Nekromanti Register i rollspel [flyttad deltråd]

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,485
Location
Stockholm
Jäklar vilken tråd!

Det var helt sjukt vilken tråd detta har blivit. Tokstor! Och för en sån liten grej. Det verkar som om många missar distinktionen mellan ett bra rollspel och en lättnavigerad bok. (Ursäkta om någon skrivit detta tidigare -- den senaste 40 inläggen har jag bara läst kursivt.)

Givetvis kan ett rollspel vara bra utan index. Det kan vara bra utan innehållsförteckning, kapitelrubriker, sidnumrering, avstavning, underrubriker, blankrader och sidhänvisningar också.

En ren txt-fil med bara brödtext rakt upp och ner med kan vara världens bästa rollspel. Det kan ha de mest fantastiska regler, och helt otrolig värld, och det smidigaste och mest välgenomtänkta stridssystem man kan tänka sig. Det kan vara skrivet men en prosa som skulle få Strindberg att gråta av avundsjuka. Men ingen (förhoppningsvis) skulle kommma på tanken att trycka txt-filen i bokform.

När man trycker en bok dyker det upp en hel del krav (eller önskemål). Sidnumrering. Kaptitelrubriker. Hänvisningar. Allt annat jag nämnde ovan. Vem skulle trycka en bok utan att numrera sidorna?

Register tillhör dessa saker. Ditt rollspel blir inte sämre av att du strutar i ett register. Det blir inte bättre heller. Men din bok blir något mer svårnavigerad utan register. Hur mycket mer svårnavigerad beror givetvis på hur välorganiserad informationen i boken är i allmänhet.

Avslutningsvis bör man som bokmakare även reflektera över att folk söker information på olika sätt i en textmassa. Somliga memorerar sidnummer. Andra orienterar sig efter illustrationer, färger -- hur sidorna ser ut helt enkelt. En del kommer ihåg i vilken ordning rubriker och underrubriker kommer. Ytterligare några använder innehållsförteckningen. Sen finns det de om brukar sig av register.

En bra upplagt bok tar hänsyn till detta. En författare bör vilja att alla, oavsett hur de söker i hans bok, snabbt ska hitta rätt. Annars är det väl lite konstigt?

Och risken med att göra en tryckt bok med en dator (och det gör ju alla) är att man glömmer bort att det inte går att trycka ctlr+f för att automatiskt söka i texten när den väl är tryckt.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: I have seen the error of my ways!

Vad gäller utländska rollspel så har jag läst extremt mycket prat om deras register på olika forum. Och då är det inte bara huruvida de finns eller inte, utan hur bra de är. Jag minns särskilt hur flera postare inför releasen av Mage: The Awakening tjatatade på konstuktören om hur viktigt det var med ett bra register, och hur nöjda de blev när denne lovade att det till och med skulle bli två separata register (ett för besvärjelser).

Mängden prat om register här kommer inte upp i närheten av exempelvis White Wolfs forum.

Själv gillar jag register på grund av att jag använder dem ofta. Jag är dålig på att hitta i böcker på andra sätt. Jag tror också att vi är så pass många att det går att hitta två mindre nödvändiga sidor att plocka bort ifall det är platsbrist.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Man saknar inte registret förrän man behöver det …

tomasarfert said:
HUR ofta brukar det stå "det saknas register" eller alternativt "oj vilket bra register" i recensioner av exempelvis utländska rollspel i svenska och utlänska tidningar eller på sajter... typ nästan aldrig?
Man saknar inte kon förrän båset är tomt.

Dvs: Finns där ett register har ju recensenten ingen anledning att anmärka på det. Om register inte finns, men spelet är av sådan beskaffenhet att det inte behövs, har recensenten heller inget att anmärka på. Men om register saknas trots att spelet skulle behöva ett, tycker jag definitivt att det är på sin plats att påpeka detta.

Ergo: Då Yassilus anmärker på att både En Garde! och SAGA saknar register tycker jag det är självklart att han ansett att båda dessa spel är av den typ som skulle vara betjänta av ett register.

(Och i fallet SAGA vet du att jag håller med honom, i synnerhet som innehållsförteckningen är tämligen … eh … frugal.)

För övrigt härrör hela registerdebaclet från detta mitt inte mest diplomatiska inlägg om Drakar och Demoner Trudvang (som verkligen, verkligen, verkligen behöver ett register).

Utöver detta kan jag inte annat än hålla med Dilandau.
 
Top