Nekromanti [Red X-mas] - 1 - Tipp tipp tapp

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Utanför verkstaden har en vak huggits upp i isen. Vattnet i stålgrått, och nog var det en späckhuggare som simmade förbi där nere? Tomtefar spänner ögonen i de församlade nissarna.

"NÅ? Vem eller vilka är de stygga infiltratörerna?"

Ett fasligt rabalder utbryter när nissarna pratar i mun på varandra och riktar anklagande fingrar åt höger och vänster.

"Nå nå, så kan vi inte ha det" mullrar Tomtefar. "Vi får rösta!"


---

Nissarna vinner när de röstat ut alla Infiltratörer. Infiltratörerna vinner när de är lika många eller fler än nissarna. Eventuella övriga vinstvillkor står era roll-PM.

I slutet av varje runda åker den med flest röster ut ur spelet. Du röstar genom att skriva "Röst: Vimes", helst i fetstil. Du får ändra din röst hur många gånger som helst, det är bara den sista som gäller. Om det blir lika gäller den äldsta rösten som utslagsröst.

Det är inte tillåtet att kommunicera med varandra om spelet någon annanstans än i speltrådarna, om inte ditt roll-PM säger annat.

Det är inte tillåtet att skriva fler än 10 inlägg per runda! Det finns inget maxtak på inläggslängden, men hamnar snittet på antal tecken per inlägg på över 5000 (inkl. blanksteg) kommer jag införa regler för detta.

Om man inte skriver under en runda blir man inte diskad, men om man missar att skriva två rundor i rad blir man det.

Exempelroll:
ROLL: TOMTENISSE

Åsikt om arbetsplatsen: "..." <- det här har alla

Förmåga: <- Det här är det inte säkert att alla har
Det är INTE tillåtet att citera vad som står efter "Åsikt om arbetsplatsen:" eller efter "Förmåga:"
---

Den här rundan slutar:
TISDAGEN DEN 10:E DECEMBER, KL. 22.00
(det är alltså ändrat! Runda 2 kommer att avslutas på torsdagen, och runda 3 på söndagen.)

---

Med i spel:
!Paxen
Arvidos MC
Basenanji
Brynolf
Hastfer
KK
Mukwa
Trasapa
xyas
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Jag tolkar det som att rena röstinlägg är gratis?

Mer än 2 ulvar bör vi väl inte ha? Och 1 känns väl lite klent?

Det viktigaste är att vi jobbar efter den socialdemokratiska modellen; Alla ska med! (I jakten på infiltratörerna)
Mitt rollpm har inte gett mig några ideer om hur vi ska jaga fram ulvarna så jag väntar in övrigas tankar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Ja. Rena röstinlägg (enbart "Röst: Vimes" alltså) är gratis.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
1/10

Woho! Äntligen igång! Dags att damma av sin ulvsniffarnäsa, torka bort det förra nederlaget och städa upp i Tomteland!

Så. Det är snabba och få rundor.

9 deltagare = 2-3 ulvar.
Jag tror att det är två ulvar och då innebär det att vi får ha fel två gånger.
R1: 9 spelare (2 ulvar)
R2: 7 spelare (2 ulvar)
R3: 5 spelare (2 ulvar)
R4: 3 spelare (1 ulv)

Det här innebär också att ulvarna måste klara tre perfekta rundor för att vinna, så om det är två ulvar tror jag att ulvarna har någon smaskig förmåga eller info. Är det tre ulvar får vi bara ha fel en gång och det tror jag inte på.

Så, vi har med två ulvar att göra.

Vi behöver tempo och vi behöver aktivitet för att ta hem det här. Inläggstaket och de få deltagarna kommer verkligen innebära en utmaning.

Röst: KK

Det är ändå där rösten kommer hamna om ett tag när nojan svämmar över.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Se på himlens vulva!

Det här blir skitsvårt. Tajt om tid och ulvarna blir inte diskade om de gömmer sig.

Två ulvar med knorr låter rimligt.

Dreva hinner vi inte med, men åas finns knappt nåt att dreva fram.

KK låter som en givande start.

Röst: Konrad

Har du skägg eller strumpeband, KK?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
2/10

Så, vi har två variabler som vi kan och bör få ut på ett eller annat sätt: roll och åsikt. Av de här känns roll minst farlig. Purgatorisk ordningsföljd? Kaosoutning? Vi kommer inte få ut all info genom drev, den saken är klar.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Mukwa said:
2/10

Så, vi har två variabler som vi kan och bör få ut på ett eller annat sätt: roll och åsikt. Av de här känns roll minst farlig. Purgatorisk ordningsföljd? Kaosoutning? Vi kommer inte få ut all info genom drev, den saken är klar.
Eh öh, ja jag är då tomtenisse iaf. Tror ingen lär svara annorlunda. Nu blir man ju rätt nyfniken på hur du kunde få det till att roll skulle vara en vettig grej att outa?

Röst: Mukwa
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mukwa said:
2/10

Så, vi har två variabler som vi kan och bör få ut på ett eller annat sätt: roll och åsikt. Av de här känns roll minst farlig. Purgatorisk ordningsföljd? Kaosoutning? Vi kommer inte få ut all info genom drev, den saken är klar.
Menar du att din roll är nått annat än TOMTENISSE eller vad?

Mukwa said:
Röst: KK

Det är ändå där rösten kommer hamna om ett tag när nojan svämmar över.
Rätt lökig motivering också. Nog har väl du koll på nojan va Mukwa? Däremot är det ju snyggt att vara med och rösta på K.K tidigt i spel för det är ju inte jag som kommer att dingla innan rundans slut och det vet ju du.

Röst: Mukwa
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
2/10

Likt brynolf och kk ser jag inte att någon skulle säga något annat än tomtenisse. Har vi siare/väktare som fått rollen rudolf eller tomtemor bör de ju hålla det för sig själva.

Därför skulle jag vilja att Mukwa outar åsikt om arbetsplatsen först när det är dags för den att komma upp till ytan.

röst: mukwa
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Brynolf said:
Eh öh, ja jag är då tomtenisse iaf. Tror ingen lär svara annorlunda.
Nä, jag tänkte att det kunde finnas både alver, renar och kanske leksaksdockor. Vad fan vet jag. Jag är en tomtenisse som vill rösta ut de som har nästlat sig in.

Därför skulle jag vilja att Mukwa outar åsikt om arbetsplatsen först när det är dags för den att komma upp till ytan.
Javisst. Jag kan börja. Bara att säga till.

KK said:
Rätt lökig motivering också. Nog har väl du koll på nojan va Mukwa? Däremot är det ju snyggt att vara med och rösta på K.K tidigt i spel för det är ju inte jag som kommer att dingla innan rundans slut och det vet ju du.
Rätt tidigt i spel va? Det går att byta röst va? Rätt aggro från dig va?
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
3/10
Mukwa said:
Jag är en tomtenisse som vill rösta ut de som har nästlat sig in.
Jag köper det. Du behöver inte outa åsikt än för min skull.

röst: trasapan

Du kan väl säga hej när du ändå är inne i tråden och läser.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Hastfer said:
3/10
Mukwa said:
Jag är en tomtenisse som vill rösta ut de som har nästlat sig in.
Jag köper det. Du behöver inte outa åsikt än för min skull.

röst: trasapan

Du kan väl säga hej när du ändå är inne i tråden och läser.
Vad köper du och varför skall inte Mukwa outa åsikter?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Ok, vi släpper Mukwa. KK är en god kandidat att pressa lite. Jag tycker du ska berätta vad du tycker om det här bygget!

Röst: KK
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
4/10
Strong choice! said:
Hastfer said:
3/10
Mukwa said:
Jag är en tomtenisse som vill rösta ut de som har nästlat sig in.
Jag köper det. Du behöver inte outa åsikt än för min skull.

röst: trasapan

Du kan väl säga hej när du ändå är inne i tråden och läser.
Vad köper du och varför skall inte Mukwa outa åsikter?
Om du har samma rollpm som mig KK så hade du också köpt de.
Att han inte ska outa åsikt är för att han blev grönare i min bok nu. Och då behöver han inte slänga ur sig åsikt på en gång.

Han känns inte grönare i din bok alltså?
Vad är din roll kk?
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
1/10
Hastfer said:
3/10
Mukwa said:
Jag är en tomtenisse som vill rösta ut de som har nästlat sig in.
Jag köper det. Du behöver inte outa åsikt än för min skull.

röst: trasapan

Du kan väl säga hej när du ändå är inne i tråden och läser.
Det kan jag absolut göra. Hej!

Härligt att se så mycket aggressioner såhär tidigt i rundan!
Själv tyckte jag inte att Mukwa's uttalande var speciellt underligt, mer så är era reaktioner. Som Mukwa säger så antog jag också att några säkert sitter inne med andra "roller" än just tomtenisse. Vi kanske har nissegummor, alver eller annat oknytt. Dessutom stämmer hans åsikt med min också så det ger han bättre sken.

Däremot är det troligen korkat att tvinga ut en sådan outning eftersom det om något troligen reflekterar powerroller. Outar en ensam stackare alv så vet man ju troligen att den spelaren sitter inne med en specialroll och blir lätt byte för ulvarna. Det här kan leda till att vi tvingar våra powerroller att ljuga, vilket aldrig är bra som BDG skulle ha sagt, men sanningen är inte heller optimal.

Det här är såklart spekulativt, vi kanske inte har powerroller eller så är även powerrollerna vanliga nissar/nissor.

Så ulvar då? Det lär ju vara två tänker jag. Tre ulvar skulle göra spelet väldigt kort om vi har oflyt, även om Vimes nu lovat ett snabbspel så vore det att ta i.

10 inlägg blir en knepig nöt, speciellt för K.K kan jag tänka mig som fick kämpa med att hålla igen i förra liret(trots detta blev det övertramp) med betydligt fler inlägg. Tur att rundorna är korta.

Snabbt första inlägg, försöker äta juleskinka samtidigt för stämningens skull.

Men Hastfer, är det någon mer anledning till din röst på mig? Eller ska jag sätta mig som anonym som resten så du slipper bli nojig?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Okej, då var vi igång igen. Jag ska göra mitt bästa för att klämma dit de nedrans infiltratörerna! (Ni vet hur mycket jag suger på det här spelet, men vi kan väl hoppas på att jag bidrar åtminstone lite?)

Mukwa har börjat med att spåna kring fördelningen ulvar-bybor och jag har lite svårt att hänga med:

Mukwa said:
9 deltagare = 2-3 ulvar.
Jag tror att det är två ulvar och då innebär det att vi får ha fel två gånger.
R1: 9 spelare (2 ulvar)
R2: 7 spelare (2 ulvar)
R3: 5 spelare (2 ulvar)
R4: 3 spelare (1 ulv)
1) Vad betyder "ha fel två gånger"? I ditt exempel försvinner det nissar på löpande band, är inte det fel?

Jag tror att du menar följande:

R1 7 nissar 2 infiltratörer (2 nissar ut)
R2 5 nissar 2 infiltratörer (2 nissar ut)
R3 3 nissar 2 infiltratörer (2 nissar ut, Game Over)

…vilket betyder att vi "får ha fel" tre rundor, sedan är det kört. Kanske en detalj, men ändå viktig.

Men jag är inte helt säker på att vi verkligen har två infiltratörer, även om det verkar rimligast. Jag skulle vilja ha med, åtminstone ett tag framöver, (diskussions)möjligheten att spelets design är tweakat på något vis.

Grejen är att jag inte kan släppa metatankarna: först var jag inne på att Vimes ville ha med nio deltagare för att öht få ihop ett lir och att det hängde ihop med att folk var tveksamma till att lira. Nu börjar jag undra om det inte kan ha med någon sorts symmetri/assymmetri att göra ändå. Och om vi då har nio deltagare känns det som att vi definitivt kan ha med tre infiltratörer, vilka inte kan bete sig som vanligt, dvs nattmörda varje runda.

Det var ju exempelvis en feature som Vimes använde sig av förra gången han arrade och möjligheten finns att han på något sätt vill ge spelet en annorlunda design. Att bestämma sig för precis nio deltagare känns lite…skumt. Jag har liksom väntat mig att han ska tillåta reserverna att äntra spelet, men nu gör han inte det. Inte ens Recca?! Hm.

Å andra sidan vet ju jag att Vimes inte alls gillar spel där spelarna ska analysera och förstå upplägget, han vill ju hellre se strålande spelarprestationer så min förkärlek att läsa in symmetrier kan ju i och för sig vara helt jävla upp-i-taket.

Summa summarum så tycker jag att Mukwas första post känns lite snabb och lite: "Kul! Här är jag! Ser ni att jag är med!". Jag röstar på honom och hoppas att han ser det som inspiration att han kan gå vidare med lite mer godis kring sin roll.

Röst: Mukwa
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Brynolf said:
Se på himlens vulva!

...

Har du skägg eller strumpeband, KK?
---

Min erotiska referensrikedom är ungefär lika pigg och spänstig som en mätt letargisk ödla i solen, men försöker du brödsmula här eller har du bara gått fel i trådarna och blandat ihop det här spelets tema (Tomteland) med ett annat spel (Burleskdans i Paris)?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Basenanji said:
Brynolf said:
Se på himlens vulva!

...

Har du skägg eller strumpeband, KK?
---

Min erotiska referensrikedom är ungefär lika pigg och spänstig som en mätt letargisk ödla i solen, men försöker du brödsmula här eller har du bara gått fel i trådarna och blandat ihop det här spelets tema (Tomteland) med ett annat spel (Burleskdans i Paris)?
Haha! Fan vad gött att du är med, Basse! :gremgrin:

Det var en fråga relaterad till en förmodligen oviktig del av min roll. Oviktig eller ej så tycker jag fortfarande Konrad kan svara på den.

Konrad, pung eller Pantene Pro-V?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
4/10

Summa summarum så tycker jag att Mukwas första post känns lite snabb och lite: "Kul! Här är jag! Ser ni att jag är med!".
Ja, jag ansträngde mig i alla fall tillräckligt för att räkna ordentligt i mitt första inlägg :gremsmile:
Vad ska jag skriva när jag ser att Vimes har postat R1 och det inte finns någon som helst substans i tråden sedan innan? Jag skriver ett "woho! så här ser jag på spelet i grova drag. Synpunkterpådet?". Hade jag varit i din sits och postat mitt första inlägg som svar på någon annans så hade det förstås sett annorlunda ut.

1) Vad betyder "ha fel två gånger"? I ditt exempel försvinner det nissar på löpande band, är inte det fel?

Jag tror att du menar följande:

R1 7 nissar 2 infiltratörer (2 nissar ut)
R2 5 nissar 2 infiltratörer (2 nissar ut)
R3 3 nissar 2 infiltratörer (2 nissar ut, Game Over)
Du har ju skrivit precis vad jag har skrivit, men ändå missat det viktiga. Vi får bara ha fel två gånger. Den tredje gången vi har fel förlorar vi.

(N=Nattrunda)

R1: 9 spelare - 2 ulvar.
N1: 2 bybor ut (Första felet)
R2: 7 spelare - 2 ulvar.
N2: 2 bybor ut (Andra felet)
R3 5 spelare - 2 ulvar
N3: 2 bybor ut (Tredje felet)
R4: 3 spelare - 2 ulvar = Ulvseger.

Nej. Det är inte fel. Vi får ha fel två gånger. För har vi fel en tredje gång så förlorar vi. De rundor som jag har markerat som röda är de kritiska rundorna. De kommer givetvis förändras varje gång vi tar ut en ulv. Vi får alltså rösta ut två bybor (dvs ha fel två gånger).
Och om vi då har nio deltagare känns det som att vi definitivt kan ha med tre infiltratörer, vilka inte kan bete sig som vanligt, dvs nattmörda varje runda.
Att ha en bestämd kvot på 9 spelare gör förhållandet ulvar/bybor obalanserat, och det här vet förstås Vimes, så jag tror att det finns något knepigt med. En DTF med vinstkravet "Du måste hitta mandeln i gröten innan någon annan gör det" eller liknande. Det kan vara tre ulvar också. Jag har för mig att Vimes hatar DTF:er (jag vet att han själv har ignorerat ett DTF-krav i Ankeborg i alla fall). Om det är tre ulvar skulle det fortfarande innebära att vi bara får ha fel två gånger (dubbelkolla nu, Basse :gremsmile: ). Det skulle däremot innebära att vi är tvungna att ha rätt en extra gång, och det är mer obalanserat. Därför tror jag på två ulvar och att ulvarna är buffade med millerstatus/byn är nerfad med naiv/paranoid siare, eller liknande. Med tanke på inläggstaket och hur det motarbetade byn i förra liret så tror jag inte att fördelningen ulvar/bybor är till ulvarnas fördel i det här liret.

Jag röstar på honom och hoppas att han ser det som inspiration att han kan gå vidare med lite mer godis kring sin roll.
Det blir inget julegodis för dig, inte.

Summa summarum så tycker jag att Basse räknar dåligt och griper efter halmstrån där det har uppstått buzz.
 
Top