Nekromanti Register i rollspel [flyttad deltråd]

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tycker det låter bra... nyfiken som sjutton.

Och håller med dig om registret... fast jag fick ju mycket klagomål här på forumet eftersom Saga saknar register... fast å andra sidan... folk gillar ju att ha åsikter här.

Deltrådsflytt - Det här inlägget var ett svar på det här inlägget meddelar Yassilus
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: En Garde!

Och håller med dig om registret... fast jag fick ju mycket klagomål här på forumet eftersom Saga saknar register... fast å andra sidan... folk gillar ju att ha åsikter här.
Jag kan inte hålla med dig när du insinuerar att folk bara klagar på frånvaron av register för klagandets skull. Jag tycker definitivt att alla rollspelsböcker tjockare än kanske 32 sidor bör ha ett register, eftersom det underlättar användningen oerhört. Enda undantaget är kanske ett spel med extremt simpla regler (så att de får plats på 4-5 sidor) och en väldigt uppstolpad världsbeskrivning med massor av underrubriker så att allt vettigt står med i innehållsförteckningen, men även då skulle jag helst se ett register.

/Dimfrost
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Register (OT)

För egen del kan sägas att registret fick strykas ur Noir pga platsbrist, däremot bygges innehållsförteckningen ut rejält för att fungera som ett kvasi-register. Det blev en hygglig kompromiss.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En Garde!

tja, min poäng snarare att folk kanske borde vara mer positiva i stort och inte vara så snabba att "leta fel" när det släpps nya svenska rollspel... Är ju inte helt oskyldig själv där, men jag försöker hålla igen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: En Garde!

Det är mycket enkelt: skriv bättre spel så klagar folk mindre.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Register (OT)

Kan du verkligen skylla på platsbrist i ett spel på vad det nu är, 350 sidor? Det bara måste finnas saker att skära bort då. Till exempel ett par sidor med vapenbilder kanske? :gremgrin: Det handlar i mitt tycke om felaktiga prioriteringar, och jag har väldigt svårt att se hur jag skulle kunna ändra åsikt (även om jag lämnar dörren öppen tills jag faktiskt har spelet i min hand).


/Dimfrost
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Register (OT)

Jo, jag kan skylla på platsbrist, jag kan, jag kan!

Det handlar inte om enkla prioriteringar dock, då att göra om eller förändra i existernade layout medför massiva mängder tidsåtgång och skapar referensfel och korrekturmissar.

Däremot är det mycket möjligt att vi lägger upp registret som en PDF på vår sajt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,753
Location
Göteborg
Re: En Garde!

Det är mycket enkelt: skriv bättre spel så klagar folk mindre.
Ärligt talat: nä, det tror jag inte. Men att klaga på att folk klagar hjälper nog inte så mycket heller :gremsmirk:. Folk gillar att klaga. Jag gillar själv att klaga, det får mig att känna mig viktig. Mänsklig natur, och så vidare.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Register (OT)

Det handlar inte om enkla prioriteringar dock, då att göra om eller förändra i existernade layout medför massiva mängder tidsåtgång och skapar referensfel och korrekturmissar.
Det inser jag naturligtvis, och min kritik riktar sig mot att ni inte lade in plats för ett register på ett tidigt stadium, pre-layout. Jag vet mycket väl hur jobbigt det är att ändra i något färdiglayoutat. :gremsmile:


/Dimfrost
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: En Garde!

"tja, min poäng snarare att folk kanske borde vara mer positiva i stort och inte vara så snabba att "leta fel" när det släpps nya svenska rollspel... Är ju inte helt oskyldig själv där, men jag försöker hålla igen."

Men om spelets enda eller största brist är att det saknar register så är det väl en väldigt mild kritik ändå? Och lätt åtgärdat dessutom, det räcker ju att slänga upp det på hemsidan. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: En Garde!

Tack för din ärlighet. Jag gillar också att klaga. Man kanske ska börja säga vad man EGENTLIGEN tycker om alla skitspel andra forumiter knåpar ihop och gör sig viktiga om. MOHAHHAHAHAHAHA *väldigt ont skratt*

...nej att bara dissa leder inte till nå vettigt. Bättre att skriva om vad man skulle vilja se produceras av respektive spelmakare.

"...opinions are like assholes.. everybody got one", som Dirty Harry så klarsynt sa.
 

Asynja

Veteran
Joined
22 May 2006
Messages
68
Location
Kalmar
Re: Register (OT)

Jag känner igen det där. Det är av just samma anledning som innehållsförteckningen till En Garde! har lite över 200 punkter, just för att det ska gå att hitta i boken något sånär problemfritt trots bristen på register.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Register (OT)

Det räcker... herregud, SÅ svårt är det väl inte att hitta i en bok man läst! Eller så har jag överjävligt bra minne.. fast det BRUKAR väl rollspelare ha?
 

Asynja

Veteran
Joined
22 May 2006
Messages
68
Location
Kalmar
Re: Register (OT)

Jag kan inte svara för andra, men själv brukar jag inte heller ha speciellt svårt att hitta rätt (så länge som boken inte är extremt dumt upplagd vill säga :gremwink:) och jag kan inte komma ihåg senast jag använde ett register i en rollspelsbok.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
Nää...

Mitt minne är rysligt illa. Riktigt hemskt - jag är glad om jag minns att ta med mig allt till spelmötet och att då hitta rätt i en bok under stress är praktiskt taget omöjligt :gremfrown:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Register (OT)

"Det räcker... herregud, SÅ svårt är det väl inte att hitta i en bok man läst! Eller så har jag överjävligt bra minne.. fast det BRUKAR väl rollspelare ha?"

Låt mig påpeka några saker.

1. När väl spelet är släppt så kan man som spelmakare inte styra över vilken kritik det får eller vilka brister som köpare och spelare finner. Den går säkert att sortera beroende på hur seriös och allvarlig den är, men den finns där icke desto mindre och kan mycket väl behandla områden som man som författare är väldigt nöjd med. Men särskilt kritik som går igen hos flera, av varandra oberoende personer, bör man åtminstone uppmärksamma.

2. Allt som underlättar användandet av spelet för en oinsatt läsare är väl av godo? Sedan kan man av plats- eller prioriteringsskäl ändå tvingas skära bort vissa delar.

3. En rollspelsbok kommer att användas mycket och av många olika personer. Jämför det med litteraturen till en uppsats. När jag använde mig av gamla rådhusprotokoll ifrån 1600-talet till min B-uppsats i historia så var verkligen registret guld värt med tanke på hur mycket jag använde mig av dem och hur omfattande de är. En lunta på flera hundra sidor som innehåller flera viktiga kapitel och detaljer blir mer hanterlig om det finns någon slags system att utgå ifrån.

Jag tycker att ni avfärdar denna, mycket milda och konstruktiva kritik lite väl lätt. Egentligen kan man ju försvara precis vilka tokigheter som helst med att författaren inte ser något problem (en förklaring som jag har hört på en uppsatsopponering och där gick den inte hem).
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Register (OT)

Jag håller verkligen med om att man bör ha ett register. Och det bör vara genomarbetat.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag hatar alla spel utan register!

Liksom, spelförfattaren hatar ju uppenbarligen mig genom att göra det så svårt att hitta förklaringen av Zhoosha eller Fana eller vad orker tycker om honung. Snyft! Jag drivs till hat av min förtvivlan.

Nu har ju förstås Orkworld ett register så att man kan hitta just de där sakerna, så då gillar jag det. Men det är en sak som lätt får mig att slita mitt hår när det saknas.
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Re: Register (OT)

Äh, man behöver inget register. Oftast har man med ett levande sådant i form av en spelare/SL med bra minne (vilket är bra eftersom mitt minne suger). :gremgrin:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: En Garde!

Wizards of the Coast har fått jävligt mycket skit för att de inte hade register till sina Eberron-böcker. Så mycket att författaren själv skrev ett register för hand och la ut på sin personliga hemsida, på eget bevåg.

Rollspelsböcker MÅSTE ha register. Jag kan förstå att konstruktörerna tycker att man kan skippa det. De kan ju sitt spel och hittar i boken och tycker "jag har inga problem med att klara mig utan register". Jag, däremot, klarar mig inte utan register.
 
Top