USDC s03 är igång.
Min hypotes att Parkour är det bästa självförsvaret bekräftad.
(Ja, eller rugby, då.)
Egentligen är situational awareness det viktigaste över huvud taget, men det är en helt annan sorts träning, som man inte kan göra i dojon. För kvinnor är det extra viktigt, eftersom 99% av allt "Women's Self Defence" är nys - du kan bli bra nog att ha en chans, om du tränar på elitnivå i åratal. Men inte under några omständigheter på en helg, det gör antagligen mer skada än nytta.Dra inte uppmärksamhet till dig. Parkoura utav helvete. Slå först och hårdast. <-- Rimligt flödesschema för självförsvar.
Helt enig.Egentligen är situational awareness det viktigaste över huvud taget, men det är en helt annan sorts träning, som man inte kan göra i dojon. För kvinnor är det extra viktigt, eftersom 99% av allt "Women's Self Defence" är nys - du kan blir bra nog att ha en chans, om du tränar på elitnivå i åratal. Men inte under några omständigheter på en helg, det gör antagligen mer skada än nytta.
Grönt i Judo från tonåren är det bästa jag har att leverera.Är det här tråden där alla har svart bälte?
Är det här tråden där alla har svart bälte?
Brunt bälte i judo för min del.Grönt i Judo från tonåren är det bästa jag har att leverera.
Svart bälte säger dessvärre i princip ingenting om ens kompetens inom "riktig" kampsport.Är det här tråden där alla har svart bälte?
Svart bälte säger dessvärre i princip ingenting om ens kompetens inom "riktig" kampsport.
Man är bättre på sporten iaf. Exempelvis någon som tränat boxning i 6 månader har bättre koll på att slåss på riktigt än någon som tränat aikido i 6 år, oavsett förekomsten av bälten.Om du har hållit på med en sport i 6+ år eller vad det kan vara, och faktiskt lagt svart-bälte - nivåer av energi så är du sannolikt bättre än någon som aldrig testat sporten![]()
Skulle någon komma till min klubb i smutsiga träningskläder skulle de skickas hem och tvätta.Svart bälte betyder bara något om du haft det så länge att det började som vitt och blev svart av idog träning. I övrigt är bälten mest bra för att hålla uppe byxorna.