Nekromanti [Red X-mas] - 1 - Tipp tipp tapp

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
Hör upp!

Håll koll på hur många inlägg ni gjort! Jag har inte dubbelkollat, men flera ligger nära 10-inläggsgränsen!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
9/10

Härligt att xyas och Trasapa trillar in med sina åsikter! Helst skulle jag vilja ha !Paxens åsikter också innan jag publicerade det här inlägget, men fuck it, låt oss klämma ut lite action de sista timmarna.

Min åsikt är att nisse-facket är rötägg. (ej exakt citat) Det finns alltså någon sorts fackförbund för nissar i spelet. Detta har förstås gjort mig observant på vilka andra nissar som uppger åsikter om fackliga frågor!


Nissar som har åsikter om facket: 
1. Hastfer brödsmular om att alla ska med i socialdemokratisk modell i sitt första inlägg. (Pro-facket)
2. Trasapa smular om ”fackfrågorna” och kommer sen ut med att att han delar Mukwas och Hastfers åsikter (Pro-facket)
3. Mukwa ”Arbetsmiljön är kass. Verkstan har inte städats på tiotals år och utrustningen är farlig. Tomtefar verkar inte bry sig om sina anställdas hälsa.” (Pro-facket)
4. Arvidos MC ”facket är rötägg” (Anti-facket)

Nissar som kanske har åsikter om tomtefar: (Och kanske facket?)
Här blir det lite lurigt. Jag tror att KK brödsmular att han är pro-facket, men han kanske bara är emot Tomtefar.
5. KK säger ”Jag har snas men jag är inte villig att bjuda bort den till tomtefar. Sånt smör och sug får nån annan tomte hålla på med.” Uppger också att han vet att nissarna har ”åsikter mot kollegor och arbetsplats” (Pro-facket??)
6. xyas: säger ”Tajtare med tomten än glögg och pepparkakor” och ”Jag älskar tomtefar. Han har uppfostrat mig som sin egen son.” Antingen så är xyas:
a) anti-facket och han är helt olidligt kryptisk om det, eller
b) han har en åsikt som bara handlar om tomtefar
c) han är ulv och har inte fattat facket-brödsmulorna och kör en chansning

Brynolf:
7. Brynolf är en ”traditionell tomte”, antifeministisk. Det har inte med fackföreningar att göra, men det backas av KKs outning att nissarna har ”åsikter mot kollegor och arbetsplats”. Vi kan alltså ha med två variablar att göra: Attityd mot facket och traditionalism, kanske?
Sedan skriver han det här: ”Sen fick jag lite vittring på att Konrad hade en liknande Åsikt som jag när han pratade om att skänka snas till tomtefar. Typ att hbt-nissar inte är lämpliga i en leksaksfabrik” Ganska slirigt, men jag kan fatta vad det kommer ifrån, iaf.

Basenanji:
Nu hettar det till!

8. Basenanji säger BÅDE ” jag misstänker att de vill ta genvägar i leksaksproduktionen, ev. "göra någon sorts vinst" i produktionen.” SAMT ”Jag är en traditionell tomte som tycker om tomten. Han har basat för verkstan länge och vet vad som ska göras. Jag gillar tomtefar och ser det som självklart att en tomtefar styr arbetet i tomteverkstaden.”

Vad är det här? Basse har alltså två olika (!!!!) åsikter! Och bägge låter som en Ulv som försöker pricka in vad de andra snackar om, men inte riktigt prickar rätt eftersom han inte har koll/inte har tid att hänga med. Det första är en outning om kapitalism, så det stämmer in på andan av socialdemokratiska värderingar som brödsmulats, men han missar själva kärnan med fackföreningen!

Det andra är ett sätt att försöka haka på Konrads bete ifall man ”gillar tomten” (läs: chefen, läs: inte fackförbundet) och Brynolfs outande som traditionalist, MEN han missar det som ger Brynolf lite grönande ping från KKs info: Det är inte värderingar liberalism-konservatism som är det viktiga, utan ”åsikter mot kollegor och arbetsplats” Det här är inte okej, alltså! .

!Paxen:
Har inte outat åsikt. Vi vet ingenting.

Summa summarum just nu:

Basse schabblar fett med åsikterna, han verkar uppenbart bluffa. Röd ping Basse 1! Vidare så klamrar sig Basse fast vid det här med att man ska kunna hitta ulvar genom att kolla på åsikter, typ att det är självklart att kapitalistiska/anti-fackliga nissar är ulvar. Det är exakt samma grej som han körde när han var ulv i varulvsdisco: Han klamrade sig fast vid att dansgolvet var det viktiga och ville snacka om och teoretisera om det. Visst, han hade rätt, men det var ändå något som visade att han hade ett annat perspektiv än oss andra och hellre ville distrahera oss med fluffspekulerande. Röd ping Basse 2!

Brynolf hävdar att han inte kunde kolla ifall hans PM hade parantes eller ej. Men den Brynolf jag känner är mer noga än så, SÄRSKILT om han vittrar chans att sätta dit en ulv! Röd ping Brynolf 1! Det här med att han ville verifiera sin egen info med att jaga kjotyg köper jag inte heller. Varför är det viktigt att verifiera sin egen info? Nej, det låter mycket mer som en ulv som vet att det finns powerroller bland tomtekvinnorna. Röd ping Brynolf 2!

Trasapa är pro-facket, men det finns också det här inlägget där han inte verkar ha koll på vad en åsikt är, som han inte besvarar när jag frågar om det heller. (Mukwa har inte outat åsikt vid den här tidpunkten!) (Röd ping Trasapa! länk Trasapa-Mukwa)

Xyas och !Paxen fortsätter flyga lågt. Gul ping!

Sålunda:

Röst: Basenanji
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Arvidos MC said:
6. xyas: säger ”Tajtare med tomten än glögg och pepparkakor” och ”Jag älskar tomtefar. Han har uppfostrat mig som sin egen son.” Antingen så är xyas:
a) anti-facket och han är helt olidligt kryptisk om det, eller
b) han har en åsikt som bara handlar om tomtefar
c) han är ulv och har inte fattat facket-brödsmulorna och kör en chansning
B.

Arvidos MC said:
Basse schabblar fett med åsikterna, han verkar uppenbart bluffa. Röd ping Basse 1! Vidare så klamrar sig Basse fast vid det här med att man ska kunna hitta ulvar genom att kolla på åsikter, typ att det är självklart att kapitalistiska/anti-fackliga nissar är ulvar. Det är exakt samma grej som han körde när han var ulv i varulvsdisco: Han klamrade sig fast vid att dansgolvet var det viktiga och ville snacka om och teoretisera om det. Visst, han hade rätt, men det var ändå något som visade att han hade ett annat perspektiv än oss andra och hellre ville distrahera oss med fluffspekulerande. Röd ping Basse 2!
Röst: Basenanji
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag verkar vara den enda som inte har outat åsikter om arbetsplatsen, so here it goes.

Jag tycker om att arbeta med mina systrar i verkstaden.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
9/19
Okej...

"Jag diggar solidariteten mellan nissarna", farligt nära en copypaste men jag kände att de måste bli så.
Om man ska tolka det som att jag är PRO-facket eller ej vet jag inte. Hur som ser jag det inte som något negativt mot arbetsplatsen eller arbetsgivaren.


En grej till bara och måhända att de bara är blaj...men

Trasapa said:
Men Hastfer, är det någon mer anledning till din röst på mig? Eller ska jag sätta mig som anonym som resten så du slipper bli nojig?
Vad menar du egentligen med det där?
Spelet hade precis dragit igång. Kutymen är väl då att man lägger en röst på någon som ännu inte entrat planen? Du och Arvid hade varit inne i tråden och läst, jag slänger rösten på dig. Säg hej!

Vad menar du med "sätta mig som anonym som resten"? Mig veterligen är det bara jag och kanske Paxen som är anonym detta lir?(Ej sett paxen inloggad men det kan va en miss)

Du vet sedan gammalt att jag kör anonymstyle då jag mer eller mindre bara pmar med dig och KK. Så skulle jag vara ulv i ett lir är det ju inte speciellt svårt för dig att lägga ihop 1+1 om Hastfer är inne och "läser ett privat meddelande" stup i kvarten på konstiga tider.

Försöker du på ett diskret sett få andra tomtenissar att börja fundera och nojja över varför den där jävla Hastfer är anonym?

Jag förstår inte?

Jag har varit anonym alla mina ulvlir, utom möjligen första som inhoppare. Jag har hittills alltid varit bybo.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Ok ska försöka göra ett vettigt inlägg den lilla tid som är kvar.

Min magkänsla på K.K blir sämre ju mer jag tittar på honom, men det är ganska vanligt när jag väl börjar grotta så hittar jag ulvaspår överallt. Men ändå..

Det här är K.K's tredje inlägg och redan här visar han på förvirring eller så sitter han helt enkelt inte på info som vi andra verkar ha.
KK vet inte vad Mukwa menar

Jag och Hastfer kände direkt igen vad Mukwa menade när han skrev att han ville "rösta ut de som nästlat sig in" men K.K fattade inte alls poängen. Detta kan ju vara så enkelt som att vi alla inte har samma text efter vår roll.

Långt senare så är K.K fortfarande inte på det klara med vad som gör Mukwa grönare med sitt uttalande:
strong choice said:
Mitt rollpm säger mig att Mukwas snack om att det är sejf att outa Roller är ulvigt. Det borde Hastfer också tycka kan man ju tänka sig eftersom han köper fullt ut att Mukwa är grön hest så snart han pluppar fram att han är en tomtenisse lixom. Vad är det i Mukwas inlägg som gör honom grönare än tidigare? Att han kan tänka sig att outa lite åsikter eller att han är tomtenisse, eller vad?
Däremot så kan konkel mannen gröna en hel hög med spelare utifrån en massa andra parametrar utifrån sin roll tydligen:
strong choice said:
Jag kan gröna andra nissar om vi börjar snacka om sånt vi gillar/ogillar på arbetsplatsen, eller i hur vår relation till tomtefar är, eller hur mycket någon gillar prinskorv.
Så konrad vet alltså inte vad Mukwa menar när han säger att han vill rösta ut infiltratörerna men hans roll verkar istället innehålla en väldans massa olika information, allt ifrån relation till tomten, arbetsplatsmoral till hur mycket en gillar prinskorv. Återigen, ett väldigt vitt område där K.K senare har mycket spelrum att plocka fram rätt åsikt ur.

Sen är det det här med dubbla budskap som jag var inne på tidigare som sedan gjorde att K.K kastar en röst på mig för att jag tar upp. Som nu senare fler har varit inne på:
strong choice said:
Jag har snas men jag är inte villig att bjuda bort den till tomtefar. Sånt smör och sug får nån annan tomte hålla på med.
Jag tog det helt enkelt som att det var skrivet mer som en aversion mot tomtefar själv än mot något sorts sexuellt umgänge.
Mycket senare kommer
strong choice said:
Jag är inte alls skeptiskt inställd gentemot tomtefar.
Nu är han inte ens skeptisk mot tomten. Inte riktigt känslan jag fick från tidigare citat. Det var det här jag menade med att jag läste dubbla budskap.

I samma inlägg där han inte vill suga tomten frågar han:
strong choice said:
Finns det någon/några nissar som smeker tomtefar medhårs lite extra mycket här i gruppen?
Om nu inte K.K själv gillar tomten varför vill han lura ut de som gör det? Lika som Brynolf letat efter kvinnor när han själv är kvinnohatare. Har de två fått samma tankegång att leta efter sin motsats istället för sina jämlikar?

Sen det här inlägget:
Förvirring

Han frågar varför Hastfer röstar på honom när jag tycker att Hastfer varit ganska tydlige med sin motivering.

strong choice said:
Jag jobbar inte med någon (parentes) i mitt rollpm och om du och Mukwa gör det är det varken grönande eller rödande. Att vi skall finna ulvar på nån parentes har jag svårt att tro och att vi skall kunna gröna spelare med hjälp av någon parentes har jag också svårt att tro.
Så att hastfer kan bekräfta att han har samma textrad som Mukwa är inte grönande?(jag har också gett mukwa medhåll men det vill inte K.K ta upp)
Men att K.K sitter med info om prinskorvar kan helt uppenbarligen vara grönande..
Han vill alltså förringa vikten av parentesen(som visade sig inte vara en parentes) eftersom den tydligen klämmer åt konkel.

strong choice said:
"Nej, mitt rollpm ger inte mig någon hint om hur vi ska jaga ulvar."

Du jagar just nu ulvar på någon parentes som finns i ditt rollpm och du grönar just nu Mukwa utifrån nått i ditt rollpm så jag förstår inte riktigt hur du jobbar om du inte arbetar utifrån någon hint i ditt rollpm.
Här verkar det som att K.K medvetet missuppfattar Hastfer.
Hastfers rollbeskrivning har inte gett honom några ledtrådar för att jaga ulvar helt uppenbart, att sedan Mukwa dyker upp med ett liknande citat som han själv kunde han väl knappast förutse innan? Det är fortfarande inget i Hastfers rollpm som hjälper honom att fånga ulvar, däremot så har det i efterhand hjälpt honom att försöka gröna en annan spelare, STOR skillnad och uppriktigt talat något som K.K borde fattat.

strong choice said:
Att jaga ulvar på rollerna genom outningar är fortfarande rätt ulivgt eller?
K.K harvar fortfarande på med att det är ulvigt att jaga ulvar genom att outa roller. Men han kommer inte med något bättre förslag, han försöker bara smutsa ner Mukwa genom att fortsätta pressa på samma tema han hållit i två dagar.

Här kommer något förbryllande också från konkels sida:
strong choice said:
brynolf said:
Angående min jakt på kjoltyg så är det som sagt relaterat till stuff i mitt PM. Det leder väl knappast nånstans, men alltid måste man börja nysta någonstans. Konrad tycks fär övrigt ha liknande text som jag.
Nej det har jag förövrigt inte. Däremot så tycker jag du skall laxa upp allt du har för att visa vägen och påvisa din byboighet.
Brynolf har ju agerat EXAKT som K.K, frågat efter personer som står beskriven i hans PM. Men det vill K.K inte kännas vid?? Konrad har alltså kunnat gröna folk till höger och vänster utifrån en massa saker som står beskrivet i hans rollpm men när Brynolf gör detsamma så är han ulvig? Återigen så verkar K.K medvetet missuppfatta vad som menas.

Läser jag igenom konkels inlägg i den första rundan så saknas det glöd och driv som han brukar ha som signum. Det enda han egentligen gjort halva rundan är att gnälla på varför vi släpper Mukwa, att det inte finns parenteser och att de ändå är skit, Brynolf är ulv. Vart är ledaren konkel som brukar komma med idéer och tvinga fram outningar? Har ulvarna taskigt med alibin det här spelet så han vill ligga lågt med outningar. Kanske är hans ulvkompis i skottlinjen?

Sen gör konkel en kovändning och gör mig till ulv efter att jag uppmärksammat att han spelat veligt och gjort sig ulv-spelrum.

Jag kan väl passa på att förklara varför jag inte ville grotta i konkels(och arvidos) dubbelgliringar. Brynold och Basse var misstänkta i det läget och skulle outa. Därför ville jag helt enkelt vänta med att pressa konkel och arvidos på mer exakta ståndstagande eftersom det skulle ge brynte och basse mer info och fler ben att stå på om de nu skulle behöva ljuga. Det är väl ändå bättre om ulvar har så lite info som möjligt när de ska outa så det blir en större chansning? Återigen verkar konkel medvetet missförstå det här.

Sen skriver han så här i sitt inlägg där han rödmålar mig. Och det är nära på spiken i kistan för konkelman.
strong choice said:
Vad vinner du på att fatta andras åsikter? Alltså, om någon har smulat en åsikt eller liknande. Varför söker du efter sånt? Kan det hjälpa byn att veta andra åsikter eller är det för egen vinning? Kan du förklara lite hur du tänker för just nu så ser det mest ut som att du fiskar efter en bra åsikt som kan passa dig väl.
(Riktat till mig då jag uttalat att jag vet min åsikt och tror jag har fattat några andras)
Vad vinner jag på att fatta andras åsikter? Skojar karln med mig nu? Han har själv öppet frågat efter spelare som stryker tomten medhårs(åsikt). Vad handlade det om då, kallprat?

Jag letar efter symmetri bland spelarna, något som bryter mönstret. Jag vet min åsikt och nu har vi helt klart en motsatt åsikt i spel. Är det uppdelat 4 mot 3 och ulvarna är utan åsikt om det nu inte är tre ulvar så vi är 3-3? Eller har vi en till åsikt så det är uppdelat 3-3-3? Sådana frågor tycker jag är viktigt att försöka besvara i ett spel eftersom det kan ge oss ledtrådar vart ulvarna gömmer sig.
Konkel verkar inte tycka det är viktigt, så varför frågar han då vilka som stryker tomten medhårs? Uppenbarligen är det ju inget sätt för att fånga ulvar som han tydligt förklarat för både mig och brynolf.

Summa summarum;
Konkel spelar veligt
Konkel spelar icke konkret och tillför inte mycket
Konkel verkar medvetet missuppfatta olika spelare flera gånger om
Konkel hakar upp sig på ett spår och kör mer eller mindre halva rundan på det

Ok det blev jättelångt och troligen lite förvirrat, jag tänker medans jag skriver.
Nu ska jag svara arvidos, men innan det.

Jag vill inte hänga brynolf den här rundan. Dels eftersom jag tycker att K.K pingar högre just nu och att Brynolf är sjukt het i andra rundan, därför tar jag alla tecken på att få ut honom tidigt som ulvamoves(om han inte är ulv då är jag såklart lurad).

röst: strong choice
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
10/10

Värt att notera:<ul style="list-style-type: disc">[*]!Paxen tycker om att arbeta med sina systrar i verkstaden (pro-kvinnor), det matchar Brynolfs åsikt. (anti-kvinnor).[*]Xyas kommer ut med att han gillar tomtefar, men inte har åsikter om facket. Ifall xyas är grön så ger det en grön ping åt Basenanjis åsikt.[*]Här skriver Trasapa så här till mig: "Du sätter Hastfer i det gröna facket pga smulning, det kan jag köpa för jag kan relatera till hastfers kampvilja. Men du hänger på K.K's fråga snabbt att du smeker tomten medhårs extra hårt. Så vart står du egentligen i tomtefrågan?"
Med andra ord, Trasapa tänker sig att Hastfer = Pro-facket = Grön! Det är inte det jag menar, men han kör samma resonemang som Basse här, alltså att åsikt säger något om ulvastatus. Så man kan tänka sig att en Ulva-Basse och en Ulva-Trasapa har snackat ihop sig och tänker lite likadant. Jag drar därmed ett streck mellan Basenanji och Trasapa.[*]I det här inlägget skriver KK så här till Basse:
Strong choice! said:
Basse said:
Arvid är med, skönt. Men du siktar in dig på fel snubbe här, jag är en tomtenisse med rent mjöl i påsen. Våra roller verkar likna varandra.
Fördjupa dig gärna.
Basse svarar dock aldrig. Anmärkningsvärt! Återigen, Åsikts-Basse påminner om Disco-varulvs-Basse som snöade in på dansa/inte dansa i ett tidigare spel. Brunande.[*]Här i slutet på runda 1 så går både Basenanji och Brynolf apeshit bananas med sina röster efter att deras inlägg tagit slut. Se nedan:[/list]
Basenanji 15:25 said:
Röst: Arvidos
Basenanji 17:02 said:
Röst: Trasapa
Brynolf 18:55 said:
Röst: Arvidos
Basenanji 19:02 said:
Röst: Brynolf
(Här skriver jag mitt inlägg #9 som går igenom nisse-åsikter, 19:46)
Basenanji 19:51 said:
Röst: Arvidos
Brynolf 19:53 said:
Röst: Paxen
Basenanji 20:07 said:
Röst: xyas
Basenanji 20:09 said:
Röst: Brynolf
Brynolf 20:58 said:
Röst: Hastfer
Min tolkning: Vad jag tror händer är att Basse och/eller Brynolf får panik av mitt inlägg där jag dubbelpingar dem bägge två och försöker dra igång ett drev på mig 18:55. Basse kommer säkert försöka motivera sin röst på mig imorgon med att jag inte förklarat varför jag inte gick på KK för att ha slösat inlägg. Men det gör jag faktiskt, i det här inlägget, vilket han läst ulva-slarvigt.

Sedan inser han att det är en dålig motivering, så han försöker täcka över spåren genom att rösta vilt. Det är en typiskt Basse-respons att balla ur när det blir för mycket press på honom som ulv.

Kopplingar jag sett som tyder på att nissar viskar:
Trasapa --> Mukwa (Trasapa säger sig veta Mukwas åsikt, men Mukwa har inte outat den än)
Trasapa --> Basse (Både Trasapa och Basse utgår från att åsikt säger något om ifall man är ulv eller nisse, men det är inget som diskuterats, de bara utgår från det. Intern diskussion?)
Brynolf --> Basse (Positionering när han Basse bejakar hans vulva)

Slutligen, rösträkning:
Trasapa: 1 (KK)
Basenanji: 2 (Arvidos MC, Xyas)
Brynolf: 4 (!Paxen, Hastfer, Trasapa, Mukwa, Basenanji)
Hastfer: 1 (Brynolf)

(Hmm, jag undrar varför inte Brynolf hellre försöker rädda sig själv genom att rösta ut Basse... Ulvkompisar?)
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Arvidos MC said:
Trasapa är pro-facket, men det finns också det här inlägget där han inte verkar ha koll på vad en åsikt är, som han inte besvarar när jag frågar om det heller. (Mukwa har inte outat åsikt vid den här tidpunkten!) (Röd ping Trasapa! länk Trasapa-Mukwa)
Mycket riktigt så uttryckte jag mig lite klantigt när jag skrev åsikt. Det ÄR däremot en åsikt att vilja rösta ut inkräktarna så det var vad jag skrev av bara farten.

Jag måste ha missat din fråga Arvidos, ursäkta för det.
Men jag skriver så här i ett senare inlägg:
trasapa said:
Jag vill bara inflika att jag har samma "uppbyggnad" som Mukwa verkar ha, även Hastfer. Det hänvisade jag till i mitt första inlägg där jag (lite korkat formulerat kanske) höll med om Mukwas åsikt gällande att jag vill få bort fusknissarna.
Jag inser där att jag formulerat mig dumt när jag sa att jag hade samma åsikt som Mukwa och säger här istället att jag har samma "uppbyggnad" i brist på bättre ord.

Vet inte om du är nöjd med den förklaringen? Men det är helt enkelt en språkmiss och inget annat.
 
Top