expansioner.
Min uppfattning av Riot är att de gör det de tycker är roligt för stunden, och det är den främsta drivkraften. De tjänar inte så himla mycket pengar på rollspelen att det är någon större drivkraft som skulle styra hur de planerar sin utgivning.

Jag har alltid hört dem vara otroligt entusiastiska för sin nästa nya grej. Ibland kanske det är för mycket "ooooooh new and shiny", men det är ju så de är.

:)

/Magnus
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rangertheman;n343415 said:
Mitt språksinne får fullständigt spunk när de skriver "dices". Som att skriva tärningarar....
Mina tärningar är iaf mer tärningarare än dina tärningar är tärningarar
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
I övrigt ser det ut att vara bra artwork. Jag gillar inga system för jag har fel nånstans så jag ska inte uttala mig om det men i övrigt så kan det säkert vara kul, men dungeoneering går ju göra i andra spel också och som jag nyligen sa till någon annan så har jag egentligen inte tid att grotta (grotta!) ner mig i nya system

Hade jag varit 20 så kanske
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Vad lustigt att ingen verkar känna till det. De måste ha satsat på reklam utomlands då, eller? Jag hade själv inte hört om det förrän igår, men jag är däremot inte jätteinsatt i alla nyheter som kommer ut heller.

Är Riotminds stora i USA?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
damogn;n343446 said:
Vad lustigt att ingen verkar känna till det. De måste ha satsat på reklam utomlands då, eller? Jag hade själv inte hört om det förrän igår, men jag är däremot inte jätteinsatt i alla nyheter som kommer ut heller.
Det slogs en del på trumman när kickstartern drog igång, men bemötandet här på forumet kan typ sammanfattas med "Vaffan hände med att göra RetroDoD till en levande produktlinje? Varför använder de hexagoner, vet de inte att det ska vara fyrkanter i dungeons? Fina bilder i alla fall. Ekorre!!!"

Det sista representarar att folk blev distraherade av andra saker ganska omgående. Det finns någon gammal tråd om det.

Men det verkar som att RM börjat etablera sig en del utomlands i alla fall. Jag har hört flera amerikanska rollspelare nämna Trudvang Chronicles, exempelvis.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Magnus Seter;n343429 said:
Min uppfattning av Riot är att de gör det de tycker är roligt för stunden, och det är den främsta drivkraften. De tjänar inte så himla mycket pengar på rollspelen att det är någon större drivkraft som skulle styra hur de planerar sin utgivning.

Jag har alltid hört dem vara otroligt entusiastiska för sin nästa nya grej. Ibland kanske det är för mycket "ooooooh new and shiny", men det är ju så de är.

:)

/Magnus
Det är lite den uppfattningen jag också fått. Samt att de är lite som George Lucas, åtminstone när de släppte så många olika regelvarianter till DoD6 (Grundregler, expertregler, reviderade grundregler, expert magi, nya grundrelger igen), att de liksom inte kunde lämna en grej utan var tvungna att gå in och pilla hela tiden. Det visar ju på en passion om inte annat :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Ja, jag kan bara spekulera – men hade det enbart varit pengar som lockade dem hade de valt en annan bransch eller i minsta fall en annan modell. Man kan ha åsikter om deras produkter och så, men för mig ringer anklagelsen om ren girighet falskt.
 
Top