Riotminds Ruin Masters

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
ceruleanfive;n343475 said:
Ja, jag kan bara spekulera – men hade det enbart varit pengar som lockade dem hade de valt en annan bransch eller i minsta fall en annan modell. Man kan ha åsikter om deras produkter och så, men för mig ringer anklagelsen om ren girighet falskt.
Girighet är nog hårt, men de agerar lite som vanliga entrepenörer och om idén inte flyger så får den ingen kärlek. Det blir naturligvis trist för de som tyckte idén var så kul att de valde att stötta den.

Så lite cyniskt är det nog allt, men rent krasst så håller de sig till spelreglerna.

Det är väl mest att övriga spelskapare snarare är naiva idealister och då blir skillnaden rätt stor.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Vad Riotminds hade behövt är en tråkmåns som kan bromsa lite när övriga skenar iväg på ytterligare ett nytt projekt och som kan hålla kvar projekten till de är helt färdiga istället för att släppa något som inte är riktigt klart.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Rangertheman;n343484 said:
Vad Riotminds hade behövt är en tråkmåns som kan bromsa lite när övriga skenar iväg på ytterligare ett nytt projekt och som kan hålla kvar projekten till de är helt färdiga istället för att släppa något som inte är riktigt klart.
Fast det skulle ju motsäga den ideologi som beskrivs av företagets namn. ;)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Magnus Seter;n343429 said:
Min uppfattning av Riot är att de gör det de tycker är roligt för stunden, och det är den främsta drivkraften. De tjänar inte så himla mycket pengar på rollspelen att det är någon större drivkraft som skulle styra hur de planerar sin utgivning.

Jag har alltid hört dem vara otroligt entusiastiska för sin nästa nya grej. Ibland kanske det är för mycket "ooooooh new and shiny", men det är ju så de är.

:)

/Magnus
Har egentligen inga belägg för min "spontana uppfattning" mer än att de bråkade med Granström om rättigheterna till Trakorien, de var hysteriskt arga på den där piraten som distribuerade inscannade gamla DoD-äventyr (som de sedan själv släppte på sin websida) och de svarade inte ens när jag frågade dem vad som händer med det material man köper i deras online-tjänst om de skulle lägga ner sin verksamhet.

(Nu säger jag såklart inte att det är ok att missbruka någon annans upphovsrätt, men det handlade ändå om prylar som var 15-20 år gamla och out-of-print).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
ceruleanfive;n343475 said:
...hade de valt en annan bransch ...
Jo, ja, det är väl typ det det har gjort. Eller, Theo är ekonomiskt oberoende efter att ha sålt ett företag för ett bra tag sen, och det har såvitt jag förstår det gjort det möjligt för dem att köra Riot. Jag tror att Magnus M. har ett "riktigt" jobb, och Theo driver en hel del andra entreprenörsprojekt.

Riot är inte deras födkrok.

EDIT: Lite on topic, Ruin Masters är ett superbra namn och bilderna och känslan är ju helt enorma! Klassisk Riot-känsla helt enkelt.

/M
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Magnus Seter said:
Ruin Masters är ett superbra namn och bilderna och känslan är ju helt enorma! Klassisk Riot-känsla helt enkelt.
Verkligen! Om det är något de kan är det att hitta svinbra illustratörer och/eller ge dem art direction.
 

damogn

Veteran
Joined
4 Feb 2018
Messages
116
Vet att folk brukar ha svårt för Riotminds här, men jag tycker det verkar spännande. Mysig stämning!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Henke;n343499 said:
Har egentligen inga belägg för min "spontana uppfattning" mer än att de bråkade med Granström om rättigheterna till Trakorien, de var hysteriskt arga på den där piraten som distribuerade inscannade gamla DoD-äventyr (som de sedan själv släppte på sin websida) och de svarade inte ens när jag frågade dem vad som händer med det material man köper i deras online-tjänst om de skulle lägga ner sin verksamhet.
Jag har tidigare, för typ tusen år sedan, hängt mycket i Riotminds forum, att Drakar och Demoner 6 när det kom gjorde att jag återfick intresset för rollspel (jag upplevde det som att det spelet när det släpptes gav väldigt många rollspelsentusiaster en kreativ nytändning i en tid då de flesta kände sig lite förbittrade över exempelvis Chronopia) och att jag via Medusa Games skrivit en mycket material till Riotminds. Detta gör att jag har Riotminds att tacka för mycket. Samtidigt är jag otroligt besviken på mycket de gjort, framförallt sättet de kommunicerat med sina fans på och vissa beslut de tagit. Jag har en hel del tankar och teorier om varför de agerar som de gör ibland, men jag tror att det skulle vara lite OT att ta här och kanske bli lite toxic att skapa en egen tråd om.

Men åter till Ruin Masters. Om jag förstått det hela rätt kommer det inte att släppas på svenska?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Jag vet inget om det här spelet, men jag vet att jag älskar illustrationerna till spelpjäserna.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Rangertheman;n343484 said:
Vad Riotminds hade behövt är en tråkmåns som kan bromsa lite när övriga skenar iväg på ytterligare ett nytt projekt och som kan hålla kvar projekten till de är helt färdiga istället för att släppa något som inte är riktigt klart.
Jag tror att ha en "tråkmåns" skulle döda Riotminds unikhet. Även om jag är något förbittrad över DDR så kan ingen ta ifrån Riot att de var instrumentala för att blåsa liv i en stagnerad hobby runt millennieskiftet. Deras vision och fokus på utseende och produktionskvalitet tvingade oss alla att höja oss, och vi ser fortfarande effekterna. Jag anser att de större svenska rollspelsproduktionerna idag håller toppklass i världen. Och det är mångt och mycket Riots förtjänst. De såg något nytt - förbi vita ark med tabeller.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Jag såg Ruin Masters på drivethroughrpgs topplista idag och hade ingen aning om att spelet fanns, så därför bumpar jag denna tråden. Någon som läst eller spelat RM? Hur är det?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Hade dem varit ute efter att berika sig så hade DoD retro varit just DoD retro och Ereb Altor hade inte varit Kaldarox.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Har fortfarande ingen aning om hur Ruin Masters är som spel, men de kickstartar ju en monsterbok till det i detta nu - så det måste ha fått något gensvar.

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Ja, först såg Retro-DoD ut som en enkel moneygrab, men med vad det blev verkar det mer ha handlat om dåligt omdöme än girighet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Har fortfarande ingen aning om hur Ruin Masters är som spel, men de kickstartar ju en monsterbok till det i detta nu - så det måste ha fått något gensvar.

Ser ut som monsterboken till DoD Retro översatt till engelska
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Tankar kring detta?
Först och främst, matchstraff för att använda "dices" i plural. Finns det INGEN på kontoret som lärt sig engelska?!?

Sedan, ett mycket mindre allvarligt fel, men fortfarande rätt illa, är hur de försöker få det till att deras brädspeliga dungekräl är en fortsättning på Drakar och Demoner. Det är det ju naturligtvis inte.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Riotminds har ju tidigare fått kritik för att de släpper alldeles för många regelböcker och för lite av allt annat.
Att släppa regelboken och sedan... släppa produktlinjen och istället börja skriva på nästa regelbok, lönar sig. Fråga bara Fria Ligan.

Så de rycker nog mest på axlarna inför den kritiken.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Att släppa regelboken och sedan... släppa produktlinjen och istället börja skriva på nästa regelbok, lönar sig. Fråga bara Fria Ligan.
Men det är i alla fall ett annat spel då, inte nya regler för samma sak igen! :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Att släppa regelboken och sedan... släppa produktlinjen och istället börja skriva på nästa regelbok, lönar sig. Fråga bara Fria Ligan.

Så de rycker nog mest på axlarna inför den kritiken.
Jo, i och med att de fått denna kritik sen tidigt 2000-tal verkar det ju onekligen vara så.
 
Top