Nekromanti Register i rollspel [flyttad deltråd]

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,860
Location
Stockholm
Till alla (nästan) …

Nu får ni väl ge er.

Missade ni vad jag skrev i mitt tidigare inlägg?

Här kommer en sammanfattning.

Register (i en månghundrasidig bok av uppslagskaraktär) = bättre än inget register (i en månghundrasidig bok av uppslagskaraktär).

Egentligen förstår jag inte varför folk ens diskuterar detta. Är det någon av er som på allvar vill hävda motsatsen?

Ett rollspel (i form av en månghundrasidig bok av uppslagskaraktär) utan register är förstås inte nödvändigtvis ett dåligt spel, men det är aningen sämre än det hade varit med register.

Sedan kan man förstås tycka att det inte behövs, men det är ytterst individuellt. Vill man göra spelet så lättillgängligt som möjligt för så många som möjligt ska man förstås ha med ett register. För, kom igen, hur många tror ni irriterar sig på att det finns ett register?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
En dåres(?) försvarstal

"Två av de senare recensionerna här har behandlat register som en poäng. Detta gällande i övrigt förhållandevis korta recensioner - jag kanske har fel, men jag uppfattar det som en underlig fokusering. Finns det en mall som säger att ett rollspel, oavsett upplägg, måste ha ett register?"

Som författare av de recensioner jag antar att du syftar på (Saga och En Garde!) antar jag att det kan finnas en poäng med att jag svarar.

Jag anser (vilket är fullkomligt legitimt i och med att det handlar om en subjektiv bedömning - alltså en recension) att om ett spel i sitt upplägg kräver mycket bläddrande så ska informationen antingen vara lätt att hitta (vilket det inte var i de två spelen, jag har nämligen försökt att hitta information i spelet genom att kolla innehållsförteckning och bläddra) eller så ska det finnas ett hjälpmedel. Hjälpmedlet i sig kan se ut på olika sätt. Det ska dessutom vara ett hjälpmedel som finns i samband med produkten för att det ska kunnas ta i beräkning i recensionen av produkten. Ett register anser jag vara ett mycket bra hjälpmedel (om det görs bra, vilket förstås inte är en garanti) för att uppnå just detta. Vill man inte ha ett register får man finna sig i att folk, det vill säga jag - den enda jag kan uttala mig om, kommer ifrågasätta det kloka i att göra det svårare för kunden att använda ens produkt, om man inte lyckats få in en fullträff och gjort ett spel som man hittar automatiskt i och därför inte behöver ett hjälpmedel för att finna saker.

Både Sagas och En Garde!s upplägg är tämligen klassiskt och informationstungt där mycket av informationen kommer att behövas under spel och tillräckligt användbara hjälpmedel för att snabbt hitta saker i spelen saknas. Därav anmärkningen på problemet. Jag recenserar nämligen produkterna efter användbarhet och användarvänlighet, bland andra kriterier.

Att du benämner mina två recensioner som en "registerhysteri" får stå för dig, själv ansåg jag att det var värt att ta upp eftersom det saknades - saker var svåra att hitta. Hade spelen inte behövt register för att man skulle kunna hitta i dem hade det självklart inte varit något jag hade påpekat. Dessutom finner jag det häpnadsväckande att så många lägger fokus på en sådan "bagatell" i mina recensioner. Få har påpekat att jag tycker att En Garde! är, och jag citerar, "en värdig uppföljare till sin föregångare" och "ett bra historiskt rollspel och en utmärkt resurs."
I det här fallet känner jag ingen skuld i fokuseringen, ärligt talat.

Jag tänker fokusera på det jag finner anmärkningsvärt, både positivt och negativt, även i fortsättningen så då kanske det kommer bli andra former av hysterier? Tar man mina recensioner, eller recensioner överlag, på så stort allvar, bör man kanske fundera på vad problemet var, om man vill göra något åt det, om det handlar om en smakfråga eller om författaren är tappad bakom en vagn. Får jag kritik går jag igenom de punkterna och ser om jag vill ändra på något, och i så fall vad (så även i fallet "registerhysteri"). Att stoppa huvudet i sanden är föga givande för någon, varken produktens tillverkare eller kunderna.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Re: I have seen the error of my ways!

Fiktionslek är inne på samma linje - det klassiska registrets vara eller icke vara måste ju bero på hur produkten ser ut?
Med risk för att dra undan mattan lite för dig vill jag understryka att Noir, enligt mig och utifrån de utdrag jag sett, absolut skulle haft ett index.

Jag säger detta eftersom smakproven på Noir.nu inbjuder till samma sorts läsning som i de allra flesta andra rollspel. Texterna talar om för läsaren hur världen är på ett direkt sätt. Vill man veta något kan man slå upp det.

När jag säger att detta inte är det enda sättet att skriva på, menar jag att texter t ex kan komma *från* spelvärlden, och kräva en läsning där spelvärlden skapas (av läsaren) som den värld där texterna hade kunnat skrivas. Så funkar spelvärldsdelen av Hammaren & Trollspöt, och då är det inte lika givet med ett register. Texterna är ju inte ämnade att tala om hur världen är, annat än på ett indirekt sätt som ofta är individuellt (d v s en upplevelse och en tolkning). Det är omöjligt att som spelmakare förutsäga vilka sidor som kommer ligga till grund för en läsares tolkning av t ex 'Ordningen' i Oktoberlandet. Och det vore kontraproduktivt att styra genom de direkta läsanvisningar som ett index utgör. Läsningen ska vara upplevande och begrundande, inte informationssökande.

Nu är detta resonemang ordentligt hårddraget. Även Hammaren & Trollspöt har t ex prislistor och årtalslistor (som kommer från spelvärlden) där man kan slå upp saker och läsa på ett indexsätt. Men de hör till undantagen och är bokstavsordnade så att det räcker att hitta till kapitlet ifråga. Därför valde jag att bara indexera regeldelen av boken.

Hälsar

Christian, registervän
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: I have seen the error of my ways!

Däremot tycker jag att en allmän diskussion om sätt att läsa, skriva och använda rollspel är intressant och viktig. Vad för slags bok är och kan ett rollspel vara? Detta får inte vara hugget i sten, och jag tycker att en del av indexdebatten liksom utgår från en cementerad syn på detta.
Starta gärna en sådan diskussion i en separat tråd. Den här tråden springer inte ur vad ett rollspel kan vara, utan ur en recension som visar hur ett specifikt existerande rollspel är, och den har sedan kommit att expandera till att omfatta registers vara eller inte vara i konventionella rollspel.

Vill du prata om registers vara eller icke vara i icke-konventionella rollspel, gör gärna det, men ge i så fall några praktiska exempel på hur sådana rollspel kan te sig först, så att vi har något att tala om. Till exempel kan du starta en tråd om vad för slags bok ett rollspel kan vara.

Men som nu är läget så behövs register i det upplägg som kommersiella rollspel idag har, och mer specifikt i det rollspel som recenserades i den här trådens rot och i flera andra namngivna. En del vill inte hålla med om det, därav den här diskussionen.

Däremot har vi än så länge inte andats ett ord om rollspel som ännu inte är, utom möjligen Moby Dick RPG.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Till alla (nästan) …

Jag är med på vad du säger, men så där är det ju med allt. Vapenbilder är bättre än inga vapenbilder, att ha regler genom vilka man kan räkna ut hur långt man kan kasta ett vapen är bättre än inga sådana regler. När vi diskuterar pro och con för dessa och många andra saker så diskuterar vi sällan dem ur det perspektivet.

Jag menar inte att det skulle vara asjobbigt att bläddra förbi registret varje gång jag spelar ett spel med sådant, på samma sätt som jag inte tycker att knullreglerna i FATAL är dåliga för att de tar upp sidutrymme och är jobbiga att bläddra förbi.

Men inställningen "knullregler är ju bättre än inga knullregler, eller hur?" tycker jag är rätt vilseledande, och det skulle vara rätt tröttsamt att läsa recension efter recension där det hela tiden påpekades "tyvärr finns det inga knullregler i detta spel heller, en trend som börjar bli allt vanligare i svenska spel, bla bla".

Jag ser frågan mer som en fråga om de olika inriktningar ett spel kan ha. I vissa spel är det inte alls något problem om det saknas illustrationer till vart och ett av vapnen som förekommer; i vissa spel är det inte alls någon brist om det saknas knullregler; och vissa spel är inte alls förtjänta av ett register.

Visst är det bra med register i spel som behöver sådana, men personligen vill jag hellre ha spel som inte behöver sådana, och som heller inte har något. Därför tycker jag den här obligatoriska punkten i recensionerna är vilseledande.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Re: I have seen the error of my ways!

Starta gärna en sådan diskussion i en separat tråd. Den här tråden springer inte ur vad ett rollspel kan vara, utan ur en recension som visar hur ett specifikt existerande rollspel är, och den har sedan kommit att expandera till att omfatta registers vara eller inte vara i konventionella rollspel.
Jag kan inte se att den utbrutna tråden på något sätt skulle vara begränsad till konventionella spel. Var står det? Jag kan heller inte se att du gjort den distinktionen i dina svar på mina tidigare poster.

Jag tycker dessutom jag har givit exempel från ett existerande rollspel, och har man inte läst det finns smakprov på websidan i min signatur.

Jag är intresserad av registerdiskussionen, men menar att den är helt omöjlig att föra utan att samtidigt diskutera vad en rollspelsbok är - hur den skrivs, läses och användes. Jag är långt i från den förste i tråden att beröra ämnet, och av allt att döma finns knappast konsensus i frågan även vad gäller de spel du benämner konventionella. Dock uttryckte jag mig klumpigt när jag sa att den allmänna diskussionen var intressant. Jag menade att de allmänna frågorna var intressanta i relation till denna (och många andra) diskussioner. En separat tråd om rollspelsboken vore lite som att döpa en tråd till 'Kristendomen'.

Om man begränsar tråden som du vill har jag dock inget att tillföra. Jag kan bara hålla med dig.

Hälsar

Christian
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: I have seen the error of my ways!

Det är möjligt att man får böja sig för åsikten att många tycker register är bra att ha... MEN jag håller med Marco här... HUR ofta brukar det stå "det saknas register" eller alternativt "oj vilket bra register" i recensioner av exempelvis utländska rollspel i svenska och utlänska tidningar eller på sajter... typ nästan aldrig?

När jag recenserat så har sånt och liknade ämnen (som hur kapitlen är strukturerade, hur innehållsförteckninge är upplagd osv) haft kanske en pytteliten inverkan på betyget... men inte mer att flytta ett betyg från 1 till 10 ett halvt steg.. max... Annat är MYCKET viktigare... nästan ALLT annat faktist i ett rollspel: vad det handlar om, stämning, layout, reglerna, språket, bilderna, format, pappersval. Och jag har aldrig dissat eller älskat ett spel för att det saknas elelr funnists ett register.

Så nån form av fixering finns det här.. kanske för att många här är universitetsstudenter just nu och "yrkesskadade" av rapportskrivning? Jag har ingen aning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Till alla (nästan) …

I vissa spel är det inte alls något problem om det saknas illustrationer till vart och ett av vapnen som förekommer; i vissa spel är det inte alls någon brist om det saknas knullregler; och vissa spel är inte alls förtjänta av ett register.
Exakt. Och jag instämmer i vad Dante säger: rollspel i månghundrasidorsformat av uppslagskaraktär behöver definitivt register. Andra rollspel kanske inte gör det. Saga och uppenbarligen En Garde är månghundrasidorsrollspel av uppslagskaraktär. Tydligen kommer Noir vara det också. Således behöver de register.

Usagi Yojimbo är å andra sidan ett rollspel som inte behöver register, men det är inte ett månghundrasidorsrollspel av uppslagskaraktär. Det är ett nittiosexsidorsrollspel med totalt två sidor regler och samma regler i mer pedagogisk form, plus en lista på färdigheter, en lista på arter, en tidslinje och en uppslagslista på personer och japanska ting. Möjligen är det ett rollspel av uppslagskaraktär, men det man behöver slå upp finns på de där två sidorna regelsammanfattning.

...men var det Usagi Yojimbo vi talade om, eller En Garde, Saga och Noir?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,540
Location
Fallen Umber
Re: I have seen the error of my ways!

HUR ofta brukar det stå "det saknas register" eller alternativt "oj vilket bra register" i recensioner av exempelvis utländska rollspel i svenska och utlänska tidningar eller på sajter... typ nästan aldrig?
"Resultat 1 - 10 av ungefär 5 600 från www.rpg.net/reviews för index."

En fördel med att vara yrkesskadad av rapportskrivning är för övrigt att man behärskar bruket av VERSALER. :gremsuck:


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: I have seen the error of my ways!

Versaler? jag har skrivit för mycket textbubblor i serier ;-) Sorry, jag är OCKSÅ yrkesskadad!!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Till alla (nästan) …

Ingen antagligen... tror de flesta inte ens inte märker om registret finns där...

Tycker nog den här diskussioen har tappat proportionerna.. och är medskyldig, jag vet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,540
Location
Fallen Umber
Re: I have seen the error of my ways!

Synd att du inte kommenterade faktauppgifterna om hur vanligt det är med kommentarer angående register på rpg.net, som väl borde vara världens största recensionsdatabank för rollspel.


/Dimfrost
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hear, hear!

Precis som Yassilus är jag inte en talang på att hitta allt i rollspelsböcker.

Precis som Yassilus tycker jag att det är en bra sak att ta lättillgänglighet på allvar, även om man inte vill ta register på blodigt allvar.

Och slutligen gör Yassilus helt rätt som poängterar att det är en personlig åsikt man kan ställa sig hur man vill till, men samtidigt den vinst som kan finnas i att hjälpa såna som han och mig att hitta.

Hear, hear för Yassilus med andra ord! Det blir en guldstjärna på det:


...

För att byta sida en stund så kan jag ju berätta att när jag gick in i den här tråden så trodde jag att register till rollspel var något som man kunde fixa lätt om man bara ville. Nu verkar det inte vara såhär, så jag förstår varför de saknas, men jag tycker fortfarande att ett register höjer värdet på ett rollspel ett snäpp. Om det är den sortens rollspel, vill säga.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hear, hear!

För att byta sida en stund så kan jag ju berätta att när jag gick in i den här tråden så trodde jag att register till rollspel var något som man kunde fixa lätt om man bara ville.
Det är något som man fixar lätt om man bara vill. Det är mest det där sista som det hänger på, "om man bara vill". Det är klart, det tar ett tag, och det kräver lite eftertanke för att få ett register som till och med Rising ska ha nytta av, men det är faktiskt inte svårt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Till alla (nästan) …

...men var det Usagi Yojimbo vi talade om, eller En Garde, Saga och Noir?
Ah, okej. Jag diskuterade ämnet helt allmänt, och vet inte mycket om de specifika spel som tråden handlar om. Därmed kan jag gå med på att mina argument är något irrelevanta för diskussionen som sådan.

Jag lämnar den nu.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vissa av oss är bara lite konstiga.

Annat är MYCKET viktigare...
Ja, självklart är det inte någon som köper ett spel bara för att det har ett så bra register. Hallå, liksom.

Dock, för mig är det helt klart värt det att betala min del för tre dagars extra arbete, eller vad det nu kan röra sig om, för att jag ska hitta i detta braiga innehåll.

Därför tycker jag att det är ganska synd (Jag skulle säga dumt, men jag vet inte om det är ekonomiskt otaktiskt) det om det inte finns med ett register. Om spelet inte är supalätt att hitta i då.

Men vanliga rollspel är inte det för mig. Jag kan tänka mig att detta är helt främmande för dig, att du inte har några problem att hitta, och att det därför tycks hysteriskt och fixerat... men det är faktiskt så verklighet ser ut för vissa av oss. Svårighet att hitta i rollspel. :gremsmile:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Re: En dåres(?) försvarstal

Gott, jag känner mig helt tillfreds med upplysningarna och tackar. Jag har läst in mer i recensionerna än vad som var avsikten, tydligen. Med detta överreagerade jag, vilket jag ber om ursäkt för.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Re: I have seen the error of my ways!

Med risk för att dra undan mattan lite för dig vill jag understryka att Noir, enligt mig och utifrån de utdrag jag sett, absolut skulle haft ett index.

Dra på du bara - saken är den, och jag har sagt det tidigare, att det är det tryckta registret i Noir som fick utgå pga ett par fantastiska stämningsbilder som kom in på slutet (något som inte fanns på bordet när synopsis och omfångsberäkningen gjordes). Däremot kommer ett register att finnas i PDF innan Noir når butik, men då får man skriva ut det själv. Min plan är därefter att använda detta som ett masterregister så att alla utgivna produkter kommer att använda samma register så man snabbt hittar alla instanser av sökorden. Kanske kommer ett tryckt register som tillägg senare.

Så, för att klargöra, jag tycker att (bra) register är bra, men ibland finns det saker som är bättre att använda på de begränsade sidorna som finns att tillgå.
 
Top