"Riktig" kampsport

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag var lite osäker på i vilket forum jag skulle posta.
Egentligen är det "Hjälp mig med en sak", men eftersom jag kan anvädna detta inom rollspel så antar jag att Rollspels-forumet duger.

Kampsport har varit en del av min rollspelsvärld sedan jag jag såg Monk-klassen i ADnD PHB för runt 40 år sedan.
Sedan dess har jag samlat på mig flera rollspel och supplement som fokuserar på kampsport.

Man kan (om man vill) dela upp kampsport i realistisk och cineastisk stil, och det är vad jag frågar:
Vad är fysiskt möjligt och vad är fysiskt omöjligt inom kampsport?

Ki/Qi/Chi

Kampsportare sägs kunna kontrollera mystiska energier i och runt sin kropp vilket gör dem oövervinnerliga.

Dels har vi den defensiva delen: att de fysiskt klarar av mäktiga slag och sparkar utan att ta fysisk skada.
Det här verkar delvis vara sant: ja, de klarar av att ta mäktiga slag om de är förberedda på slaget - men av vad jag vet har detta inte så mycket med mystiska energier att göra som att lära sig att spänna muskler.
T.ex. var utbrytarkungen Houndini känd för att låta vem som helst slå honom hårt i magen. Houndini dog när en boxare skulle "testa" om detta stämde och slog utan att Houndini hann förbereda sig och spänna sina magmuskler. Houndini dog av sina inre skador av slaget.

Sedan har vi den offensiva delen: att man kan lägga mer energi i slagen: återigen är det mest att lära sig speciella slagtekniker som gör att man kan knäcka tegelstenar, inget övernaturligt där.
Sedan har vi "övernaturliga" tekniker som låter en slå och "träffa" motståndaren flera meter bort - man överför energi genom luften.
Av vad jag vet är detta ren bullshit. Tekniken fungerar så länge den som träffas tror att den som slår kan träffa på avstånd.
Det är alltså frågan om att den som träffas drabbas av en placebo-effekt, inte att den som slår har övernaturliga förmågor.
Och så fort den som slår slåss mot någon som inte tror blir det ingen effekt.
Men det ser häftigt ut :)



Sedan har vi Ninjutsu, "the art of the ninja" som gjordes populär i Sverige av Bo F. Munthe.
Där ska en av graderingarna gå ut på att eleven ska sitta ner och mästaren ska smyga upp bakom eleven och slå ett babmbusvärd i huvudet på eleven.
Eleven lyckas med graderingen om denne "känner" slaget komma och kan rulla undan.
D.v.s. man ska ha ett sjätte sinne för fara.
För mig låter detta mer som att man förfinar sina vanliga sinnen, än en övernaturlig förmåga.
Men jag har ingen koll.

Sedan har vi Kyodo: japanskt bågskytte, där mästare påstås kunna träffa måltavlan i helt mörka rum, samt splitra den första pilen med en andra pil.
Återigen har jag ingen koll på vad man egentligen kan göra och om det skulle vara övernaturliga förmågor (men jag är väldigt skeptiskt till övernaturliga förklaringar).

Bruce Lee
Låt oss lämna saker som man antagligen inte kan göra och se vad man kan göra.
Även om Bruce Lee hade en väldigt kort karriär innan han dog hastigt och inte alls lustigt, så hann han sätta flera världsrekord som ingen ens 50 år efter hans död är i närheten av att slå.

Även om han föddes i San Francisco så växte han upp i Hongkong där han började sin kampsportskarriär som "buse" och deltog i otaliga gatuslagsmål.
Hans fru har berättat at han var ett träningsfreak som tränade dygnets alla vakna timmar. Han kunde t.ex. inte sitta ner och titta på TV, utan gjorde alltid någon träningsövning framför TV:n.
Han kunde göra 1500 vanliga armhävningar på raken, 400 med en arm, 200 med med bara två fingrar (på en hand) och 100 med bara en tumme.
Han konstruerade även en ny sit upp som kallas Dragon Flag: ligg på rygg, sträck händerna bakom/över huvudet och greppa en stång, res hela kroppen så hela vikten vilar på skuldrorna: börja göra "sit ups" genom att resa benen.

1682338523430.png

Han var extremt snabb och hade extrema reflexer.
Vem som helst kunde utmana honom var som helst (något han tog med sig från gatuslagsmålen i Hongkong).
Om någon frågade om regler insisterade han alltid på "inga regler alls", precis som i ett gatuslagsmål.
Men dessa strider blev extremt kortvariga. Det finns inga belägg för att någon någonsin träffat honom med ett slag eller spark - han var helt enkelt för snabb.
Han lekte helt enkelt med sina motståndare och efter ett par sekunder hade han tvingat in dem mot en vägg eller liknande så de var tvungna att ge upp.

Han kunde slå 9 slag i sekunden, eller sparka 6 sparkar i sekunden.
Han hade ett "partytrick" när han la ett mynt i din utsträckta hand. Sedan bad han dig att stänga din hand med myntet när du såg att hans hand rörde sig. När du sedan öppnade handen låg ett annat mynt där och han höll ditt mynt i sin hand (det här är egentligen ett vanligt illusionist-trick, men han använde sina kampsportreflexer).
Han övade sig också med att fånga fallande riskorn i luften med ätpinnar. Om ni undrar över Mr Miyagi som fångade flugor med ätpinnar i Karate Kid så kommer det från Bruce Lees risfångande.

Han första "stora filmroll" var i TV-serien The Green Hornet, en "superhjälteserie" som var samtida med Adam Wests Batman. Där spelade han betjänten Kato.
Här var TV-producenten tvungen att be honom "slå långsammare" för TV-kamerorna hann inte fånga hans slag ens i slow motion.
När han slog långsammare så hans slag suddiga ut i slow motion - vilket var en "specialeffekt" som producenten tyckte om.

Nu säger ni säkert att det inte räcker att slå snabbt, man måste slå hårt också. Det gjorde Bruce Lee.
Hans slagkraft var 350 pund. Det är inte så mycket, faktiskt lika mycket som Muhammed Ali... som vägde exakt dubbelt så mycket som Bruce Lee.

Han var även känd för att vifta med karatepinnar: de träffade med kraften 1600 pund - det är 5 gånger mer kraft än när Muhammed Ali slog.

Han var även var berömd för sin "one inch punch". Har ni sett filmen Kill Bill, när huvudpersonen, "the bride", blir levande begravd och måste slå sig ut ur kistan - så vet ni vad det är.
Man sträcker ut fingertopparna så de nuddar motståndarens bröst, sedan ska man knyta handen och slå, i praktiken blir slaget c:a en tum långt.
Om han slog en vältränad man på 75 kg på detta sätt flög denne 5-6 meter bakåt.
Om han sparkade på en pad som en person höll upp, kunde han få en 90 kg person att flyga 20 meter.

Han kunde inte träna med vanliga 45 kg sandsäcker för han slog sönder dem.
Faktum är att han är den enda som kan/kunde sparka sönder en 45 kg sandsäck med en sidospark.
Hans "sandsäckar" var specialbeställda, vägde 135 kg och var fyllda med metall.
Han innehar rekordet att sparka en sandsäck upp i taket. Sandsäcken vägde 135 kg och taket var 5 meter upp.






Vilka andra klassiska kamsportmanövrar finns i rollspel/film som går att göra på riktigt (vilka är bara hittepå)?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Man sträcker ut fingertopparna så de nuddar motståndarens bröst, sedan ska man knyta handen och slå, i praktiken blir slaget c:a en tum långt.
Om han slog en vältränad man på 75 kg på detta sätt flög denne 5-6 meter bakåt.
Om han sparkade på en pad som en person höll upp, kunde han få en 90 kg person att flyga 20 meter.
Det här får nog betraktas som en kombination of självsuggerering och att den träffade avsiktligt hjälper till. Ekvationerna som får det här att gå ihop existerar inte.

I princip får man väl säga att det inte blir coolare än i UFC-ringen - funnes det "magiska" attacker skulle dessa användas där (Dim Mak är ett typexempel på något som inte faktiskt finns). Sedan var förstås Bruce Lee i ypperlig form och hade för sin tid mycket god teknik och mental inställning, men han skulle inte ha en susning i en MMA-ring idag.

Allt synbarligt omöjligt som "påstås" får nog betraktas som bullshit om det inte granskats noga av kunniga och objektiva personer.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det här får nog betraktas som en kombination of självsuggerering och att den träffade avsiktligt hjälper till. Ekvationerna som får det här att gå ihop existerar inte.

I princip får man väl säga att det inte bli coolare än i UFC-ringen - funnes det "magiska" attacker skulle dessa användas där (Dim Mak är ett typexempel på något som inte faktiskt finns). Sedan var förstås Bruce Lee i ypperlig form och hade för sin tid mycket god teknik och mental inställning, men han skulle inte ha en susning i en MMA-ring idag.

Allt synbarligt omöjligt som "påstås" får nog betraktas som bullshit om det inte granskats noga av kunniga och objektiva personer.
Nja, om jag förstod rätt i Bruce Lees fall hade han tränat så hela kroppen rörde sig.
D.v.s. när slaget kom sträckte han bakbenet, vred höft, vred skuldror och sträckte ut handen - samtidigt.
Eftersom hela hans kropp var en del av slaget blev det mer kraft.
Det betyder att han INTE skulle kunna göra som i KIll Bill, d.v.s. ligga orörlig i en kista och slå.

De videor som fins när han slår "one punch" visar också att han "följer upp" slaget - så det övergår i en knuff, vilket kan förklara varför motståndaren flyger så långt bak.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Även världens bästa fighters skadar sig. Revben och knogar bryts och det tar några veckor att komma i form igen. Detta alltså även om de vinner. Det räcker inte att spänna sina muskler eller öva upp styrkan i skenben etc. Det hjälper men skador sker typ varje match.

Som @JohanL säger är det modern MMA som gäller. Där ser du var gränsen går.

Egentligen är det inte snabbhet eller styrka du vinner på, utan genom att vara smartare. Du fintar och hittar blottor.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Nja, om jag förstod rätt i Bruce Lees fall hade han tränat så hela kroppen rörde sig.
D.v.s. när slaget kom sträckte han bakbenet, vred höft, vred skuldror och sträckte ut handen - samtidigt.
Fast det gör alla vältränade strikers när de slår. Ekvationer som rörelsemängd funkar inte med den beskrivningen - det är som när den som blir träffad av ett hagelgevär flyger flera meter i film medan skytten inte har några problem. Newtons tredje lag, liksom.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Vad gäller Bruce Lee så finns det ofantliga mängder rykten och påståenden om vad han kunde göra.
En del är säkert sant, annat rena skrönor som uppförstorats med tiden.
Eftersom det är så pass svårt att avgöra vad som är sant och inte när det gäller just Bruce Lee så skulle jag vara väldigt försiktig med att använda några påståenden om honom som bevis för vad som går att göra.

Modern MMA kan ge mycket information och insikt i hur bra kampsporter fungerar, men inte ens det säger allt.
Det finns regler och vissa fasta förutsättningar i MMA matcher som utövarnas tekniker och träning är anpassade efter.

Det finns till exempel en teknik inom judo där man använder motståndarens egen dräkt för att strypa ut honom. Den är omöjlig att använda i modern MMA eftersom utövarna inte har någon gi eller liknande på sig.

Att det är förbjudet att peta ut ögonen på motståndaren gör också att det finns ett antal tekniker du varken kan använda eller behöver skydda dig mot i MMA - men som skulle kunna förekomma i strid på liv och död.

Många MMA matcher slutar med brottning på marken. Vilket fungerar fint i matcher en-mot-en, men om motståndaren har kompisar som kan tänkas lägga sig i så är det mindre lyckat att hamna på marken.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Även världens bästa fighters skadar sig. Revben och knogar bryts och det tar några veckor att komma i form igen. Detta alltså även om de vinner. Det räcker inte att spänna sina muskler eller öva upp styrkan i skenben etc. Det hjälper men skador sker typ varje match.

Som @JohanL säger är det modern MMA som gäller. Där ser du var gränsen går.

Egentligen är det inte snabbhet eller styrka du vinner på, utan genom att vara smartare. Du fintar och hittar blottor.
Snabbhet och styrka är inte allt, men det hjälper väldigt mycket. Det finns liksom en anledning till att viktklasser används inom de flesta kampsporter.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Snabbhet och styrka är inte allt, men det hjälper väldigt mycket. Det finns liksom en anledning till att viktklasser används inom de flesta kampsporter.
Och icke att förglömma, uthållighet. I UFCs barndom såg vi ofta folk som klappade ihop helt efter några minuter.

Det är mer att alla som tävlar på elitnivå redan är extremt vältränade, starka, uthålliga och vanligen snabba. Som i de flesta sporter är det då små skillnader som avgör.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Det här är ju en hel massa att packa upp för att nå någon form av "kärna". Jag tycker att en hel del av de mer kult-aktiga "kampsporterna" är bullshit i "halvrealistisk-fight"-sammanhang men de allra flesta uppnår ju något, som kanske inte alltid har att göra med att vara en effektiv slagskämpe på gatan. Tai chi är ju en utmärkt träningsform för att behålla hälsan utan en massa high impact-träning, det finns en massa kamparter "förklädda" som dans som använts för att träna utan att kolonialöversittarna ska säga ifrån, etc etc. Säkert bidrar även de skolor vars förkämpar fått spö av Xu Xiaodong med en massa bra.

Jag är inte mer än en halvkass fighter men jag har tränat närmare ett dussin olika kamparter och tävlat i fullkontakt i en handfull, med olika regelsystem. Min take away är att det handlar till 99 % om fightern (dennes fysik, reflexer och motorik) och 1 % om stilen när vi tar bort fler och fler regler. Visst, kör vi med taekwondo-regler kommer en muay thai-fighter i genomsnitt förlora mot en taekwondo-utövare om de båda tränat lika länge men det handlar ju mest om hur poäng delas ut och så.

De stilar som lutar sig på någon mystisk kraft, vare sig det är sakki eller chi eller kiai eller något annat spännande tror jag är ute och cyklar när det kommer till att vara effektiv i en mindre reglerad fight. Ren "magi" har vi ju dåligt med belägg för men det finns säkert grunder även i de stilarna som är sunda.

Så tillbaka till huvudfrågan (" Vilka andra klassiska kamsportmanövrar finns i rollspel/film som går att göra på riktigt (vilka är bara hittepå)?") är det ju människan som sätter gränserna snarare än stilen.
- Spexiga akrobatikgrejer är ju minst sagt möjliga (taekwondo, vovinam inte minst, m fl)
- Att hänga tunga vikter i sitt könsorgan för att göra det stryktåligt är en annan variant (iron crotch kung fu) och det finns ju liknande varianter för att (kortsiktigt) härda olika delar av kroppen (visst, det går att med flit bryta armen fem gånger för att få den att växa ihop starkare men frågan är hur du mår när du blir gammal...).
- Slå/sparka igenom hårda grejer är helt klart möjligt till en viss gräns.
- Falla väldigt långt utan att slå sig sönder och samman.
- "Preassure points" är väl lite mystifierat men det är klart att det finns punkter där det är mer eller mindre dåligt att bli slagen på och ett tränat lillfinger kan göra massvis med skada på rätt ställe.
- Att skrika eller skrämmas så att någon som inte är helt beredd tappar fattningen absolut.
- Slåss oberäkneligt ("drunken master"-style) har ju Emanuel Augustus bevisat vara effektivt även i boxning.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Många MMA matcher slutar med brottning på marken. Vilket fungerar fint i matcher en-mot-en, men om motståndaren har kompisar som kan tänkas lägga sig i så är det mindre lyckat att hamna på marken.
Det är kanske inte ens det största problemet - om motståndaren har en kniv du inte kände till och kommer åt den är du död innan du vet om det.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Jag är inte mer än en halvkass fighter men jag har tränat närmare ett dussin olika kamparter och tävlat i fullkontakt i en handfull, med olika regelsystem. Min take away är att det handlar till 99 % om fightern (dennes fysik, reflexer och motorik) och 1 % om stilen när vi tar bort fler och fler regler. Visst, kör vi med taekwondo-regler kommer en muay thai-fighter i genomsnitt förlora mot en taekwondo-utövare om de båda tränat lika länge men det handlar ju mest om hur poäng delas ut och så.
Det handlar nog mycket om att den mänskliga kroppen avgör vad som fungerar, så den som "lyckas" använda en defekt stil som Kung Fu eller sport-Taekwondo ("fäktas med benen") gör det genom att låta det driva större biten av vägen till normal-MMA. I princip ingen inom MMA utgår från Kung Fu, och vi har den där kinesiska MMA-fightern som bestraffats hårt av myndigheterna för att han totalförnedrat Kung Fu-mästare och visat hur värdelösa de är. Det handlar ofta om att stilarna någonstans tappat kopplingen till vad som funkar, antingen för att de blivit för mycket sport och allt bara handlar om poängen (Taekwondo, olympisk fäktning (jag brukar kalla olympisk sabel att piska varandra med bilantenner)), eller för mycket ren stilistik/mysticism (Kung Fu, Aikido, Ninjutsu).

Fighten där Xu Xiaodong vinner med ena handen bakom ryggen måste ses för att tros!

 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Vill man kolla på vad som är mest likt en riktig fight så är min åsikt att MMA är det som kommer närmast, åtmisntone i vad som är mainstream kampsport. Och där man man ju använda tekniker från i stort sett ALLA kampsporter även om brottning (främst fristil, men även Grek/Romersk), BJJ, Boxning och Thai-boxning är väldigt dominanta, även om folk kommer in med Karate, Taekwondo och annat så måste de ändå anpassa sin stil en aning då det är så mycket annat man måste tänka på.

Så vad som är fysiskt möjligt omöjligt i en fight, kolla MMA highlights för att se vad folk lyckats med i en match? Det är en rätt svår fråga.

Att hänga saker i pungen osv, ja, det förekommer ju, men frågan är hur det faktiskt påverkar en på riktigt, om det nu faktiskt är vad du är ute efter?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Snabbhet och styrka är inte allt, men det hjälper väldigt mycket. Det finns liksom en anledning till att viktklasser används inom de flesta kampsporter.
Klart det hjälper, och vikt och längd är en stor faktor. Menade mest att alla som tävlar på den nivån är väldigt vältränade.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Det handlar nog mycket om att den mänskliga kroppen avgör vad som fungerar, så den som "lyckas" använda en defekt stil som Kung Fu eller sport-Taekwondo ("fäktas med benen") gör det genom att låta det driva större biten av vägen till normal-MMA. I princip ingen inom MMA utgår från Kung Fu, och vi har den där kinesiska MMA-fightern som bestraffats hårt av myndigheterna för att han totalförnedrat Kung Fu-mästare och visat hur värdelösa de är. Det handlar ofta om att stilarna någonstans tappat kopplingen till vad som funkar, antingen för att de blivit för mycket sport och allt bara handlar om poängen (Taekwondo, olympisk fäktning (jag brukar kalla olympisk sabel att piska varandra med bilantenner)), eller för mycket ren stilistik/mysticism (Kung Fu, Aikido, Ninjutsu).

Taekwondo ska man dock inte alls underskatta. Att ha den smidigheten med benen är en stor fördel, samt att en hel del tekniker visit sig ha fungerat fint i MMA.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Att hänga saker i pungen osv, ja, det förekommer ju, men frågan är hur det faktiskt påverkar en på riktigt, om det nu faktiskt är vad du är ute efter?
Antagligen funkar det litet grand, på samma sätt som att det är viktigt att sparra för att vänja sig vid att bli träffad. Har man blivit sparkad i pungen förr är chocken antagligen mindre.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Antagligen funkar det litet grand, på samma sätt som att det är viktigt att sparra för att vänja sig vid att bli träffad. Har man blivit sparkad i pungen förr är chocken antagligen mindre.
Ja, men faktum är väl att vi faktiskt inte kan säga att det funkar i en fight eller ej, då de allra flesta som får en stenhård spark på kulorna i en fight måste ta en paus alt så bryts matchen då denne inte kan fortsätta.
Att titta på en uppvisning där en kille ställer sig och låter någon annan sparka honom visar ju egentligen ingenting annant än, WOW, det där sågut at göra förbannat ont!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har redan besvarat one inch punch så jag besvarar:

"Om han sparkade på en pad som en person höll upp, kunde han få en 90 kg person att flyga 20 meter."

1
Bruce Lee - mannen, myten, legenden.
Jag är inte ute efter att försvara honom, jag är ute efter vad som är fysiskt möjligt.

2
Terminologi.
Jag är dålig på terminologin.
Med pad menar jag inte den som ser ut som en basebollhandske som man håller upp så ens partner kan öva höga sparkar.
Jag menar den där som ser ut som en 50 cm * 100 cm madrass som man håller med bägge händerna som ens partner kan öva medelhöga hårda sparkar på.

3
Bruce Lee använde bevisligen annan utrustning än vanliga utövare.
Han använde inte vanliga 45 kg sandsäckar, för han slog sönder dem (och jag vet inte ens om 45 kg räknas som vanligt).
Hans säckar innehöll 135 kg metall.
Han har ett världsrekord: att sparka en 135 kg sandsäck 5 meter upp i taket.
Jag vet inte vilka som var närvarande och "bevittnade", så jag vet inte hur officiellt den kan anses vara.
Men det skulle betyda att han skulle kunna få en 4 meters (för sandsäcken hänger inte enda ner i marken) pendel med 135 kg tyngd att svänga 90 grader upp med hjälp av flera på varandra följande sparkar.

Om det stämmer att han kunde skicka 135 kg 5 meter upp i luften med sparkar så gissar jag att även en vältränad 90 kg person skulle flyga ganska långt bak om denne tog emot en spark.
Hur långt?
Om man tappar kontrollen (men inte fullständigt balansen så man faller bakåt i en hög) kan man nog stappla ganska många meter bakåt innan man återfår kontrollen.
Jag kan nog tänka mig att någon vid ett enstaka tillfälle gör sig själv till åtlöje genom att stappla 20 meter bakåt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Man kan googla efter tokigaste attacker som lyckats i MMA, och då får man se saker som Crane Kick, Wall Kick, Flying Head Scissors och liknande, som antagligen bara funkade där för situationen var perfekt för det men som inte är akut orealistiska i alla fall, bara väldigt ovanliga.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag har redan besvarat one inch punch så jag besvarar:

"Om han sparkade på en pad som en person höll upp, kunde han få en 90 kg person att flyga 20 meter."

1
Bruce Lee - mannen, myten, legenden.
Jag är inte ute efter att försvara honom, jag är ute efter vad som är fysiskt möjligt.

2
Terminologi.
Jag är dålig på terminologin.
Med pad menar jag inte den som ser ut som en basebollhandske som man håller upp så ens partner kan öva höga sparkar.
Jag menar den där som ser ut som en 50 cm * 100 cm madrass som man håller med bägge händerna som ens partner kan öva medelhöga hårda sparkar på.

3
Bruce Lee använde bevisligen annan utrustning än vanliga utövare.
Han använde inte vanliga 45 kg sandsäckar, för han slog sönder dem (och jag vet inte ens om 45 kg räknas som vanligt).
Hans säckar innehöll 135 kg metall.
Han har ett världsrekord: att sparka en 135 kg sandsäck 5 meter upp i taket.
Jag vet inte vilka som var närvarande och "bevittnade", så jag vet inte hur officiellt den kan anses vara.
Men det skulle betyda att han skulle kunna få en 4 meters (för sandsäcken hänger inte enda ner i marken) pendel med 135 kg tyngd att svänga 90 grader upp med hjälp av flera på varandra följande sparkar.

Om det stämmer att han kunde skicka 135 kg 5 meter upp i luften med sparkar så gissar jag att även en vältränad 90 kg person skulle flyga ganska långt bak om denne tog emot en spark.
Hur långt?
Om man tappar kontrollen (men inte fullständigt balansen så man faller bakåt i en hög) kan man nog stappla ganska många meter bakåt innan man återfår kontrollen.
Jag kan nog tänka mig att någon vid ett enstaka tillfälle gör sig själv till åtlöje genom att stappla 20 meter bakåt.
Så frågan är:
Kan man sparka någon så att denne flyger 5 meter upp i luften?
 
Top