Nekromanti Rapport från Stockholms Spelkonvent.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag vet egentligen inte vad jag gjorde nu såhär i efterhand. Spelledde bara ett pass M:UA, bytte aldrig bort några minis, köpte i vanlig ordning för mycket prylar, fick en massa fula finnar i pannan (borde vara för gammal för det nu kan man tycka) och umgicks mest med samma personer som jag åkte upp med.

Men föreläsningarna med Herr Nils och Järnringen var mycket bra och en omgång "Guld och bly" var en utmärkt avslutning på konventet. Hade jag också lyckats ha ihjäl chrull så hade det varit perfekt men jag får väl ändå vara rätt nöjd med att ha tagit nio plugg i kistan utan att ha avlidit och dödat Illern på det mest osannolika sätt (nej, inte i verkligheten dummer).
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Häpp, jag orkar inte göra någon seriös statistisk uppräkning.

Innan konvent tänker jag alltid att nu jäklar, den här gången ska jag vara seriös och aktiv och spela massa spel och ha kul, sen slutar det ändå bara med att jag sitter och degar; den här gången planerade jag att bara sitta och dega, tyvärr funkade inte den omvända psykologin utan det slutade mycket riktigt med att jag bara satt och degade.

I vilket fall var det trevligt att träffa och snacka skit med ytterligare en hög tidigare opåträffade forumiter.

Sov både bekvämare och mer än jag nånsin gjort på ett konvent (utom lincon då med promenadväg till hemmet), och lyckades likförbannat känna mig tröttare än nånsin, vilket inte direkt minskade deghetsfaktorn. Mad props till Husbilen™ i vilket fall. :)

La upp lite osorterade kassa bilder (mobiltelefonkamera™) här.

Jag undrar nästan om inte höjdpunkten var Skrammelskrammel-seminariet, KFIB-varning till trots. Rustningen ägde. :)

DofD: Gick på pelar-falluckan. Trots att jag hört talas om den i förbifarten tidigare. Gaah. Charmig dunge, iaf. Vore roande att få utsätta D&D-spelgruppen hemma för den och se resultatet. Sen tokdog jag efter att ha felaktigt trott att potion-drickande inte provokade AoO och fått misstaget straffat med en critical hit—där rök den D&D-regelorakel-statusen. :)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag undrar nästan om inte höjdpunkten var Skrammelskrammel-seminariet, KFIB-varning till trots. Rustningen ägde. :)"

Var jag den ende som fick Clouseau-vibbar?
Housekeeper: You've ruined that piano!
Clouseau: What is the price of one piano, compared to the terrible crime that has been committed here
Housekeeper: But that's a priceless Steinway!
Clouseau: Nyot Anymeur.

Storuggla, för mycket hår i fejset dock
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Men dåså:

Forumiter beskådade: En hög, inklusive Caligula (tror vi, som sagt).
Nya spel spelade: <ul type="square">
[*] Pimp: The Backhanding (sådär)
[*] Once Upon A Time (kul, men behöver kanske smörja käften med cider först)
[*] "Fogges obegripliga pyramidspel" (joförfan, det gör jag gärna om)
[/list]
Spel konstaterade att ingen jävel vill spela: Fluxx, Swärje. :gremgrin:
Seminarier beskådade: 1 (Herr Nils)
Antal brutala dödsfall i Dungeon of Doom: 3
Antal brutala dödsfall i Guld & Bly: 1, courtesy of Illern. :gremgrin:
Trädgårdsmästare icke igenkända efter borttaget skägg: 1 :gremgrin:
Vägar köpta: <s>Norrmalmstorg</s> 1
Western pålurade: 1
Piratskepp införskaffade: En bunt.
Ologiskt upplagda tunnelbanestationer hatade: 2

Jorå, det var kul.

/Hellzon - den evige oskyldige förbipasserande.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Fogges obegripliga pyramidspel"

Sådarna är olagliga. Dra dig ur innan han har alla dina skosnören och ring polisen!


Storuggla, ekonomisk brottslighet
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Lördagsrapporten(TM)

Extra synd för de som inte blev namedroppade är att jag inte ens var på konventet, och blev namedroppad ändå :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Guld och bly

I den gigantiska wrnu-shoot outen hade jag det tvivelaktiga nöjet att överleva 1 runda.

Den första rundan, då ingen fick skjuta på någon. (Vilket spelledaren var tvungen att bestämma prompt när han upptäckte hur förväntansfullt vi undrade när vi fick börja skjuta).

Efter den förflyttningsrundan började Han med att skjuta min oskyldiga vilda västern-kvinna i ryggen. Hon dog på stubinen.

Efter detta avböjde Han en artig inbjudan att spela Dungeon of Doom med mig som spelledare ... :gremlaugh:

Men hämnden kommer en vacker dag ...

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Guld och bly 2

Jag tycker att vi försöker göra wn wrnu-omgång Guld och bly till tradition på alla kommande konvent!

Det finns mycket hämnd att utkräva.

Nån gång ska jag nita Han!

:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

/M
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Guld och bly 2

"Nån gång ska jag nita Han!"

Du tar i alla fall nederlaget storsint.


Storuggla, sifaka vs fossa
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Äntligen hemma.

SSK var ett mellanbra konvent. Jag hade inga somhelst planer, förutom att kanske spelleda lite Skymningshem för att få ihop till min vandel.

Så blev dock inte fallet.

Första konventsdagen började med att jag fick en ordentlig genomkörare i arslet av Fru Fortuna. Det hade rasat lite träd på järnvägen så jag fick åka landsvägsbuss. I två timmar drygt. Så jag missade mitt X2000™ och fick åka InterCitytåg anno 1969, eller så. Fick en förstaklassplats som kompensation för att vi fick mecka, men när jag drog till bistron för att tigga käk såg jag att andraklassvagnarna var InterCitystandard anno 2000, eller sådär, och med andra ord klart fräschare och bekvämare än förstaklasstandard som bestod av fläckade läderfåtöljer av tvivelaktig kvalité. Plus för benurymme, minus för tråkiga medpassagerar som jag tvingades lyssna på.

Men vadå, är inte du värsta musikpiraten? Jo. Jag upptäckte bara till min fasa att min iPod varit igång sen jag gick hemifrån och alltså tömd på batteri. Jag lade mitt hopp till mitt Nintendo DS, som jag bara spelat lite grand på sedan förra laddningen. Den dog efter cirka femton minuter. Jag hade alltså en tidning med historiskt innehåll samt Aftonbladet att läsa i ungefär fyra timmar.

Skuttar av tåget och käkar Burger King. Fruktansvärt gott. Drar mig mot tuben och åker till Karlaplan med minimal väntetid. Saker börjar se bra ut. Brakar in på konventet och morsar på alla konventspolare och några till. Tigger till mig sovutrymme i rollspelsrummet och gör mig hemmastadd. Lägger mitt DS på laddning och börjar mingla. Köper en mugg och lovar mig själv dyrt och heligt att INTE slå sönder den. Upptäcker till min glädje att det finns muggar från förra året så jag kan komplettera min samling. Kollar på när Storuggla nitar Seter på Star Wars minis. Går nog och lägger mig.

Vaknar innan resten av min sal på lördag morgon. Klär speedily på mig och ger mig ut på penga-hämtarquest. Lokaliserar uttagsautomat och tar ut 3000 som jag lovar mig själv ska räcka konventet ut, men bara precis. Köper frukost på Donken och lyckas inte riktigt med att ragga upp bruden i kassan som på årets Gothcon. Hon får fråga vad jag sa två gånger när jag försöker beställa en chokladmuffins.

Med mat i magen med stolta steg mot konventet. Dräller in i rollspelskrämarrummet och slår mig ner bredvid Peter Bergting. På cirka tio minuter går fyra av mina sex femhundralappar åt, och jag är inte ett dugg ledsen. Köpte allt Drakar jag hittade förutom två tråkiga bilder (ulven från Jorges och nån mer som liksom inte "är Bergting". Dock tog jag ett par andra icke-Drakar-bilder som var jävligt Bergting, bland annat två svinsnygga "tunnelbilder" i färg.). Sen gick jag och köpte mat åt Krille och Bergting, för det var så skönt ute och för att de är så snela hestar (Krille för att han är Krille, Bergting för att jag får schyssta deals på hans bilder). Stackars praktikanten i kassan får inte direkt många rätt. Det blir kycklinghamburgare till Krille och Bergting istället för McFeast, Krille får ingen dricka (detta upptäcks dock först på plats på konventet) och han fumlar min order på en liten kycklingburgare typ två gånger. Till slut frågar jag hans kollega om det ligger nån Chili Chicken Junior till mig. Det gör det, så jag går.

Sen går jag nog och köper World of Warcraft-rollspelet (dock inga moduler, vilket är vad jag var ute efter) No Quarter #8 (Privateer Press' tidskrift med material till Iron Kingdoms och Warmachine/Hordes) samt Warmachine: Superiority (expansion). Sen dräller jag mest resten av konventet. Dricker lite öl på lördagkvällen vilket är trevligt. Dräller in och somnar. På söndagen händer inte ett skit som vanligt. Kuskar hem, denna gången med DS-support hela vägen hem och inga mishaps.

Men för att summera: Hade det inte utgått reseersättning (jag Sverokjobbade lite grand), hade jag inte kommit bara för shoppingen. Eller iallafall inte med resealternativet som gick på 840:- enkel resa.

Och nu lite siffror:

Antal nya spel spelade: 2 (New Super Mario Bros med Chrull (de andra spelen testade vi bara så de gills inte) samt Fjoooords som var småmysigt)
Antal vårrullar ätna: 4
Antal flickor lustade över: Säkert minst 20. Fan, jag behöver en flickvän. Eller åka på konvent med sämre brudfaktor.
Antal seminarium besökta: Inga, fast jag var där mellan Herr Nils' och Järnringens omgångar och pratade med Herr Nils och Järnringen.
Antal recensioner jag åtagigt mig och Yassilus lovat mig: 1, Blodsmak (Mutantdeckaren) :gremgrin:
Antal nya buttar lootade: 8, dock ingen konventsbutt.
Antal komplimanger för mina coola tröjor: 3 (det kom ett par kommentarer om att de var jävligt nördiga också, men det är bara komplimanger ibland)
Antal skosnören stulna: Inga (se, vi smålänningar sysslar inte med sånt.)
Antal kronor kvar i plånboken: 90
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Klart kärringar inte hör hemma i revolverfajter!

Väljer man en kvinna med hagelbrakare så förtjänar man att bli skjuten i ryggen av sheriffen. Dessutom är det ju ödet som har bestämt att du aldrig ska ha någon chans i "Guld och bly". :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Öh?

"Vad skulle det vara för konvent?"

Dancon? Fyra linuxnördar i en källare på Umeå Universitet-con?


Storuggla, föreslår
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Re: Äntligen hemma.

Foggelito said:
Antal flickor lustade över: Säkert minst 20. Fan, jag behöver en flickvän. Eller åka på konvent med sämre brudfaktor.
Ja vad fan var det där? Ska inte konvent vara fyllda med svettiga mans-nerds (och osvettiga wrnuiter)? :gremgrin:

/Hellzon - led inte heller
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Öh?

Tja, eftersom nu både Goth- Lin- och Borås Spel-vent invaderats av snygga brudar så ser det tunnsått ut.... Calcon brukar vara rätt helgat dock, men man vet aldrig. :gremsmile:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Klart kärringar inte hör hemma i revolverfajte

Well now friends just lend an ear
For you're now about to hear
The ballad of Cat Ballou
It's a song that's newly made
And Professor Sam The Shade
And the Sunrise Kid are singin' it for you

Cat Ballou, Cat Ballou

It's a hangin' day in Wolf City, Wyomin'
Wolf City, Wyomin', eighteen ninety four
They're gonna drop Cat Ballou
Through the gallows floor

She killed a man in Wolf City, Wyomin'
Wolf City, Wyomin', killed a man it's true
And that is why they're a-hangin'
Hangin' Cat Ballou

She has the smile of an angel
(Fights like the Devil)
The eyes of an angel
(Bites like the Devil)
The face of an angel
(I say she's the Devil)
(She's mean and evil through and through)

Cat Ballou, Cat Ball-ou-ou-ou
She's mean and evil through and through

With her outlaw band they're now tellin' a story
Now tellin' a story how she rode the plain
The wildest gal in the We-est
Since Calamity Jane

And today's the day that she's goin' to glory
She's goin' to glory for the way she sinned
They'll be a-speedin' her soul
On a wayward wind

She has the smile of an angel
(Fights like the Devil)
The eyes of an angel
(Bites like the Devil)
The face of an angel
(I say she's the Devil)
(She's mean and evil through and through)

Cat Ballou (Cat Ballou)
Cat Ball-ou-ou-ou (Cat Ballou)
She's mean and evil through and through

Cat Ballou, Cat Ball-ou-ou-ou
She's mean and evil through and through

Från världens bästa Västern utan John Wayne

Erik
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
"Det börjar bra."

Sömnen hade flytt mig i flera dagar. Ett träd hade överfallit husbilen i mörkret när jag åkte förbi och jag hade tagit ut min angst i ett rum fullt av virtuella skepnader. Klagan blev till sömn; sömn blev till hastigt uppvaknande. Mardröm, för vissa. En vanlig dröm för mig. Tre är ett magiskt tal sägs det, men det är banne mig inte ett bra tal när det gäller timmar sömn.

Timmarna går. Nattetid är ingen online. Timmarna går. Telefonen ringer och jag får meddelandet att en av passagerarna drar sig ur. "För farligt", kunde varit en anledning. "Förkyld" en annan. Timmen går. Telefonen ringer igen. Ytterligare en person drar sig ur. Jag börjar tveka. Husbilen skadad. Två personer försvinner. Dåliga omen? Å andra sidan har de aldrig skrämt mig förut.

En lång resa senare viskade en Storuggla i våra öron då vägen tappat bort oss. Tomma korridorer möter oss. "Tidiga" är tanken som sveper förbi huvudet. En lång dungeon bredde ut sig framför mig... när jag SPÖADE walium i D&D Minis. En bra start på kvällen. Kunde den bli bättre? Jag hade ju kanske sett Caligula tidigare spela Dungeon of Doom. Fanns mannen? Ingen visste säkert. Osäkerheten följde mig till husbilen, när de andra ville fixa lite horor. Men i slutändan måste jag säga att Pimp faktiskt var ett rätt roande kortspel.

Överraskning. Jag vaknade, efter åtta timmars sömn. Dagen därefter bjöd på föga överraskningar, men var intressant ändå. Herr Nils arsenal var undantaget, då en pryl bestod i ett krutladdat projektilvapen. Coriolis kändes medeltida fantasyaktigt i uppbyggnad, med enda skillnaden att de tagit bort raserna, men försatt i rymden. Dagen förflyter. Husbilen kallar.

En mardröm än en gång. Drömde bland annat att forumet fått två nya forum. Ett på indieforumet, ett på makarforumet... som båda hette Grising Games. Forum där Risings trådar blivit samlade och där man skulle diskutera hans projekt som han nu faktiskt tänkte göra klart. Nog bland det fånigaste jag drömt någonsin.

Tar på mig sheriffrollen. Ska spela Guld och bly med forumiter. Magnus Seter måste avvika tidigt, eftersom jag skjuter hans karaktär i ryggen första rundan. Herr Nils lyfter på hatten. Dock ej frivilligt, för min kula var det som stod för den artigheten. Sedan dör jag av Nils winchester som vill återgälda vänligheten. Åtminstone klarade hästen sig.

Ett hastigt avvikande från konventet och vägen tappar bort husbilen igen. Jag återkommer och folk packar ihop. En lång resa hem. Trött på husbil. Trött i allmänhet. Kul att träffa folk, men skönt att komma hem. Datorns surrande hälsar mig när jag smeker igång henne. Forumet, jag är hemma! Saknat mig, älskling?


Nya spel spelade: tre
Gothare sedda: en
Söta tjejer sedda: sex
Söta tjejer som uppenbarligen hade pojkvänner: tre
Söta tjejer som uppenberligen inte var nördar: två
Antal tröjor som walium glömde i husbilen: en
Antal ciderflaskor som walium lämnade i husbilen: en
Antal par strumpor som thark glömde i husbilen: ett
Antal SF-påsar kvarglömda som innehåller en gubbkeps, en handduk och diverse andra sanitetsprylar, varav en rätt dyr deodorant och som jag gärna vill ha tillbaka: en
Tillfällen jag fick höra att jag var en poser (för min avatar): två
Forumiter mötta: massor
Nya forumiter mötta: en handfull
Forumiter jag inte kände igen: två

/Han som tröttnat på husbilskörning och som antagligen inte drar ner till GothCon
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
Re: Guld och bly

"I den gigantiska wrnu-shoot outen hade jag det tvivelaktiga nöjet att överleva 1 runda."
Men det roliga är ju att du, innan vi satte igång och spelade, sade att förra gången du spelade hade du minsann hade oturen att dö på en runda. :gremlaugh:

/Han har en tendens att läsa inläggen med folks röster i huvudet efter forumsträffar
 
Top