Remake av gamla rollspel

Jag har lite olika tankar här.
  • Jag tycker på ren princip att alla utgåvor av alla spel som någonsin släppts, borde finnas tillgängliga för alla alltid. Med det menar jag inte nödvändigtvis gratis, men om jag finge bestämma skulle varenda gammal bok till varenda gammalt spel som allra minst finnas ful-inscannad och köpbar på DrivethruRPG eller något. Just Drivethru har ju den distinkta fördelen av att inte innebära löpande kostnader; man bara laddar upp där och sen kan man glömma bort det hela. Då och då trillar det in nån krona.
För mig handlar det här om tillgänglighet och att jag hatar FOMO. Jag tycker inte att man ska behöva ha varit aktiv rollspelare under en viss period i ett visst land för att ha chansen att läsa och ta del av ett visst spel. Och digitalt bevarande av det här slaget är helt enkelt nästan gratis. Det finns inga anledningar att låta bli. Eller jo, men de har mer att göra med juridik (kluriga rättighetsgytter) eller ekonomi (man vill inte "förvirra målgruppen" eller whatever).​
  • Det enda gamla rollspel jag egentligen har en riktig relation till är Mutant Chronicles, och där sitter jag ju just nu och gör den remake jag alltid velat ha. Eller remake och remake, som jag hela tiden försöker säga till folk så är det ju inte en fjärde utgåva riktigt utan mer av ett sidospår, en "spinoff" kanske. En Elseworlds. Men jag är fullt medveten om att de som verkligen älskade den superplottriga och jättecrunchiga 3e ändå kommer vara besvikna och istället önska sig mer av den versionen. Lite som en del av oss föredrog 1/2e och hellre sett en uppsnoffsad version av det än den "vrid upp allt till 12 med stargates och rymdflottor"-version som var 3d. Jag vill vara tydlig med att jag respekterar 3e, Modiphius gjorde väldigt mycket bra. Det föll bara inte riktigt mig på läppen personligen.
(Gud vad jobbigt det blev nu; jag känner att det projektet rör sig extremt långsamt just nu men det har varit så jäklarns mycket skit i vardagen på sistone…)​
  • Jag skulle vilja se nyutgåvor och uppdateringar av alla mina gamla spel. Rotsystem är ju på väg i något slags 2.0 även om det projektet är nedprioriterat. Kutulu fick alldeles nyss en lätt uppiffad version i samband med att jag och Eloso gick lite skilda vägar. Men jag skulle vilja göra nya More than Human, Null State, Evolutionens Barn och VÄRMEDÖD också. Jag har idéer till dem allihop!

Back