Det finns oändliga diskussioner på nätet om vilken kampsport som är "bäst".
Jag har varit på ett par träningsläger om självförsvar med folk som slagits på gatan (men sedan "hittat rätt" i livet) och det intressanta är att de aldrig någonsin nämnde någon kampsport överhuvudtaget. Träningen bestod inte heller av de typiska teknikerna som återfinns i kampsporter utan handlade mer om mental inställning, uppmärksamhet, kroppsspråk och rörelse. Det handlade alltså mer om "scenario-träning" än tekniker och jag tror att där någonstans så ligger svaret. Det behövs inte mycket träning egentligen för att kunna slå någon eller för att brotta ner någon, men det krävs en hel del träning för att få det att funka i realistiska scenarion.
Kampsporter är väldigt inriktade på teknik vilket är naturligt i en sport. Men, det är inte tekniken som är det viktigaste när det blir på riktigt utan det är den mentala delen. Att ställa sig i en perfekt gard om man står mot någon med kniv är inte det smartaste man kan göra. Det är bättre att vara i rörelse, prata på rätt sätt och hålla koll på kniven. Allt för att få ett övertag (man tar initiativet), både fysiskt och mentalt. Kampsporter tränar (normalt) inte på det eftersom de utgår från ett reglerat sportsammanhang (ring, matta, etc).
Även de flesta "gatuslagsmål" är sportifierade. Två killar (oftast killar) muckar i fyllan, knuffar på varandra och sedan ryker de ihop. Det följer en ritual, dvs regler. I det sammanhanget kan vissa kampsporter ligga nära till hands. Men situationen är helt annan om någon kommer med en kniv och har för avsikt att ha ihjäl motståndaren, då försvinner reglerna helt.
Jag förmodar och hoppas att polisens och militärens träning är bättre, men jag har dålig koll på det. Men jag tänker mig att de borde träna mer utifrån vettiga scenarion och försöka få till en realistisk känsla.