Remake av gamla rollspel

Trehundra procent ja. Jag vill extremt gärna ha den typen va "jag vet inte vad som pågår med världen, jag vet inte vad som pågår med mig"-skräcken som man får av riktigt bra HtR. Body Horror, fast ändå inte. Paranoia fast ändå inte. Känslan av att steg för steg ge mer av sig själv åt en kamp som man aldrig känner man förstår fullt ut, men ändå måste fortsätta med. En unik känsla av skräck.

Är allt OK med dig, @Khan?

Vi är nu tre sidor in och du har inte nämnt Chronopia

Orolig :(

Är allt OK med dig, @Khan?

Vi är nu tre sidor in och du har inte nämnt Chronopia

Orolig :(
Haha! :D

Självklart tycker jag att Chronopia behöver en rejäl omstövling, men det är lite för knepigt för att jag ska ta tag i det själv är jag rädd. Det publicerade materialet kan ses som en grov skiss, ungefär i alfastadiet. Gör om, gör rätt, strömlinjeforma och nerfa, bygg ut och bygg om.

Jag vill ha, men också göra. Så det så.

Trehundra procent ja. Jag vill extremt gärna ha den typen va "jag vet inte vad som pågår med världen, jag vet inte vad som pågår med mig"-skräcken som man får av riktigt bra HtR. Body Horror, fast ändå inte. Paranoia fast ändå inte. Känslan av att steg för steg ge mer av sig själv åt en kamp som man aldrig känner man förstår fullt ut, men ändå måste fortsätta med. En unik känsla av skräck.
Jag har varken läst eller spelat Hunter, men i min fantasi tänker jag att det skulle kunna vara Pizzagate the RPG. Er lilla grupp av beväpnade konspirationsteoretiker är nästan 100% säkra på att ni är en vampyr/trollkarl/mumie/utomjording på spåren. Nästan 100%. Eller är det ni som är monstren?

Jag hade velat gjort något med Gondica men att den faktiskt motsvarar vad baksidan och framsidan visar på.

Wastelands och Götterdämmerung hade varit intressant.

Last edited:
Jag har för mig att @Mekanurg arbetade med en ny version för några år sedan?
Korrekt, för ungefär tio år sedan. Jag fick "låna" rättigheterna av AB Jan Edman. Men projektet hamnade på hyllan pga [tunga personliga skäl]. Idag finns både Twi2000/Sverige och Expert Partisan, så en WL-reboot ligger inte högt på min priolista.

Jag hade velat gjort något med Gondica men att den faktiskt motsvarar vad baksidan och framsidan visar på.

Wastelands och Götterdämmerung hade varit intressant.

Jag har tänkt ut en Gondica-reboot med fokus på en region eller plats, såsom en del av Digerveden (tänk Siste Mohikanen med Daniel Day Lewis), några av de termaliska öarna, eller den dodjabiska hamnstaden Goratchpur (tänk Ostindiska kompaniet i Indien). Eloso prioriterar dock andra produktlinjer så jag vet inte hur Gondica 2.0 skulle kunna förverkligas under de närmaste åren.

Hos Eloso har jag förespråkat Chock Gustafs Skål som en ockult 1700-talssetting. Jag har redan introducerat skojaren Cagliostro som ett Väsen i en Fenix-artikel samt i Stunde Null. Kollegorna är positiva till mitt förslag, men andra produkter tar för närvarande all vår tid.

När det gäller Wastelands hänvisar jag till annat svar.

Oj! Det där ser jätteintressant ut! Det verkar inte vara SF rakt av utan snarare "inspired by". Men i praktiken så verkar det vara SF med lite småfix.

Jag noterar att tillverkaren även gett ut ett fantasyspel, Barebones Fantasy RPG, med samma regler.
Om du ger dig på att läsa det, berätta gärna vad du tycker!

Back