"Race" i rollspel

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Det tar ju verkligen emot att hosta upp $20 för en pdf... Min smärtgräns går runt $10.

Edit: preview-pdfen man kan ladda hem från drivethru är 22 sidor lång och man får en ganska bra uppfattning av spelet där ändå. Det känns som att den största förenklingen de gjort är att trimma bort en massa egenskaper och färdigheter. Annars känns mycket igen, HP per kroppsdel, motståndstabell osv.

Edit 2: dom använder fortfarande ordet "race", det reagerade jag på.
Vad är det som är så konstigt att dom använder sig av ordet race ? Om vi utgår ifrån stancen att spelet riktar sig till en internationell marknad . Ordet race är inte särdeles kontroversiellt utanför Sverige och har inte samma negativa laddning som här . Om vi tex tittar på spel där bortifrån amerikat så som DnD så används ju begreppet race hela tiden tex DnD races , fantasy races , the fey races , the elder races osv osv .

Med detta så säger jag varken bu eller bä till användning av ordet race utan ger endast mina 50 cents on the matter till varför dom möjligtvis valt att använda sig av det ordet..
Jo, det pågår en fantastiskt infekterad debatt (främst i USA) som bland annat lett till att alla stora rollspelsföretag övergivit eller är på väg att överge "ras" som term. Paizo kallar det exempelvis "ancestry" istället (vi pratar fortfarande om ordet för om du är alv, dvärg osv)

Och ja, rent tekniskt har väl alla vetat om att "art" är mer korrekt än "ras".

Inte för att debatten hållts på en särskilt saklig och nykter nivå. Personligen tycker jag det gått rent överstyr när allting tolkas i sämsta möjliga ljus och folk tar sig rätten att tolka andras motiv utifrån sina egna käpphästar.

"Eftersom jag tolkar denna feature som rasistisk, måste du som lagt in den eller gillar den vara rasist!" Vilket ju är rent skitsnack.

Men så är det väl när en "seachange" händer. Det är bara att hoppas att denna poopstorm blåser över snart så vi kan gå tillbaka till att spela lite rollspel utan att behöva oroa oss för att bli kallad rasist eller ojämlik bara för att man inte har några problem med att utforska dessa tema i en fiktiv värld. Iallafall jag tänker inte acceptera att femtio års rollspelsprodukter ska allmänt klassas som politiskt inkorrekt och låsas in och aldrig diskuteras mer, precis som jag inte accepterar att filmer från sjuttio- eller nittiotalen ska buntas ihop med grovt rasistiska verk från 1800-talet eller 1930-talet. Med andra ord, jag hoppas innerligt vi snabbt kan lämna grupptänket bakom oss så bordsrollspel kan utvecklas såsom film eller böcker - dvs man kan publicera och diskutera rollspel som inkluderar vuxna eller svåra ämnen, inklusive motbjudande och kontroversiella element, utan att ett ramaskri uppstår. En författare eller screenwriter kan ju inkludera hemska teman utan att bli steglad som rasist eller pervers.

Sedan bara kanske två tre år går det knappt att hitta ett amerikanskt rollspelsforum som inte applicerar ett kraftigt moral-Disney-filter, antingen direkt via övernitisk moderation, eller genom att moderatorteamet blir pepprat av rapporter från pärlhalsbandsgreppande besökare.

Så nej, ordet race är synnerligt kontroversiellt även om du levt lyckligt ovetande om detta, min gode Doktor.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag har skrivit folkslag på sista tiden, eftersom det känns neutralt, och dessutom är korrekt. Varken ras eller art är korrekt på varelser som (i de flesta fantasyspel) uppstått genom separata skapelseprocesser från olika gudar, men trots detta kan fortplanta sig med varandra lite som de känner för.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Vad kan man använda istället för "ras"?

Själv föredrar jag "folkslag". Vet inte om det finns något konstigt med det.
Släkte eller folkslag, jag säger nog folkslag för det mesta. Härkomst möjligen, men det känns mer som att då handlar det om att växt upp i en kultur. En människa med alvisk härkomst känns som en människa som växt upp bland alver. Vice versa blir en alv med mänsklig härkomst en alv som växt upp bland människor. Det är så mitt huvud kopplar ihop det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag tycker både släkte och folkslag ät utmärkta benämningar och använder båda. Tycker folkslag låter lite mer... folkligt? Medan släkte passar bra för mer high fantasy i mitt tycke =)

Art tycker jag kan funka bra i sci-fi, men lutar nog hellre åt "ursprung" i det fallet som känns lite öppnare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Vad kan man använda istället för "ras"?

Själv föredrar jag "folkslag". Vet inte om det finns något konstigt med det.
Jag håller med, brukar också använda "folkslag".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Jag skriver "folkslag" i text men använder "ras" eller "race" av gammal vana ibland när jag pratar. Ibland säger jag "typ" om vi snackar om miniatyrer, kontexten brukar ge vad jag pratar om.

Det tar en stund att ändra hur jag pratar, men det är ingen stor grej för mig att ändra.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jo, det pågår en fantastiskt infekterad debatt (främst i USA) som bland annat lett till att alla stora rollspelsföretag övergivit eller är på väg att överge "ras" som term. Paizo kallar det exempelvis "ancestry" istället (vi pratar fortfarande om ordet för om du är alv, dvärg osv)

Och ja, rent tekniskt har väl alla vetat om att "art" är mer korrekt än "ras".

Inte för att debatten hållts på en särskilt saklig och nykter nivå. Personligen tycker jag det gått rent överstyr när allting tolkas i sämsta möjliga ljus och folk tar sig rätten att tolka andras motiv utifrån sina egna käpphästar.

"Eftersom jag tolkar denna feature som rasistisk, måste du som lagt in den eller gillar den vara rasist!" Vilket ju är rent skitsnack.

Men så är det väl när en "seachange" händer. Det är bara att hoppas att denna poopstorm blåser över snart så vi kan gå tillbaka till att spela lite rollspel utan att behöva oroa oss för att bli kallad rasist eller ojämlik bara för att man inte har några problem med att utforska dessa tema i en fiktiv värld. Iallafall jag tänker inte acceptera att femtio års rollspelsprodukter ska allmänt klassas som politiskt inkorrekt och låsas in och aldrig diskuteras mer, precis som jag inte accepterar att filmer från sjuttio- eller nittiotalen ska buntas ihop med grovt rasistiska verk från 1800-talet eller 1930-talet. Med andra ord, jag hoppas innerligt vi snabbt kan lämna grupptänket bakom oss så bordsrollspel kan utvecklas såsom film eller böcker - dvs man kan publicera och diskutera rollspel som inkluderar vuxna eller svåra ämnen, inklusive motbjudande och kontroversiella element, utan att ett ramaskri uppstår. En författare eller screenwriter kan ju inkludera hemska teman utan att bli steglad som rasist eller pervers.

Sedan bara kanske två tre år går det knappt att hitta ett amerikanskt rollspelsforum som inte applicerar ett kraftigt moral-Disney-filter, antingen direkt via övernitisk moderation, eller genom att moderatorteamet blir pepprat av rapporter från pärlhalsbandsgreppande besökare.

Så nej, ordet race är synnerligt kontroversiellt även om du levt lyckligt ovetande om detta, min gode Doktor.
Jag inser nog att jag vart ganska ovetande om detta lyckligt eller ej men så har jag troligtvis spelat med en demografi som inte sett detta som kontroversiellt.

I övrigt håller jag med dig i mycket av de åsikter du verkar ge uttryck för i ditt inlägg
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag tycker det här handlar om tre olika frågor.
1) Finns det något skäl att använda ordet ”ras” i ett nytt rollspel. Jag tycker svaret helt självklart är ”nej”, givet dess belastning och att det i de flesta fall faktiskt inte benämner raser.
2) Ska ett rollspel inte få utforska rasism och rasförtryck? För mig känns det självklart att sådana rollspel ska få finnas och spelas. Förutsatt att de inte reproducerar rasism.
3) Ska vi låsa in och aldrig prata om äldre rollspelsprodukter? Jag kan inte förstå varför. Det är klart vi ska göra prata om dem, och när vi ägnar oss åt vår hobbys historia ska vi komma ihåg dess sexistiska och rasistiska förflutna. (Är inte detta en halmgubbe? Finns det någon som tycker så här?)
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har spelat med folk av olika etnicitet genom åren och användandet av ordet race har aldrig väckt anstöt eller setts som kontroversiellt bland dom jag spelat med .

Den senaste gången jag spelade DnD 5:e online för cirka 3-4 år sedan så bestod vi av ett etniskt pottpurri i gruppen .

DM var judisk amerikan
Spelare 1 var afroamerikan
Spelare 2 vit amerikansk gay man
Spelare 3 amerikansk arab
Spelare 4 mexikansk amerikansk kvinna
Spelare 5 jag.

Det var aldrig någon som tog illa upp när DM tex frågade vilken class och race vi valt för våra karaktärer eller om tex DM beskrev en slp och sa att hen är en vacker reslig man som ser ut att vara av elven race osv .

Ordet race sågs helt enkelt inte som kontroversiellt eller problematiskt i sammanhanget.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
  • Folkslag är ett neutralt ord som faller mig i smaken när det gäller fantasy.
  • Art passar främst i science fiction där man har koll på hur biologi fungerar.
  • Ursprung är ett neutralt ord för nutidstidskampanjer.
  • Ras skulle jag nog bara använda för avlade djur som hundar och katter, där det motsvarar engelskans breed, t.ex. tax eller siames.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Folkslag gillar jag :) Släkte funkar också bra men känns lite mer som en undergrupp till folkslag.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om vi tittar tex på DnD och dess fantasyraser så delas ju dessa in i tex människor , alver , dvärgar osv dom särskiljer ju inte på olika kategorier av människor utan människor är en en ras , the human race . Det görs inte åtskillnad på vilken hudfärg du har i spelet utan människor är människor iaf i grundboken om det sedan finns nått supplement som delar in olika människor i olika kategorier vet jag ej . Du får ju iaf i grundboken inga possitiva regelbonusar för att spela vit kontra negativa för att spela en annan etnicitet utan alla människor är lika och får samma statbonusar.

Så när man talar om race i rollspel så talar man iaf enligt mig om the HUMAN race samt övriga fantasyraser man talar inte ur ett etnicetetsbegrepp.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Om vi tittar tex på DnD och dess fantasyraser så delas ju dessa in i tex människor , alver , dvärgar osv dom särskiljer ju inte på olika kategorier av människor utan människor är en en ras , the human race . Det görs inte åtskillnad på vilken hudfärg du har i spelet utan människor är människor iaf i grundboken om det sedan finns nått supplement som delar in olika människor i olika kategorier vet jag ej . Du får ju iaf i grundboken inga possitiva regelbonusar för att spela vit kontra negativa för att spela en annan etnicitet utan alla människor är lika och får samma statbonusar.

Så när man talar om race i rollspel så talar man iaf enligt mig om the HUMAN race samt övriga fantasyraser man talar inte ur ett etnicetetsbegrepp.
Jag är proffsöversättare när det gäller teknik och facklitteratur. The human race översätts till människosläktet i svensk sakprosa. Alternativen humanity och mankind översätts båda till mänskligheten.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är proffsöversättare när det gäller teknik och facklitteratur. The human race översätts till människosläktet i svensk sakprosa. Alternativen humanity och mankind översätts båda till mänskligheten.
Jag har samma litterära tolkning som dig .

När man pratar om race i rollspel så har jag tolkat det att handla om the human race alltså precis som du säger människosläktet och pratar man om elven eller dwarven race så pratar man om alvsläktet eller dvärgasläktet ergo så åsyftas mänskligheten eller alverheten eller dvärgaheten vilket jag inte ser som problematiskt eller kontroversiellt att använda race på det sättet .
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Jag tänker för det mesta att fantasy-raser är typ som hundraser. Alla humanoider kan typ få barn med varandra och en "halvalv" är inte hälften alv / hälften människa utan en humanoid som är typ mest alv men resten blandras.
 
Top