Det kallas de fortfarande.Var det inte standard att kalla alla space marines för "Angels of Death" i Rogue Trader-eran?
Det kallas de fortfarande.Var det inte standard att kalla alla space marines för "Angels of Death" i Rogue Trader-eran?
Var det inte standard att kalla alla space marines för "Angels of Death" i Rogue Trader-eran?
Vet inte vad den egentliga anledningen GW gick med det namnet, men förklaring i 'versumet är att den som var bassen och huvudforskaren för programmet som skapade dem hette Astartes.Alltså Adeptus är ju typ "befaren"/"gesäll" - en som har uppnått. Men vad tusan kommer "Astartes" ifrån? Är det den semitiska krigargudinnan?
Alltså Adeptus är ju typ "befaren"/"gesäll" - en som har uppnått. Men vad tusan kommer "Astartes" ifrån? Är det den semitiska krigargudinnan?
Vet inte vad den egentliga anledningen GW gick med det namnet, men förklaring i 'versumet är att den som var bassen och huvudforskaren för programmet som skapade dem hette Astartes.
Kan absolut se att man gjorde en felöversättning för stjärna här.Aster är stjärna på grekiska. Jag har antagit att det är därifrån. Men vet inte.
Aster är stjärna på grekiska. Jag har antagit att det är därifrån. Men vet inte.
Kan absolut se att man gjorde en felöversättning för stjärna här.
Jag gillar det.Färger: Metallic-blå med röd torso och hjälm samt en grå kejsarörn. Alltså![]()
Tror den egentliga anledningen är att GW vill kunna hävda varumärket. Space Marines är för generiskt (och tidigare använt) för att kunna varumärkesskydda. Uttrycket adeptus astartes har de använt ganska länge, men jag upplever att de forcerat det mer som synonym till space marines under de senaste 10 åren (eller så).Vet inte vad den egentliga anledningen GW gick med det namnet, men förklaring i 'versumet är att den som var bassen och huvudforskaren för programmet som skapade dem hette Astartes.
Adeptus Astartes har de hetat sedan Rogue Trader, 1987, och då tror jag inte de hade varumärkesskyd i tanken, men du har säkert rätt i att det är därför de använder termen flitigare nuförtiden.Tror den egentliga anledningen är att GW vill kunna hävda varumärket. Space Marines är för generiskt (och tidigare använt) för att kunna varumärkesskydda. Uttrycket adeptus astartes har de använt ganska länge, men jag upplever att de forcerat det mer som synonym till space marines under de senaste 10 åren (eller så).
Den här tråden är lite som tråden där 10.000 marvell-skurkar fick en kommentar och ett scenario-frö.
Jag har bara doppat tårnan i 40K världen, spelat en handfull matcher och sugit i mig lite via osmos.
Men ändå läser jag allt här! Snyggt skrivet!
P.S Du ska inte lägga till ett äventyrsuppslag till varje orden?
Fejklatin kring Astra, stjärna, utgår jag från.Alltså Adeptus är ju typ "befaren"/"gesäll" - en som har uppnått. Men vad tusan kommer "Astartes" ifrån? Är det den semitiska krigargudinnan?