Ranka alla Space Marine ordenskapitel

Alltså Adeptus är ju typ "befaren"/"gesäll" - en som har uppnått. Men vad tusan kommer "Astartes" ifrån? Är det den semitiska krigargudinnan?

Alltså Adeptus är ju typ "befaren"/"gesäll" - en som har uppnått. Men vad tusan kommer "Astartes" ifrån? Är det den semitiska krigargudinnan?
Vet inte vad den egentliga anledningen GW gick med det namnet, men förklaring i 'versumet är att den som var bassen och huvudforskaren för programmet som skapade dem hette Astartes.

Vet inte vad den egentliga anledningen GW gick med det namnet, men förklaring i 'versumet är att den som var bassen och huvudforskaren för programmet som skapade dem hette Astartes.

Det är som Land raidern! Killen som upptäckte den hette Land. Eller hur Wulfen är döpta efter en snubbe som hette det.

Tror den egentliga anledningen är att GW vill kunna hävda varumärket. Space Marines är för generiskt (och tidigare använt) för att kunna varumärkesskydda. Uttrycket adeptus astartes har de använt ganska länge, men jag upplever att de forcerat det mer som synonym till space marines under de senaste 10 åren (eller så).

Tror den egentliga anledningen är att GW vill kunna hävda varumärket. Space Marines är för generiskt (och tidigare använt) för att kunna varumärkesskydda. Uttrycket adeptus astartes har de använt ganska länge, men jag upplever att de forcerat det mer som synonym till space marines under de senaste 10 åren (eller så).
Adeptus Astartes har de hetat sedan Rogue Trader, 1987, och då tror jag inte de hade varumärkesskyd i tanken, men du har säkert rätt i att det är därför de använder termen flitigare nuförtiden.

Den här tråden är lite som tråden där 10.000 marvell-skurkar fick en kommentar och ett scenario-frö.
Jag har bara doppat tårnan i 40K världen, spelat en handfull matcher och sugit i mig lite via osmos.
Men ändå läser jag allt här! Snyggt skrivet!

P.S Du ska inte lägga till ett äventyrsuppslag till varje orden ;) ?

Den här tråden är lite som tråden där 10.000 marvell-skurkar fick en kommentar och ett scenario-frö.
Jag har bara doppat tårnan i 40K världen, spelat en handfull matcher och sugit i mig lite via osmos.
Men ändå läser jag allt här! Snyggt skrivet!

P.S Du ska inte lägga till ett äventyrsuppslag till varje orden ;) ?

Den här tråden hade varit bättre om jag skrev äventyrsuppslag! Men jag startade den för jag märkte att jag var tvungen att ladda batterierna lite innan jag orkade skriva mer kreativt. Så jag pausade True Killer tråden och gör det här istället ett tag. :p

Pre-reformation Angels Resplendent/Angels Resplendent/Angels Penitent
Gimmick: Försök att hålla Blood Angels svarta vrede under kontroll med hjälp av disciplin/Lyckade försök att hålla den svarta vreden under kontroll genom konst/Nihilism. Alla versionerna är franska.

Färger: Orange och svart/Blått men extremt individualiserat/Svart med bruna streck

Symbol: En stiliserad ängel med utsträckta händer/ Varje Space Marine har en personlig bild som representerar deras själ och som de själv målat/ En dödskalle med en krona av törnen

Do you believe in rock and roll? Can music save your mortal soul?

Jag läste en roman för att kunna skriva den här recensionen, The Reverie, det var en väldigt bra bok men jag ska försöka att inte förvandla detta till en bokrecension. (Okej, jag lyssnade på ljudboken, men det gälls!).

Det här ordenskapitlet är Blood Angel ättlingar som är ett av bara två ordenskapitel som lyckats hålla det mordiska vansinnet som ibland drabbar Blood Angels borta från ordenskapitlets medlemmar. De gjorde detta genom att gå över från att vara Codex Astartes regelföljare till att fokusera stenhårt på konst. Alla medlemmarna av ordenskapitlet var under en gyllene tidsålder konstnärer och krigare. Deras klosterfort var ett palats fyllt med konst och konstnärer insamlade från hela galaxen utöver den som Space Marinesen själva skapade. Deras värld var känd som ”den målade världen” en nästan utopia och kanske den trevligaste världen i hela 40k galaxen.

Problemet som förstörde ordenskapitlet var en subtil kaos korruption som kom från något som inte är en skog som ordenskapitlet använde som ett test för de unga män som var kandidater till att bli Space Marines. Det som ser ut som en skog bredvid klosterfortet är en manifestation av kaos. Det är något i stil med Silent Hill eller The Zone från Annihilation. Tid, rum och verklighet slutar spela någon roll i skogen och dess inflytande sprider sig sakta över världen.

Denna korruption ledde till att ordenskapitlets kaplaner kom fram till en nihilistisk ny världsåskådning där kejsardömet och alla i det redan var förlorade, där allting någon kunde göra var att misslyckas och att detta var ett passande straff. De dödade alla i ordenskapitlet som inte höll med dem, förstörde konsten, förbjöd kreativitet och formade om Angels Resplendent till Angels Penitent. Nu är de brutala självstympande nihilister som vill sprida så mycket lidande som möjligt medan hela galaxen går under.

Det hela framställs mycket mer subtilt i romanen som jag genuint tror är en av de bästa 40k romanerna. Den är en del av Warhammer Horror serien och lyckas verkligen vara en skräckbok trots att den handlar om supersoldater i framtiden. Den är också en del av Dark Coil ”serien” av sammankopplade romaner inom 40k skrivna av författaren Peter Fehervari, dessa är mer litterära än andra 40k böcker. Så historien om Angels Penitent börjar som gotisk skräck med fallna riddare och en onaturlig vinterskog, väldigt klassiskt. Edgar Allan Poe citeras till och med direkt. Sedan blir det hela mer Lovecraftianskt med koncept bortom vad sinnet kan klara av. Sedan blir det Ligottiesqt med kosmisk nihilism innan det slutar på metaskräck. Är idéer farliga? Är konst meningsfullt? Kan den rädda oss? Eller är den bara en lögn över avgrunden?

Med det sagt, medan det här är höjden av intelligent litteratur när det kommer till Warhammer så är det fortfarande en 40k bok. Det är som att vara den smartaste Marvel filmen. Men jag gillade den!

Det här är alltså ett väldigt coolt och tragiskt ordenskapitel med en MASSA bakgrund förmedlad genom bara ett par böcker. Det finns en hel lekplats av fruktansvärd verklighetsfientlig fasa att förmedla med dina små plastgubbar.

S

Fejklatin kring Astra, stjärna, utgår jag från.

Angels Porphyr
Gimmick: TANKS!!! Och att inte vara Eagle Warriors.

Färger: Blått och vitt, delat på mitten med en gul kejsarörn. Det är snyggt men det är nästan exakt samma som ett annat ordenskapitlet som heter Eagle Warriors.

Symbol: En dödskalle som ser ut som en NFL-hjälm med vingar. Det är exakt samma som Eagle Warriors fast de har inte dödskallen.

Porfyr är en typ av sten, vilket gör dem till Stenänglarna. Det är ett bra namn på stridsvagns fokuserade Space Marines, eller ett dansband! Men det kan också vara att de ska vara porfyri (vampyrssjukdomen) änglarna och då är det nog tydligt att de är Blood Angels.

De är lite märkliga i att de är ett av de första skapade ordenskapitlen men ingen vet vilken legion som de kommer från. Det mesta vi vet om dem kommer från krigen de varit med i, och det är kul beskrivna krig (de var med i ett krig där en ond måne drev alla på en planet till mordiskt vansinne). Men det säger inte så mycket om dem förutom att de dyker upp med sina stridsvagnar.

Nu, är det dumt att sätta sitt super infanteri i stridsvagnar som hade kunnat köras av, typ, normala killar och tjejer? Jupp. Men det är fantastisk overkill och det uppskattas.

B

Angels Redeemed
Gimmick: De finns!

Färger: Rött med svarta armar och ryggsäck. Det är lite basic, liksom, det ”poppar” inte.

Symbol: Ett vitt svärd över änglavingar mot röd bakgrund. De är av okänd legion men det här är en väldigt tydlig Dark Angels symbol.

Meh!

D

Back