Cybot
Mest spelbar
Nu kan jag inte hjälpa att använda mina historiekunskaper.Angels Porphyr
Gimmick: TANKS!!! Och att inte vara Eagle Warriors.
Färger: Blått och vitt, delat på mitten med en gul kejsarörn. Det är snyggt men det är nästan exakt samma som ett annat ordenskapitlet som heter Eagle Warriors.
Symbol: En dödskalle som ser ut som en NFL-hjälm med vingar. Det är exakt samma som Eagle Warriors fast de har inte dödskallen.
Porfyr är en typ av sten, vilket gör dem till Stenänglarna. Det är ett bra namn på stridsvagns fokuserade Space Marines, eller ett dansband! Men det kan också vara att de ska vara porfyri (vampyrssjukdomen) änglarna och då är det nog tydligt att de är Blood Angels.
De är lite märkliga i att de är ett av de första skapade ordenskapitlen men ingen vet vilken legion som de kommer från. Det mesta vi vet om dem kommer från krigen de varit med i, och det är kul beskrivna krig (de var med i ett krig där en ond måne drev alla på en planet till mordiskt vansinne). Men det säger inte så mycket om dem förutom att de dyker upp med sina stridsvagnar.
Nu, är det dumt att sätta sitt super infanteri i stridsvagnar som hade kunnat köras av, typ, normala killar och tjejer? Jupp. Men det är fantastisk overkill och det uppskattas.
B
Porfyr är en typ av sten, och vanligtvis så är det den röd/lila varianten som man associerar med namnet (porphyrus betyder purpur)
Porfyr var rätt så viktig i östrom (pga lila var den kejserliga färgen) så porfyr är en sten som associeras med kejserlighet, blod och kejserlig makt.
Porfyri är döpt så för att blod innehåller porfyriner (pigment som är delansvariga för att hemoglobin har den färg den har) och en av de diagnostiska tecknen på porfyri är att dessa läcker upp i huden och bildar rödlila fläckar där huden är tunn. Porfyriner är också extremt ljusabsorberande och bidrar till att personer som lider av porfyri får brännskador av solljus.
...så jag är lite miffed att Angels Porphyr inte inkluderar Purpur i sina färger. Vitt och Purpur hade varit coolt tycker jag.
Last edited: