"Riktig" kampsport

USDC igen. En av de spännande sakerna med den här grenen är att den har förändrat hur folk ser på knivförsvar. Gång på gång har det visat att det bästa - nästan enda - försvaret obeväpnad mot kniv är att anfalla först och hårt. Brottning fungerar inte, kontroll av knivarmen fungerar inte, avväpning fungerar inte.

Också kul att det klassiska filmscenariot "vem har kniven?" faktiskt kan hända.

Last edited:
Har inte sett USDC innan jag sprang på den här tråden. Sjukt underhållande!
Lite nöjd att jag direkt förstod att de som vann bil-utmaningen i första avsnittet skulle göra det.

Dra inte uppmärksamhet till dig. Parkoura utav helvete. Slå först och hårdast. <-- Rimligt flödesschema för självförsvar.
Det ligger extremt mycket i hela grey-man filosofin.

Dra inte uppmärksamhet till dig. Parkoura utav helvete. Slå först och hårdast. <-- Rimligt flödesschema för självförsvar.
Egentligen är situational awareness det viktigaste över huvud taget, men det är en helt annan sorts träning, som man inte kan göra i dojon. För kvinnor är det extra viktigt, eftersom 99% av allt "Women's Self Defence" är nys - du kan bli bra nog att ha en chans, om du tränar på elitnivå i åratal. Men inte under några omständigheter på en helg, det gör antagligen mer skada än nytta.

Last edited:
Egentligen är situational awareness det viktigaste över huvud taget, men det är en helt annan sorts träning, som man inte kan göra i dojon. För kvinnor är det extra viktigt, eftersom 99% av allt "Women's Self Defence" är nys - du kan blir bra nog att ha en chans, om du tränar på elitnivå i åratal. Men inte under några omständigheter på en helg, det gör antagligen mer skada än nytta.
Helt enig.

Skrev nån form av essä ett gäng år sen på det (visavi prepping-tänk i vardagen) och en av de stora poängerna var i princip att om du inte totalt oskadligör en våldsverkare direkt, så tänk inte ens på att stoppa nycklar mellan knogarna eller nått annat larv. Det gör bara våldet värre, mot dig. Ta dig därifrån istället.
Den andra poängen var, gå och träna. Det spelar ingen roll vad för poängen är att bli lite säkrare i sig själv, bättre på att kuta, smart nog att svälja sin stolthet och om inte annat är det nyttigt att under ordnade former få en smäll på truten ibland så man fattar att man inte dör av det.

Grönt i Judo från tonåren är det bästa jag har att leverera.
Brunt bälte i judo för min del.

Plus massa år med andra saker. Lite aikido, 3 olika typer av karate (grönt i wado-ryo, 1 halvår i internationsl karate League när jag pluggade i USA, sedan en del Tsu Shin Gen, kommer inte ihåg grad), kick/thai boxning, 1 termin brasiliansk jiu jitdu, ett gäng år med freestyle ji-jitsu, en termin defend, pla en del hema (långsvärd enligt Ringeck, både rustat och rustat. Svärd+bubblare enlige 1:33, samt lite messer enligt Lichtenaur)

Last edited:
Fyra år taekwondo, fem år thaiboxning, ett år ving tsun, två år bujinkan, ett år bjj, ett år nippon kenpo, tre år kyokushin, ett år boxning, så nej inga svarta bälten :(

Om du har hållit på med en sport i 6+ år eller vad det kan vara, och faktiskt lagt svart-bälte - nivåer av energi så är du sannolikt bättre än någon som aldrig testat sporten :)
Man är bättre på sporten iaf. Exempelvis någon som tränat boxning i 6 månader har bättre koll på att slåss på riktigt än någon som tränat aikido i 6 år, oavsett förekomsten av bälten.

Vi kan ju konstatera att det påverkar om man över huvud taget tränat någon kampsport, men sedan beror även mycket på hur man tränat ifall det man lärt sig skall vara användningsbart eller ej.

Svart bälte betyder bara något om du haft det så länge att det började som vitt och blev svart av idog träning. I övrigt är bälten mest bra för att hålla uppe byxorna.

Svart bälte betyder bara något om du haft det så länge att det började som vitt och blev svart av idog träning. I övrigt är bälten mest bra för att hålla uppe byxorna.
Skulle någon komma till min klubb i smutsiga träningskläder skulle de skickas hem och tvätta.

Last edited:
Back