Jag har inte kollat in Frontier Space men väl fantasy-versionen Barebones Fantasy. Där har man behållit reglerna från Star Frontiers ganska rätt av. Det är lite smågrejor som ändrats, som t ex att de gjort sig av med detta att varje grundvärde är tvådelat. Nu har man istället bara fyra stycken värden, Strength, Dexterity, Logic och Willpower. Fast det hade man ju i praktiken även i SF.
Man har även lagt till något som heter Moral Code, vilket är Alignment fast ändå inte. Man väljer en av två bland fem motsatta egenskaper, kallade Aspects (Kind/Cruel, Brave/Cowardly osv), som man sedan kryssar i är Somewhat, Very eller Totally. Enkelt men faktiskt ett smidigt sätt att yxa ut en karaktär och personlighet på.
Sedan har man även bytt ut Skillsen till något mer fantasymotsvarande. Numera är man sådant som t ex Scout, Enchanter, Leader, Warrior och Thief.
Jag blev ganska imponerad. Spelet ser snabbt, enkelt och välfungerande ut. Om jag ville ha ett snabbt och enkelt vaniljfantasysystem som alla fattar på med en treminuters genomgång (eller tio minuters spelande) så skulle jag absolut kunna tänka mig Barebones Fantasy.